تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

مجلس داماد وارداتی را پس زد

«ازدواج دختران بالای 30 سال با مردان غیرایرانی مسلمان» پیشنهادی بود که بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شنبه به زبان راند و بازتاب سخنانش دیروز مجلس را به حاشیه برد؛ اما با همه واکنش‌ها و انتقادات به یک عذرخواهی مستقیم و صریح و سلیس از سوی او ختم نشد.

مجلس داماد وارداتی را پس زد

اقتصاد۲۴- «ازدواج دختران بالای 30 سال با مردان غیرایرانی مسلمان» پیشنهادی بود که بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شنبه به زبان راند و بازتاب سخنانش دیروز مجلس را به حاشیه برد؛ اما با همه واکنش‌ها و انتقادات به یک عذرخواهی مستقیم و صریح و سلیس از سوی او ختم نشد.

امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس درباره ازدواج بین‌المللی در همایش «ایران جوان» در جامعه‌الزهرا(س) در سخنانی پیشنهاد کرده بود دختران مجرد بالای 30 سال «با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران» ازدواج کنند. او برای تکمیل پیشنهاد خود اعضای جامعه‌المصطفی را برای آغاز این وصل‌های بین‌المللی توصیه کرده بود.

ابتدا اعتراضات به این صحبت از طرف نمایندگان زن مجلس شروع شد. آنها به‌صورت دسته‌جمعی مقابل صندلی بانکی‌پور، نماینده اصفهان جمع شده و انتقادات خود را بیان می‌کردند؛ انتقاداتی که با دفاع بانکی‌پور مواجه شد.

شاید همین واکنش نمایندگان زن بود که باعث حساسیت نمایندگان مرد شد و تعدادی از آنها سؤالات خود را از بانکی‌پور پرسیده و تعدادی هم با صدای بلند او را مورد عتاب قرار می‌دادند؛ حتی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی به او گفت: «آیا واقعا چنین حرفی زده‌ای؟ اصلا ... که چنین چیزی گفتی؟!» کمال علیپور، نماینده قائمشهر هم با حالتی سؤال‌برانگیز و متعجب به او گفت که آیا واقعا راه‌حل را چنین چیزی می‌دانی؟ معین‌الدین سعیدی هم در ادامه جلسه علنی دیروز در تذکری خطاب به وی گفت: چرا این مسائل را مطرح می‌کنید؟

کسی که یک جو غیرت دینی دارد، مگر می‌شود بگویید که بانوان این سرزمین بروند با اتباع دیگر ازدواج کنند؟ کاش این را اصلاح می‌کردید و کاش در مقابل ملت بزرگ ایران عذرخواهی می‌کردید؟ ما چرا باید برای بانوان ایرانی تصمیم بگیریم؟ خواهش می‌کنم برادر عزیزم از پیشگاه ملت ایران عذرخواهی کند. همچنین سیدغنی نظری در تذکری گفت: اینکه برخی از دوستان درباره ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به بهانه توسعه روابط فرهنگی صحبت کردند، کاملا غلط است. انتظار داریم رئیس مجلس فرصت دهد تا این نماینده از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.

علیرضا منادی‌سفیدان نماینده مردم تبریز هم این اظهارات را تعجب‌برانگیز خواند و گفت: بانکی‌پور باید از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند. در این بین فراکسیون زنان هم بی‌کار ننشستند و در حاشیه جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی در نشستی خبری، به پیشنهاد ازدواج بین‌المللی واکنش نشان دادند.


بیشتر بخوانید: واکنش تند ابطحی به پیشنهاد ازدواج دختران ایرانی با شیعیان دیگر کشور‌ها


سارا فلاحی، نماینده ایلام در این رابطه اظهار کرد: قطعا ما به‌عنوان نمایندگان مردم و بانوان با چنین اظهارنظرهایی که صرفا شخصی است و نمی‌توان آن را به کلیت مجلس تعمیم داد، مخالفیم و معتقدیم که نمایندگان مردم با افراد دیگر بسیار متفاوت هستند و چنانچه نظری را مطرح می‌کنند، باید پشت آنها کار دقیق کارشناسی و علمی باشد تا التهابات حاکم بر جامعه را افزایش ندهند و باید به جامعه نجیب بانوان ما احترام بگذارند و اتفاقا نمایندگان مردم باید با رفتارها و اعمال خود کمک کنند زنان جامعه احساس کنند مجلس پشت ‌سر آنها ایستاده و در راستای حقوقی که دین اسلام برای آنها تبیین کرده است، تلاش می‌کنند.

فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز تصریح کرد: امروز فراکسیون زنان یک‌صدا نسبت به اظهارات مطرح‌شده اعلام موضع کرد و همه اعضای فراکسیون چون علاوه بر آنکه خود را نماینده همه جامعه می‌دانند، به‌طور ویژه زنان را نمایندگی می‌کنند، از اظهارات متأثر بودند و پیگیری می‌کردند تا این اظهار‌نظر مطرح‌شده اصلاح و گفته شود که این اظهارات، نظر کل مجلس نیست.

در ادامه فاطمه مقصودی، دبیر فراکسیون مجلس نیز در اظهاراتی تصریح کرد: همه می‌دانند آنچه‌ توانسته در طول تاریخ ایران وحدت ایجاد و همه را یک‌صدا کند، خصوصیت و خصلت غیرتمندی در زنان و مردان ایرانی بوده است. این غیرت جنسیت نمی‌شناسد و صفتی است که با انسانیت، ایمان و اعتقاد ما عجین است و مردم هر‌کجا‌ ببینند این غیرت د‌ر حال به‌خطر‌افتادن است، همه یک‌صدا می‌شوند.

پروین صالحی، نماینده مردم مبارکه نیز تأکید کرد: ما امیدواریم این صحبت به‌صورت سهوی بیان شده باشد و همه منتظر عذرخواهی هستیم؛ چون نظر کلی مجلس راجع به مسئله جمعیت و افزایش جمعیت در کشور خیلی مقدس‌تر از مضامینی است که از برخی تریبون‌ها در حال اعلام است.

سمیه رفیعی از دیگر اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اینکه امروز حرف‌هایی بزنیم که دقیقا در برخی موارد با منظومه فکری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مدلی که از زن ارائه داده، متفاوت است، واقعا ناراحت‌کننده است و ما امروز ناراحت شدیم. امروز تمام زنان مجلس یک‌صدا با اظهارنظری که انجام شد، مخالف بودند. در واکنش به تمامی این تذکرها،

بانکی‌پور با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه در تذکری ابتدا توپ را در زمین رسانه‌ها انداخت و گفت: همه ما مجلسی‌ها می‌دانیم رسانه‌های معاند سخنان به‌خصوص سخنان نمایندگان را تقطیع می‌کنند و به تخریب مجلس می‌پردازند.

سپس بانکی‌پور گفت: صحبت‌های من در یک محیط علمی و آکادمیک بود، آنجا ضمن تحلیل آماری، تأکید کردم که بحث رسانه‌ای نیست و مربوط به حوزه نظری و صاحب‌نظران است؛ گفتم آمارهای غلطی در جامعه مطرح شده که باید اصلاح شود و زنان در زمان ازدواج با غیر‌ایرانی با مشکل تابعیت فرزندشان مواجه هستند.

بانکی‌پور گفت: در آن محفل علمی تأکید کردم که این بحث بیشتر تحلیل آماری است؛ اما صحبت‌هایم را تقطیع کرده و جو منفی ایجاد کردند. به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنها را آزرده کرده باشد، از طرف آن رسانه‌های غلط عذرخواهی می‌کنم؛ اما معتقدم نباید صورت‌مسئله را پاک کرد. بااین‌حال، بانکی‌پور در  ‌نهایت عذرخواهی نکرد که همین موضوع با اعتراض مجدد نمایندگان زن و تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان مرد مواجه شد که یکی از همین نمایندگان با فریاد به او گفت: «آخرش هم عذرخواهی نکردی!».

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد

خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

سهامداران استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند؟

شیر و ماست از سبد غذایی خانوار حذف شد

تاثیر حراج شمش طلا بر قیمت بازار آزاد طلا

قیمت انواع روغن خوراکی امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول

اعلام ممنوعیت‌های تردد در محورهای شمالی

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاه بازار دلار در آخر هفته به چه اتفاقی است؟

تصویر محرومیت در ایران؛ سیستان وبلوچستان با اختلاف بسیار بالا، محروم‌ترین استان!

فیلم/ رقص مایکل جکسونی حامد آهنگی و یوسف صیادی جنجالی شد