تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

گزارش سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ منتشر شد

مراسم رونمایی از گزارش سلامت دیجیتال امروز پنجم تیر ماه با حضور امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال، حسین ملازاده، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی، محمد موسی زاده، مدیر عامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال و مجتبی کیانی، معاون سرمایه گذاری هلدینگ مکس برگزار شد.

گزارش سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ منتشر شد

اقتصاد۲۴- «گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰» امروز ۵ تیر در نشستی خبری رونمایی شد. این گزارش به سعی مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال (سایتک) و با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و هلدینگ مکس در ۲۰۰ صفحه تهیه شده اشت.

«گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰» حدود ۹۰ درصد از فضای اکوسیستم سلامت دیجیتال کشور را ترسیم کرده و داده‌های مختلفی را درباره ماهیت این اکوسیستم، تعداد استارتاپ‌ها، حجم بازار و سایر ویژگی‌های این حوزه در ایران ارائه می‌دهد.

حساسیت رگولاتوری در حوزه سلامت دیجیتال

حسین ملازاده، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ایجاد فضایی برای ورود استارتاپ‌ها و فعالان حوزه سلامت به اکوسیستم سلامت دیجیتال را یکی از اهداف ویژه این ستاد معرفی کرد و آن را شرط ضروری برای توسعه این حوزه در کشور دانست. البته به‌گفته حسین ملازاده، رگولاتوری و تنظیمگری در حوزه سلامت دیجیتال سخت‌تر و حساس‌تر از سایر عرصه‌های فناورانه در کشور است؛ چراکه مسئله سلامت مرتبط با جان انسان‌ها و اعضای جامعه است و همین مسئله مشکلاتی را برای این اکوسیستم ایجاد می‌کند.

ملازاده در‌ادامه درباره فعالیت‌ها و حوزه‌های مد‌نظر این ستاد توضیحاتی ارائه کرد. او ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی را یکی از فعال‌ترین ستاد‌های موجود در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خواند که تمام حوزه‌های ارتباطات اعم از ارتباطات سنتی نظیر مخابرات و اَشکال نوین ارتباطات مانند بلاک‌چین و هوش مصنوعی ذیل آن گنجیده و تعریف می‌شوند.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی فعالیت‌های این ستاد را به دو بخش فناوری‌محور و مسئله‌محور تقسیم کرد. در بخش اول به مسائل موجود در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، پردازش ابری، AR، VR، اینترنت اشیاء (IOT) و... توجه می‌شود و در بخش دوم، موضوعاتی همچون صنعتی‌سازی و هوشمندسازی تولید، فناوری‌های هوشمند مالی و سلامت دیجیتال در کانون توجه قرار می‌گیرد.

به‌ گفته ملازاده، این ستاد قصد دارد با درنظرگرفتن موضوعات بومی درکنار روند‌های جهانی در حوزه تکنولوژی فناوری را در کشور توسعه دهد. او در‌ادامه هدف از فعالیت‌های ستاد، هم در‌زمینه تهیه گزارش و انجام پژوهش‌های فناورانه و هم تعامل با نهاد‌های مرتبط و تسهیلگری در این حوزه را کمک به سرمایه‌گذار‌ها و استارتاپ‌ها و فعال‌های حوزه فناوری در کشور خواند.

سهم ۰/۵ درصدی اپلیکیشن‌های ایرانی از بازار سلامت دیجیتال جهان

در این نشست، امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، مدیرعامل شرکت فناوری و نوآوری هوشمند سایان (سایتک) و مدیر پروژه گزارش سلامت دیجیتال، مهم‌ترین یافته‌ها و تحلیل‌های حاصل از این گزارش ارائه داد و بعضی از دستاورد‌های آن را تشریح کرد. او حوزه‌های مختلف سلامت دیجیتال را برشمرد و گفت: سلامت دیجیتال در جهان در ۹ بخش مراقبت در منزل، زنان و بارداری و زایمان، نوبت‌دهی و رزرو، مشاوره آنلاین، تشخیص و پایش سلامت، تناسب‌اندام و تغذیه، گردشگری سلامت، تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی و پرونده الکترونیک سلامت تعریف می‌شود.

او اپلیکیشن‌های موبایل و پوشیدنی‌ها و ابزار‌های هوشمند را دو نمونه از ابزار‌های کاربردی در حوزه سلامت دیجیتال دانست و رشد سریع اپلیکیشین‌ها و رونق بازار پوشیدنی‌ها را عنصر پیشران این اکوسیستم در جهان و ایران معرفی کرد. به‌گفته شریفیان، حوزه سلامت در کشور ما صرفاً در بخش اپلیکیشن‌های موبایل توسعه و پیشرفت کرده است؛ اما در بازار پوشیدنی‌ها و ابزار‌های هوشمندی که می‌توانند در فرایند پایش و تشخیص و درمان مؤثر باشند، به موفقیتی نرسیده است.

مدیر پروژه گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ در‌ادامه آماری درباره تعداد اپلیکیشن‌های موبایل سلامت‌محور ارائه کرد و گفت: در سال ۲۰۲۰، در جهان روزانه ۲۵۰ اپلیکیشن تهیه و عرضه شده است و در‌حال‌حاضر، مجموعاً ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال ارائه شده که کشور ما سهم ۰/۵ درصدی در ساخت و ارائه آن‌ها داشته است.

۲۳ درصد رشد در حجم بازار سلامت دیجیتال ایران

شریفیان حجم بازار سلامت دیجیتال کشور را نیز تشریح کرد و توضیح داد: حجم بازار سلامت دیجیتال ایران در سال گذشته نزدیک به ۱،۸۷۰ میلیارد تومان بوده که درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹، رشد ۲۳ درصدی را تجربه کرده است. پیش‌بینی ما این است که حجم این بازار در سال جاری به ۲،۲۱۵ میلیارد تومان و سال بعد به ۲،۷۵۸ میلیارد تومان برسد.

به‌گفته مدیرعامل شرکت سایتک، این افزایش ریالی حجم بازار به‌معنای توسعه سلامت دیجیتال نیست؛ چراکه بخش عمده‌ای از افزایش ریالی به‌دلیل نرخ تورم ایجاد شده است. علاوه‌بر‌این، بخش گردشگری سلامت به‌علت شیوع ویروس کرونا در سال‌های اخیر به‌شدت آسیب دیده و رشد نکرده است. همچنین طبق داده‌های این گزارش، در سال گذشته بخش‌های پایش سلامت و تشخیص بیماری، مشاوره آنلاین و زنان، بارداری و زایمان بیشترین رشد درآمد را در میان بخش‌های مختلف سلامت دیجیتال کشور کرده‌اند.

رضایت ۷۵ درصدی مشتریان از محصولات سلامت دیجیتال

علی‌رضا هاشم‌پور، سرپرست تیم گردآوری و تحلیل داده گزارش سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰، در بخش دیگری از این نشست چگونگی طراحی و تحلیل و تهیه این گزارش را تشریح کرد. به‌گفته او، قالب این گزارش با رصد چندین نمونه خارجی از گزارش‌های مربوط به حوزه سلامت دیجیتال به‌دست آمده و رویکرد آن نیز درمقایسه‌با گزارش سال ۱۳۹۹ تغییراتی کرده است.

درحالی‌که گزارش پیشین به‌دلیل مجهول‌بودن داده‌های حوزه سلامت دیجیتال کشور بیشتر بر بازار و تحلیل‌های اقتصادی متمرکز بود، رویکرد گزارش مربوط به سال گذشته به رضایت مشتریان معطوف است. هاشم‌پور در‌این‌باره گفت: در گزارش سال ۱۴۰۰ رضایت مشتریان را تحلیل کردیم تا داده‌های جدیدی به اکوسیستم سلامت دیجیتال کشور اضافه کنیم. یافته‌های ما درباره رضایت مشتریان حاکی از آن است که محصولات این حوزه ۷۵ درصد رضایت مشتریان را به‌دست آورده‌اند.

پیامد‌های مثبت گزارش سلامت دیجیتال

در‌ ادامه این نشست، مجتبی کیانی، معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس، به فعالیت‌های این هلدینگ در حوزه سلامت دیجیتال اشاره و درباره حمایت هلدینگ مکس از گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کرد. به‌گفته او، یافته‌ها و نتایج این گزارش می‌تواند برای رگولاتور، استارتاپ‌ها، فعال‌های حاضر در حوزه سلامت دیجیتال کشور مفید و مؤثر باشد.

کیانی آشنایی با تیم‌های فعال در حوزه سلامت دیجیتال کشور و سرمایه‌گذاران این حوزه را از مهم‌ترین تأثیرات این گزارش بر دیدگاه و رویکرد این هلدینگ درزمینه سلامت دیجیتال دانست که به‌گفته او می‌تواند بر استراتژی‌های آتی این هلدینگ در این حوزه تأثیرگذار باشد.

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس گفت این هلدینگ از سال ۱۳۹۹ با سرمایه‌گذاری در استارتاپ دکترتو به عرصه سلامت دیجیتال وارد شد و در سال گذشته، به سرمایه‌گذاری روی هومکا رسیده است. به‌گفته او، آشنایی با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه این هدلینگ را به سرمایه‌گذاری در سلامت دیجیتال ترغیب کرده است. کیانی افزود اکنون هلدینگ مکس بودجه‌ای بین ۷ تا ۳۰ میلیارد تومان را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حوزه سلامت دیجیتال در نظر گرفته است.

مجتبی کیانی تفاوت‌های حوزه سلامت دیجیتال در ایران و جهان را نیز تشریح کرد و گفت تطابق مردم سایر کشور‌ها با تکنولوژی، استفاده از اپلیکیشن‌ها و ابزار‌های سلامت‌محور و... زودتر اتفاق افتاده است؛ اما در ایران این روند کندتر بوده و در یکی‌دو سال اخیر نیاز به مواردی مانند نسخه الکترونیک و پرونده سلامت الکترونیک احساس شده است.

معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس حوزه سلامت دیجیتال کشور را در حال رشد خواند و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مختلف در مقاطع زمانی مناسب را لازمه رشد و توسعه آن دانست.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش بینی بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله