تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۸ تير ۱۴۰۱

چطور بعد از فارغ التحصیلی مسیر شغلی خود را بچینیم؟

بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بعد از اتمام دوران تحصیل خود، به فکر استخدام در شرکت‌های بزرگ و معتبر هستند. همچنین برخی دیگر بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، کار در شغل موردعلاقه خود را در اولویت قرار می‌دهند. داشتن یک مسیر شغلی مشخص که متناسب با توانایی های فردی است، می‌تواند آینده شغلی فرد را تضمین نماید.

چطور بعد از فارغ التحصیلی مسیر شغلی خود را بچینیم؟

اقتصاد۲۴- در این مقاله ضمن اشاره به دلایل انتخاب یک مسیر شغلی مناسب، به انواع مسیرهای شغلی اشاره خواهیم کرد. همچنین با معرفی مراحل کاریابی بعد از اتمام دوران تحصیل، شما را در یافتن شغل مورد نظر خود یاری می‌کنیم.

چرا انتخاب یک مسیر شغلی مناسب مهم است؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که برای انتخاب یک مسیر شغلی مناسب بعد از فارغ التحصیلی وجود دارد این است که شرکت‌ها به مسیر شغلی متقاضیان استخدامی توجه می‌کنند. مسیری که یک فرد طی می‌کند تا بتواند در یک موقعیت شغلی استخدام شود بسیار مهم است. برای استخدام در شرکت‌های بزرگ حتما به سابقه کاری و تجربیات داوطلبان استخدامی توجه می‌شود.

از طرف دیگر متقاضیان استخدامی علاقه دارند تا در شرکت‌هایی مشغول به کار شوند که مسیر شغلی مشخصی را پیشنهاد می‌دهند. در چنین شرکت‌هایی امکان رشد و ارتقای شغلی وجود دارد. این موضوع می‌تواند انگیزه کارکنان‌ را برای ادامه همکاری با شرکت افزایش دهد.

چنانچه مسیر شغلی مشخصی را برای خود انتخاب کرده باشید، انتخاب‌های بهتری در فرآیند کاریابی خواهید داشت. همچنین احتمال استخدام شما در شرکت‌های بزرگ افزایش می‌یابد. در ادامه به برخی دیگر از دلایل انتخاب یک مسیر شغلی مناسب اشاره خواهیم کرد.

کمک به تصمیم‌گیری‌های شغلی

اگر مسیر شغلی خود را مشخص کرده باشید، اتخاذ تصمیمات در مسیر شغلی راحت‌تر خواهد بود. درنتیجه اگر با گزینه‌های مختلفی در آینده شغلی خود مواجه شوید، به‌خوبی می‌دانید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است.

به دلیل آگاهی از مسیر شغلی و مشخص بودن مراحلی که در این مسیر وجود دارد، می‌توانید برای موفقیت شغلی خود برنامه‌ریزی کنید. در این صورت می‌توانید مهارت ‌های موردنیاز و شرایط لازم برای پیشرفت شغلی را از مدت‌ها قبل بدست آورید.

ایجاد انگیزه و افزایش کارایی

زمانی که به‌خوبی می‌دانید اهداف شغلی شما چیست، انگیزه بیشتری برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خود در محیط کاری خواهید داشت. درنتیجه کارایی شما افزایش یافته و امکان پیشرفت شغلی ایجاد می‌شود. همچنین با داشتن یک مسیر شغلی مشخص، انگیزه بیشتری برای کاریابی و استخدام در موقعیت شغلی موردنظر خود دارید.

انواع مسیرهای شغلی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه

برای ورود حرفه‌ای به بازار کار بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، باید یکی از انواع مسیرهای شغلی را انتخاب کنید. مسیرهای شغلی را می‌توان به یکی از انواع دانش‌محور، مهارت محور، کارآفرینی و کار فریلنسری تقسیم‌بندی نمود.

شما می‌توانید بر اساس علاقه شخصی، سرمایه‌ای که در اختیار دارید و استعدادها و توانایی های خود، برای آینده شغلی خود بر طبق یکی از 4 نوع مسیر شغلی برنامه‌ریزی کنید. با تعیین اهداف شغلی و موقعیت های شغلی دلخواه، مسیر شغلی خود را روی کاغذ بیان کنید.

مسیر شغلی دانش‌محور

موقعیت های شغلی موجود در مسیر شغلی دانش‌محور به شما این اجازه را خواهند داد تا از دانشی که در گذشته کسب نموده‌اید برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خود استفاده کنید. موقعیت های شغلی مانند مسئول منابع انسانی، کارشناس فروش و بازاریابی و حسابداری، جزء این گروه از مشاغل هستند.

مسیر شغلی مهارت محور

در موقعیت های شغلی مهارت محور شما نیاز به کسب مهارت های فنی برای انجام وظایف خود دارید. موقعیت های شغلی مانند لوله‌کش، نجار و مشاغل فنی مرتبط با ساخت‌وساز، جزء این گروه از مشاغل هستند. همچنین در موقعیت های شغلی موجود در این مسیر، ممکن است به کسب دانش در کنار توانایی های فنی نیاز باشد.

کارآفرینی

یکی از کارهایی که بعد از اتمام دوران تحصیل در دانشگاه می‌توانید انجام دهید، کارآفرینی است. در این مسیر شغلی شما به شکل مستقل فعالیت می‌کنید و نیازی به نوشتن رزومه برای استخدام در شرکت‌های مختلف ندارید. موفقیت در راه‌اندازی استارتاپ‌ به توانایی های مالی شما و ایده‌هایی که در ذهن دارید بستگی دارد.

کار فریلنسری

بسیاری از کارفرمایان با استخدام کارجویان به شکل پروژ‌ه‌ای کارهای خود را انجام می‌دهند. امکان کار فریلنسری در موقعیت های شغلی مانند طراح گرافیک، مشاور، عکاس، تدوینگر، کارشناس تولید محتوا، متخصص سئو و برنامه‌نویس وجود دارد.

اقدامات لازم برای ورود حرفه‌ای به مسیر شغلی بعد از فارغ التحصیلی

ورود حرفه‌ای به مسیر شغلی نیازمند طی نمودن مراحل مختلف در کاریابی است. برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود بعد از اتمام دوران تحصیل، می‌توانید اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

  1. نوشتن رزومه
  2. مراجعه به سایت‌های کاریابی یا سایر منابع منتشرکننده آگهی‌های استخدامی
  3. شرکت در دوره های کارآموزی
  4. به‌روزرسانی رزومه و پروفایل لینکدین
  5. کسب آمادگی برای شرکت در مصاحبه شغلی

نوشتن رزومه

اولین اقدام برای یافتن شغل مورد نظر بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، نوشتن رزومه است. برای نوشتن رزومه می‌توانید از رزومه سازهای آنلاین کمک بگیرید. همچنین با مراجعه به آگهی‌های استخدامی شغل مورد نظر خود، می‌توانید از شرایط مورداشاره برای نوشتن مهارت های خود در رزومه استفاده کنید.

برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود می‌توانید به مهارت‌هایی مانند آشنایی به زبان انگلیسی، توانایی در برقراری ارتباط، مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان و توانایی کار تیمی در هنگام نوشتن رزومه توجه کنید. برای استخدام در بسیاری از شرکت‌های معتبر، داشتن مهارت‌هایی مانند آشنایی به زبان انگلیسی ضروری است.

مراجعه به سایت‌های کاریابی

برای پیدا کردن موقعیت های شغلی دلخواه خود می‌توانید از سایت‌های کاریابی، اپلیکیشن‌های کاریابی و روزنامه‌های کثیرالانتشار استفاده کنید یا به موسسات کاریابی مراجعه کنید. سایت‌های کاریابی به دلیل انتشار تعداد زیادی از آگهی‌های استخدامی در موقعیت‌ های شغلی مختلف، برتری نسبی نسبت به سایر روش‌های کاریابی دارند.

 شرکت در دوره های کارآموزی

اگر دارای تجربه کافی برای استخدام در شغل مورد نظر خود نیستید، می‌توانید برای شرکت در دوره های کارآموزی برنامه‌ریزی کنید. شرکت در دوره های کارآموزی امکان کسب تجربه و تقویت سابقه کاری را فراهم می‌سازد. همچنین با شرکت در دوره های کارآموزی شرکت‌های معتبر، می‌توانید مسیر خود را برای استخدام در این شرکت‌ها هموار سازید.

به‌روزرسانی رزومه و پروفایل لینکدین

بهتر است صفحه اجتماعی خود در لینکدین را به‌روزرسانی کرده و از لینکدین برای کاریابی استفاده کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات رزومه خود را با توجه به موقعیت های شغلی مختلف به‌روزرسانی کنید. در هنگام نوشتن رزومه نشانی پروفایل لینکدین خود را در رزومه قید کنید.

کسب آمادگی برای شرکت در مصاحبه شغلی

بعد از اتمام دوران تحصیل، کسب آمادگی لازم برای شرکت در مصاحبه شغلی بسیار ضروری است. بهتر است قبل از مصاحبه درباره رایج‌ترین سوالات استخدامی و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها اطلاعات بیشتری بدست آورید.

جمع‌بندی

فارغ التحصیلی از دانشگاه یکی از بهترین اتفاقات در زندگی هر فردی است. برخی از افراد بعد از فارغ التحصیلی مدتی را استراحت می‌کنند و عده‌ای دیگر برای سفر و گردش برنامه‌ریزی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از اتمام دوران تحصیل، انتخاب شغل و مسیر شغلی است. درنتیجه ممکن است بعد از اتمام دوران تحصیل این سوال مطرح شود که: «چطور بعد از فارغ التحصیلی مسیر شغلی خود را بچینیم؟».

در این مقاله به مهم‌ترین دلایل انتخاب یک مسیر شغلی مناسب اشاره کردیم. همچنین با معرفی اقداماتی که می‌توان بعد از فارغ ‌التحصیلی برای ورود حرفه‌ای به یک مسیر شغلی انجام داد، شما را در یافتن بهترین مسیر شغلی بعد از اتمام دوران تحصیل یاری نمودیم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲