اقتصاد۲۴- به گفته معاون محصول شرکت کرمان موتور این شرکت در مسیر گذار و تحول از مونتاژکاری صرف قرار گرفته و به سمت ایجاد مجتمع خودروسازی رفته است. ایجاد مجتمع خودروسازی از اواسط دهه ۹۰ شمسی و با افزایش نرخ داخلیسازی محصولات مونتاژی این شرکت آغاز گردید.
نیما ارجمندی در حاشیه جلسه هماندیشی با مراکز علمی کشور در پروژههای جدید این شرکت گفت: با ورود به این مرحله از بومیسازی پلتفرم، محصول انحصاری خود را با همکاری استودیوهای مطرح ایتالیایی و بر پایه پلتفرم اختصاصی کرمان موتور با نام پلتفرم PS۱ توسعه دادیم. این خودروی جدید قرار است از سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شود.
در کنار این پروژه، فعالیتهای مرکز تحقیق، توسعه و نوآوری شرکت کرمان موتور نیز در جهت پیشبرد سایر پروژههای توسعهای مربوط به این پلتفرم، از قبیل توسعه نسخه تمام الکتریکی این پلتفرم هم در حال انجام است.
وی ادامه داد: پروژه خودروی جدید بر پایه پلتفرم اختصاصی کرمان موتور با نام PS۱، علیرغم تمامی مشکلات و محدودیتها، در سال ۱۴۰۰ و با حضور مشاوران و طراحان ایتالیایی کلید خورد.
بیشتر بخوانید: کدام مادران خودرو با قیمت دولتی دریافت کردند؟ +فیلم
شرکت تغییراتی را در نسخه جدید این خودرو به وجود آورد که از نظر جلوه بصری باعث جذابیت بیشتر این خودرو شود. این تغییرات در نمای جلو، عقب و مجموعه چراغها محسوس است.
فراتر از تغییرات ظاهری، امکان نصب قوای محرکه متنوع و حتی تولید نسخه الکتریکی بر پایه این محصول نیز پیشبینی شده است.
ارجمندی در تشریح این پروژه گفت: نمونه اولیه خودروی برقی این پلتفرم به فاز آزمونهای عملکردی برمیگردد. ضعف صنعت ملی خودروسازی در مبحث طراحی و ساخت قوای محرکه احتراق داخلی خودروهای سواری و تجاری مطرح است که روند توسعه محصولات جدید را در کشور با کندی مواجه ساخته است.
به همین دلیل ورود خودروهای برقی و حرکت از خودروهای مبتنی بر سوختهای فسیلی به منابع جدید را باید بهعنوان یک فرصت برای صنعت ملی خودروسازی بهمنظور جبران عقبماندگی تاریخی در حوزه توسعه قوای محرکه و بهطور کلی صنعت خودرو در نظر گرفت.
وی افزود: با درک چنین فرصتی استراتژی شرکت کرمان موتور از واردات یک یا چند مدل خارجی در قالب قطعات منفصله، به سرمایهگذاری بر روی طراحی یک مدل منحصربهفرد برای جذب دانش فنی سوق یافت.
با سرمایهگذاری در امر طراحی و بومیسازی بخش پیشرانه و فنی یک خودروی برقی جدید، شرکت کرمان موتور به یکی از پیشگامان تولید خودروهای الکتریکی در ایران تبدیل میشود.
به گفته ارجمندی، قوای محرکه و منبع ذخیره انرژی محصول برقی کرمان موتور، با دستیابی به دانش فنی طراحی و توسعه قوای محرکه خودروهای برقی، توسط مکو توسعه یافته است.
معاون محصول کرمان موتور اضافه کرد: پلتفرم الکتریکی این محصول شامل پیشرانه الکتریکی EDU، سیستم ذخیرهساز انرژی الکتریکی Battery Pack، واحد کنترل ولتاژ بالا HPU و سیستم کنترل مرکزی خودرو VCU در قالب پروژهای بهمدت ۲۰ ماه طراحی و تولید شده و سایر سیستمها نیز به فراخور در این مدل در حال بهینهسازی میباشد.
وی خاطرنشان کرد: خودروی برقی کرمان موتور با مصرف ۴۱ کیلو وات انرژی در هر بار شارژ و حداکثر خروجی ۱۶۷ اسب بخار، بیش از ۳۰۰ کیلومتر را میپیماید.
این خودرو با بهرهگیری از شارژرهای خانگی امکان شارژ در کمتر از ۵٫۵ ساعت را دارد. همچنین با استفاده از شارژرهای سریع میتوان زمان شارژ را به ۴۵ دقیقه نیز کاهش داد.
هنوز مشخص نیست که کرمان موتور این محصول جدید را با چه نامی روانه بازار میکند. طبق اطلاعات دریافتی نامگذاری این خودرو در قالب فراخوان و کارزار عمومی انجام میشود، اما شواهد نشان میدهد تجاریسازی این محصول از سال ۱۴۰۲ میباشد.