تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۷ تير ۱۴۰۱
حسین امیرعبداللهیان روز گذشته میزبان وزیر خارجه قطر بود

دورخیز دوباره دوحه برای خروج مذاکرات از بن‌بست

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه به‌طور مرتب با جوزپ بورل و وزرای خارجه عمان و مسقط در تماس تلفنی است و همزمان رایزنی‌ها میان وزارتخانه‌های ایران و تروییکای اروپایی به عنوان نمونه فرانسه ادامه دارد

دورخیز دوباره دوحه برای خروج مذاکرات از بن‌بست

اقتصاد۲۴- حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته (چهارشنبه) میزبان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در تهران بود. رفت و آمد‌ها و تماس‌های دیپلماتیک با محوریت دو موضوع حل و فصل اختلاف‌های برخی کشور‌های منطقه با ایران و احیای برجام همچنان ادامه دارد. در حالی که مذاکرات دوحه در روز‌های ابتدایی تیر ماه میان ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده بدون نتیجه ملموس به پایان رسید و امریکایی‌ها می‌گویند برنامه‌ای برای دور جدیدی از مذاکره با تهران ندارند، تلاش‌های میانجیگر‌ها از جوزپ بورل به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا مقام‌های ارشد کشور‌های منطقه‌ای، چون عمان و قطر برای کاستن از سطح اختلاف میان تهران و واشنگتن ادامه دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه به‌طور مرتب با جوزپ بورل و وزرای خارجه عمان و مسقط در تماس تلفنی است و همزمان رایزنی‌ها میان وزارتخانه‌های ایران و تروییکای اروپایی به عنوان نمونه فرانسه ادامه دارد. هر چند که پویایی پیرامون پرونده احیای برجام ادامه دارد، اما وضعیت عملا از نقطه بن بست تغییری نکرده و البته هیچ کدام از طرفین هم تمایلی به اعلام شکست مذاکرات و وارد شدن به مرحله بعدی را ندارند. همزمان قطار تحولات منطقه‌ای در غرب آسیا با سرعت قابل توجه در حال حرکت است و البته در چند ایستگاه پای ایران نیز در میان است. در حال حاضر طبق اخبار رسمی تایید شده عراق نقش میانجی را میان ایران و عربستان سعودی ایفا می‌کند و این مذاکرات که تاکنون در سطوح امنیتی و سیاسی در بغداد برگزار شده به زودی در سطح دیپلماتیک ادامه خواهد یافت. همزمان برخی منابع خبری از تلاش‌های عمان و عراق برای عادی‌سازی رابطه ایران و مصر هم خبر می‌دهند.


بیشتر بخوانید: چرا گزینه توافق هسته‌ای برای واشنگتن مهم است؟


در چنین شرایطی چهره‌هایی که این روز‌ها با پوشه‌های سنگین در دست راهی تهران شده و با وزیر خارجه دیدار می‌کنند همزمان تهران را برای ادامه مذاکره در هر دو مسیر منطقه‌ای و برجامی تشویق کرده و تلاش می‌کنند در راستای بازگرداندن ثبات نسبی به منطقه اختلاف‌ها میان ایران و طرف‌های مقابل را کم و کمتر کنند. با وجود حرکت‌این دو پرونده در خطوط موازی، اما برای افکار عمومی داخل ایران رفت و آمد‌هایی که به نوعی به برجام مربوط است، ناخودآگاه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. همزمان سفر مقام‌های ایران به قطر و عمان یا مقام‌هایی از این کشور‌ها به تهران با پرونده‌های موازی، اما منفک با برجام مانند تبادل زندانیان ایران و غرب و همچنین آزادسازی اموال مسدودشده ایران در سایر کشورها، چون بریتانیا و کره‌جنوبی گره خورده و همین مساله بر اهمیت این قبیل سفر‌ها افزوده است.

فعال‌کردن کارگروه‌هایی برای جام جهانی فوتبال

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه پس از دیدار قریب به یک ساعته با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: گفتگو‌های سازنده‌ای را در‌خصوص برخی موضوعات دوجانبه داشتیم. مراتب قدردانی را از وزیر خارجه قطر به خاطر هماهنگی‌های خوب بین مقامات ورزشی ایران با مقامات ذی‌ربط برگزار‌کننده مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور قطر اعلام کردم. خوشبختانه توانستیم از زمان دیدار سران دو کشور در این خصوص کارگروه‌هایی را فعال کنیم و برخی هماهنگی‌های ضروری برای تسهیل وضعیت ورزشکاران، فوتبالیست‌ها و مشارکت طرفداران تیم ملی در مسابقات جام جهانی در قطر لازم بود انجام شود تا شب گذشته پیگیری شده و به نتایج خوب و رضایت‌بخشی در سایه همکاری موجود بین مقامات فنی دو کشور رسیدیم.

از این به بعد مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در قطر نخواهد بود

امیرعبداللهیان با بیان اینکه برخی تجار ما در گذشته با مشکل اقامت طولانی مدت در دوحه مواجه بودند، گفت: این موضوع در جریان سفر روسای دو کشور در دستورکار قرار داشت و خوشبختانه در گفتگو‌های امروز از زبان وزیر خارجه دولت قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که مشکلی از این به بعد برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست و همسایه قطر نخواهد بود. همچنین در زمینه تسهیل حمل و نقل و رفع مشکلات شرایط کرونایی که برخی لنج‌داران ایرانی با آن مواجه بودند، گفتگو کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات و مباحثی که نگرانی‌هایی را در مسیر افزایش حجم تبادل تجاری ایجاد کرده یا همکاری‌های استان‌های ما با قطر تحت تاثیر آن قرار گرفته، برطرف شود و همکاری‌ها در سطح بهتری به پیش برود.

نقش مثبت قطر در همکاری‌های منطقه‌ای

وزیر خارجه افزود: درخصوص لزوم تقویت ساز و کار‌های منطقه‌ای و همکاری‌های درون منطقه‌ای گفتگو‌های مثبتی داشتیم. قطر همواره در حوزه گفتگو و همکاری‌های هر چه بیشتر منطقه‌ای نقش مثبتی را ایفا کرده و درخصوص تقویت گفتگو‌های منطقه گام‌های موثری را برداشته است. این مسیر همچنان از سوی دوستان و برادران در قطر و سایر کشور‌های منطقه پیگیری خواهد شد.

قدردانی از حسن میزبانی قطر برای مذاکرات دوحه

امیرعبداللهیان افزود: از حسن میزبانی دولت قطر برای گفتگو‌های جمهوری اسلامی ایران و نماینده اتحادیه اروپا و گفتگو‌های سه جانبه غیرمستقیم هفته گذشته در دوحه قدردانی می‌کنم. هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برای اینکه این گفتگو‌ها را تسهیل کرده و کمک کنند که گفتگو‌ها پیشرفت داشته باشد و در مسیر بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان، گام‌های مثبت و سازنده‌ای را همواره از سوی دوستان در دولت قطر شاهد هستیم.

هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی نداریم

امیرعبداللهیان بار دیگر تاکید کرد: برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم. برخلاف برخی ادعا‌های رسانه‌ای طرف امریکا، ما هیچ‌گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ‌گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای امریکا را نداریم. مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است. اگر در حوزه‌ای طرف امریکایی احساس می‌کند موضوعی فرابرجامی است، ما در درون گفتگو‌ها به طرف امریکایی تاکید کرده‌ایم. براساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بار‌ها طرف‌های غربی اعلام کردند، هر آنچه مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود را از میان برخواهند داشت.

حسن‌نیت داریم

وزیر خارجه افزود: در گفتگو‌های اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین موثر از سوی امریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تاثیر قرار دهد. پس مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست. در مسیر اخذ تضمین‌ها، امریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود. این چیزی است که تاکنون طرف امریکایی نتوانسته ما را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تاکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

حمایت از گفتگو‌های منطقه‌ای ایران

در ادامه این نشست خبری، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: خیلی خوشحالم که امروز در جمهوری اسلامی ایران مهمان شما هستم. طبیعتا سفر امروز ما در فضای تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گیرد. مهم است که همه طرف‌ها، شرکا و کشور‌های همسایه تلاش‌های سازنده‌ای برای موفقیت گفتگو‌های هسته‌ای و گفتگو‌های منطقه‌ای داشته باشند. از ایران به خاطر اعتمادی که به قطر برای میزبانی دور اخیر گفتگو‌ها در دوحه داشت، تشکر می‌کنیم. تاکید می‌کنیم ما در قطر همیشه تلاش می‌کنیم که از این گفتگو‌ها برای رسیدن به توافقی که نگرانی همه طرف‌ها را از بین ببرد و زمینه بازگشت همه طرف‌ها را به تعهدات‌شان فراهم کند، حمایت کنیم.


به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه قطر افزود: ما مستمرا از گفتگو‌های منطقه‌ای حمایت می‌کنیم، گفتگو‌هایی که بین ایران و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و منطقه برگزار شود. در این چارچوب، این گفتگو‌ها می‌تواند نتایج مثبتی برای ملت‌های ما داشته باشد. با وزیر خارجه ایران درباره این موضوع گفتگو کردم و مثل همیشه ایشان را دارای یک نگاه مثبت درخصوص ورود به چنین گفت‌وگوی منطقه‌ای یافتم. گفتگو‌هایی که می‌تواند به بهبود روابط ایران و کشور‌های منطقه کمک کند. همچنین در گفتگو با ایشان بر اهمیت بازگشت همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای (برجام) تاکید کردم.

با وزیر امور خارجه ایران در‌خصوص روابط دوجانبه صحبت کردیم. این روابط بخش مهمی از گفتگو‌ها امروز ما را به خود اختصاص داد. بر اهمیت این روابط و اهتمام رهبران دو کشور برای توسعه روابط بین دوطرف و از میان برداشتن موانعی که در راستای توسعه روابط مشکل ایجاد می‌کند، تاکید می‌کنیم. در قطر امیدوار هستیم و مستمرا با همکاری طرف ایرانی تلاش می‌کنیم تا راه‌های تازه‌ای برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف ایجاد کنیم. در قطر می‌خواهیم روابط‌مان با کشور‌های همسایه مستمرا رو به توسعه باشد. این روابط شکوفا بین کشور‌های منطقه و همسایگان می‌تواند به نفع ملت‌های‌مان باشد. در پایان از همکاری بین مسوولان دو طرف برای برگزاری جام جهانی فوتبال و تسهیلاتی که به تماشاگران ایرانی تعلق خواهد گرفت، تشکر می‌کنم و امیدواریم ایرانی‌ها بتوانند به خوبی در قطر به تشویق تیم ملی کشورشان بپردازند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲