تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۴ تير ۱۴۰۱
نیویورک تایمز:

جنگ اوکراین در آستانه ورود به مرحله‌ای جدید و خطرناک

تنها یک چیز وجود دارد که من نسبت به آن مطمئن هستم: تا زمانی که پوتین در مسکو قدرت دارد این جنگ در اوکراین پایان نخواهد یافت. جنگ اوکراین به قدری دور از پایان است که من حتی نمی‌توانم پایان آن را ببینم.

جنگ اوکراین در آستانه ورود به مرحله‌ای جدید و خطرناک

اقتصاد۲۴- توماس فریدمن، ستون‌نویس نیویورک تایمز و مفسر و نویسنده سیاسی امریکایی است. او سه بار برنده جایزه پولیتزر به عنوان ستون‌نویس هفتگی نیویورک تایمز برای پوشش خبری جنگ در لبنان، اخبار و تحولات اسرائیل و تاثیر جهانی تروریسم شده است. او مطالب زیادی در مورد امور خارجی، تجارت جهانی، خاورمیانه، جهانی شدن و مسائل زیست محیطی نوشته است.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، برخی از مقام‌های اوکراینی هنگام تلاش برای توضیح پیشرفت‌های اخیر در عملیات ارتش روسیه در اوکراین گفته اند: «همه روس‌های بی‌کله مرده اند». واقعیت آن است که روس‌ها سرانجام از زمان عملکرد ناتوان اولیه خود که باعث کشته شدن هزاران نفر از آنان شد راه موثرتری برای مبارزه در این جنگ پیدا کردند.

دقیقا به این دلیل که به نظر می‌رسد جنگ اوکراین به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده، روسیه عمدتا عقب ایستاده و تنها شهر‌های شرقی اوکراین را گلوله باران می‌کند و به سوی آن موشک شلیک کرده و آن شهر‌ها را به آوار تبدیل می‌کند و سپس به سوی جلو پیشروی می‌کند. ممکن است گمان کنید این بدترین نوع درگیری است. با این وجود، به نظرم شما اشتباه می‌کنید. من معتقدم که جنگ اوکراین براساس یک واقعیت در آستانه ورود به مرحله جدیدی است: بسیاری از سربازان و ژنرال‌های روسیه ممکن است کشته شوند، اما متحدان ثابت قدم اوکراین در ناتو خسته شده اند. این جنگ در حال حاضر به افزایش شدید قیمت گاز طبیعی، بنزین و مواد غذایی در اروپا دامن زده و اگر به زمستان کشیده شود بسیاری از خانواده‌ها در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ممکن است مجبور شوند بین گرم کردن خود و غذا خوردن یکی را انتخاب کنند.

در نتیجه، فکر می‌کنم مرحله جدید جنگ همان چیزی است که من آن را «استراتژی زمستانی» ولادیمیر پوتین در مقابل «استراتژی تابستانی» ناتو می‌نامم.

بدیهی است که پوتین آماده ادامه شخم زدن در اوکراین است به این امید که افزایش فزاینده قیمت انرژی و مواد غذایی در اروپا در نهایت اتحاد ناتو را از بین ببرد. به نظر می‌رسد فرض او این است: اگر میانگین دما در اروپا سردتر از حد نرمال باشد و اگر متوسط عرضه جهانی نفت و گاز کمتر از حد نرمال باشد و اگر میانگین قیمت‌ها بالاتر از حد معمول باشد و اگر خاموشی برق ناشی از کمبود انرژی گسترده شود فرصت خوبی ایجاد می‌شود تا اعضای اروپا ناتو بر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین فشار وارد کنند تا با روسیه به توافق برسد هر نوع توافقی صرفا برای توقف جنگ.
بنابراین، پوتین مطمئنا به سربازان و ژنرال‌های خسته‌اش می‌گوید: «فقط مرا به سوی کریسمس ببرید. زمستان دوست ماست».


بیشتر بخوانید: عمیق‌تر شدن بحران انرژی در جهان بدون هیچ امیدی به نفت ایران و عربستان


این استراتژی‌ای دیوانه‌وار نیست. همان طور که «جیم تامرسلی» از «نیویورک تایمز» هفته گذشته گزارش داد: «مقام‌های کاخ سفید نگران هستند که دور تازه مجازات‌های اروپایی با هدف محدود کردن جریان نفت روسیه تا پایان سال باعث افزایش مجدد قیمت انرژی شود و مصرف کنندگان غربی که پیش‌تر در محاصره قرار گرفته بودند را بیش‌تر تحت فشار قرار دهد و ایالات متحده و سایر کشور‌ها را زمین بزند. انقباض اقتصادی شدیدتر در این زنجیره از رویداد‌ها می‌تواند بحران غذایی شدیدی را تشدید کند که کشور‌های سراسر جهان را درگیر خواهد کرد».

تلاش‌ها برای محدود کردن صادرات نفت روسیه به اروپا می‌تواند قیمت نفت را به ۲۰۰ دلار در هر بشکه یا بیش‌تر افزایش دهد به این معنی که آمریکایی‌ها ۷ دلار در هر گالن برای بنزین خواهند پرداخت. شبکه خبری «بلومبرگ» اعلام کرده که قیمت بنزین ۹ تا ۱۰ دلار در هر گالن در اروپا غیرمعمول نیست جایی که قیمت گاز طبیعی از ابتدای سال گذشته حدود ۷۰۰ درصد افزایش یافته و قاره اروپا را به آستانه رکود سوق داده است.

در همین حال، مقام‌های ناتو، امریکا و اوکراین مطمئنا با خود می‌گویند: «بله، زمستان دشمن ما است. اما تابستان و پاییز می‌توانند دوست ما باشند. اگر بتوانیم اکنون صدمه واقعی به ارتش خسته پوتین وارد کنیم حداقل او آتش‌بس را می‌پذیرد».

این نیز استراتژی‌ای دیوانه‌وار نیست. پوتین ممکن است در شرق اوکراین دستاورد‌هایی داشته باشد، اما با هزینه و بهای بسیار بالا. ارزیابی‌های نظامی متعدد نشان می‌دهند روسیه در کم‌تر از پنج ماه دست کم ۱۵ هزار سربازش را از دست داده است که رقمی خیره کننده محسوب می‌شود و احتمالا دو برابر این تعداد سرباز مجروح شده‌اند و بیش از هزار تانک و توپخانه روسی به قراضه تبدیل شده و قابل استفاده نیستند.

مقام‌های امریکایی به من می‌گویند که پوتین در حال حاضر به اندازه کافی نیرو ندارد تا بتواند از شرق اوکراین خارج شود و بندر اودسا را تصرف کند تا اوکراین را محصور در خشکی بگذارد و اقتصاد آن کشور را خفه کند.

پوتین به شدت به نیرو‌های بیشتری نیاز دارد تا حرکت اخیر در شرق را حفظ کند و در حال حاضر یک «بسیج پنهانی نیرو «را انجام می‌دهد تا مردان بیش‌تری را بدون توسل به یک» فراخوان ملی مخاطره‌آمیز سیاسی" به جبهه جنگ اعزام کند. برای جبران کمبود نیروی انسانی، کرملین به ترکیبی از اقلیت‌های قومی فقیر، اوکراینی‌های مناطق جدایی طلب، مزدوران و واحد‌های نظامی شده گارد ملی متکی است و به داوطلبان مشوق‌های نقدی زیادی را وعده می‌دهد.

پوتین تمایلی به فراخوانی تعداد بیشتری از مردان ندارد، زیرا این موضوع نشان می‌دهد که آن چه او به مردم‌اش گفته تنها یک «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین است و نه جنگی در ابعاد گسترده.

ناتو به وضوح امیدوار است که ارتش اوکراین بتواند از سامانه‌های موشکی و توپخانه‌ای با توانایی تحرک بالا مانند هیمارس یا M ۱۴۲ که امریکا برای کی یف فرستاده استفاده کند تا در تابستان و پاییز به طور قابل توجهی مرگ و میر و ویرانی بیش‌تری را بر نیرو‌های روسی در اوکراین وارد کند.

اگر چنین باشد پیشرفت‌های پوتین نه تنها ممکن است متوقف شوند بلکه حتی ممکن است رئیس جمهور روسیه احساس کند که مجبور است با آتش بس، مبادله بزرگ زندانیان، تخلیه انسان دوستانه و شرایط بهتر برای صادرات مواد غذایی اوکراین موافقت کند که همه این موارد برای کاهش تورم کمک کننده خواهند بود و باعث کاهش فشار از سوی متحدان اروپایی بر کی یف در مورد موافقت اوکراین با هر نوع توافقی با روسیه خواهند شد.


بیشتر بخوانید: موافقت مشروط روسیه با صادرات غلات از اوکراین


هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی پوتین برای دستیابی به یک توافق صلح نهایی وجود ندارد، اما ممکن است بتوان او را به سمت این نوع آتش بس سوق داد که می‌تواند به بازار‌های انرژی و مواد غذایی کمک کند. بنابراین، به تمام دلایلی که برشمردم استدلال می‌کنم که جنگ در اوکراین در آستانه ورود به خطرناک‌ترین مرحله از زمان حمله روس‌ها به اوکراین در فوریه است: استراتژی زمستانی پوتین در رویارویی با استراتژی تابستانی ناتو قرار دارد.

جای تعجبی نیست که «ایرینا ورشچوک» معاون نخست‌وزیر اوکراین از ساکنان مناطق تحت کنترل روسیه در جنوب درخواست کرده که به سرعت آن مناطق را تخلیه کنند تا روس‌ها نتوانند از آنان به عنوان سپر انسانی در طول ضد حمله مورد انتظار اوکراین استفاده کنند.

او می‌گوید: «شما باید راهی برای خروج بیابید، زیرا نیرو‌های مسلح ما برای پایان دادن به اشغال سرزمین های‌مان توسط روسیه می‌آیند. یک مبارزه گسترده در راه خواهد بود».

افسوس که نمی‌توان گفت اگر پوتین دوباره در بن بست قرار گیرد و یا سرزمین‌های اشغال شده توسط نیروهایش را از دست دهد ممکن است چه کاری انجام می‌دهد. این وضعیت ممکن است او را به سوی آتش بس متمایل سازد و هم چنین ممکن است او را مجبور به اعلام فراخوان بسیج ملی کند تا نیرو‌های بیش‌تری را به نبرد اوکراین اعزام نماید.

تنها یک چیز وجود دارد که من نسبت به آن مطمئن هستم: تا زمانی که پوتین در مسکو قدرت دارد این جنگ در اوکراین پایان نخواهد یافت. این فراخوانی برای سرنگونی او نیست. این برعهده روس هاست که درباره او تصمیم بگیرند. این صرفا یک مشاهده است که نبرد اوکراین جنگ پوتین بوده است. او شخصا آن را برنامه ریزی و هدایت و توجیه کرد. برای او غیرممکن است که روسیه را به عنوان یک قدرت بزرگ بدون اوکراین تصور کند. بنابراین، اگرچه ممکن است بتوان پوتین را مجبور به آتش بس کرد، اما من تردید دارم که این امر موقتی باشد. به طور خلاصه: جنگ اوکراین به قدری دور از پایان است که من حتی نمی‌توانم پایان آن را ببینم.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان/ خیال خوش بازار طلا به پایان تنش‌ها/ کف قیمتی طلای ۱۸ عیار چقدر است؟

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

بهترین فیلم‌های ژانر درام سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس‌های جذاب بازیگر خوشتیپ سریال دلدادگان

بهترین فیلم‌های ژانر خانوادگی سینمای جهان

عکس خانوادگی بازیگر سریال آوای باران در طبیعت

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

فیلم/ ژیلا صادقی: بعد از دورهمی خیلی آسیب دیدم

فیلم/ نظر مژده لواسانی درباره مهاجران افغان در ایران

تیپ شیک بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم

ثبت نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا (چهارشنبه)

درگیری شدید مامور گشت ارشاد با یک دختر در رشت +فیلم

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه ۲۹ فروردین

عکسی از یک آگهی تبلیغاتی مخصوص اتباع در تهران

تکلیف مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شد

آخرین خبر درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران

یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رونمایی فرهاد مجیدی از چهره جدیدش در برج خلیفه

استدلال عجیب کیهان از عامل مشکلات اقتصادی مردم

پست دلگیر همسر بازیگر فوت شده تلویزیون

تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

هزینه مردن هم در تهران سر به فلک کشید!

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای