تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷

عزم دولت بر حل دغدغه ریلی همدانی ها

دولت تدبیر و امید برای حل دغدغه ریلی مسافران و مسئولان اجرایی همدان عزم جدی را آغاز کرده و شرکت راه آهن کشور درصدد شتاب دهی به روند رفع موانع توسعه ریلی این استان است.
n83131842-72713446

اقتصاد24 - در همین ارتباط سید سعید شاهرخی استاندار همدان روز گذشته (سه شنبه) در نشست با دکتر سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن کشور، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، دغدغه های ریلی این استان را بر سه محور تکمیل خط همدان – تهران، شتاب دهی به روند ساخت خط ریلی ملایر – همدان و جانمایی کارشناسی و مناسب ایستگاه راه آهن همدان عنوان کرد.
امروزه خط ریلی راه آهن استان همدان فقط به مسیر ملایر – مشهد و همدان – مشهد منتهی شده و دغدغه ها بر شتاب گیری طرح های جدید در این حوزه همچنان باقی است.

** دغدغه نخست؛ محور همدان – تهران 
در حالیکه حمیدرضا حاجی بابایی و امیر خجسته نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست دیروز با مدیرعامل شرکت راه آهن، انتقاد گسترده ای پیرامون بلاتکلیفی طرح راه اندازی مسیر ریلی همدان – تهران داشتند، محمدزاده این طرح را تمام شده دانست.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور در این باره گفت: در حال حاضر مسیر تهران – همدان به طول 303 کیلومتر ریل گذاری شده و در آینده ای نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.
محمدزاده افزود: حتی برای واگن این مسیر رایزنی های لازم را با شرکت «رجا» داشته ایم تا بتواند قطار جدید اختصاص دهد و امیدواریم به زودی این قول محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: البته نمی توانیم هر روز در این مسیر واگن قرار دهیم چرا که ناوگانش وجود ندارد اما به دنبال بهره مندی از خدمات «ریل باس» با خرید این ناوگان هستیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور در توضیح این طرح گفت: خرید ریل باس برای خط تهران – همدان و بلعکس در دستور کار مسئولان وزارت راه و شهرسازی است اما نیاز به پیگیری مسئولان همدان نیز داریم.
وی اضافه کرد: در صورت موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به خرید «ریل باس» شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) خدمت بزرگی به ناوگان ریلی استان همدان نیز خواهد شد.
محمدزاده بیان کرد: ریل باس می تواند مسیر تهران – همدان را بین یک تا یک ساعت و نیم طی کند و امکان برگشت نیز وجود دارد.
وی افزود: ایجاد خط ریل باس در مسیر تهران – همدان و بلعکس آسایش مردم، شتاب دهی و استمرار در امر انتقال مسافران و توسعه خدمات رسانی را نیز به دنبال خواهد داشت.
ریل باس نوعی قطار مسافری خودکشش و دارای چهار واگن با ظرفیت 336 مسافر نشسته ‌است و با سرعت 120 کیلومتر در ساعت (با اعمال تغییراتی تا سرعت 160 کیلومتر این سرعت قابل ارتقا است) در مسیرهای کوتاه حومه شهرهای بزرگ به کار گرفته می‌شود.
این قطارها خودکشش هستند و برای حرکت نیازی به لکوموتیو ندارند؛ ضمن اینکه دارای سرعت مناسب، ترافیک پایین و ایمنی بسیار بالا بوده و قابلیت جابجایی حجم انبوهی از مسافران را دارند.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور خاطرنشان کرد: با این طرح حتی می توانیم در مسیر تهران کرمانشاه و در آینده ای نزدیک با اتصال به مسیر ملایر همدان و همدان به تهران، به صورت شاتل قطار در حال تردد داشته باشیم.
وی از نمایندگان همدان خواست تا پیگیری جدی پیرامون ارایه تسهیلات به خریداران واگن داشته باشند.
محمدزاده افزود: ارایه تسهیلات و خرید واگن نه تنها خدمات دهی بهتر را خواهد داشت بلکه باعث اشتغالزایی مناسب نیز خواهد شد.
وی بیان کرد: در کشور واگن ساز داریم و اکنون شرکت رجا 700 واگن برای تعمیر دارد که می شود با تعمیر اساسی این واگن ها و قرار دادن بر خط ریلی کشور، اشتغالزایی بسیار خوبی را ایجاد کرد.

**دغدغه دوم؛ محور ملایر – همدان
ریل گذاری مسیر ملایر به همدان نیز دیگر دغدغه مسئولان اجرایی این استان بود که مدیرعامل شرکت راه آهن کشور قول شتاب دهی به روند ساخت این محور ریلی را مطرح کرد.
محمدزاده افزود: عملیات ریل گذاری قطعه نخست مسیر ملایر به همدان در حال انجام است و سعی در شتاب دادن به روند اجرای این طرح داریم.
وی بیان کرد: این مسیر بسیار حایز اهمیت است چرا که تردد زائران را از استان های مرکزی به سمت عتبات عالیات آسان می کند.
مدیرعامل راه آهن کشور اظهار داشت: اربعین امسال زائران در خط ریلی مسیر تهران تا مهران و کربلا جابجا شدند و حالا با ریل گذاری ملایر به همدان، مسیر تهران به کرمانشاه نیز نسبت به آنچه که در شبکه فعلی وجود دارد، 2 ساعت کوتاه تر می شود که برای زائران نیز بسیار حایز اهمیت است.
محمدزاده خاطرنشان کرد: شرکت ساخت درصدد است تا راه آهن ملایر – همدان به سرانجام برسد؛ ضمن اینکه خط کرمانشاه به سمت مرز خسروی تا اسلام آباد نیز پیشرفت خوبی داشته و این 2 مسیر مهم، زمینه خدمت مناسب به زائران را نیز مهیا می سازد.
وی افزود: برای طرح راه آهن تهران – همدان بیشترین اعتبار نیز اختصاص یافته ضمن اینکه طرح راه آهن ملایر – همدان از سوی دولت تامین نقدی شده است.
نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار شتاب گرفتن روند ریل گذاری خطوط همدان - تهران و ملایر - همدان شدند.
طرح راه آهن همدان – ملایر در سال 1380 مصوب شده اما تاکنون اجرایی نشده بود.

** دغدغه سوم؛ ایستگاه راه آهن
اما جانمایی مناسب ایستگاه راه آهن همدان نیز دغدغه مهمی برای مسئولان اجرایی همدان و مورد بحث با مدیران کشوری حوزه راه و خطوط ریلی بود.
مدیرعامل راه آهن کشور پیرامون مباحث مطرح شده در جانمایی ایستگاه راه آهن همدان گفت: اگر ایستگاه راه‌آهن در کنار ترمینال همدان ساخته شود، نعمتی برای مردم این شهر خواهد بود.
محمدزاده افزود: راه آهن تهران – همدان نعمت بسیار بزرگی برای مردم خواهد بود و می توانیم سه ساعته تردد آنها را به این ایستگاه جانمایی شده فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: قرار گرفتن ایستگاه راه آهن در کنار ترمینال اتوبوس خدمات دهی مردم سایر نقاط استان همدان را نیز آسان می کند و آنها می توانند با استفاده از اتوبوس بین شهری به ایستگاه انتقال یافته و دسترسی راحت داشته باشند افزون بر اینکه ساخت ایستگاه راه‌آهن همدان در جای دیگر برای شرکت رجا هیچ جذابیتی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: انتقال ایستگاه راه آهن مسافری همدان به داخل شهر نیاز به بررسی کارشناسان دارد.
محمدسعید ایزدی اظهار داشت: انتقال ایستگاه به داخل شهر همدان باید به گروهی از کارشناسان خبره واگذار شود تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.
وی بیان کرد: تامین رفاه مردم بسیار حایز اهمیت است و براین اساس امنیت و دسترسی لازم به امکانات از مهمترین نیازها برای جانمایی ایستگاه راه آهن به شمار می رود.
ایزدی با اشاره به اینکه هم اینک تعیین و جانمایی 17 ایستگاه در سطح کشور در حال بررسی است، گفت: آنچه به صلاح است، انتقال ایستگاه به داخل شهر بوده و در مسیری که بتواند خدمات لازم را برای مردم به لحاظ امنیت و رفاه مهیا سازد.
وی تاکید کرد: پیرامون ایستگاه راه آهن همدان انتظار داریم عقبگرد نداشته باشیم بلکه با کارشناسی مجدد، نسبت به آنچه که به نفع استان همدان است، اقدام شود.
استاندار همدان نیز خواستار جانمایی ایستگاه راه‌آهن طی یک هفته آینده توسط کارشناسان متخصص شد.
شاهرخی با تاکید بر اینکه با تاکید انتقال ایستگاه راه‌آهن به داخل شهر مستلزم کارشناسی لازم و خرد جمعی است، گفت: افراد متخصص و کارشناس باید پیرامون جانمایی ایستگاه راه‌آهن اظهارنظر کنند و ظرف حداکثر 10 روز نسبت به جانمایی اقدام کنند.


منبع: ایرنا

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ مقایسه درصد مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ و ۱۴۰۰ به تفکیک استان

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ چراغ سبز قالیباف به مسعود پزشکیان

عکس/ رئیس اسبق صدا و سیما: ای کاش عبرت بگیریند‌

عکس/ زاکانی نیروی کمکی جلیلی در دور دوم انتخابات

عکس / تحلیل مشاور روحانی از مشارکت پایین شهروندان در انتخابات

اینفوگرافی/آخرین آمار گستردگی آراء در کشور

عکس/ رابطه مردم با اصلاح طلب و اصولگرا

اولین چراغ سبز دولت به رجیستر آیفون/ بهانه گرانی به دست بازار موبایل افتاد/ آیفون گران تر می‌شود؟

عکس / انتخابات و ۶۰ درصد نورچشمانی که رای ندادند

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سعید جلیلی نماد افراطی گری در سیاست خارجی ایران است/ ستاد جلیلی برای خارج کردن قالیباف از رقابت فعالیت می‌کرد

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۱۰ تیر ۱۴۰۳

آیا غذا می تواند عامل اضطراب باشد؟

ابتلا به یک بیماری درصورت دیر خوابیدن

این غلات لاغرتان می‌کند

جلوگیری از ریزش مو با این ویتامین‌ها

امید بورس به آمدن پزشکیان قوت گرفت/ توصیه‌ای به سهامداران در هفته پر ابهام جاری/ حلقه مفقوده‌ای که بورس را احیا می‌کند چیست؟

عکس/ مهمانان جشن تولد کاپیتان استقلال

نکات مهم قوچانی درباره انتخابات

عکس/ واکنش جنجالی شروین حاجی‌پور به نتیجه انتخابات

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره تشکیل تیم بانوان

عکس/ خوشحالی سعید جلیلی بعد از اعلام نتایج انتخابات

بیانیه پزشکیان خطاب به مردم ایران

فیلم/ انتقاد تند رئیس ستاد پزشکیان از جلیلی

بیانیه جلیلی پس از راهیابی به دور دوم انتخابات

مناظره پزشکیان و جلیلی قطعی شد

عکس/ توییت معنادار پزشکیان

شورای نگهبان یک اطلاعیه صادر کرد

وکیل دادگستری: نامزد‌های پوششی از تصدی مناصب حکومتی محروم شوند

فیلم/ انتقال مجروحان حمله به خودروی اخذ رأی از راسک

فیلم/ وزنه‌زدن مصطفی جواد در حضور وزیر ورزش

برگزاری مناظره دو نفره در صداوسیما

دلیل مسمومیت اهالی رضوان‌شهر چه بود؟

فیلم/ چرا فرانسه انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند؟

مسمومیت عجیب ۲۶۰ تن در رضوانشهر

فیلم/ بازدید علیرضا قربانی از مراحل آماده‌سازی و محل برگزاری کنسرت تخت جمشید

قلعه‌نویی: ایران واجد شرایط حضور در جام جهانیست

ترافیک ۲ کیلومتری در محور کندوان

فیلم/ جنجال تازه جواد خیابانی

فیلم/ روایت هوتن شکیبا از سانسورهای گسترده سازمان سینمایی روی فیلم سروش صحت

عکس/ پای خانم بازیگر شکست

نخستین واکنش پورمحمدی به نتیجه انتخابات

شروع دوباره مناظره‌ها در رادیو از فردا

هشدار نارنجی هواشناسی به ۴ استان

آمار عجیب مزاحمت تلفنی برای اورژانس تهران

تیم زنان پرسپولیس در راه لیگ برتر

واکنش ابطحی به رقابت پزشکیان و جلیلی

عکس/ تیپ و استایل مونا فرجاد در اکران یک فیلم

فیلم/ خاطره پیشکسوت استقلال از یک پارتی‌بازی علیه خودش

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳

درخواست سکوت هواداران جلیلی از ثابتی+ عکس

توضیح مهم بانک مرکزی درباره‌ پول جدید ایران

اینفوگرافی/ میزان مشارکت استانی در انتخابات ریاست‌جمهوری

رأی به پزشکیان رأی به تغییر روش‌ها و شیوه‌ها است

عکس/ تذکر یک خبرنگار به حمایت قاضی‌زاده هاشمی از جلیلی