اقتصاد۲۴- سازمان صداوسیما ، از جمله سازمان هایی است که بودجه آن از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین شده و نظارت بر نحوه اجرای بودجه بر عهده دیوان محاسبات مجلس است. مسئولان صداوسیما همواره از بودجه تخصیصی دولت ها به خود انتقاد داشتند و تلاش می کنند سهم بیشتری را نسبت به سایر سازمان ها به خود اختصاص دهند. اما انتشار تعرفه صداوسیما برای پوشش تبلیغات بازی های استقلال و پرسپولیس نشان داد، صداو سیما قادر است به تنهایی چندین برابر بودجه عمومی تخصیصی از مجلس شورای اسلامی را فقط از تبلیغات فوتبال درآمدزایی کند.
بر این اساس، بودجه صدا و سیما در قانون بودجه ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده و تخمین درآمدهای این سازمان از آگهی های تیم های استقلال و پرسپولیس، بین ۱۶ تا ۳۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که با احتساب تخفیف ۵۰ درصدی، به عدد تقریبی ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد می رسد.
به عبارت دیگر، کل درآمد صدا و سیما از آگهی های بازرگانی، دست کم بین ۵۰ تا ۶۰ همت در سال، صرفا از محل تبلیغات بازی های استقلال و پرسپولیس پیشبینی می شود. براساس اعداد منتشرشده در سایت روزنه ارتباط، میانگین هزینه هر ثانیه تبلیغ در شبکه سه حدود ۱۵۷,۷۷۸,۷۷۵ تومان است. این رقم، تابستان سال گذشته، ۳۳میلیون تومان بوده که تقریبا ۵برابر شده است.
روزنامه فرهیختگان در همین ارتباط نوشت «طبق تعرفه رسمی صدا و سیما تنها برای پخش زنده ۶۰ بازی سرخابی ها در فصل جاری تلویزیون بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد دارد حالا فرض کنید تلویزیون برای جذب آگهی بیشترچوب حراج به آنتن خودش بزند، فرضا ۹۰ درصد یعنی تنها ۱۰ درصد از درآمد ممکن را کسب کند رقم ناقابل ۳ هزار میلیارد تومان!»
اردیبهشت ماه سال۱۴۰۱ بود که کارزاری با ۸۵۳۲۶ امضا از ابراهیم رئیسی می خواست تا در شرایط بد معیشتی مردم، بودجه صداوسیما را قطع کند تا این سازمان از محل تبلیغات، خود را اداره کند. کارزاری که از سوی ابراهیم رئیسی به آن توجه نشد و در مقابل افزایش ۵۰ درصدی بودجه صداوسیما در لایحه دولت سیزدهم را به دنبال داشت.
منتقدان می گویند صداوسیما قادر است بودجه خود را از محل تبلیغات رسانه ای تامین کند و اعطای بودجه از محل بیت المال رقم کوچکی است دربرابر کل درآمدهای صداسیما که غالب آن از تبلیغات تامین می شود. از سوی دیگر غالب نظارت دیوان محاسبات بر صداوسیما بر بودجه ای است که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و درآمدهای نجومی این سازمان از محل تبلیغات در شعاع دورتری از نظارت های مجلس قرار دارد. چه آنکه صداوسیما سازمانی حاکمیتی محسوب شده و استفاده مجلس از ابزارهای نظارتی همچون تحقیق و تفحص تابع شرایط خاصی است که تاکنون صورت نگرفته است.