تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱
دیروز در دانشگاه شریف چه اتفاقی افتاد؟

گزارشی از درگیری‌های ۱۰ مهرماه در دانشگاه شریف

از ساعت ۱۵ تجمع دانشگاه شکل گرفت. هدف آن اعتراض به کشته شدن مهسا امینی و بازداشت دانشجویان شریف بود. دانشجویان با شعار‌های زن، زندگی، آزادی و خواندن سرود یار دبستانی من از خیابان‌های دانشگاه به سمت سردر دانشگاه رفتند و آن‌جا مستقر شدند.

گزارشی از درگیری‌های ۱۰ مهرماه در دانشگاه شریف

اقتصاد۲۴- در پی تجمع و درگیری‌های روز و شب گذشته در دانشگاه صنعتی شریف، از امروز تمامی کلاس‌های این دانشگاه (به‌جز دوره‌ی دکتری) غیرحضوری شدند. دیروز از ساعت ۱۸ خبرگزاری‌های رسمی گزارش‌هایی درمورد تجمع‌های اعتراضی، درگیری بین دانشجویان مخالف و موافق، درگیری داخل دانشگاه، حضور نیروی انتظامی بیرون و حتی داخل دانشگاه خبر دادند. در ادامه بر اساس همین گزارش‌ها و نیز نوشته‌های شبکه‌های مجازی اتفاقات دانشگاه شریف را بررسی می‌کنیم.

تجمع در دانشگاه‌های تهران، علامه، الزهرا و شریف

خبرگزاری ایرنا ساعت ۱۸:۰۶نوشت: امروز برخی دانشگاه‌های تهران شاهد اعتراضات دانشجویی بود. در تجمع دانشگاه تهران که حوالی ظهر امروز آغاز شد دانشجویان گاهی شعار‌های سیاسی و فرهنگی تندی می‌دادند تعداد دیگری از دانشجویان نیز تجمع همزمانی را ترتیب داده بودند و در واکنش به آشوبگری‌ها شعار‌هایی نظیر «حرف ما یک کلام، بازی نخور والسلام، گفتگو، گفتگو، چاره این مسئله است» سر می‌دادند.
دانشگاه علامه نیز ظهر امروز شاهد تجمع جمعی از دانشجویان معترض بود. برخی دانشجویان در این تجمع که حدود یک ساعت طول کشید با سر دادن بعضی شعار‌های تند سیاسی اعتراض خود را نشان دادند. دانشجویان انقلابی نیز تجمع مشابهی را در این دانشگاه ترتیب دادند و موضع خود را به طور شفاف اعلام کردند. در دانشگاه شریف و الزهرا نیز شرایط تا حدودی مشابه بود. تعداد دانشجویان معترض با دانشجویان انقلابی برابری می‌کرد. هر دو گروه نیز تلاش کردند مواضع خود را در شعارهایشان نشان دهند.

شروع تجمع دانشگاه شریف از ساعت ۱۵

گزارش خبرگزاری مهر به روایت یکی از دانشجویان حاضر در دانشگاه متفاوت بود. بر اساس نوشته‌ی این خبرگزاری جمعیت ۲۰۰ نفره‌ی دانشجویان معترض از ساعت ۱۵ کم‌کم در محوطه جلوی دانشکده کامپیوتر شکل گرفت. هدف تجمع در پوستر آن اعتراض به کشته شدن مهسا امینی و بازداشت دانشجویان شریف بود که پس از دو تجمع اخیر بازداشت شده‌اند. دانشجویان با شعار‌های زن، زندگی، آزادی و خواندن سرود یار دبستانی من از خیابان‌های دانشگاه به سمت سردر دانشگاه رفتند و آن‌جا مستقر شدند.

تعدادی از اساتید مانند دکتر شمس‌الهی، دکتر تقوی، دکتر آزادگان، دکتر افشین و دکتر ابوالحسنی از جمله اساتید حاضر در صحنه بودند. شعار‌های غالب دانشجویان «زن، زندگی، آزادی»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «آزادی، آزادی، آزادی» است.

درگیری بین دانشجویان مخالف و موافق

ساعت ۱۶ شعار‌ها کم کم رادیکال شد، تغییر ماهیت داد و پیکان شعار‌ها به سمت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نشانه گرفته شد و حتی به شعار‌های توهین‌آمیز تغییر کرد. با تعویض جنس شعار‌ها گروهی دیگر از دانشجویان از مسجد دانشگاه به سمت سردر حرکت کردند و با شعار‌های جانم فدای رهبر و خامنه‌ای کوثر است دشمن او ابتر است صدای خود را به طرف مقابل می‌رساندند. حراست دانشگاه سعی می‌کند بین دو گروه حائل شود تا درگیری فیزیکی رخ ندهد، ولی در مرز دو گروه درگیری رخ می‌دهد.

بر اساس گزارش خبرنگار-دانشجوی مهر، ساعت ۱۷ تجمعات تقریباً به پایان رسیده بود و دانشجو‌ها قصد خروج از دانشگاه داشتند، اما درب جنوبی دانشگاه که همان سردر دانشگاه است، بسته بود. دانشجویانی که از سردر و پس از پایان تجمعات و هتاکی‌ها به درب شمالی رفته بودند و سایر دانشجویان در درب شمالی متوقف شدند. نیرو‌های امنیتی لباس شخصی به همراه دو دستگاه ون و نیرو‌های انتظامی پلیس در درب شمالی دانشگاه مستقر بودند.


بیشتر بخوانید: خانواده مهسا امینی در جلسات مجلس حاضر نشدند


درگیری‌هایی در درب شمالی رخ می‌دهد و چند گلوله پینت‌بال سمت دانشجو‌ها شلیک می‌شود. پس از این اتفاق، دانشجویان دست از هتک حرمت می‌کشند. تعدادی از اساتید برای کمک به تأمین امنیت دانشجویان به درب شمالی می‌روند. معاون دانشجویی دانشگاه درصدد تدارک اتوبوس برای انتقال دانشجویان به خوابگاه است. نیرو‌های حراست با بستن در‌های دانشگاه از ورود نیرو‌های بیرون به داخل دانشگاه جلوگیری کرده‌اند.
بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت پیش‌تر تعدادی از نیرو‌ها وارد دانشگاه شده بودند و این مسئله در ادامه‌ی گزارش مهر تایید می‌شود.

شلیک پینت‌بال، ساچمه‌ای و بازداشت دانشجویان

ساعت ۱۸:۳۰. گروهی از دانشجویان به‌واسطه‌ی زنجیر حائلی که به کمک اساتید تشکیل شده به سمت دانشکده مدیریت حرکت کرده و گروهی نیز به پارکینگ می‌روند. در این بین برخی از دانشجویان با برخورد تند نیرو‌های امنیتی بازداشت می‌شوند و درگیری‌هایی رخ می‌دهد که ظاهراً با اسلحه پینت‌بال به دانشجویانی که قصد جلوگیری از بازداشت رفقایشان را داشتند شلیک شده است. تعدادی از نیرو‌های انتظامی در پارکینگ شریف مستقر بوده و اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و بنا به برخی نقل‌ها تیر ساچمه‌ای کرده‌اند.
با مشاهده‌ی نیرو‌های حاضر در پارکینگ گروهی از دانشجویان به در شمالی برمی‌گردند. درب جنوبی دانشگاه به طور متناوب باز و بسته می‌شود و دانشجویان گروه‌گروه خارج می‌شوند.

حضور وزیر علوم در دانشگاه شریف

ساعت ۲۰:۳۰ خبرگزاری تسنیم، از حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم ساعتی قبل در دانشگاه شریف خبر داد که با مسئولان دانشگاه و نیرو‌های پلیس اطراف دانشگاه و همچنین با برخی دانشجویان معترض گفتگو کرده است. این خبرگزاری در ادامه مدعی شد هم‌اکنون محدوده دانشگاه شریف جوی آرام دارد و دانشجویان در حال خارج شدن از دانشگاه هستند. رسول جلیلی -رئیس دانشگاه صنعتی شریف- نیز بعد از خروج وزیر علوم از دانشگاه طی سخنانی گفت: تمام دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه در خوابگاه‌ها مستقر شده‌اند و جوی آرام در دانشگاه برقرار است.

مهر در این مورد نوشته است: وزیر علوم وارد دانشگاه شریف شده و به سالن جباری می‌رود تا با دانشجویان گفتگو کند و با نیرو‌های مستقر در حوالی دانشگاه نیز وارد دیالوگ می‌شود. برخی از دانشجویان هتاک با فحاشی و بی ادبی با تلاش‌های وزیر برای آرام کردن فضا، برخورد می‌کنند.
با صحبت‌های وزیر فضا آرام‌تر می‌شود و نیرو‌های بیرون دانشگاه کمی از درب‌ها فاصله می‌گیرند. امکان خروج از دانشگاه فراهم می‌شود و برخی دانشجویان خارج می‌شوند، اما عده‌ای نگران هستند و در دانشگاه می‌مانند. دانشجویان گروه‌گروه به کمک اتوبوس و ون‌هایی که توسط دانشگاه تدارک دیده شده به سمت خوابگاه روانه می‌شوند. تعدادی از اساتید دانشجویان را تا خوابگاه همراهی می‌کنند.
روایت انجمن اسلامی دانشگاه از حضور وزیر و سخنان او در دانشگاه متفاوت است که در پایان همین گزارش اضافه می‌شود.

خروج بعضی از دانشجویان با کمک اساتید

خبرگزاری ایرنا اعلام کرد بنابر گفته‌ی شاهدان عینی، به‌دنبال اتخاذ تدابیر انتظامی در اطراف دانشگاه شریف و عدم امکان خروج دانشجویان و اساتید از این دانشگاه، با دستور وزیر علوم چندین دستگاه خودرو برای خروج دانشجویان و اساتید از دانشگاه در نظر گرفته شد.
بر اساس گزارش مهر ساعت ۲۱:۳۰ نیرو‌های انتظامی با شلیک گاز اشک‌آور و تیر هوایی گروه‌های حاضر را متفرق می‌کنند. دانشگاه تقریباً خالی از دانشجو شده است و جوی آرام دارد. خودرو‌های در حال عبور از خیابان آزادی با صدای بوق از جلوی دانشگاه عبور می‌کنند. نیرو‌های انتظامی برای جلوگیری از تجمع در درب‌های دانشگاه حاضر هستند.
علی شریف‌زارچی –یکی از اساتید دانشگاه شریف- در توییتر نوشت: «روایت آنچه دیروز و دیشب در #دانشگاه_شریف رخ داد به اندازه‌ی یک کتاب است. در کنار همه‌ی تلخی‌های آن، تشکیل دیوار انسانی استادان، عموما پیش‌کسوت، برای خروج دانشجویان از دانشگاه زیبا بود.»

ترافیک و تجمع اطراف دانشگاه تا پاسی از شب

خبرگزاری فارس در گزارش کوتاه ساعت ۲۳:۱۲ بازداشت تعدادی از دانشجویان را تایید و اعلام کرد: تعدادی از دانشجویان با هماهنگی مسئولان دانشگاه از درب شمالی خارج شدند، اما دانشجویان می‌گویند برخی لیدر‌ها به پارکینگ رفته و آن‌جا بازداشت شدند. با توجه به این خبر فارس همچنین می‌توان نتیجه گرفت پلیس وارد محوطه‌ی دانشگاه شده است. همزمان برخی افراد بیرون دانشگاه و در خیابان آزادی تجمع کردند که منجر به ترافیک سنگین در محدوده شد که نهایتا با گاز اشک‌آور پلیس متفرق شدند. فارس در ادامه از حضور برخی خانواده‌های نگران بیرون محوطه‌ی دانشگاه خبر داد.

فارس حدود بیست دقیقه بعد یعنی ساعت ۲۳:۳۹ از قول رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نوشت: فضای دانشگاه شریف آرام است و دانشجویی در این دانشگاه حضور ندارد. تمام دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه در خوابگاه‌ها مستقر شده‌اند و جوی آرام در دانشگاه برقرار است. دانشجویان فرزندان ما هستند. او به والدین اطمینان خاطر داد که حال دانشجویان خوب است و نباید تحت تاثیر کارخانه دروغ‌پردازی رسانه‌های بیگانه قرار گیرند.
جلیلی در ادامه گفته بود: عصر امروز تجمعی داخل دانشگاه برگزار شد، در حال حاضر دانشجویی در دانشگاه حضور ندارد، مگر دانشجو‌هایی که در آزمایشگاه‌ها در حال انجام امور تحقیقاتی خود هستند. رئیس دانشگاه شریف تاکید کرد مسئولان این دانشگاه پیگیر آزادی دانشجویانی هستند که طی روز‌های گذشته بازداشت شده‌اند.
ایرنا بار دیگر ساعت ۵۰ دقیقه بامداد نوشت «اکنون» تجمع تمام شده و دانشجویان از دانشگاه خارج شده‌اند و دانشجویی در دانشگاه حضور ندارد. برخی افراد غیردانشجو بیرون دانشگاه و در خیابان آزادی تجمع کرده‌اند که منجر به ترافیک در آن محدوده شده و این افراد هم نهایتا با گاز اشک‌آور پلیس متفرق شدند.

روایت انجمن اسلامی از اتفاقات یکشنبه

انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف در بیانیه‌ای دلیل اصلی تجمع روز‌های شنبه و یکشنبه را خلف وعده‌ی رئیس دانشگاه مبنی بر آزادی تمام دانشجویان زندانی شریف عنوان کرد که هفته‌ی گذشته بازداشت شده بودند. بنا بر بیانیه‌ی این انجمن دانشجویان از حق خود برای اعتراض استفاده کردند، ولی به ناگاه با حضور ماموران امنیتی و لباس شخصی مواجه شدند که به دانشجویان و اساتید دانشگاه حمله و دانشگاه را محاصره کردند. این محاصره و حملات برای ساعت‌ها ادامه داشت و تعداد زیادی از دانشجویان زخمی و بازداشت شدند.
بنا بر نوشته‌ی این انجمن بیش از سی نفر از دانشجویان طی شب گذشته بازداشت شده‌اند.
روایت این تشکل از حضور وزیر علوم در دانشگاه نیز متفاوت است: «دکتر زلفی‌گل، وزیرعلوم، که ظاهرا به هدف کمک به دانشجویان تنها ساعتی پس از شروع درگیری خود را با سرعت به دانشگاه رساند، جز حمله به یکی از اساتید شناخته‌شده و خوش‌نام دانشگاه و انداختن مسئولیت همه‌ی خشونت‌های رخ‌داده بر گردن دانشجویان بی‌دفاع شریف کاری از پیش نمی‌برد.»

انجمن اسلامی دانشگاه شریف همچنین مدعی شده بر اساس فیلم‌ها و مستندات، شب قبل (شنبه نهم مهرماه) افراد لباس شخصی، دوربین و تجهیزات رادیویی را سردرب اصلی دانشگاه نصب کرده‌اند.

منبع: فراز دیلی

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب