تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱

پول‌های ایران در کره جنوبی چندبار آزاد شد؟!

خبر آزاد شدن از ارز‌های ایران در دو بانک کره جنوبی مجدداً توجه افکار عمومی کشورمان را به خود جلب کرده است. خبری که با توجه به آزادی باقر و سیامک نمازی‌امیدواری بیشتری نسبت به تحقق آن وجود دارد. هرچند که با گذشت نزدیک به یک هفته از آزادی این شهروندان ایرانی-آمریکایی هنوز خبری از رفع بلوکه شدن از پول‌های ایران نیست.

پول‌های ایران در کره جنوبی چندبار آزاد شد؟!

اقتصاد۲۴- چند روز پیش، همزمان با انتشار خبر آزادی سیامک و باقر نمازی زندانیان دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی، خبر رفع بلوکه شدن از ارز‌های مسدود شده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی هم، منتشر شد. البته تهران و واشنگتن می‌گویند آزادی این پدر و پسر ارتباطی با رفع بلوکه شدن از پول‌های ایران ندارد؛ تهران تأکید می‌کند که بنابر مصالح انسان دوستانه رای به آزادی سیامک و باقر نمازی داده است و واشنگتن نیز مدعی است که باجی در این رابطه پرداخت نکرده است. حال در این نوشتار برآن هستیم تا با بررسی اخباری که طی سال‌های اخیر از رفع بلوکه شدن از ۷میلیارد دلار پول ایران در بانک‌های کره جنوبی خبر می‌داد، ببینیم که منابع ارزی ایران در کره جنوبی برای چندمین بار قرار است که آزاد شوند!

ادعای گروگانگیری یک نفتکش

موضوع آزادسازی ارز‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی در بهمن و اسفندماه سال ۹۹ و همزمان با توقیف یک فروند نفتکش کره جنوبی در آب‌های ایران مطرح شد. این نفتکش در روز ۱۵ دی ماه همان سال به‌اتهام «ایجاد آلودگی زیست محیطی در آب‌های خلیج فارس» در نزدیکی تنگه هرمز توسط نیرو‌های سپاه پاسداران توقیف شد.

نفتکش مذکور که «هانکوک چمی» نام داشت، ۷ هزار و ۲۰۰ تن ماده شیمیایی‌اتانول را به کره جنوبی منتقل می‌کرد. مقامات کره جنوبی با رد‌اتهامات ایران نسبت به تخطی نفت کش مورد اشاره از قوانین محیط زیستی ادعا می‌کردند که ایران برای آزادی پول‌های بلوکه‌شده‌اش در کره جنوبی دست به این اقدام تلافی جویانه‌زده است است.

موضوعی که از سوی مقامات کشورمان رد شد. با آزادی نفت کش مذکور در ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ قرار بر این شد کره جنوبی در قبال آزادی نفتکش مذکور متعهد شود که به حل شدن مسأله پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور کمک کند؛ موضوعی که با گذشت یک سال و نیم از طرح آن، هنوز محقق نشده است.

ادعایی به نقل از مقامات ایرانی

تنها یک ماه بعد یعنی در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ شبکه المیادین لبنان به نقل از مقامات مسئول ایرانی، مدعی شد که آمریکا ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را در جریان مذاکرات وین آزاد خواهد کرد. قرار بود ۴ شهروند ایرانی که اشاره‌ای به نام آن‌ها نشده است در برابر آزادی باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز زندانیان ایرانی-آمریکایی مبادله شوند و ۷ میلیارد دلار از ارز‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی نیز رفع بلوکه شود.

خبری که در نهایت توسط ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تکذیب شد. این مقام آمریکایی گفته بود: «گزارش‌ها مبنی بر اینکه یک توافق مبادله زندانیان انجام شده است، درست نیست. البته واشنگتن همیشه پرونده‌های آمریکایی‌های بازداشت یا مفقود شده در ایران را مطرح می‌کند و این کار را تا زمانی که بتواند آن‌ها را به خانواده‌هایشان برساند متوقف نخواهد کرد.»


بیشتر بخوانید: تلاش برای حفظ برجام در سایه تنش بی‌سابقه


جای پای مسقط  

کمتر از یک سال پس از ادعای شبکه المیادین لبنان، این بار روزنامه الجریده امارات در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ و به نقل از منابع آگاه ایرانی نوشت: بدر بن حمد بن حمود آلبوسعیدی، وزیر خارجه عمان در رأس هیئتی سیاسی و امنیتی به ایران سفر خواهد کرد و هدف از این سفر، تکمیل آخرین اقدامات در زمینه توافق تبادل زندانیان و آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران است.

قرار بود تهران در قبال آزادی ۳ شهروند دوتابعیتی یعنی مراد طاهباز تاجر ایرانی-آمریکایی- بریتانیایی و سیامک و پدرش محمدباقر نمازی، شهروندان ایرانی-آمریکایی به ارز‌های بلوکه شده‌اش در بانک‌های کره جنوبی دست یابد. البته این سفر به سرانجام نرسید و گفته شد که به دلیل حساسیت پرونده‌هایی که پادشاهی عمان نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را در آن ایفا می‌کند، این سفر به زمان دیگری موکول شده است.

پادشاهی عمان چه در دوران حضور انقلابیون در ایران و چه در دوران پهلوی همواره رابطه خوبی با تهران داشته و نقش فعالی را در وساطت میان مناقشات ایران با آمریکا و انگلیس بر سر تبادل زندانیان ایفا کرده است که آخرین وساطت موفق آن به آزادی نازنین زاغری، روزنامه‌نگار ایرانی-بریتانیایی و انوشه آشوری در مقابل پرداخت بدهی انگلیس به ایران به مبلغ ۴۷۰ میلیون یورو باز می‌گردد؛ این پول بابت تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، در اختیار ایران قرار گرفت. با انقلاب سال ۵۷ لندن از ارائه تانک‌های موردنظر به تهران خودداری می‌کرد، اما پول آن را نیز در اختیار ایران قرار نمی‌داد. همان زمان روزنامه گاردین نوشت که تنها یک میلیون دلار از مبلغ موردنظر در اختیار ایران قرار گرفته است موضوعی که از سوی مقامات کشورمان رد و علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز گفت که «مطالبات ما از کشور انگلیس وصول شده و حتی از آن پول استفاده نیز شده است.»

آخرین ادعا

اما آخرین و چهارمین مورد از ادعا‌های آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به همین چند روز پیش باز می‌گردد که خبر آزادی و خروج باقر نمازی و آزادی سیامک نمازی به نقل از مقامات سازمان ملل در صدر اخبار رسانه‌های خارجی قرار گرفت. اگر چه تهران می‌گوید آزادی این شهروندان ایرانی-آمریکایی یک اقدام انسان دوستانه است و واشنگتن هم بر عدم مقوله باج دهی برای آزادی این پدر و پسر تأکید می‌کند، اما در واقع همزمانی این آزادی با رفع بلوکه شدن از ارز‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی بر انجام معامله‌ای پنهانی صحه می‌گذارد. البته اخباری نیز در این زمینه وجود دارد مبنی براینکه دسترسی تهران به پول‌های بلوکه شده در بانک‌های کره جنوبی تنها زمانی امکانپذیر است که دو شهروند دیگر ایرانی-آمریکایی یعنی عماد شرقی و مراد طاهباز نیز شامل پروسه این مبادله شوند.

در هر صورت همین حالا نزدیک به یک هفته از آزادی سیامک و باقرنمازی سپری شده است و هنوز نیز خبری از آزادسازی پول‌های ایران نیست. شاید جالب باشد که بدانید در زمان معافیت کره جنوبی از تحریم‌های نفتی آمریکا، پول واردات نفت ایران به کره جنوبی و صادرات محصولات کره‌ای به ایران از طریق حساب‌هایی با پول ملی کره جنوبی پرداخت می‌شد. اما با این حال در سال ۲۰۱۹ معافیت کره جنوبی از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران به پایان رسید و از آن زمان تا کنون حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نزد دو بانک کره‌ای بلوکه شده است. تهران تلاش بسیار زیادی را برای آزادسازی این ارز‌ها صورت داده است.

به صورتی که همزمان با برگزاری ادوار ششم، هفتم و هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین، تیمی نیز متشکل از مقامات ایرانی و آمریکایی در حال رایزنی نسبت به دستیابی به دیدگاه مشترک برای انجام پروسه مبادله اتباع دو کشور و آزادسازی پول‌های ایران بودند. در این میان عمان کشوری بود که از همان ابتدا پروسه مبادله اتباع ایرانی- آمریکایی را با تمام توان پیگیری می‌کرد و همانطور که در خبر‌های نیز آمده بود باقر نمازی پس از طی مراحل آزادی، تهران را به مقصد مسقط ترک کرد تا از آنجا به آمریکا برود.

منبع: فراز نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

قیمت ماهی امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

استوری منوچهر هادی و یکتا ناصر با یک آهنگ مشترک! + فیلم

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

روحانی: از موارد ردصلاحیتم اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان بود

کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول