اقتصاد۲۴- با شروع اعتراضات مردمی نسبت به مرگ دردناک مهسا امینی اینترنت نیز در ایران محدود شد و فقط اینترنتی که صرفا سایتهای داخلی را باز میکرد، فعال شد. واتس اپ، اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکههای اجتماعی مختل شدند و برخی از رسانهها خبر دادند هزاران میلیارد تومان اقتصاد کشور آسیب وارد شده است چراکه بخش زیادی از مردم، کسب و کارهای آنلاین دارند و عمدتا از طریق اینستاگرام و تلگرام تبلیغات و فروش انجام میدهند که این روند به معیشت این قشر نیز آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد کرده است. رضا الفت نسب عضو هیات مدیریه اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی درباره همین مسئله با رویداد۲۴ گفتوگو کرده است. او میگوید: هر چقدر که اینترنت مختل شود، با توجه به اینکه کسب و کارهایمان که بر بستر اینترنت و فضای مجازی فعالیت دارند، نیز دچار اختلال میشوند.
او میگوید: در این چند وقت اخیر که اینترنت با مشکلات جدی مواجه شده، اقشاری که در فضای مجازی کسب و کار دارند و منتظرند ببینند چه تصمیمی در این باره اتخاذ میشود، متاسفانه حال و روز خوشی ندارند. ما نیز منتظریم ببینیم چه اتفاقی در این حوزه رخ میدهد و آیا این فضا بار دیگر باز میشود یا خیر.
الفتنسب میگوید: البته فشارهایی وجود دارد که بعد از اعتراضات نیز فیلترینگ همچنان باقی بماند؛ این در حالی است که فیلترینگ ناگهانی بود و هیچ آمادگی برای افرادی که کسب و کار داشتند اندیشیده نشده است و اگر این روند بخواهد ادامهدار باشد، واقعا نگرانکننده خواهد بود.
او میگوید: آمار دقیقی از ضرر قطعی اینترنت ندارم و آمارهایی که منتشر میشود نیز موثق و قابل اعتماد نیست و صرفا گمانهزنی است. مدیرعامل شرکتی که به برخی از کسب و کارهای اینستاگرامی سرویس میداد، در گفتگویی اعلام کرده بود که فعالیت و فروش بیش از ۹۰ درصد از پیجهایی که با آنها کار میکردند به صفر رسیده است. خب این هم طبیعی هم است چراکه مردم نمیتوانند وارد این شبکه شوند و در این شرایط خرید آنلاین هم از اولویت مردم خارج شده است.
ببشتر بخوانید: تایید فیلتر دایمی اینستاگرام و واتساپ توسط وزیر ارتباطات
الفت نسب با بیان اینکه برای کسب و کارهای اینترنتی باید یک فکری شود و نمیشود آنها را به حال خود رها کرد، گفت: وزیر ارتباطات آب پاکی را روی دست ما ریخته و گفته سعی کنید در پلتفرمهایی باشید که قوانین جمهوری اسلامی را قبول دارند. اما بالاخره باید شرایط برای این موضوع هم وجود آید. مهاجرت به شبکههای داخلی که یک شبه رخ نمیدهد. اینکه آیا مردم اعتماد میکنند تا از پیامرسانهای داخلی استفاده کنند هم بستگی به سیاستگذاری مسئولان دارد.
او در ادامه گفت: این نکته را نباید فراموش کنیم بالاخره بخشی از مردم را توانستهاند با این کار جذب پیامرسانهای داخلی کنند. مردم باید به پیام رسانهای داخلی اعتماد کنند تا از آنها استفاده کنند. همانطور که امروز از اسنپ و تپسی و زیرمجموعه آنها استفاده میکنند و اعتماد میکنند کافه بازار را نصب میکنند اما اینکه بخواهند در این شرایط بحرانی سایر پیامرسانها را قطع کنند و مردم را به پیامرسانهای داخلی بیاورند، نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.
عضو هیات مدیریه اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی میگوید: حاکمیت ابتدا باید مشکلات پیامرسانهای داخلی خصوصا مشکلات حقوقی را حل کند و بعد به دنبال جذب باشد. آیا اگر در پلتفرمی که من در بخش خصوصی راه انداختهام محتوایی مغایر با حاکمیت منتشر شود، من به عنوان مدیر باید پاسخگو باشم یا منتشر کننده؟ و... این نگرانیها همواره وجود دارد که تاکنون گامی هم برای حل آنها برداشته نشده است.
او میگوید: نکته دیگر این است که باید تعیینتکلیف کنند که اصلا چند پیامرسان میخواهند داشته باشند! اینستاگرام فضایی است که بیش از ۴۰ میلیون ایرانی در آن حضور دارند. این یعنی حتما محتوای جذابی وجود دارد که مردم آنجا هستند. شما پیامرسانی را ایجاد کنید که این میزان اعتماد و حضور را داشته باشد، من هم به عنوان یک فعال آنجا حضور خواهم داشت. اگر بخش خصوصی واقعی باشد مردم هم در طول زمان اعتماد خواهند کرد، اما این هم به معنای این نیست که جلوی سایر پلتفرمها را بگیریم.
الفت نسب میگوید: بسیاری از مردم در شبکههای همچون اینستاگرام و تلگرام هزاران هزاران مشتری دارند و برای اینکه صفحه خود را ارتقا دهند هزینه و زمان زیادی صرف کردهاند و نمیتوان به راحتی به آنها گفت خب بروید جای دیگری پیج بزنید! این چه اظهار نظرهای عجیب و غریبی است که میگویند یک جای دیگر پیج بزنید! برای هر فالورری که این صفحات کسب و کار دارند، ساعتها زمان و هزینه و تولید محتوا خرج شده است بنابراین باید اعتمادسازی کنید نه اینکه پلتفرمهای خارجی را ببندید. شبکههای داخلی مشخص ایجاد کنید و ببینید مردم کدام یک را انتخاب میکنند. دولت و نهادهای دولتی که نباید ورود کنند یا پلتفرم بالا بیاورند، روند اعتمادسازی شاید ۷ سال زمان ببرد، مثل همین حالا که «گوگلپلی» هست، «کافه بازار» و «مایکت» هم هست و مردم حسب سلیقه از آنها استفاده میکنند.
این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: برخی فکر میکنند که مثلا اگر اوبر به داخل ایران بیاید، دیگر کسی از تپسی و اسنپ استفاده نمیکند! نظر من برخلاف این است، چرا که فضا رقابتی میشود و پلتفرمها سعی میکنند خدمات باکیفتتری ارائه کنند زیرا پلتفرمهای ما اکنون آنقدر ظرفیت خوبی دارند که میتوانند در عرصه بینالملل حضور داشته باشند. همین اسنپ و تپسی و کافه بازار را بچههای خودمان ایجاد کردهاند. ما که نمیخواهیم بچههای خودمان را بزنیم و نادیده بگیریم! باید فضا باز باشد تا مردم انتخاب کنند. نمیتوانید کسب و کار مردم و هزینهای که کردهاند را به یکباره از بین ببرید. همین آقای رئیسی در زمان انتخابات گفت که چه کسی میخواهد کسب و کارها را ببندد! امیدواریم به شعارهایشان پایبند باشند و خدای ناکرده این همه کسب و کار را به راحتی از بین نبرند.