تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
مهدی روزبهانی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد:

بورس در حال تبدیل شدن به یک بحران امنیتی غیرقابل مهار است/ کسری ۱۱ هزار میلیاردی صندوق‌های درآمد ثابت

مهدی روزبهانی با بیان اینکه بورس در حال تبدیل شدن به یک بحران امنیتی غیرقابل مهار است، گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در پی سیاست‌های بانک مرکزی و ریزش‌های پی در پی بی سابقه بورس دچار کسری ۱۱ هزار میلیاردی شده اند.

تالار شیشه ای

اقتصاد۲۴- عاطفه اسحاقی: پس از ریزش ۲۶ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات نخست کاری بازار سرمایه در روز چهارشنبه بود که کارمندان بورس تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و کرج به نشانه اعتراض نسبت به وضعیت وخیم بازار، دست از کار کشیدند.

شاخص کل بورس روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی سقوط کرد تا شاهد ریزش ۲۶ هزار و ۲۲ واحدی باشد. فرابورس هم راه خود را از بورس جدا نکرد و با ۲۷۷ واحد ریزش به رقم ۱۷ هزار و ۲۱۰ واحد رسید.

هشدار نسبت به وضعیت وخیم بورس

مهدی روزبهانی، کارشناس بازار سرمایه با هشدار نسبت به وضعیت وخیم بورس به اقتصاد ۲۴ گفت: ریزش‌های متوالی و پی در پی بورس، کارد را به استخوان سهامداران رسانده است.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر در بورس جیب سهامداران را می‌زنند و به این کار اصرار می‌ورزند به این دلیل است که هنوز عده‌ای از فعالان بازار در حال مجیزگویی مدیران بورسی هستند.

عرضه‌های اولیه نقدینگی اندک بازار سرمایه را هم بلعیدند

این کارشناس بازار سرمایه دومین دلیل وضعیت بد بورس را عرضه‌های اولیه و پذیره نویسی‌های نابخردانه می‌داند و به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در این شرایط اسفبارِ بازار، انواع و اقسام عرضه‌های اولیه و پذیره نویسی‌ها را به بازار تحمیل می‌کنند که نقدینگی اندک بازار را هم می‌بلعند. نمونه آن «تکیمیا» بود که ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی بازار را بلعید.

روزبهانی سمِ سوم بازار سرمایه را «معاملات الگوریتمی» و «فعالیت بازارگردان‌ها» می‌داند و می‌افزاید: معاملات الگوریتمی و عدم نظارت بازار بر عملکرد بازارگردان‌ها با وجود آگاهی مسئولان بورس ادامه دارد و در کمال ناباوری شاهدیم که بازارگردان‌ها بازار را به هم ریخته اند.

رئیس سازمان بورس به تماشای کوره پولسوزی ایران نشسته است

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد در وانفسای بازار سرمایه تنها نظاره گر و تماشاگر کوره پولسوزی ایران هستند و به خوبی می‌دانند چه به روز سهامداران آمده، ولی هیچ کاری نمی‌کنند؛ حتی نام بورس را هم به زبان نمی‌آورند.


بیشتر بخوانید: بازارگردان‌ها و معاملات الگوریتمی مانع رشد بازار سرمایه


روزبهانی مشکل پنجم بازار سرمایه را این گونه تشریح می‌کند: بهانه‌ای به دست دولت در روز‌های اخیر افتاده که هر مشکلی در کشور وجود دارد را به اعتراضات ارتباط می‌دهد. به طور مثال دلیل ریزش بورس را اعتراضات اعلام می‌کند؛ در حالی که این کار تنها به حاشیه بردن مشکلات بازار سرمایه است.

بورس نیازمند خانه تکانی

به اذعان این کارشناس بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار نیاز به یک خانه تکانی اساسی، احیا و ریکاوری مجدد دارد. این احیا از استعفا یا برکناری رئیس کل سازمان بورس شروع می‌شود تا مدیران سازمان بورس و فرابورس به پایان می‌رسد، چون عملکرد مسئولان نشان می‌دهد که هیچ یک از این افراد، اندک شناختی از بازار سرمایه ندارند.

روزبهانی ادامه داد: با توجه به اعلام وصول استیضاح وزیر صمت در هفته آینده، اکنون بهترین زمان است که نمایندگان ملت از ایشان در مورد عملکرد اسفبارِ بازار سرمایه توضیح بخواهند.

سرآغاز بحران در نظام بانکی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه اعتماد مردم به مدیران بورسی از بین رفته است. سهامداران تا اقدام عملی مناسب؛ نه وعده و وعید نبینند به بازار اعتماد نمی‌کنند و متاسفانه شاهد ادامه همین وضعیت در بورس خواهیم بود.

روزبهانی نسبت به وضعیت بد صندوق‌های درآمد ثابت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ هشدار داد و گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در پی سیاست‌های بانک مرکزی و ریزش‌های پی در پی بی سابقه بورس دچار کسری ۱۱ هزار میلیاردی شده اند. این اتفاق سرآغاز بحران در کلیت نظام بانکی خواهد بود که ابعاد آن قابل تصور نیست.

جزئیات این موضوع در جدول زیر قابل مشاهده است:

کسری بودجه صندوق های درآمد ثابت

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
امیر مدنی
0
0
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱
نابغه دنیای اقتصاد محسن رضائی به داد بورس برس
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱
با این کوره پول سوزی که درست کردین دیگر به شما اعتمادی نیست
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱
نماد وسقم رو باز کنید سرمایه من یک ساله قفل شده و من بورس رو نابود میکنم
الیاس
0
0
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱
آقای ریسی
دیگه کافی هست،تیم اقتصادی دولت تغییر بده،مردم جون به لب کردین،خاندوزی مال این کار نیست،رضایی سرمایه مردم را به باد داد.بداد ملت برس،بداد سهامدار برس.بازار بورس رونق بده،.جلو دنیا زسته،که هر روز قرمز هست.
مجید
0
0
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱
خدا راشکر که بورس نابود شده
مریم
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
شما غصه نخور. چون کسری بودجه بورس مشکل من و شنا نیست. تو یه خبر گفته بود سرمایه دست اقازاده ها خارج کشور یازده هزار میلیارد هست. اون ها برگرداند بودجه جبران میشه
کامران
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
رییسی قبل از انتخابات به سازمان بورس رفت و کلی اظهار تاسف کرد الان کجاست . رییس سازمان بورس مثل مرده متحرکه. بازارگردان ها همگی نوسان گیر هستند و نقش پر رنگی در ریزش بورس دارن.سهامداران عمده از سهم ها حمایت نمیکنن و منتظر ریزش و خرید در پایین ترین قیمت هستند. سهامداران خرد همگی در زیان سنگین هستند. لعنت خدا بر چپاولگران
فرزین شادمان
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
باسلام
تمام وضعیت اسف بار بورس علاوه بر بازارترسان ها که این اقای کارشناس فرموده باید نواسان گیری حقوقی های بزرگ را هم اضافه کرد،تماما به نوسان گیری مشغولند،صبح زود در هنگام بازگشایی نماد را بالاتر باز میکنند ومیف وشند ورنج منفی کشیده ودوباره سهامیکه در قیمت بالا فروختند دوباره میخرمد شما اگر یک سهم مثلا شتران را در طول یک هفته رصد کنید متوجه منظور من میشود
Karen
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
لعنت به این دولت بی عرضه
خاتدوزی بی سواد و عشقی بی سوادتر
ناشناس
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
تنها باید ابن ۱۵میلیون سهامدار ۱۰ میلیون بریزن توخیاباتهران مجلس وسازمان بورس رابترکونن
یحیی
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
ازدولت محترم میخواهیم دراین شرایط سخت به دادسهامداران برسندواقتصادپویا ورشدبازارسرمایه رو دراولویت ویژه قراردهندتابه دشمنان ثابت کننداقتصادایران ورشکسته نیست وپویاورو به رشداست
نکته سنج
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
واقعا جای تاسف داره هر روز شاهد نابود شدن سرمایه هامون هستیم وقتی یک عده آدم بی کفایت و بی سواد که هیچ دانش اقتصادی و علمی ندارن بر مسند قدرت باشن و تیشه به ریشه ملت خودشون بزنن .
امیر
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
رئیسی و قالی باف و رضایی هر ۳ مدعی بودن واسع ساختن کشور و حالا هر ۳ با هم حسابی ساخت و پاخت کردن. بیان یه توضیحی بدن و پاسخگو باشن که داخل کدام زمینه اندک موفقیتی داشتن. البته بجز حرف زدن پوشالی و دور زدن پاسخ و یاوه گویی. اصولا در کل دنیا دولت ها باید پاسخگوی ملت باشن و برای پیشرفت اقتصاد و صنعت اقدام کنن. اینجا بجای پاسخگویی و شرمندگی فقط یک کار میکنن و با جبهه گیری تمام مخالف و معترضان رو دشمن حساب میکنن و سرکوب آغاز میشه. تا حالا نه استعفا دیدیم نه شرمندگی نه پاسخگویی مناسب
علی کرمیان
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
آقای رئیسی حکومت شماراهیچ پدیده ای نمی تواندبلرزاند ولی ادامه روندفعلی بورس این حکومت رابه آوارتبدیل می کند چون اعصاب وروان و تمام اندوخته های روزمبادای مردم توی این مدت ازجیبشان رفت و دیگرچیزی برای ازدست دادن ندارند خواهش می کنم دیگربه اینهالقب اغتشاشگر ندهید اغتشاشگران واقعی یاران شمادرسازمان بورس هستند
محمد
0
0
جمعه ۰۶ آبان ۱۴۰۱
وزیراقتصادورییس سازمان بورس مجسمه اندمعلومه دارن چکار میکنن
رضا
0
0
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱
سلام راستی به خواب رفته اید یا خودتان رابه خواب زداید دوسال گذشت شما به خودتان نیامده آید آن وعده های نوشتاری را فراموش کردید خواستید بر مسند قدرت ثروت برسید مگرمردم نبودن به شما رای دادن چرا کر کورشدی آیا بن است دنیا به پایان برسد می خواستید الگوی اقتصادی باشید چرا هرچه مردم داد میزنند توجه نمیکنید حتما باید به خیابان بیاند تا بیدار شوید کجایید اقتصاد دان ها.می خواهید تیشه بر ریشه دین اسلام برید ناکار آمدی دین را نشان دهید
پویان
0
0
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱
درود و سپاس از تحلیل خانم حسینی
بدون پرده پوشی بورس وارد ابر بحران شده است. این ابر بحران نه صرفا اقتصادی بلکه اجتماعی، سیاسی، حتا فرهنگی شده است. به هیچکدام از مسئولین اعتمادی نیست. اساسا مسئله هیچیک از ارگان های تصمیم گیری و نظارتی نیست.
این نادانی سخت تر از بحران روزمره و عدم اعتماد است.
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱
مدیرعامل فرابورسم عوض شد! ببینیم بورس از این وضعیت داغون خلاص میشه؟
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱
یکی جواب بده اگه قرار باشه که بورس و فرابورس هر روز قرمز، منفی و کاهشی باشن، آیا دیگه نیازی به رئیس، معاون، ناظر ، کارمند و این همه دفتر و دَستَک داره؟؟؟؟؟؟؟
عشقی بی کفایت و فدایی نالایق باید جلوی ساختمان بورس توسط سهامداران، گردن زده شوند. اینها را چه به بورس و فرابورس؟ ؟!!!!!!!!!!!!!
ایتها باید بجای ریاست در بورس و فرابورس ، می رفتند ، گوسفند چرانی.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

برنامه علی دایی مشخص شد

پرفروش‌ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای ایران

عکس/ ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی امروز، چند دلار است؟

عکس /هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

پشت پرده جت‌های خصوصی؛ از خرید تا اجاره و هزینه نگهداری/ اجاره یک جت چقدر آب می‌خورد؟/ اصلی‌ترین مالکان جت‌ها در ایران چه کسانی هستند؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه در تهران می‌توان خرید؟

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

مهاجرت با ویزای جعلی؛ علت ایجاد بازار سیاه مهاجرت و کسب‌وکار غیرقانونی چیست؟

فیلم/رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی اش

کارنامه آمریکا در جنگ غزه؛ واشنگتن تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش در جنگ اسرائیل و حماس موفق بود؟

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

تکرار قصه تلخ گشت ارشاد در خیابان‌های شهر؛ دولت رئیسی همچنان مدافع رویکرد‌های تند و سلبی در موضوع حجاب/تذکرات اصولگرایان فراموش شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

بازدهی بورس در هفته اول اردیبهشت ماه

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

آخرین وضعیت بازار مسکن در اصفهان

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

عکس/ اختلاف قد عجیب دو استقلالی

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم

لئوناردو دی کاپریو؛ بازیگر مورد تحسین منتقدان

عکس خاص و جذاب بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

منوچهری هادی از تیپ و استایل خاصش رونمایی کرد

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

دونفره قدیمی عمو پورنگ و امیرمحمد سوژه کاربران شد

پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

عکس/سلفی المیرا شریفی‌مقدم

پاسخ مشکوک سارا و نیکا درباره پایتخت ۷

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

ربودن کودک ۴ساله از مقابل چشمان مادرش

اینترنت در روز‌های برگزاری کنکور قطع می‌شود؟

مطهری با تراکتور قرارداد بست

سخنگوی پلیس: خانه‌های فساد و فحشا متلاشی شد

فایننشال‌تایمز: اسرائیل مقدمات حمله به رفح را آغاز کرده است

زنی که شوهر سابق خود را به قتل رساند، دستگیر شد

واکنش محسن برهانی به حکم اعدام توماج صالحی

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش اسرائیل رسید

آقای قناد امانت‌داری را در روایت ماجرا رعایت نکرد

اوسمار ویرا به مجری معروف صداوسیما پیام داد

۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی

پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد

بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت