تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱

مناطق آزاد قربانی تصمیمات اشتباه

حامد افروز فعال اقتصادی در منطقه آزاد قشم به عدم اجرای قانون در مناطق آزاد به صورت کامل اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد در دنیا به عنوان بازوی اقتصادی کشور می‌توانند عمل کنند، اما هیچ‌گاه نگاه مثبتی به این مناطق در ایران وجود نداشت.

مناطق آزاد قربانی تصمیمات اشتباه

اقتصاد۲۴- این فعال اقتصادی در ادامه از چندگانگی مدیریتی در مناطق آزاد انتقاد کرد و آن را موجب سردرگمی فعالین اقتصادی دانست.

افروز اظهار داشت: اگر تا به امروز قوانین و مقررات در مناطق آزاد به درستی اجرا می‌شد، اکنون این همه مشکلات و موانع بر سر راه فعالین مناطق آزاد و ساکنین آن وجود نداشت. ما انتظار ویژه‌ای از مسئولان نداشتیم و نداریم، فقط توقع به‌حق ما این بود که قانون و مقررات مناطق آزاد به درستی اجرا شود. اما باید بپذیریم واقعیت آن است که قانون مناطق آزاد طی این سال‌ها نه تنها اجرا نشده، بلکه چند سالی است تلاش‌هایی برای اصلاح قوانین صورت گرفته و فعالین مناطق آزاد را با اصلاحات و تغییر قانون درگیر کرده است. اما سوال اینجاست که به چه شیوه‌ای قرار است اصلاح قوانین مناطق آزاد صورت گیرد؟

آیا قانون و مقررات فعلی را توانستند اجرا کنند که اکنون نواقص آن را بیرون آورده باشند و بخواهند دست به اصلاح قانون مناطق آزاد ببرند؟ چرا باید این قوانین و مقررات در مناطق آزاد به این شکل پیش برود که خود این قوانین سد راه پیشرفت در مناطق آزاد تلقی گردد؟ اگر قوانین و مقرراتی می‌خواهد اصلاح شود، باید در راستای قانون اصلی و برای رفع امورات و مشکلات فعالین مناطق آزاد باشد، نه این‌که اصلاح قانون و مقررات یا گفته‌های اصلاح شده آن خودش مشکلی برای فعالیت در مناطق آزاد به‌وجود آورد.

وی ادامه داد: برای مناطق آزاد در کشور باید جایگاه ویژه‌ای درنظر گرفته شود. مناطق آزاد همیشه بازوی اقتصاد کشور هم در بحث تولید و صادرات و هم واردات است؛ اما هیچ‌وقت نگاه مثبتی به مناطق آزاد از زمان شروع به کارشان تا به امروز نشده است. اگر قوانین و مقررات مناطق آزاد به درستی اجرا می‌شد، به فعالین و سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد بها داده می‌شد، دستشان برای فعالیت در مناطق آزاد بسته نمی‌شد و مسیر و ریل اصلی مناطق آزاد به شکلی صحیح قرار داده می‌شد، طبیعتا اقتصاد کشور فعال‌تر و پویاتر بود. همیشه می‌گویند مناطق آزاد بازوی کمکی اقتصاد کشور است و می‌بایست به این موضوع توجه شود. کشور‌هایی دیگر خصوصا همسایه، برای فعالین اقتصادی خوش‌فکر ما آغوش باز کرده‌اند. متاسفانه در این سال‌ها فرار سرمایه‌گذاران زیادی را شاهد بودیم، غافل از آن‌که سایر کشور‌ها از این چندگانگی مدیریتی و موقعیت‌ها استفاده می‌برند، اما ما در مناطق آزاد تمام فکر و برنامه‌هایمان این شده که قرار است قانون مناطقی آزادی که هیچ وقت اجرا نشده به چه نحوی اصلاح گردد؟! ما تحریم‌های دشمن را تبدیل به فرصت کردیم، اما از خود‌تحریمی‌ها رنج می‌بریم.


بیشتر بخوانید: تصمیمات خلق‌الساعه سد راه توسعه مناطق آزاد در ایران


این فعال اقتصادی ادامه داد: قانون و مقررات مناطق آزاد اگر درست اجرا می‌شد و مدیران اختیارات کامل داشتند، قطعا ما امروز این مشکلات را نداشتیم. همه فعالین تاکید دارند که اگر قانون مناطق آزاد همانی که هست، اجرا شود؛ بسیاری از مشکلات رفع می‌گردد. ما نمی‌دانیم دوستان و مدیران درخصوص مناطق آزاد چه فکری دارند، اما باید مناطق را کمی آزاد بگذارند و خودشان را به قانونی که نوشتند و تصویب کردند، متعهد بدانند و دست فعالین مناطق آزاد را برای رونق و توسعه اقتصادی و پیشرفت باز بگذارند تا اثراتش برای کشور نیز حاصل شود.

افروز در ادامه به عدم ثبات مدیریتی در مناطق آزاد و دبیرخانه اشاره کرد و اذعان نمود: ما در مناطق آزاد از چندگانگی مدیریتی در رنج و عذاب هستیم. اگر این چندگانگی مدیریتی را در سطوح بالاتری در نظر بگیریم، طبیعتا سردرگمی در مناطق بیشتر می‌شود. اگر بخشنامه‌ای از سوی وزارتخانه به مناطق آزاد ابلاغ شود، ما برای دفاع از حق و حقوق و جلوگیری از مشکلات باید به کجا پناه ببریم و به کدام مرجع شکایت خود را ارائه نماییم؟ این تداخلات اگر در سطح بالاتر کشور صورت گیرد مطمئن باشید فعالین اقتصادی را با مشکلات فراوان‌تری مواجه می‌کنند. ما درخواست داریم مناطق آزاد را در راستای اهداف تعیین شده، بر روی ریل اصلی خود قرار دهند. این‌که دبیرخانه زیر نظر وزارت اقتصاد باشد یا ریاست جمهوری، شاید به‌طور کلی فرقی نداشته باشد، اما وقتی چندگانگی مدیریتی احساس می‌شود، باید این روش را هم اصلاح کرد. جایگاه مناطق آزاد باید ویژه باشد، از این جهت برای تصمیم‌گیری و توسعه مناطق آزاد نیاز است دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به جایگاه قبلی خود یعنی نهاد ریاست جمهوری بازگردد.

وی اظهار کرد: ما سرمایه‌گذاران با فعالین اقتصادی در مناطق آزاد کشور‌های همسایه ارتباط مالی داریم، آن‌ها اصلا دغدغه مدیریتی ندارند، اینکه امروز چه تیمی سرکار است و فردا قرار است چه کسی به منصب برسد، برای فعال اقتصادی خارجی مهم نیست. فعالین اقتصادی مناطق آزاد دیگر کشور‌های اصلا دغدغه آیین‌نامه‌های هرازگاهی و یا اصلاح قانون را به صورت هر ساله ندارند، آن‌ها درخصوص قانون مناطق آزاد ریل اصلی دارند و همان مسیر را هم طی می‌کنند. اما ما باید چند ماه یکبار نگران تغییر مدیریتی و تغییر تصمیمات و هجوم آیین‌نامه‌های متناقض باشیم. این برای مناطق آزاد که نقاط حساس است و چشم دشمن به آن دوخته شده، اصلا درست نیست. دشمنان از این مشکلات سوء‌استفاده می‌کنند و بهره می‌برند، ما در جنگ اقتصادی قرار داریم، جنگی که غرب و دشمنان برای ما به‌وجود آوردند و جنگی اقتصادی که مسئولین خودمان به راه انداختند. اکنون سردرگمی فعالین اقتصادی را مشاهده می‌کنیم، درحال حاضر فرار سرمایه از کشورمان اتفاق می‌افتد، این درحالی است که سرمایه‌گذاران باید در مناطق آزاد حضور داشته باشند. دیگر وقت آن است که جنگ‌های بین مسئولین تمام شود و قوانین و مقرراتی که چندین سال پیش تعریف شده، باید به همان صورت اجرایی گردد. نباید سوء‌مدیریتی وجود داشته باشد و اگر درخصوص مدیریت‌ها به مشکل برخوردیم، بگذاریم فعالین اقتصادی تفکرات اقتصادی خود را در راستای اهداف مناطق آزاد برای توسعه اقتصاد کشور پیاده کنند. هرچند در این سال‌ها برنامه و زیرساختی از سوی مسئولین کشور در مناطق آزاد نداشتیم، اما اگر می‌خواهیم مناطق آزاد مقتدری داشته باشیم، همه مسئولین باید دست به دست دهند تا از فرصت‌های خوب کشور به نفع اقتصاد و رشد و توسعه استفاده ببریم.

این فعال اقتصادی در منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد:‌ای کاش بلاتکلیفی و بی‌ثباتی مدیریتی در مناطق آزاد وجود نداشت و برای تغییر و انتخاب دبیر و مدیر بیشتر توجه می‌شد. لطمات و ضربات این اتفاقات و تغییرات فقط بر اقتصاد و فعالین مناطق آزاد وارد خواهد شد.‌ای کاش قوانین و مقررات در مناطق آزاد به درستی اجرا می‌شد تا امروز با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم. مناطق آزاد باید یک تصمیم‌گیرنده داشته باشد، نه اینکه هر وزارتخانه‌ای برای خود آیین‌نامه و قانون ارائه دهد و بدتر آن‌که نگذارند قانون اصلی به طور کامل و دقیق اجرا شود. تصمیمات در مناطق آزاد باید در چارچوب همان منطقه گرفته شود، این تصمیمات باید کارشناسی و با بهره‌گیری از نخبگان و سرمایه‌گذاران باشد. تمام مشکلات مناطق آزاد نه به سبب قانون اشتباه، بلکه به دلیل تصمیمات غلط مسئولان است. اجرای درست قانون تنها مطالبه فعالین مناطق آزاد است؛ امیدوارم مناطق آزاد با اجرای قانون و ثبات، به اهداف تعیین شده دست پیدا کنند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

بهترین پهپادهای رزمی جهان

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس

فیلمی از وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی که وایرال شد

فیلم/دفاع جانانه سردار رادان لایحه عفاف و حجاب

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

نفس بازغی تولد مادرش را اینگونه تبریک گفت + عکس

فیلم/حقوق خبرنگار جنجالیِ حامی دولت چقدر است؟

امیر تتلو با این شایعه دوباره صدر اخبار شد!

استان تهران تقسیم می‌شود؟

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

واکنش جواد نکونام به حضور آتیلا حجازی در استقلال + عکس

عکس/ واکنش عزت‌الله ضرغامی به برخورد تند آمران حجاب

کاهش قیمت طلای جهانی

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

مزیت معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

تکلیف نامعلوم عرضه خودرو‌های وارداتی!

سردار حاجی زاده: وعده صادق نکات پنهان زیادی دارد

گراهام بل چگونه تلفن را اختراع کرد؟

چطور ارز دانشجویی بگیریم

امسال خاموشی نداریم

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

اگر خریدار طلا از صندوق‌ها هستید، بخوانند

کاهش قیمت دلار تا کی ادامه دارد؟

میوه نوبرانه ارزان می شود

فیلم/در ون‌های گشت ارشاد پلیس چه می‌گذرد؟

مستاجران خانه‌های دلاری در تهران چه کسانی هستند؟

سهام‌های ارزنده بورس رشد می کنند؟

رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند/کوتاهی مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر

نکات طلایی درباره رمز کارت سوخت که حتما باید بدانید

فیلم/ از بین بردن چربی پهلو با این شش حرکت

فیلم/ بدرقه پدرانه آیت الله هاشمی برای رفتن مهدی به زندان

قیمت جهانی نفت کاهشی شد

فیلم/ روشی برای تقسیم کیک

اجرای طرح کالابرگ ادامه دارد؟

سید رضا اکرمی: گرانی هست، اما همه اعضای خانواده باید کار کنند

چرخ اقتصاد مسکن نمی‌چرخد

شعر معنادار علیرضا بیرانوند برای طرفداران زن پرسپولیسی + عکس

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را در این هفته تجربه می‌کنند؟

عکس جنجالی از مجری زن سابق صداوسیما در BBC

احترام اوسمار برای زنان پرسپولیسی + عکس

شیب تند کاهش قیمت در بازار خودرو

سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی؟

فیلم/شبکه خبر صدا و سیما هک شد؟

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

عکس/ حضور سیدمحمد خاتمی در یک مراسم

فیلم دیده‌نشده از لحظه پیدا شدن یسنا؛ خوشحالی شدید مردم محلی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات