اقتصاد۲۴- وزارت صمت دولت سیزدهم از روز نخست شروع به کار، اعلام کرد که برای حوزه خودرو یک برنامه ۴ ساله در سه محور در نظر دارد که بر همین اساس مرحله اول شامل آمادهسازی و احیای ظرفیتهای موجود تا پایان سال ۱۴۰۱ با تمرکز بر حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاهها، فعالسازی ظرفیتهای موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف پروژههای سرمایهگذاری، مرحله دوم شامل ارتقای محسوس کیفیت، عرضه محصولات جدید و گسترش صادرات تا پایان سال ۱۴۰۲ با تمرکز بر تولید محصولات منطبق با کلیه استانداردهای روز و دستیابی به کیفیت رقابتی و مرحله سوم مربوط به گسترش صادرات خودرو و قطعات تا پایان سال ۱۴۰۴ میشود.
حال بررسی گزارش وزارت صمت از آخرین وضعیت اجرای این برنامهها نشان میدهد که در شش ماهه امسال رشد تولید انواع خودرو محقق شده است؛ به گونهای که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته شامل وانت ۴۸ درصد، انواع ون ۵۸۵ درصد، انواع اتوبوس ۵۱ درصد، انواع کامیونت، کامیون و کشنده ۱۸۳ درصد و انواع موتورسیکلت ۵۰ درصد رشد تولید داشتهاند.
همچنین علیرغم محدودیتهای بینالمللی کشورهای تولیدکننده خودرو برای تأمین قطعات که ناشی از محدودیتهای کرونا شکلگرفته بود و منجر به کاهش تولید خودرو در دنیا و افزایش خودروهای کف پارکینگ شده بود، با برنامه ریزیهای انجام شده، تعداد خودروی ناقص کف پارکینگ از ۱۷۰ هزار دستگاه در آذرماه سال گذشته، به صفر در مهرماه امسال رسیده است.
گزارشها نشان میدهد که تعهدات معوق شرکتهای خودروساز در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به میزان ۱۳ درصد کاهش یافته است.
سهم خودروسازان کوچک در صنعت خودروسازی از ۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایشیافته است.
در بخش مربوط به قرعه کشی نیز شاهد هستیم که قرعهکشی در محصولات شرکت سایپا (شاهین، کوبیک و کوبیک R و ساینا) حذف شد که ناشی از افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا در بازار است.
همچنین ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ رفع شده و آنطور که وزارت صمت اعلام کرده فرایند واردات آغاز شده است.
گزارشها نشان میدهد که تولید خودروهای باکیفیت پایین مانند تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ در سال ۱۴۰۱ متوقف شد. خودروهای جدید از جمله تارای برقی، ری را و تی اف ۲۱ تولید خواهد شد. همچنین برنامهریزی برای تولید انبوه ۹ خودروی جدید شامل واریانت اول خودروی اقتصادی سایپا، خودرو ری را، خودروی اختصاصی پارسخودرو پی ۹۰ بر پایه بن سازه بهروز شده ال نود و قطعات کاملاً بومی، خودروی آریای اتومات، خودرو تی اف ۲۱، خودروی اطلس، خودروی سهند، وانت اریسان ۳، وانت اختصاصی سایپا در ال آینده انجام شده است.
همچنین با توجه به اینکه راهبرد اساسی تعیین شده برای بهبود کیفیت، تغییر بن سازههای قدیمی و ایجاد بن سازههای جدید و به روز است، گزارشها نشان میدهد که ۳۰۰ پروژه جدید برای ارتقا و بهبود کیفیت خودرو در کوتاهمدت و برای بهبود نسبی بن سازههای فعلی که بخشی از آن در شرکتهای خودروسازی تکمیل و بخشی دیگر تا پایان سال به اتمام میرسد، تعریف شده است.
تعریف و اجرای پروژههای فناوری در صنعت خودرو نظیر خودروهای خودران و متصل، تولید بن سازههای خودرو برقی، تولید اتوبوس برقی، تولید گیربکس اتوماتیک و خودروهای کوچک دونفره نیز آغاز شده است.
از دیگر اقدامات صورت گرفته نیز باید به افزایش گارانتی خودروسازان به سه سال یا شصت هزار کیلومتر اشاره کرد.
تشکیل کنسرسیوم برای راهاندازی مرکز آزمون تصادف، ایجاد سامانه پیگیری بهمنظور پایش کیفیت توسط شرکت بازرسی کیفیت، ایجاد سامانه پایش مصرف سوخت خودروسازان از دیگر اقدامات برای ارتقای کیفیت خودرو است.
فرآیند واگذاری خودروسازان (سایپا و ایرانخودرو) از اسفند سال گذشته با انعقاد قراردادهای ارزشگذاری سهام آغاز شده است که در این راستا ارزشگذاری داراییهای شرکتهای گروههای سایپا و ایرانخودرو در مردادماه پایانیافته و آگهی اولیه فروش منتشر شده است. در حال حاضر درخواست مجوز فروش به سازمان خصوصیسازی ارسال شده است.
همچنین آنطور که وزارت صمت گزارش داده، فعالیتهای بینالمللی در صنعت خودروسازی نیز در دستور کار قرار گرفته که از جمله آن میتوان به برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو در روسیه اشاره کرد. (شایانذکر است در این نمایشگاه ۷۰۰ میلیون دلار تفاهمنامه امضا شد درحالیکه کل صادرات ایران به روسیه در سال گذشته کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار بوده است)