تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱

تولید خودرو کاهشی شد؟

آمار منتشرشده از میزان تولید خودرو توسط شرکت سایپا نشان می‌دهد رشد تولیدات این خودروساز دولتی نسبت به سال گذشته تنها ۵۵ دستگاه افزایش یافته است. این در حالی است که طبق «هشت فرمان» رئیس دولتی قرار بود خودروسازان تولیدات خود را ۵۰ درصد افزایش دهند.

تولید خودرو

اقتصاد۲۴- بررسی روند تولید سایپا نشان می‌دهد این شرکت در شش ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها ۵۵ دستگاه به تیراژ تولید خودرو افزوده است. این آمار در حالی برای اولین بار در سایت نود اقتصادی منتشر شد که هفته گذشته مدیرعامل سایپا ادعا کرد روند تولید روزانه این شرکت به حالت عادی بازگشته و این شرکت با ظرفیت ۹۸ درصدی در حال فعالیت است.

بر اساس این امار، سایپا در شش ماه نخست سال جاری ۲۱۲ هزار و ۵۶۷ دستگاه تولید کرده است. حال مقایسه این آمار با داده‌های تولید در مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد وعده رشد ۵۰ درصدی تولید خودرو در ۵۵ دستگاه خلاصه شده است.

این آمار حتی گواه آن است که پس از خرداد بار دیگر روند تولید در سایپا سیر نزولی در پیش گرفت. این شرکت در پنجمین ماه امسال در مجموع ۲۵ هزار و ۱۱۵ دستگاه خودرو (۲۳۵۹ دستگاه کمتر از تیر ماه) تولید کرده و در مقابل برای ۲۷ هزار و ۴۹۵ دستگاه خودرو (۱۱ هزار و ۲۰۳ دستگاه کمتر از تیر ماه) فاکتور فروش صادر کرده است.

گروه خودروسازی سایپا در مرداد ماه امسال ۲۹۴۱ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۲۳۳۶ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۲۴۶۶ دستگاه شاهین تولید کرده و ۲۳۵۲ دستگاه از آن فروخته است که هم آمار فروش و هم تولید این محصول بیشتر از ماه گذشته است.

به نظر می‌رسد رشد تولید ۵۰ دستگاهی سایپا، همان تحقق وعده رشد ۵۰ درصدی تولید است که وزارت صمت در رابطه با آن سخن می‌گفت.

همچنان مشخص نیست که آمار افزایش تولیدی که خودروسازان به‌صورت مکرر منتشر می‌کنند بر چه اساسی محاسبه می‌شود. اما مشخص است که تلاش‌های خودروسازان طی سال جاری نه‌تن‌ها به افزایش تیراژ منجر نشد، بلکه به افزایش کیفیت خودرو هم نرسیده است.

افزایش تولید در عین زیان‌دهی

خودروسازان معتقدند هنگامی که آن‌ها در شرایط زیان‌دهی به سر می‌برند، قیمت‌گذاری دستوری به فعالیت‌شان ضربه می‌زند. در عین حال، این شرکت‌ها صحبت از افزایش تیراژ می‌کنند.


بیشتر بخوانید: روسیه منجی صنعت خودروی ایران می‌شود؟


کارشناسان معتقدند که تداوم زیان‌دهی خودروسازان حیات این صنعت را به خطر می‌اندازد. اما اینکه سایپا چگونه با زیان حدودا ۹۰ میلیون تومانی برای تولید هر محصول همچنان مشغول به تولید خودرو فعالیت است، جای پرسش دارد؟!

تولید خودرو به کمک آمارسازی

پیش از این محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، ادعا کرد که تولید خودرو‌های کامل از ۹۰ درصد برنامه‌ریزی‌ها عبور کرده است. در صورتی که این رشد ۹۰ درصدی تولید خودرو در کارنامه شش ماهه این شرکت خودروساز به چشم نمی‌خورد.

در این میان باید به آمارسازی خودروسازی سایپا نیز توجه کرد. خودروسازان در سال‌های گذشته به بهانه کمبود قطعه و مشکلات مالی خودرو‌های ناقص زیادی را تولید کردند. اما همچنان این خودرو‌های ناقص را در آمار تولیدات خود حساب می‌کنند.

پس از دستور وزارت صمت مبنی بر توقف تولید خودرو‌های ناقص، خودروسازان چرخه تولید خودرو‌های ناقص را متوقف کردند و به تکمیل خودرو‌های ناقصی که در کف پارکینگ‌هایشان بود پرداختند. اما تکمیل همان خودرو‌های ناقص را جزو آمار تولید محصول همان سال حساب کردند. این در حالی است که پپش از این هم همین خودرو‌ها در آمار خودروسازان وجود داشت.

بر این اساس بعید نیست که رشد ۵۵ دستگاهی تولید سایپا بر اساس محاسبه همین خودرو‌ها باشد. چراکه تعداد خودرو‌های ناقص انباشت‌شده در کف پارکینگ‌های این شرکت به اندازه‌ای بود که خودروسازان در سال گذشته اعلام کردند که پارکینگ‌های جدیدی را برای خودرو‌های ناقص جدید خود اجاره کرده‌اند.

به‌رغم این آمارسازی‌ها ایران‌خودرو و سایپا همچنان از برنامه مقررشده خود عقب هستند و مشخص نیست که این دو خودروساز قرار است چگونه به وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید در شش ماه دوم سال برسند. در حالی که اعلام می‌کنند با بالاترین ظرفیت و بهره‌وری ۹۸ درصدی در حال فعالیت‌اند. حتی اظهارات رسمی رشد تولید را ۱۲ درصد تخمین می‌زند که ۳۸ درصد از وعده‌ها عقب‌تر است. اما همین امر هم باعث عقب‌نشینی از دستاوردسازی نمی‌شود.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل