اقتصاد۲۴- مجتبی دلجو مدیرعامل جامعه بازاریان کیش، در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: جزیره کیش در شرایط بسیار بدی قرار دارد، وضعیت اقتصادی جزیره کیش به غرفه داران و فعالین اقتصادی فشار زیادی آورده است و همین موضوع باعث شده تا آنها نتوانند برای خرید کالا به چین، دبی و ترکیه سفر کنند به دلیل اینکه مدت هاست هیچ پروازی از کیش به این کشورها نداریم و مسافران مجبور هستند برای خرید کالا به سرزمین اصلی رفته و با پرداخت هزینههای بیشتر اقدام به واردات کالا کنند. قبلا روزانه ۶-۵ پرواز از جزیره کیش به دبی داشتیم، اما در حال حاضر حتی یک پرواز هم انجام نمیشود.
به طور مثال در شرایط فعلی اگر یک تاجر بخواهد به چین سفر کند باید ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند که این کار صرفه اقتصادی برایشان ندارد.
دلجو درباره افزایش هزینههای زندگی فعالین اقتصادی در جزیره کیش گفت: گرانی اجاره بهای خانه و فروشگاه و همینطور هزینههای بالای زندگی باعث شده است برخی از فعالین اقتصادی مجبور به فروش ماشینهای خود شوند تا بتوانند هزینههای گزاف زندگی در جزیره کیش را بپردازند.
همچنین در حال حاضر به خاطر عدم واردات خودرو به جزیره کیش و گرانی آن غرفه داران مجبور هستند با موتور شارژی تردد کنند و پارکینگها و سطح شهر مملو از موتور شده است و همین موضوع باعث شده تا جزیره کیش وجهه اصلی خودش که قبلا یک جزیره لوکس بود را از دست بدهد.
وی درباره مشکلات زندگی در جزیره کیش ادامه داد، با توجه به هزینههای بالای زندگی در جزیره کیش و کیفیت نامطلوب آب، فرسودگی خودروهای عمومی چرا روز به روز شرایط برای کیش وندان بدتر میشود؟ در گذشته جذابیت کیش به کیفیت بالای خودروهای آن بود، اما در حال حاضر به خاطر عدم واردات خودرو تاکسیهای حمل و نقل عمومی به شدت فرسوده شده اند.
قبلا بازار مرکز تجاری کیش روزانه ۵ هزار نفر مشتری و مراجعه کننده داشت، اما الان به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده و همین امر باعث ورشکستگی بسیاری از فعالین اقتصادی در کیش شده است.
در حال حاضر به خاطر گرانی ارز و دشواری واردات کالا، ۵۰ درصد از اجناسی که در فروشگاههای جزیره کیش به فروش میرسد، ایرانی هستند، نه به این معنی که جنس ایرانی بد است بلکه منظورم این است که با توجه به اینکه جزیره کیش منطقه آزاد است بایستی برندهای خارجی بیشتری در بازارهای آن باشد تا بتواند رقابت با کشورهای خارجی ایجاد کند و به جذب گردشگر کمک کند.
وی خاطرنشان کرد، برخی از بازرگانان از طریق شبکه مجازی و با اعتباری که دارند از چین و ترکیه با قیمت ارز روز جنس وارد میکنند و همین موضوع باعث شده است تا قیمت تمام شده کالا خیلی بیشتر شود و در نهایت کسی که هزینهها را میپردازد مسافر است.
هزینههای پرداختی مسافران در جزیره کیش بسیار بالاست به عنوان مثال، معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برای یک پرس چلوکباب ۳۵۰ هزار تومان در نظر گرفته است که هر تاکسی دار ۱۰۰ هزار تومان از این مبلغ را بعنوان پورسانت دریافت میکند یعنی عملا رستوران دار به تاکسی باج میدهد، اما در آخر مسافر کل هزینه را میپردازد.
سال هاست تاکسی داران به همین نحو عمل میکنند، البته به نظر بنده تاکسی دارها هم تقصیری ندارند، وقتی قیمت قطعات خودرو ۱۰ برابر، ودیعه خانه ۳ برابر و اجاره خانه ۵ برابر افزایش داشته است آنها هم مجبور به پرداخت هزینههای بالا هستند و همگی زنجیره وار به هم متصل هستند و همین موضوع باعث شده است تا شاهد یک جزیره بی رونق باشیم.
این فعال اقتصادی که سابقه دو دهه فعالیت در جزیره کیش دارد گفت: هیچوقت اوضاع اقتصادی مانند امروز بد و نا امید کننده نبوده است. شرایط فعلی موجب شده است تا امروز کیش به یک جزیره کسل کننده با فعالین اقتصادی گرفتار، بدهکار و مقروض باشیم که هیچ امیدی به بهتر شدن اوضاع اقتصادی ندارند و معتقدند ادامه مسیر غیرممکن است.
تعداد زیادی از غرفه داران با بدهی سنگین رفته اند اگر این روند ادامه پیدا کند غرفه داران بیشتری از جزیره خارج خواهند شد.
بنده امیدوارم دولت و در وهله اول شخص رئیس جهور به مشکلات مناطق آزاد رسیدگی کنند.
وی ضمن خیرمقدم به آقای عبدالملکی گفت، کیش وضعیت خوبی ندارد امیدواریم جنابعالی با نیروی جوانی و پشتکاری که دارید مشکلات مناطق آزاد و خصوصا جزیره کیش را به حداقل برسانید.