تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند

رفت و برگشت عشقی! / در جلسه شورای عالی بورس چه گذشت؟ / وقتی عشق وزیر به تغییر بود، اما نشد

ریاست سازمان بورس از سال ۹۹ به این سو، ثبات آن چنانی نداشته و از آن موقع تاکنون، ۴ تن به ریاست این سازمان منصوب شده که با استعفا کنار رفتند

مجید عشقی

اقتصاد۲۴-  صبح امروز برای بورس ایران با حاشیه بسیار همراه بود و در حالی که بسیاری با خبر استعفای مجید عشقی روز را آغاز کرده بودند، اما در نهایت روزی که می‌توانست پر از تغییر و تحول باشد بدون هیچ تغییری برای سازمان بورس کشور خاتمه یافت.
در حالی که در خبر‌های اولیه گفته شده بود که صبح امروز جلسه شورای‌عالی بورس با حضور اعضا برگزار می‌شودو این جلسه به‌ریاست خاندوزی وزیر اقتصاد برگزار خواهد شد، به ناگاه موضوع استعفای مجید عشقی از سازمان بورس شنیده و بررسی می‌شود. در همان شرایط نیز منابعی خبر داده بودند که محمد رضوانی‌فر مدیرعامل اسبق شستا جایگزین عشقی خواهد شد. رضوانی‌فر سابقه مدیریت هلدینگ شستا را در اواخر دولت دوازدهم در کارنامه خود داشته است.

مجید عشقی و یک سال تکیه بر صندلی ریاست سازمان بورس

این شرایط در حالی است که مهرماه سال گذشته، محمدعلی دهقان دهنوی، صندلی ریاست خود در سازمان بورس را به مجید عشقی، دانش آموخته دانشگاه امام صادق سپرد.
مجید عشقی ۴۲ ساله که یک ماه پیش تولد یک سالگی حضورش در سازمان بورس را تجربه کرده بود، در هفته‌های اخیر بار‌ها خبر‌هایی حکایت از استعفای وی از سمتش مطرح شده بود.
در نهایت صبح امروز بود که مدیر روابط عمومی سازمان بورس در خصوص این مساله توضیح داد که «عشقی استعفای خود را ارائه داده است که این موضوع در جلسه امروز شورای‌عالی بورس بررسی می‌شود. در باب دلایل آن از سوی سلیمی زاده، مدیر روابط عمومی سازمان بورس گفته شد: «برخی موارد از جمله مخالفت با برخی پیشنهاد‌های سازمان بورس برای گنجاندن در لایحه بودجه سال آینده مبنی بر حمایت از بازار از جمله دلایل این استعفا اعلام شده است.»

اخبار ضد و نقیض از کجا به خبرگزاری‌ها رسید؟

هر چند مساله جلسه ویژه با ریاست وزیر اقتصاد خود به اندازه کافی عجیب بود، اما روند عجیب‌تر از این زمان به بعد است که اوج می‌گیرد. در ساعتد ۱۱:۲۴ ایسنا خبری روی خروجی خود قرار می‌دهد که جلسه شورای عالی بورس پس از استعفای «مجید عشقی» از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شده است و با تصمیم اعضای شورای عالی بورس «محمد رضوانی فر» به عنوان رییس جدید سازمان بورس و هفتمین رئیس این سازمان، انتخاب شده است.

این در حالی بود که ساعتی پیش از آن نیز این تسنیم بود که در ساعت ۱۱:۰۱ دقیقه خبری را با تیتر «محمد رضوانی فر، رئیس جدید سازمان بورس شد» بر روی خروجی پایگاه خبری خود قرار داد که بر اساس آن «سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با طرح استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس در جلسه امروز شورای‌عالی بورس موافقت کرده است.» در ادامه همین خبر تسنیم نیز آمده است که: «جلسه شورای‌عالی بورس برای تعیین رئیس جدید سازمان بورس ساعت ۱۰.۳۰ دقیقه امروز دوشنبه آغاز شده بود. در این جلسه درباره انتصاب محمد رضوانی‌فر مدیرعامل اسبق شستا به‌عنوان رئیس جدید سازمان بورس تصمیم‌گیری شد. برخی موارد از جمله مخالفت با برخی پیشنهاد‌های سازمان بورس برای گنجاندن در لایحه بودجه سال آینده مبنی بر حمایت از بازار از جمله دلایل استعفای عشقی اعلام شده است.»

رضوانی فر کیست؟

محمد رضوانی‌فر متولد ۱۳۵۶ از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) است. او مدرک کارشناسی و کارشناسی‌ارشدش را در رشته اقتصاد از دانشگاه امام صادق گرفته و دوره دکترای مدیریت بازرگانی با گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی را نیز در دانشگاه علامه‌طباطبایی گذرانده است. از سوابق اجرایی مدیرعامل جدید سازمان بورس می‌توان به مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، عضو هیات مدیره و مدیرعامل هلدینگ تامین دارویی (تیپیکو)، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری البرز، مدیرعامل شرکت پخش البرز، نایب رییس هیات مدیره لیزینگ پارسیان، عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا، عضو هیات مدیره شرکت دارویی برکت، عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پارس شهروند، عضو هیات مدیره و مدیرعامل دانشگاه کار اشاره کرد. وی سال گذشته در پایان مردادماه در حالی که روز‌های پایان دولت دوازدهم گذرانده می‌شد، از سوی محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مدیرعاملی شستا برکنار و پس از جدایی از شستا، به سمت مدیرعاملی شرکت ویتانا منصوب شد.


بیشتر بخوانید: اعضای شورای عالی بورس با استعفای عشقی مخالفت کردند


این دو خبر که ابتدا توسط ایسنا منتشر شد و در ادامه نیز ایسنا آن را منتشر کرد، برای سهامداران و خانواده بورس ایران در حکم تایید خبر خروج مجید عشقی از سازمان بورس و رسیدن «محمد رضوانی فر» به صندلی ریاست بورس بود، اما روز پر حاشیه بورس تمام نشده بود و در ادامه تمامی خبر‌های موجود تکذیب شد.

خط بطلان شورای عالی بورس بر خبر‌های منتشر شده

این بار نوبت به «پایگاه خبری بازار سرمایه ایران» یا همان خبرگزاری اختصاصی سازمان بورس کشور رسید تا با یک خبر تمامی اخبار قبلی و منابع پیشین را تکذیب کند.
ساعت ۱۲:۳۸ دقیقه روز ۳۰ آبان بود که این پایگاه خبری، اطلاع داد که «شورای عالی بورس با استعفای عشقی مخالفت کرد و مجید عشقی همچنان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار است».
در همان زمان نیز تویت توییت مدیر روابط عمومی سازمان بورس نیز حکم ردی بر خبر‌های پیشین زد. سلیمی زاده در این تویت خبر داد که «با مخالفت اکثریت قاطع اعضای شورای عالی بورس، پذیرش استعفای دکتر عشقی مورد قبول واقع نشد. دکتر عشقی در ریاست سازمان باقی خواهد ماند.»

شورای عالی بورس

محمد هادی سلیمی زاده، مدیر روابط عمومی سازمان بورس با انتشار عکسی از جلسه شورای عالی بورس، در توییتر خود اعلام کرد اکثریت قاطع اعضای این شورا با استعفای مجید عشقی مخالفت کرده‌اند و بدین ترتیب وی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار باقی خواهد ماند.
به این ترتیب روزی که قرار بود با جابه جایی جدی در ریاست مجموعه بورس همراه باشد، به ناگاه با مجموعه‌ای از اخبار ضدو نقیض مواجه شد و به آخر رسید.

عشقی می‌ماند حتی با فشار‌های بیرونی

اما در همین رابطه «محمدهادی سلیمی زاده» در رابطه با موج اخبار ضدو نقیض به «اقتصاد ۲۴» گفت که: «امیدوارم کسانی که این خبر‌ها را به این شکل پخش کردند حداقل به رسانه‌ها پاسخگو باشند که چطور اخبار را این طور بدون پشتوانه و بدون هیچ توجه‌ای به حقیقت منتشر کرده اند.»
مدیر روابط عمومی سازمان بورس در ادامه افزود که: «تصور می‌کنم کسانی خارج از مجموعه که اصلاحات و قانون گرایی رئیس سازمان بورس برای آنان خوش آمد نیست این چنین اخباری را منتشر می‌کنند. این که چطور اصلا امکان دارد کمتر از یک ساعت هم استعفایی پذیرفته شود و هم مدیر بعدی منصوب شود، هم از موارد عجیب است. در روند اداری حتی اگر قرار بود استعفا تایید شود حداقل روند این است که ابتدا سرپرست تعیین شود و در جلسه دیگری برای ریاست تازه تصمیم گیری شود و این در حالی بود که در یک خبر هم تایید استعفا و هم خبر رئیس جدید منتشر شد که خود محل سوال است.»

سلیمی زاده در ادامه و با اشاره به روند جلسه شورای عالی بورس به «اقتصاد ۲۴» گفت: «ببینید یکی از اصلی‌ترین خصوصیات آقای عشقی تمکن به قوانین و تلاش برای اجرای قوانین و مصوبات بوده است و برای همین مساله به هر حال از بیرون همواره فشار‌هایی وجود داشته است و حتی دلیل این استعفا نیز همین فشار‌های بیرون از مجموعه بوده است. اما در نهایت وقتی ایشان در یک سال گذشته از نظر شورای عالی بورس عملکرد موفقی داشته اند چرا باید با استعفا موافقت شود. این همان حرفی بود که اساسا اعضای شورای عالی بورس داشتند که بر اساس کدام خطا در عملکرد یا اشتباه باید استعفا را بپذیرند؛ و همین عملکرد مثبت منجر به رد استعفا ابقای ایشان شد.»
مدیر روابط عمومی سازمان بورس در پایان نیز با اشاره به همکاری بیشتر بین شورای عالی بورس و رئیس بورس خبر داد که: «در همین جلسه اعضای شورای بورس وعده همکاری بیشتر از گذشته و قول مساعدت مضاعف را نیز داده اند و امیدواریم که مشکلات موجود سریع‌تر مرتفع شود.»

این سخنان البته در حالی است که ریاست سازمان بورس از سال ۹۹ به این سو، ثبات آن چنانی نداشته و از آن موقع تاکنون، ۴ تن به ریاست این سازمان منصوب شده که با استعفا کنار رفتند. مسلما به نظر می‌رسد در شرایطی که با احتساب سهام عدالت حدود ۷۵ درصد جمعیت کشور در بورس حضور دارند، این سازمان نیاز به ثبات مدیریتی و مقررات مرتبط با بازار دارد.
در یک سال گذشته و با حضور مجید عشقی، نه ثبات کامل، اما وضعیت به نسبه بهتری در سازمان بورس در جریان بوده است که بسیاری امیدوار هستند با ادامه ثبات در بورس این روند و شرایط ادامه پیدا کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد