تصاویر اولین پرواز مستقیم اسرائیل به قطر

کابینه اسرائیل به شهروندان اسرائیلی که به قطر سفر می‌کنند هشدار داده بود متناسب با قوانین و هنجارهای محلی رفتار کنند تا از بروز مشکل جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۷۵۷۲۳
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱

تصاویر اولین پرواز مستقیم اسرائیل به قطر

اقتصاد۲۴- اولین پرواز مستقیم میان اسرائیل و قطر دیروز یکشنبه انجام شد. این پرواز با هدف انتقال تماشاگران جام‌جهانی از فرودگاه بن‌گوریون تل آویو به فرودگاه حمد دوحه قطر صورت گرفت. به نقل از رویترز، این پرواز به صورت موقت و تنها در مدت برگزاری جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برقرار است. همچنین به صورت موقت، دفتر کنسولی اسرائیل در دوحه نیز ایجاد شده تا به امور تماشاگران اسرائیلی در مدت برگزاری جام جهانی رسیدگی کند. این هیات از وزارت خارجه اسرائیل در یکی از هتل‌های دوحه مستقر است.

اسرائیل و قطر روابط دیپلماتیک و رسمی ندارند، اما روابط غیررسمی و مخفیانه‌ای میان دو طرف برقرار است گرچه یکدیگر را به رسمیت نمی‌شناسند. کابینه اسرائیل به شهروندان اسرائیلی که به قطر سفر می‌کنند هشدار داده بود متناسب با قوانین و هنجار‌های محلی رفتار کنند تا از بروز مشکل جلوگیری شود.

تصاویر اولین پرواز مستقیم اسرائیل به قطر

سخنگوی هیات کنسولی اسرائیل در قطر گفت: هیات کنسولی اینجا برای کمک در همه حوادث است، اما ما همه زیرساخت‌هایی را که معمولا برای کشور‌های دیگر اینجا وجود دارد نداریم. در سایه نبود روابط دیپلماتیک با قطر، هر گونه بازداشت احتمالی شهروندان اسرائیل در اینجا، برای ما مشکل‌ساز خواهد بود. دولت قطر قبلا اعلام کرده بود شهروندان اسرائیلی نیز می‌توانند برای تماشای مسابقات جام‌جهانی به این کشور سفر کنند. بعد از بحرین و امارات، قطر سومین مقصد پرواز‌های مستقیم اسرائیل به منطقه خلیج‌فارس است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "امیرکوهین" نوشت: "بادکنک‌هایی به رنگ پرچم اسرائیل و قطر در درب خروجی فرودگاه تل آویو به سمت اولین پرواز مستقیم به قطر دیده می‌شد". در گزارش رویترز آمده است این اتفاق در روابط دوحه – تل‌آویو در حالی رخ می‌دهد که قطر نزدیک به ایران و میزبان رهبران گروه مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است.

"ساجی اشکفینز" شهروند اسرائیلی که به همراه سه دوستش برای تماشای جام جهانی به قطر سفر می‌کند گفت "برخی نگرانی ها" را داشته است. او تاکید کرد: "نمی‌توان این نگرانی‌ها را انکار کرد". وی ادامه داد:، اما در نهایت، اینکه می‌توان لیونل مسی را برای آخرین بار تماشا کرد و اینکه ما تاریخ را ثبت می‌کنیم برهمه نگرانی‌ها غلبه می‌کند.

خبرگزاری رویترز اضافه کرد پیش بینی می‌شود حداقل ۱۰ هزار اسرائیلی برای تماشای مسابقات جام‌جهانی به قطر سفر کنند. اکثر این افراد از طریق کشور دیگری به دوحه می‌روند. این پرواز توسط یک فروند هواپیمای شرکت قبرسی "توس ایرویز" انجام شد. ابتدا قرار بود این پرواز برای مدت زمان کوتاهی در قبرس توقف خواهد داشت یعنی پرواز در دو مرحله اسرائیل – قبرس و قبرس – قطر انجام می‌شود، اما سپس اعلام شد پرواز مستقیم و ۳ ساعت طول خواهد کشید. این موضوع را اول بار فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) هفته گذشته اعلام کرد و گفت به فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها اجازه داده می‌شود در پرواز مستقیم به قطر سفر کنند.
شرکت قبرسی توس گفته مجوز ۶ پرواز رفت و برگشت به دوحه را کسب کرده است.

خبرگزاری رویترز افزود در پرواز یکشنبه، شهروندان عرب و یهودی اسرائیلی حضور داشتند، اما شهروندان فلسطینی نبودند. شهروندان عرب اسرائیلی به فلسطینی‌هایی گفته می‌شود که شهروندی اسرائیل را دارند و در مناطق تحت اداره اسرائیل زندگی می‌کنند. آن‌ها یک پنجم تا یک چهارم جمعیت ۸ میلیونی اسرائیل را تشکیل می‌دهند. گفته می‌شود فلسطینی‌ها ترجیح دادند برای پرواز به سمت قطر از پرواز‌های مستقیم اردن استفاده کنند. در حالت عادی، اسرائیل به شهروندان فلسطینی اجازه استفاده از فرودگاه تل آویو را نمی‌دهد. فلسطینی‌ها معمولا با سفر به شهر امان پایتخت اردن، از پرواز‌های فرودگاه این شهر استفاده می‌کنند.

قطر نخستین کشور جنوب خلیج فارس است که در سال ۱۹۹۶ با اسرائیل روابط تجاری برقرار کرد، اما در سال ۲۰۰۰ دفتر نمایندگی تجاری اسرائیل در دوحه تعطیل شد. همچنین در سال ۲۰۰۹ روابط دوحه – تل آویو به دنبال حمله نظامی اسرائیل به غزه قطع شد.
قطر از حماس (گروه مقاومت اسلامی فلسطین) حمایت می‌کند. حماس کنترل منطقه غزه را در دست دارد. قطر بار‌ها میان اسرائیل و حماس میانجیگری کرده است.

دولت قطر موافقت اسرائیل با خواست‌های طرح صلح عربی را شرط عادی سازی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن اعلام کرده است. عقب نشینی اسرائیل به مرز‌های ۱۹۶۷، برپایی کشور مستقل فلسطین و عضویت کامل آن در سازمان ملل متحد، از مهمترین بخش‌های این طرح صلح است. دو سال قبل اسرائیل با امارات و بحرین، روابط را عادی کردند و یکدیگر را به رسمیت شناختند. هم اکنون پرواز‌های مستقیم بین تل‌آویو و منامه و دبی برقرار است. روابط اسرائیل با عمان هم خوب است، اما دو طرف یکدیگر را به رسمیت نشناخته اند و پروازی میان آن‌ها نیست.

منبع: عصر ایران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد علی
0
0
جمعه ۰۴ آذر ۱۴۰۱
به امید اتحاد ملت اسلام free free palestin
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.