تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۴ آذر ۱۴۰۱
خودروساز‌ها از زیان خارج می‌شوند؟

زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: درباره قیمت گذاری محصولات نهایی باید تا انتهای سال به سمتی برویم که شاهد شیب نزولی قیمت محصولات باشیم و نتیجه این است که عملا این خودروساز‌ها از زیان خارج می‌شوند.

خودرو سازان

اقتصاد۲۴- رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان زیان انباشته ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی ۲ خودرو ساز بزرگ کشور، گفت: درباره قیمت گذاری محصولات نهایی باید تا انتهای سال به سمتی برویم که شاهد شیب نزولی قیمت محصولات باشیم و نتیجه این است که عملا این خودروساز‌ها از زیان خارج می‌شوند.

به نقل از ایرنا، حسین قربانزاده امروز در سومین جلسه از نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی با صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی با موضوع بررسی واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو با اشاره به اینکه با تدبیری که وزرای اقتصاد و صمت داشته‌اند ۳ جلسه نشست هم‌اندیشی در دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه شریف برگزار شد، افزود: هم فعالان خصوصی بخش صنعت خوردو و هم صاحبنظران و اساتید دانشگاه حضور داشتند و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در این جلسات در چند حوزه مباحث مطرح شد، ادامه داد: حوزه اول مربوط به نحوه مداخله دولت بود که دولت در جایگاه تنظیم‌گری چه جایگاهی خواهد داشت و ورودش در صنعت خودرو بعد از واگذاری به چه صورت خواهد بود.

قربانزاده حوزه دوم را بحث اهلیت سنجی و بررسی صلاحیت خریداران عنوان کرد و گفت: حوزه سوم بحث باز شدن قفل سهامداری این دو خودرو ساز بود که با توجه به سهام چرخه‌ای و تودلی که هر دو شرکت دارند برای اینکه کارایی و بهره وری بیشتری صورت بگیرد و مداخله دولت هم کاهش پیدا کند و به صفر نزدیک شود، حتما سهام تودلی ایران خودرو و سایپا واگذار شود.

وی تاکید کرد: البته این دو شرکت خودرو ساز درصد‌های متفاوتی از سهام تودلی دارند.
معاون وزیر اقتصاد افزود: همچنین در خصوص قیمت گذاری محصولات نهایی باید تا انتهای سال به سمتی برویم که شاهد شیب نزولی قیمت محصولات باشیم و به تدریج کاهش قیمت گذاری در خودرو‌های پر تیراژ اتفاق بیافتد و نتیجه این است که عملا این خوروساز‌ها از زیان خارج می‌شوند.
خرید شگفت انگیز برنج و روغن از دیجی کالا
به گفته قربانزاده، اکنون حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته این ۲ خودروساز است.

وی با تاکید بر اینکه با این اتفاق به سمتی خواهیم رفت که جذابیت برای این سهام ایجاد می‌شود، ادامه داد: البته سهم ۵ درصدی دولت در ایران خودرو و ۱۷ درصدی در سایپا لزوما ملاک نیست بلکه حتما باید نگاه جامع تری داشت که کل این دو شرکت به نحوی واگذار شود که هم نقدینگی به شرکت بیاید، هم بهره وری و کارایی افزایش پیدا کند و هم از زیان انباشته خارج شوند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: نتیجه این جلسات، در جلسات نهایی وزارت اقتصاد و صمت مورد توجه قرار می‌گیرد و دو وزارتخانه به سمتی خواهند رفت که سند مشترکی را به صورت شفاف اعلام می‌کنند که تعهدی برای دولت سیردهم برای خورو ساز‌ها خواهد بود ما بعد از کشاکش سالیان طولانی که برای واگذاری این دو خودرو ساز داشتیم، اقدام عملی شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه در مورد وثیقه بودن سهام شرکت‌هایی مانند مس، فولاد، ایران خودرو و سایپا، شرکت‌های مادر تخصصی و سازمان‌های توسعه‌ای سهام این شرکت‌ها را برای تسهیلات خود شرکت و یا برای تسهیلات دیگری که سایر شرکت‌های زیر مجموعه داشتند، وثیقه کرده اند، افزود: در شورای اصل ۴۴ در ماه گذشته با دستور رئیس جمهوری ابلاغ شد که همه شرکت‌هایی که در لیست واگذاری هستند باید سهام وثیقه را آزاد کنند.

قربانزاده ادامه داد: ظرف یک ماه شرکت‌های مادر تخصصی و سازمان‌های توسعه‌ای باید اینکار را انجام دهند. اگر اینکار را انجام ندادند این اجازه داده شده تا از محل سایر سهام‌های دولت در لیست واگذاری جایگزین شوند تا این سهام آزاد شود.
وی با بیان اینکه اکنون در روز‌های پایانی مهلت یک ماهه هستیم، گفت: اگر این سازمان‌ها عمل نکنن وزارت اقتصاد راسا وارد می‌شود و از دیگر سهام لیست واگذاری جایگزین می‌کند. در مورد ایران خودرو و سایپا دغدغه اصلی به ویژه در مورد سهام چرخه و تودلی است که نسبتی با ازاد سازی با وثیقه مستقیم دولت ندارد آن را باید خود شرکت ورود پیدا کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ایران تحریم‌های آمریکا را محکوم کرد

متلک عباس عبدی به خبرگزاری فارس

تصمیم جدید دانشگاه شریف درباره تجمع‌های اعتراضی

چرخش ۱۸۰درجه‌ای BBC درباره اعتراضات

چرا عرضه خودرو در بورس محکوم به شکست است؟/ منتظر گران‌تر شدن قیمت خودرو باشید

عکس/ اقتدای رئیسی به علمای اهل سنت در نماز جماعت

ایران بدترین آسیایی با تجربه جام جهانی!

مواد غذایی که هنگام ابتلا به اسهال باید بخورید

تقاضا جهانی طلا به اوج رسید

یک نماینده: کمیته حقیقت‌یاب اعتراضات به درد هیچ‌کس نمی‌خورد

تعریف و تمجید عجیب جواد خیابانی از یاکوزاها!

شرکت‌های آلمانی هنوز ایران را ترک نکرده‌اند

فردا تهران برفی می‌شود

همشهری هم بولتن فارس را تکذیب کرد

آخرین جزئیات از سلامت ابوالفضل پورعرب+عکس

راه حل اساسی برای مشکلات اقتصادی ایران

جزئیات جدید از کشته شدن رهبر داعش

مسمومیت غذایی دانشجویان زنجیره‌ای شد

اولیانوف: مثلث ایران روسیه و چین تشکیل شد

بازیگری که بعد از باخت ایران سبیل خود را زد + عکس

واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به ماجرای بولتن خبری

سود دبی از جام جهانی قطر چقدر بود؟