تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

واکنش کشتی‌گیران به حواله خودرو فوتبالیست‌ها

با انتشار خبر پاداش حواله وارد کردن خودرو به بازیکنان تیم ملی بعد از باخت مقابل امریکا دوباره دوگانه فوتبال/ سایر ورزش‌ها شکل گرفته.

واکنش کشتی‌گیران به حواله خودرو فوتبالیست‌ها

اقتصاد۲۴- با انتشار خبر پاداش حواله وارد کردن خودرو به بازیکنان تیم ملی بعد از باخت مقابل امریکا دوباره دوگانه فوتبال/ سایر ورزش‌ها شکل گرفته. در ادوار قبلی جام جهانی و در مناسبت‌های مختلف بسیاری از ورزشکاران رشته‌های دیگر نسبت به موفقیتی که رسانه‌ها و هواداران به فوتبال نسبت می‌دادند ابراز تردید می‌کردند و می‌گفتند چرا همه منابع و تشویق‌ها برای تیمی است که تنها دستاوردش حضور در جام جهانی و حذف در مرحله گروهی است. با این حال در آن سال‌ها به واسطه محبوبیت سفت و سخت فوتبالیست‌ها اغلب این انتقادات جدی گرفته نمی‌شد و در واقع مردم اگر واکنش منفی نشان نمی‌دادند به راحتی از کنار چنین اظهاراتی عبور می‌کردند.

در این دوره، اما اوضاع متفاوت است. با اتفاقاتی که در دو ماه و نیم گذشته در کشور و سپس در جام جهانی رخ داد و به دودستگی میان هواداران تیم ملی منجر شد، امروز صدای معترضین به پاداش‌هایی که فوتبالیست‌ها می‌گیرند بلندتر شنیده می‌شود. برخلاف همیشه تقریبا کسی هم پیدا نمی‌شود یا جرات نمی‌کند پشت فوتبالیست‌ها دربیاید. شاید حتی بتوان گفت آن‌هایی که علاقه‌مند به تیم ملی هم هستند نسبت به دریافت چنین پاداش‌هایی مشکوکند و نمی‌توانند خودشان را قانع کنند که یک تیم بابت دو باخت و خوردن ۷ گل در دو بازی و حذف در دور گروهی جایزه بگیرد.

سردمداری اعتراضات به فوتبالیست‌ها را فعلا کشتی‌گیران برعهده گرفتند. در ۴۸ ساعت گذشته چندین کشتی‌گیر سرشناس عضو تیم ملی در مصاحبه‌ها یا استوری‌های اینستاگرامی نسبت به پاداش‌های درنظر گرفته شده برای فوتبالیست‌ها اعتراض کرده‌اند. کامران قاسمپور که در مسابقات جهانی جیدون کاکس امریکایی را شکست داد و طلایی شد در مصاحبه‌ای پاداش ۱۵۰ میلیون تومانی درنظر گرفته شده برای کشتی‌گیران را در شأن ورزشکاران ندانست و گفت: «واقعیت این است که ورزشکاران هر رشته به اندازه خودشان زحمت می‌کشند؛ حالا چه در فوتبال و چه بقیه رشته‌ها. ملی‌پوشان و قهرمانان ورزش ایران در هر رشته برای من قابل احترام هستند و هر پاداش یا دستمزدی هم که می‌گیرند، گوارای وجودشان. مشکل ما این است که مسوولان نگاه یکسانی به ورزشکاران ندارند. انگار ما فرزند ناخوانده این ورزش هستیم. اگر تیم ملی فوتبال در جام جهانی بوده، ما هم چند روز دیگر باید در خاک امریکا در جام جهانی شرکت کنیم. اما همان مسوولانی که به فوتبالیست‌ها حواله خودرو داده‌اند، اگر کشتی‌گیران در جام جهانی قهرمان هم شوند، چنین پاداشی به آن‌ها می‌دهند؟»


بیشتر بخوانید: نگاه متناقض اصولگرایی به فوتبالیست‌ها


امیرمحمد یزدانی دیگر کشتی‌گیر تیم ملی نیز در مصاحبه‌ای جداگانه گفت نتایج تاریخی برای کشتی‌گیران است و پولش برای برخی رشته‌ها. یزدانی در این مصاحبه گفت: «تیم ملی فوتبال در بین آسیایی‌ها بدترین عملکرد را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داشت و از گروه خودش صعود نکرد. آن‌ها فقط یک برد داشتند و با دو باخت کارشان تمام شد، اما کشتی همیشه مدال‌آور بوده و از این لحاظ ورزش اول کشور است. این همه بی‌توجهی و تبعیض اصلا عادلانه نیست.» محمدعلی گرایی کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی هم در استوری اینستاگرامش نوشت: «از دو سال پیش تا حالا جوایز کشتی‌گیران رو ندادین مگه بیشتر افتخارات ورزشیتون مربوط به کشتی نیست؟ پس چرا گل ریزونتون برای فوتباله؟»

به این‌ها باید گلایه‌های ریز و درشت دیگری را هم اضافه کرد. ورزشکاران رشته‌هایی نظیر واترپلو و سایرین نیز اظهارات مشابهی انجام دادند، منتها به نظر می‌رسد انتقادات کشتی‌گیران هماهنگ شده باشد کما اینکه در ماه‌های منتهی به جام جهانی چنین انتقاداتی به گوش می‌رسید. به عنوان مثال محمد بنا سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی در گفتگو با «اعتماد» نسبت به بودجه‌های اختصاص پیدا کرده به فوتبال و دستمزد کارلوس کی‌روش انتقاد کرد که البته با واکنش نسبتا منفی اهالی فوتبال مواجه شد. برعکس حالا که اکثرا منتقد دریافت چنین پاداش‌هایی از سوی ملی‌پوشان هستند و آن‌ها را به پول‌پرستی متهم می‌کنند.

برای تحلیل چنین وضعیتی نیاز هست که بار دیگر برخی مفاهیم مورد توجه قرار بگیرند. یکی بحث درآمد و پاداش‌هایی است که بازیکنان تیم ملی از آورده خود کسب می‌کنند. به بیان ساده تیم ملی فوتبال با رفتن به جام جهانی و جام ملت‌های آسیا ۱۶ میلیون دلار درآمد برای فدراسیون فوتبال آورده داشته. پس طبیعی است که بخشی از این پول به خود بازیکنان براساس یک فرمول مشخص پرداخت شود. در همه جای دنیا بازیکنان از پاداش‌هایی که فدراسیون‌ها بابت حضور تیم ملی کشورشان در مسابقات بین‌المللی کسب می‌کنند سهم دارند.

حال باید پرسید فدراسیون کشتی از هر حضور تیم ملی در مسابقات جهانی و آسیایی چقدر درآمد کسب می‌کند و از این مقدار درآمد چقدر به کشتی‌گیران اختصاص پیدا می‌کند. اگر فدراسیون کشتی همانند فوتبال از این راه درآمد میلیون دلاری دارد، اما سهمی به کشتی‌گیران نمی‌دهد، ورزشکاران این رشته ابتدا باید رییس فدراسیون را بازخواست کنند. اگر هم چنین درآمدی در کار نیست پس طبیعتا سهمی هم وجود نخواهد داشت.
نکته دیگر پاداشی مضاعف بر سهم بازیکنان از درآمد فدراسیون فوتبال است. یعنی همین حواله واردات خودرو و... که از سوی وزارت ورزش یا معاون رییس‌جمهور یا حتی شخص رییس‌جمهور به بازیکنان فوتبال داده می‌شود. چنین پاداش‌هایی از زمان گذشته در کشور رواج داشته و اتفاقا همیشه هم با انتقاد روبرو بوده است.

موافقان چنین پاداش‌هایی معمولا به تاثیر موفقیت‌های فوتبال در سطح جامعه اشاره می‌کنند و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا در ۴۰ سال گذشته سابقه داشته مردم بابت پیروزی یک کشتی‌گیر در هر سطحی از مسابقات به خیابان بریزند و شادی دسته جمعی برگزار کنند؟ پاسخ منفی است. این اتفاق در مورد هیچ رشته دیگری به جز فوتبال رخ نداده است. کشتی با همه محبوبیتش در ایران جایگاه تیم ملی فوتبال را نداشته است. تیم ملی فوتبال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان جایگاهی فراتر از ورزش دارد و این مختص به ایران هم نیست.

موافقان با این استدلال می‌گویند پاداش ویژه برای بازیکنان فوتبال منطقی است. مخالفان، اما با تایید اهمیت جایگاه فوتبال در کشور نسبت به شکل جوایز انتقاد می‌کنند. اینکه در ایران با این شرایط بازار خودرو و رانت و انحصاری که در این صنعت وجود دارد به بازیکنان حواله وارد کردن خودروی خارجی داده می‌شود خیلی تناقض برانگیز است. اینکه مردم عادی مجبورند پراید را ۲۲۰ میلیون بخرند، اما بازیکن فوتبال می‌تواند ماشین خارجی وارد کند تبعیض‌آمیز که نه، حتی تحقیرآمیز است.

منتقدان می‌گویند چرا وجه نقد به بازیکنان داده نمی‌شود؟ یا سکه؟ چرا این جایزه باید به نوعی گره بخورد با ناکارآمدی‌های مدیران صنعتی در کشور؟ انگار که در اوج کمبود دارو در کشور به فلان ورزشکار به عنوان پاداش مجوز واردات آنتی بیوتیک و سرم داده شود‍!

درنهایت نیز نباید فراموش کرد که زمان انتشار خبر پاداش دادن به بازیکنان فوتبال هم بسیار بد موقع بود. اینکه درست در کشاکش باخت به امریکا و حذف از جام جهانی و کسب بدترین نتیجه میان تیم‌های آسیایی با تجربه حضور در جام جهانی خبر می‌رسد بازیکنان پاداش گرفته‌اند هر ذهنی را برای واکنش منفی تحریک می‌کند.
با تمام این تفاسیر در مجموع می‌توان گفت نظام پاداش و درآمد در ورزش رابطه مستقیم با درآمدزایی و گردش مالی آن رشته دارد.

فارغ از بدموقع بودن انتشار خبر پاداش و شکل پاداش (حواله خودرو) بازیکنان فوتبال در هر جایی از دنیا به دلیل اینکه در سیستمی با گردش مالی بالا سهیم هستند طبیعتا دستمزد و پاداش بیشتری از ورزشکاران سایر رشته‌ها خواهند گرفت. چه کسی فوتبالیست‌ها را دوست داشته باشد چه نداشته باشد این وضعیت وجود دارد و وجود خواهد داشت.

منبع: روزنامه اعتماد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم صفایی
0
0
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱
سلام
سخترین زحمات و آسیبها در کشتی ، افتخاررات جهانی و المپیکی توسط کشتی اما پاداشهای میلیارد برای باختهای فوتبالی در جام جهانی علاوه برآبرو ریزشان که انجام دادند !!!!!!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد