اقتصاد۲۴- هتلداری یکی از مهمترین واحد ساختاری صنعت گردشگری است که بخش مهمی از صنعت خدمات محسوب میشود. برای تعریف دقیق هتل و هتلداری آنچه که مورد استفاده قرار میگیرد این است که هتل یک ساختمان یا تاسیسات مدیریت شده توسط صنعت هتلداری است که در ازای دریافت هزینه، مکانی را برای اقامت به صورت کوتاه مدت در اختیار شما قرار میدهد.
صنعت هتلداری در دوران جدید و با تغییر و تحولات صورت گرفته، قطعا راه پرپیچ و خمی را در پیش خواهد داشت. تصور اینکه در آینده و سالهای پیش رو فرآیند میهمانی و میزبانی چه تحولاتی خواهد داشت، نیازمند شناسایی فرصتها و تهدیدها است اما در این میان آنچه مسلم است، هتلهای آینده صرفا فقط برای خواب و استراحت نخواهد بود.
تاریخچه هتلداری در ایران به سال 1306 و هتل کافه نادری میرسد، گراند هتل تهران نیز از قدیمیترین و اولین هتلهایی محسوب میشود که اقامت مهمان و مسافران در آن امکان پذیر بود. صنعت هتلداری در ایران بصورت امروزه تنها نیم قرن سابقه دارد. رزرو هتل در حوزه هتلداری فقط از سوی میهمانان خارجی صورت میگرفته است. در ایران با توجه به پیشرفتهایی که در این صنعت صورت گرفته، امروزه شاهد هتلهایی هستیم که صرفا فقط محیطی برای خواب و اقامت شبانه نیستند. هتلهایی که در یک مجموعه خدماتی رفاهی گسترده قرار دارند و تمامی نیازهای شخص اسکان یافته را برطرف میکنند.
ایران مال بهعنوان بزرگترین مرکز خرید خاورمیانه در غرب استان تهران قرار دارد. این مجموعه رفاهی، فرهنگی، ورزشی، اقامتی و تفریحی دارای دو هتل پنج ستاره نیز است. هتلهای مجتمع ایران مال در قسمت شرقی این پروژه بزرگ تجاری واقع شدهاند. هتل پنج ستاره اول در قسمت جنوبی و هتل دوم در قسمت شمالی مجموعه اقامتی ایران مال قرار دارند. این هتلها با ورودی چشمگیر، سالن آمفی تئاتر، تالار پذیرایی، امکانات ورزشی، مجموعه آبی و قرارگیری در یکی از پروژههای بزرگ و گسترده تجاری_ فرهنگی یکی از مدرنترین نوع هتلداری را برای اقامت عرضه کردهاند.
ایران مال بزرگترین مرکز تجاری در ایران است که با مساحتی بالغ بر یک میلیون و 669 هزار متر مربع احداث شده است. این مال مجموعهی وسیعی از فروشگاههای مختلف، مراکز اداری و تجاری، رستوران، هتل و سالنهای فرهنگی و ورزشی است که نقطه تلاقی نیروهای محرکه یک جامعه مانند تجارت، فرهنگ، مذهب، رفاه و تفریح نیز محسوب میشود. با اسکان مسافر در هر کدام از هتلهای مجموعه ایران مال، میان موارد ذکر شده تعامل ایجاد شده و هتل دیگر صرفا مکانی برای ارائه خدمات اسکان نیست.
این نوع هتلداری ماهیت خدمت دهی فقط در بخش اسکان را به چالش کشیده و تعریف جدیدی از آن را بیان میکند. و طبق آن چیزی که در ابتدای مقاله عنوان کردیم: آنچه مسلم است هتلهای آینده فقط جای خواب و استراحت نخواهند بود، بلکه مجموعهای از خدمات و ارتباطات را به عنوان یک پدیده اقتصادی پیچیده به وجود خواهند آورد.