اقتصاد۲۴- این شرکتها خدمات گوناگونی را ارائه مینمایند که برخی از رایجترین آنها به بیمه خودرو، حوادث و آتشسوزی ساختمان اختصاص دارد. در میان انواع مختلف محصولات بیمه بدون شک بیمههای خودرویی در زمره معروفترین و شناختهشدهترین بیمهها قرار میگیرند. بهخصوص که بر اساس قانون، دریافت بعضی از این بیمهها اجباری و الزامی است.
رویهمرفته دلایل رشد بازار بیمه خودرو متعدد بوده و از جمله آن میتوان به افزایش تقاضا برای محافظت در برابر خسارتها، افزایش فروش و همچنین قیمت اتومبیل اشاره کرد. در این صنعت نمیتوان از نقش مهم بیمه شخص ثالث چشمپوشی کرد.
بهاینعلت که این نوع بیمه از هزینههای مالی مالکان خودروها کاسته و بهاینترتیب در برابر خسارات وارده به طور قابلتوجهی به آنها کمک میکند. اگرچه صنعت بیمه در ایران بهصورت سنتی بوده و شبکههای سنتی فروش سهم زیادی از بازار بیمه دارند؛ اما پیشرفت تکنولوژی، ایجاد شبکههای اجتماعی و ارائه خدمات آنلاین در سطح بینالمللی تاثیر چشمگیری بر کلیه صنایع بهخصوص بیمه گذاشته است.
بهطوریکه این صنعت برای بقا و ادامه حیات خود چارهای جز توسعه دیجیتالیشدن شبکههای توزیع بیمه ندارد. در واقع هم اکنون نیز استارتآپهای مختلفی در دنیا و حتی ایران روی کار آمدهاند که خدمات بیمه را بهصورت دیجیتالی ارائه میدهند.
در مجموع در سالهای آینده کلیه فرایندهای مربوط به جمعآوری اطلاعات، خرید و خدمات پس از فروش بیمه بهصورت آنلاین خواهد بود. بااینحال دیجیتالیشدن صنعت بیمه را نمیتوان به معنای حذف واسطههای این بازار دانست.
بازار بیمه بازاری شلوغ و پررقابت است که برای برندهشدن و کسب موفقیت در آن به فاکتورهای مهمی همچون سرعت، سهولت و صد البته کارایی نیاز خواهید داشت. پیادهسازی موارد نامبرده شده در این صنعت به منزله دیجیتالیشدن آن است.
باید توجه داشت انجام چنین فرآیندی کاری حساس و حتی دشوار بهحساب میآید؛ بهطوریکه برای ایجاد تغییرات دیجیتالی در بازار بیمه به یک استراتژی هوشمند نیاز خواهید داشت. به کمک این استراتژی میتوانید تغییرات دیجیتالی موردنظر خود را بهصورت مرحلهبهمرحله اجرا نموده و در نهایت از مزایای تحولات دیجیتال در بازار بیمه بهرهمند شوید.
نکته قابلتوجه درباره تغییر و تحولات دیجیتالی بازار بیمه این است که پیادهسازی چنین تغییراتی نیازمند زمان بوده و هیچگاه یکشبه انجامپذیر نخواهد بود. بهویژه که صنعت بیمه از نظر تاریخی در پذیرش فناوریهای جدید سرعت بسیار کندی داشته است.
طبیعتاً ایدههای بهینهسازی گردش کار و همینطور انتقال به یک پلتفرم آنلاین یا حتی پردازش و بررسی چنین ادعاهایی در زمانی کوتاه و سریع انجامپذیر نخواهد بود؛ منتها تغییرات ایجاد شده در حوزه فناوری، مدل کسبوکار و بهطورکلی حرکت در مسیر تغییرات دیجیتالی به طور قابلتوجهی سریع است؛ بهنحویکه حتی صنعت بیمه نیز برای بهبود خدمترسانی به مشتریان خود چارهای جز پیادهسازی تحولات دیجیتالی نخواهد داشت.
در مجموع برای دیجیتالی کردن بازار و صنعت بیمه میتوانید از برنامهها و ابزارهای زیر کمک بگیرید:
اصلیترین مزیت دیجیتالیشدن بازار و صنعت بیمه را میتوان در افزایش کارایی و هدایت هرچه بیشتر شرکتهای بیمه در مسیر دستیابی به اهدافشان دانست. باتوجهبه این که صنعت بیمه محیطی با رشد پایین و بهره کم دارد؛ در نتیجه از بیمهگران انتظار میرود که بهخوبی مراقب هزینهها و منافع بلندمدت خود باشند.
در چنین شرایطی شرکتهای بیمه برای آسانتر کردن موارد گفته شده لازم است از هوش مصنوعی برای انجام کارهای زیر کمک بگیرند:
ارائه خدمات شخصیسازیشده (بهویژه که نیازها و تقاضاهای مشتریان در حال تغییر و تحول بوده و اینگونه شرکت بیمه فرصتی برای ارائه خدمات شخصیسازیشده به دست میآورد. بهاینترتیب خدماتی به مشتری پیشنهاد میشود که کاملاً بر اساس نیازهای او است.)
هرچه صنعت بیمه بیشتر بهسوی دیجیتالیشدن برود و فاصله بیشتری از روند سنتی پیشی بگیرد، تغییرات بیشتری در قیمت و نرخ بیمه ایجاد خواهد شد. بهطوریکه در نهایت دیگر چیزی به نام نرخ مصوب بیمه وجود نخواهد داشت.
بهاینترتیب هزینه بیمه کاملاً عادلانه شده و هرکس متناسب با ریسک موجود در زندگیاش بیمه میشود. بهعنوانمثال در بیمه خودرو، مبلغی که یک راننده محتاط، ایمن و قانونمند باید بپردازد بهمراتب بسیار کمتر و با تخفیف نسبت به یک راننده بیاحتیاط و بیتوجه به قوانین و مقررات است.
طبیعتا آنلاین شدن شرکتهای بیمه به آنها کمک میکند تا بهتر با کاربران خود درارتباط باشند و از طرق مختلفی مثل پیامک و سایتهای ارائه دهنده کد تخفیف مثل موپُن برای کاربران خود کد تخفیف ارائه کنند. مثلا شما میتوانید انواع کد تخفیف بیمه بازار و جشنوارههای تخفیفی فروش را از سایت موپُن دریافت کنید.
با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالیشدن بیمه شرکتهایی روی کار آمدند که در حوزه فناوری بیمه به فعالیت میپردازند. در واقع فناوری بیمه یکی از فناوریهای نوظهور است که با ارائه مدلهای کسبوکار نوآورانه نقش بسزایی در متحول کردن صنعت بیمه ایفا میکند. این فناوری به جستجوی شیوههایی نوین میپردازد که شرکتهای بزرگ بیمه تمایل کمتری به بهرهبرداری از آنها دارند.
از جمله این شیوهها میتوان به تغییر فضای سنتی شرکتهای بیمه به دیجیتالی اشاره کرد؛ یعنی قیمتگذاری و تعیین حق بیمه، شخصیسازی قیمتها، کشف هرگونه تقلب و کلاهبرداریهای پیچیده و دروغین، ارزیابی دقیقتر میزان ریسک و غیره.
بهطورکلی برترین استارتآپهای دنیا در حوزه فناوری بیمه شامل موارد زیر است:
در ایران تعداد نسبتاً زیادی شرکت بیمه به فعالیت میپردازند که به لحاظ سقف تعهدات و میزان پرداخت خسارت در هر شاخه از بیمه متفاوت هستند. برخی از این شرکتها نیز قسمت اعظم تمرکز خود را روی عرضه اختصاصی و ویژه یکسری از محصولات بیمهای میگذارند؛ بهعنوانمثال بیمه تکمیلی درمان، بیمه عمر و غیره.
در خرید بیمه از شرکتهای مختلف فعال در ایران همواره امکان سردرگمی بیمهشونده وجود دارد. بهطوری که حتی ممکن است نتواند خدمات بیمه موردنیاز خود را به طور کامل و ایدهآل دریافت کند. در چنین شرایطی پیشنهاد میشود به سامانههای آنلاین خرید بیمه مانند ازکی و بیمه بازار مراجعه کنید.
ازکی بهعنوان سامانه جمعکننده کلیه شرکتهای بیمه، فرصت مقایسه میان این شرکتها و انتخاب بهترین بیمهگذار را با استفاده از کد تخفیف ازکی در اختیارتان قرار میدهد. بهاینترتیب پیش از خرید اطلاعات کاملی درباره انواع بیمه و مهمتر از همه میزان پوشش آنها به دست خواهید آورد. در نهایت پس از انجام مقایسه میان قیمتها و خدمات ارائه شده توسط شرکتهای مختلف بیمه میتوانید برای خرید اقدام کنید.
بیمه بازار از دیگر سامانههای آنلاین است که در زمینه مشاوره، مقایسه و خرید اینترنتی بیمه به فعالیت میپردازد. با مراجعه به وبسایت این سامانه قادر به استعلام قیمت انواع بیمه از کلیه شرکتها شده و فرصتی برای مقایسه شرایط و پوششهای هر شرکت دارید. در آخر نیز میتوانید بیمه موردنیاز خود را بهصورت اینترنتی و با استفاده از کد تخفیف بیمه بازار سفارش دهید.