تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

بازار سوت و کور خرید شب چله

بازار شب چله تهران نسبتا سوت‌و‌کور به نظر می‌رسد. با آنکه ویترین شیرینی‌فروشی‌های پایتخت مملو از کیک‌های انار و هندوانه است، اما قنادان می‌گویند جهش قیمت‌ها چیزی حدود نیمی از مشتریان را پرانده است و آجیل‌فروش‌ها هم می‌گویند خرید‌های شب چله هنوز شروع نشده!

بازار خرید شب چله

اقتصاد۲۴- بازار شب چله تهران نسبتا سوت‌و‌کور به نظر می‌رسد. با آنکه ویترین شیرینی‌فروشی‌های پایتخت مملو از کیک‌های انار و هندوانه است، اما قنادان می‌گویند جهش قیمت‌ها چیزی حدود نیمی از مشتریان را پرانده است و آجیل‌فروش‌ها هم می‌گویند خرید‌های شب چله هنوز شروع نشده و احتمالا مشتریان دقیقه نود می‌آیند!

میوه‌فروشی‌ها اوضاعشان بهتر به نظر می‌رسد و از فروش بیشتر هندوانه و انار و خرمالو خبر می‌دهند. هرچند آن‌ها هم می‌گویند فروش میوه شب چله نه برای شب‌نشینی‌های بزرگ خانوادگی است که بیشتر مشتریان به خرید‌های کم‌حجم میوه روی آورده‌اند.

آجیل نیم میلیون تومانی!

بازار آجیل و خشکبار ایران به نظر می‌رسد چند سالی می‌شود کاهش تقاضا را تجربه می‌کند. مشتریان می‌گویند قیمت اقلام آجیل و خشکبار در ایران سر به فلک گذاشته و با توان اقتصادی بسیاری از خانوار‌ها همخوانی ندارد. بعضی کاربران فضای مجازی در اعتراض به گرانی بازار اعلام کرده‌اند که چاره کار نخریدن است.

آن‌ها با اشاره به کاهش اخیر قیمت مرغ می‌گویند کاهش تقاضا در این بخش باعث افت قیمت مرغ شده است. هرچند درباره تأثیر نخریدن برخی کالا‌ها اختلاف نظر زیاد است و برخی دیگر با اشاره به رشد هزینه‌های تولید می‌گویند نخریدن باعث ارزانی نمی‌شود و تنها وضعیت تولیدکنندگان را بدتر می‌کند و باعث زیان آن‌ها و تعدیل نیرو و ازبین‌رفتن اشتغال می‌شود.

با این حال موافقان مدعی هستند رویگردانی از خرید آجیل شب چله باعث شده امسال برخلاف رویه سال‌های گذشته قیمت آجیل نجومی نشود! هرچند این روز‌ها بهای هرکیلوگرم آجیل شیرین شب چله در بازار تهران تا حدود نیم‌میلیون تومان می‌رسد و بهای آجیل لوکس بسته‌بندی‌شده در سینی‌های چوبی از ۷۵۰ هزار تومان عبور می‌کند.


بیشتر بخوانید: ارزش واقعی دستمزد کارگران در مقابل هزینه‌ها چقدر است؟


بهای هر کیلوگرم پسته احمدآقایی بین ۴۰۰ تا ۴۴۰ هزار تومان، تخمه کدوی گوشتی بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، تخمه هندوانه ۱۲۰ تا ۱۳۵ هزار تومان، نخودچی ۶۰ تا ۹۵ هزار تومان و کشمش ۵۵ تا ۸۰ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت هر کیلوگرم انجیر خشک هم بین ۱۱۰ تا ۱۶۵ هزار تومان، برگه زردآلو ۱۱۵ تا ۱۶۰ هزار تومان، برگه هلو ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان و توت خشک ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است. با این حال نرخ‌های اتحادیه‌های صنفی در ایران با بازار معمولا تفاوت قابل توجهی دارد.

غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار، به «شرق» می‌گوید حداکثر قیمت هر کیلوگرم آجیل حدود ۳۵۰ هزار تومان است.

هرچند همین نرخ هم نسبت به قیمت اعلامی سال گذشته اتحادیه تفاوت چشمگیری دارد. سال گذشته اتحادیه اعلام کرده بود که بهای هر کیلوگرم آجیل شب چله بین ۱۸۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است و به این ترتیب امسال قیمت رسمی آجیل شب چله بین ۱.۲ تا حدود دو برابر شده است.

فروشندگان می‌گویند با وجود آنکه تنها دو روز (زمان تهیه گزارش) تا شب چله مانده است، اما هنوز تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و فروشندگان انتظار دارند مشتریان دقیقه نود یعنی همان روز ۳۰ آذر به بازار بیایند و آجیل و خشکبار مورد نیازشان را تهیه کنند.

سال گذشته فروشندگان آجیل و خشکبار سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند. آن‌ها می‌گویند شب چله سال پیش تقاضا بسیار ضعیف بود و تشکل‌های صنفی آجیل و خشکبار از کاهش ۷۵درصدی تقاضا خبر داده بودند.

غلامرضا خدامی، رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار، درباره علت افزایش قیمت آجیل و خشکبار به «شرق» توضیح می‌دهد که خشک‌سالی و کاهش حدود ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید برخی اقلام در افزایش قیمت‌ها تأثیر داشته است و جهش نرخ دلار قیمت آجیل و خشکبار وارداتی را تحت تأثیر قرار داده، هرچند بهای برخی اقلام مانند فندق، مغز فندق و تخمه ژاپنی کاهشی بوده است.

او در ادامه تأکید می‌کند که آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد و فروشندگان می‌توانند بنا بر کیفیت آجیل و خشکبار و کشش بازار قیمت‌های خود را تعیین کنند.

فروشندگان می‌گویند کاهش تقاضا برای آجیل و خشکبار باعث شده مغازه‌داران نوعی آجیل را با عنوان آجیل اقتصادی عرضه کنند که قیمت هر کیلوگرم آن بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

آجیل اقتصادی معمولا آجیل‌های کهنه یا ترکیبی از انواع آجیل است که اقلام ارزان‌تر آن مانند نخودچی و کشمش ترکیب غالب است.

با این حال علیرضا ارزانی‌ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور، به همشهری‌آنلاین گفته است که «به علت گرانی، مردم سعی می‌کنند برخی محصولات را جایگزین آجیل کنند و خرید آجیل شب یلدا به نسبت پنج سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته است. البته در کل مصرف سالانه آجیل و خشکبار نسبت به سال‌های قبل به شدت کاهش یافته است».

سبک فروش میوه از کیلو به عدد تغییر کرد

در بازار میوه تهران شب چله محسوس‌تر است. هرچند میوه گران است و مشتریان می‌گویند حجم خرید خود را بسیار کاهش داده‌اند.

یکی از مشتریان بازار میوه امیرآباد که خود را آرزو معرفی می‌کند، به «شرق» می‌گوید تنها دو انار را با نرخ ۵۰ هزار تومان خریده است آن هم نه برای میهمانی خانوادگی شب چله که برای شرکت فرزندش در مراسم شب چله مدرسه آن انار‌ها را خریداری کرده است.

مشتری دیگری هم که تمایل به معرفی خود ندارد می‌گوید سال گذشته انار و خرمالو را با قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کرد، اما حالا بهای سیب‌زمینی و پیاز به این نرخ‌ها رسیده است.

فروشندگان هم می‌گویند خرید میوه در تهران دانه‌ای شده است! و مردم به جای خرید کیلویی میوه ترجیح می‌دهند چند عدد میوه بخرند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار، به «شرق» می‌گوید فروش میوه برای شب چله امسال بهتر از سال گذشته است. او می‌گوید قیمت هر کیلوگرم هندوانه انباری که هندوانه‌های کهنه هستند و آخرین برداشت همدان به شمار می‌آیند، در حال حاضر بین پنج تا هفت هزار تومان، هندوانه دزفول بین هفت تا ۹ هزار تومان و هندوانه میناب بین ۹ تا ۱۲ هزار تومان است.

او بهای هر کیلوگرم خرمالو را هم بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان و بهای هرکیلوگرم انار ساوه را ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان و انار شیراز را ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان اعلام می‌کند و تقاضای خرید میوه به طور کلی کاهش داشته، اما نسبت به روز‌های اوج کرونا وضعیت کمی بهتر است.

با وجود این، در میانه تابستان امسال مصطفی دارایی‌نژاد، ​رئیس اتحادیه بارفروشان میوه، در گفتگو با ایلنا از کاهش ۵۰درصدی تقاضای میوه خبر داده و گفته بود: امسال تولید محصولات کشاورزی ما ۱.۵ برابر نسبت به سال قبل بیشتر شده، ولی از آن طرف تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

بازار کساد شیرینی‌ فروشان تهران

در بازار شیرینی و شکلات هم شب چله چندان پررونق احساس نمی‌شود هرچند حالا ویترین شیرینی‌فروشی‌های تهران مملو از کیک‌های به شکل انار و هندوانه است، بااین‌حال قیمت‌ها هم قیمت‌های گزافی است. یک کیک کوچک یک و نیم کیلوگرمی در مناطق متوسط تهران بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد و بهای هر کیلوگرم شیرینی خامه‌ای بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

قنادان تهرانی می‌گویند که در مجموع به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و جهش قیمت آرد، شکر، خامه و مواد اولیه فروش قنادی‌ها کاهش قابل توجه داشته و خرید‌های شب چله هنوز به قنادی‌ها نرسیده است.

اخیرا فرامرز نجاتی، رئیس اتحادیه قنادان و بستنی‌فروشان، به وب‌سایت خبری بازار گفته است که پس از آزادسازی یارانه‌ها فروش قنادی‌ها تا ۵۰ درصد کاهش داشته است و متمولان هم دیگر رغبتی به تهیه این کالای غیرضروری ندارند.

او توضیح داده است که «شیرینی و کیک از سبد خرید بسیاری از اقشار متوسط حذف شده و مردم برای مدیریت منابع مالی خود قید کالا‌هایی نظیر کیک و شیرینی را زده‌اند».

این فعال صنفی همچنین از افزایش تقاضای ابطال مجوز قنادی خبر داده است.

منبع: روزنامه شرق
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بازنشسته
0
0
سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱
چه کسی مسیول گرانی است؟ بابا مردم ندارند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین