یلدای یک خانواده پنج نفره چقدر تمام می‌شود؟ + اینفوگرافی

طبق اعلام اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت آجیل مخلوط در بازار شب یلدا را ۳۵۰ هزار تومان و این قیمت برای یک کیلو آجیل چهارمغز حدودا ۶۰۰ هزار تومان است. برای یک دورهمی ۵ نفره در شب یلدا حداقل به یک کیلو آجیل نیاز است. از همین رو، میزبان باید برای خرید یک کیلو آجیل مخلوط باید بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دست‌ به‌ جیب شود.
کد خبر: ۱۷۸۷۷۰
چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

یلدای یک خانواده پنج نفره چقدر تمام می‌شود؟ + اینفوگرافی

اقتصاد۲۴ گرانی، پای ثابت سفره شب یلدا طی چند سال اخیر است. هرچند شرایط سیاسی، اجتماعی و یک فشار حداکثری برای ایجاد شرمساری حتی نسبت به برگزاری سنتی‌ترین آیین‌های ایرانی در بازه زمانی فعلی سبب شده تمایل برخی از شهروندان نسبت به برپایی یلدا کاهش یابد و حق مصادره آن نیز با کمال میل تقدیمِ جریانی شود که مردم اتفاقا منتقد رفتار و کردارشان هستند. از طرفی سال‌هاست که دستمزد از هزینه، فرسنگ‌ها عقب مانده و سفره یلدای ایرانی، کوچک شدن خود را به نظاره نشسته است. مرکز آمار ایران می‌گوید، نرخ اقلام خوراکی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۶۳ درصدی داشته است. افزایشی که نمودِ آن در برآورد هزینه برای برگزاری یک شب یلدای پنج نفره کاملا عیان است.

یلدای یک خانواده پنج نفره چقدر تمام می‌شود؟ + اینفوگرافی

طبق اعلام اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت آجیل مخلوط در بازار شب یلدا را ۳۵۰ هزار تومان و این قیمت برای یک کیلو آجیل چهارمغز حدودا ۶۰۰ هزار تومان است. برای یک دورهمی ۵ نفره در شب یلدا حداقل به یک کیلو آجیل نیاز است. از همین رو، میزبان باید برای خرید یک کیلو آجیل مخلوط باید بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دست به جیب شود.

تخمه سیاه نیز به‌عنوان یکی از تنقلات این شب می‌تواند کیلویی ۱۱۰ هزار تومان تمام شود. طبق اعلام اتحادیه قنادی و شیرینی‌فروشی، قیمت هر کیلو شیرینی‌تر در شب یلدا، بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و قیمت شیرینی خشک بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

همچنین هزینه یک کیلو شکلات کاکائویی بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود. شیرینی و شکلات برای یک خانواده ۵ نفره دست کم ۲۷۰ هزار تومان خواهد بود. یک کیلو انار و یک هندوانه پنج کیلویی در مجموع ۱۷۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت؛ ۲۰ هزارتومان انار و ۱۵۰ هزار تومان هندوانه!

برای یک خانواده پنج نفره حداقل یک مرغ ۳ کیلویی نیاز است. اگر کیلو مرغ را ۶۰ هزار تومان در نظر بگیریم، ۱۸۰ هزار تومان تمام می‌شود. یک کیلو برنج ایرانی نیز حدود ۱۲۰ هزار تومان هزینه دارد. اگر قیمت روغن، پیاز، ادویه و سایر مخلفات مانند ماست، نوشابه خانواده و ... را ۱۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، شام یلدایی برای یک خانواده ۵ نفره، دست کم ۴۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

 به این ترتیب برگزاری یک شب یلدایی معمولی برای یک خانواده پنج نفره و بدون مهمان در مجموع حدود ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تمام خواهد شد. یعنی تقریبا یک پنجم از حقوق یک کارگر.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.