اقتصاد۲۴- مریم بهنام راد- چند سالی از نوسان گاه و بیگاه قیمت خودرو در بازار میگذرد. در طی این سالها اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار، عرصه را بر خریداران اصلی این بازار تنگ کرده و فرصت برای دلال بازی سودجویان به گونهای فراهم شده که همواره از تبدیل خودرو به کالای سرمایهای نام میبرند و نبض بازار را با همین واژه به دست گرفته اند.
البته از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان با انتقاد از تسلط دلالان بر این بازار نسبت به ضرورت شفاف سازی سازوکار عرضه خودروهای تولید داخل و ایجاد فاصله کم قیمت محصولات تولیدی خودروسازان با حاشیه بازار تأکید دارند.
همین انتقادها باعث شد دولت به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا برود و در راستای تحقق این برنامه در چند نوبت عرضههایی صورت گرفت.
بیشتر بخوانید: چراغ سبز دولت به گرانی خودروهای وارداتی/ ۸۰ میلیون ایرانی مسئول جبران زیان خودروسازان شدهاند!
فعالان و کارشناسان این بازار ایراداتی به عرضههای فعلی خودرو در بورس کالا وارد کرده اند چراکه خریداران اصلی هنوز حضور دلالان در بازار خودرو را بدون هیچ کاستی حس میکنند و ارتباط مستقیم خودروساز و مشتری در یک ساختار شفاف، این تصمیم دولت را به مقصد نهایی نرسانده است.
با این حال مزیتهای عرضه خودرو در بورس با توجه به سیاستهای دستوری دولت در بازار تأثیری نشان نداده است. درهمین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: سیاستهای دولت در بازارها مثل بازار خودرو همواره باعث حضور سلاطین و دلالان شده که همین موضوع دلیلی بر ایجاد تورم و گاهاً کمبود در بازارها شده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: ابتدای سال بازار خودرو در رکود شدیدی فرو رفته و خودروسازانی که همچنان در تولید مشکل دارند، عرضه کم محصولات به بازار را نتوانسته مدیریت کنند و با روش پیشنهادی دولت، تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا گرفتند.
به گفته زاوه، دلیل اصلی این رکود رشد قیمت خودروهای صفر تولید داخل با وجود دلالی و تعیین نرخهای غیر واقعی از سوی سفته بازان بوده است. همین موضوع وضعیت عرضه خودرو در بورس را با مشکل مواجه کرده است چرا که عرضه محدود و در نهایت قیمت گذاری به سبک مزایده در بورس تاکنون در هیچ جای دنیا اجرایی نشده و در هیچ کجای دنیا چنین رسمی در عرضه خودرو متداول نیست.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با تغییر در پلتفرمهای عرضه خودرو در زمانی که نرخ تورم همواره در حال سبقت گیری از وضعیت موجود در بازار است، تاثیر خاصی در شرایط قیمت ایجاد نمیشود؛ در واقع عرضه خودرو در بورس تاثیری در قیمت نهایی و تعداد واسطهها با توجه به نحوه عرضه و قیمت گذاری نخواهد داشت.
زاوه گفت: وزارت صمت با ارائه چنین طرحی به دنبال حذف دلال بازی در این بازار است، اما باید باور کرد بورس کالا هیچ وقت نمیتواند محل مناسبی برای عرضه خودرو باشد چراکه این نوع عرضه طبق ادعای مسئولان مبنی بر کنترل قیمت ها، نوعی جیب بری و ایجاد کاسبی جدید برای عدهای خاص به نام دلال است و به راحتی مردم را با خرید در بورس کالا فریب میدهند.
تنهاراه فاصله بین خودرو صفرکارخونه وارج وقربش با خودرو بازار فقط واردات خودرو خارجی دست دوم هست تا یک مدت کوتاه تا این تب وتابها بخوابه