تاریخ انتشار: ۲۱:۵۳ - ۱۷ دی ۱۴۰۱
علی لطیفی:

استقلال نه خوب بازی می‌کند نه نتیجه می‌گیرد

پیشکسوت باشگاه استقلال می‌گوید علاوه بر مشکلات فنی، حضور خسرو حیدری به عنوان دستیار ساپینتو نیز دیگر معضلی است که آبی‌ها با آن روبه‌رو هستند.

لطیفی

اقتصاد۲۴- تیم استقلال با شکست مقابل تراکتور نیم‌فصل نخست لیگ برتر را با ۲۷ امتیاز و ایستادن در رتبه چهارم به پایان رساند در حالی که پنج امتیاز از صدرنشین و رقیب سنتی‌اش یعنی پرسپولیس عقب افتاده است. علی لطیفی مهاجم اسبق استقلال در مورد مشکلات این تیم گفت: استقلال دو معضل اصلی دارد. در بازی نخست این تیم مقابل سپاهان روی ضدحملات گل خورد. در بازی با تراکتور هم که آخرین بازی نیم‌فصل تیم بود استقلال دقیقاً دوباره روی ضدحملات گل خورد.

استقلال در فاز دفاعی دو مشکل اساسی دارد؛ اول اینکه بازیکنان استقلال در فاز هجومی و زمانی که صاحب توپ هستند هنگام لو دادن توپ خوب جمع نمی‌شوند. یعنی ساختار دفاعی تیم ضعیف است. استقلال جلوی همه تیم‌ها چه در زمان برد چه تساوی و چه باخت این ضعف را داشته. بعد از اینکه بازیکنان توپ را از دست می‌دهند نمی‌دانند چه‌کار کنند. در حالی که کار‌های متنوعی می‌شود در این فاصله انجام داد. بازیکنان می‌توانند پرسینگ کنند یا خطای فنی انجام دهند یا...

لطیفی افزود: دومین ضعف استقلال روی ضربات ایستگاهی در فاز دفاعی است. بازیکنان استقلال نه سخت‌گیری لازم را دارند نه خوب یارگیری می‌کنند و این باعث بروز مشکل برای تیم شده. شاید استقلال گل نخورده باشد، اما موقعیت به حریف داده. این مشکلات کلاً مربوط به فاز دفاعی بود.

در فاز تهاجمی همان‌طور که می‌دانیم سبک و فلسفه آقای ساپینتو بازی تهاجمی و فوتبال مالکانه است. اما در بازی مالکانه نیاز است وقتی تیم توپ را در اختیار دارد خلق موقعیت کند. تیم یک روز کامل توپ را در اختیار داشته باشد، تا زمانی که خلق موقعیت نکند به هیچ دردی نمی‌خورد. ضمن اینکه استقلال موقعیت گل چندانی ندارد، در همان بازی‌هایی که خلق موقعیت می‌کند نمی‌تواند از موقعیت‌ها استفاده کند. این برای تیمی که مدعی کسب عنوان قهرمانی است و فصل گذشته قهرمان شده و امسال باید از قهرمانی‌اش دفاع کند بسیار عجیب است.

مهاجم آبی‌پوشان خاطرنشان کرد: میانگین گل زده استقلال در نیم‌فصل هر بازی یک گل است! این بسیار بد است. گرچه فوتبال ما دچار مشکل اساسی در بحث گلزنی است، اما از تیم‌هایی مثل پرسپولیس، استقلال و سپاهان یا گل‌گهر توقع می‌رود با توجه به هزینه‌هایی که می‌کنند گل‌های بیشتری بزنند. استقلال این دو معضل را از بازی اول تا به امروز نتوانسته حل کند.

ملی‌پوش ایران در جام‌جهانی ۹۸ با اشاره به قهرمانی فصل قبل آبی‌پوشان ادامه داد: ساختار دفاعی همان چیزی است که باعث شد استقلال فصل گذشته قهرمان شود. استقلال فرهاد مجیدی در فصل قبل به هیچ عنوان زیبا بازی نمی‌کرد. صرفاً یک فوتبال دفاعی ارائه می‌داد که با کمک دستیار ایتالیایی که با هوشمندی مجیدی به کادر فنی اضافه شده بود صورت می‌گرفت. در فاز هجومی آن تیم بازی مستقیم صورت می‌گرفت. توپ را می‌گرفتند، بلند ارسال می‌کردند و با استفاده از مهاجمان بلندقد موقعیت می‌ساختند. با همین حربه توانستند قهرمان شوند که بسیار هم مهم بود. امسال نه تنها همان مشکل را در ساختار تهاجمی دارند که در فاز تدافعی هم آن‌طور که باید و شاید تاثیرگذار بازی نکرده‌اند.

پیشکسوت باشگاه استقلال به ضعف‌های این تیم در کادرفنی هم اشاره کرد و توضیح داد: استقلال یک مشکل دیگر هم دارد که مربوط به خارج از زمین فوتبال می‌شود. در اوایل فصل زمانی که همه از شرایط تیم انتقاد می‌کردند، من گفتم باید به سرمربی تیم زمان بدهیم. مخصوصاً مربی خارجی که با فرهنگ فوتبال ما آشنا نیست. در عین حال راجع به سایر اعضای کادر فنی باید بحث کرد. ببینید، استقلال مال خسرو حیدری‌هاست. مال او و امثال او. بایستی امثال او و کسانی که سال‌های سال زحمت کشیدند بیایند و کار کنند، اما نباید یک نکته را فراموش کرد. استقلال فصل پیش با مربی داخلی قهرمان شد و امسال با مربی خارجی مشغول کار است.

مربی خارجی ناآشنا با فضای ایران. من همیشه تاکید کرده‌ام فوتبال فقط روز‌های برد و شادی ندارد. روز‌های باخت و مشکل هم دارد. استقلال نیاز به یک فرد دارد که خودش سرمربی و کمک‌مربی بوده باشد و سنش هم نزدیک باشد به بازیکنان تیم. بازیکنی که بتواند تیم را جمع کند. در پرسپولیس کریم باقری کمک یحیی گل‌محمدی است. در پرسپولیس یحیی کار فنی انجام می‌دهد و سیستم مدیریت بر عهده کریم باقری است. زمانی که مربی خارجی هم بود کریم حضور داشت. چون مربی خارجی که نمی‌تواند تیم را جمع کند.

لطیفی با انتقاد از خسرو حیدری دستیار ساپینتو گفت: از این طرف چنین وظیفه‌ای بر عهده خسرو حیدری است. کسی که به هیچ وجه تجربه کار در عرصه مربی‌گری نداشت. خسرو باید می‌ماند، دو سه سال کار می‌کرد بعد می‌آمد به استقلال. بعد همراه با این تیم رشد و پیشرفت می‌کرد. چه اشکالی داشت؟ اصلاً می‌شد سرمربی تیم! اگر چنین پروسه‌ای طی شده بود، همین روز‌ها به کمک استقلال می‌آمد. زمانی که در تیم مشکل پیش می‌آید خواه‌ناخواه بازیکنان دچار مشکل می‌شوند.

یک روز تیم باخته، یک روز پول نیامده، یک روز حاشیه درست شده و... این زمانی است که آن کمک‌مربی نزدیک به بازیکنان می‌تواند مساله را مدیریت کند. چون مربی خارجی کار حرفه‌ای‌اش را می‌کند. می‌آید تمرین و بعد هم می‌رود به خانه و هتل. یک نفر باید باشد که این مسائل را پیگیری کند. بتواند مشکلات تیم را از لحاظ روحی روانی و فنی حل کند. خسرو حیدری این تجربه را نداشت و ندارد. خسرو به خودش هم آسیب زد. خسرو باید به استقلال می‌آمد، ولی دو سه سال دیگر. باید می‌رفت در پایه‌ها کار می‌کرد، در جا‌های دیگر کمک می‌ایستاد بعد می‌آمد. خسرو در همان بدو کار آمد استقلال، آن هم استقلالی که دیگر مربی ایرانی ندارد. بی‌تعارف می‌گویم، خسرو به جای کمک به استقلال این روز‌ها دارد از استقلال کمک می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: علی لطیفی: مدیران ضعیف باعث عدم‌رشد اقتصادی فوتبال شده‌اند


او در واکنش به ادعای برخی هواداران استقلال که معتقدند بازیکنان کم‌کاری کردند گفت: من این باور را ندارم که بازیکن بخواهد کم‌کاری کند. ممکن است روز بازیکن نباشد یا از لحاظ روانی به هم ریخته شود، ولی کم‌کاری نه. من در دوره فوتبال خودم هرگز کم‌کاری نکردم و اصلاً نمی‌توانم چنین چیزی را بپذیرم. ولی اگر یک کمک‌مربی کنار تیم بود که به بازیکنان نزدیک می‌شد، کسی با سن و سال متوسط از نسل خود ما الان می‌رفت و می‌فهمید بازیکن چه دردی دارد. در نهایت هم به مدیر و سرمربی منتقل می‌کرد و مشکل حل می‌شد. الان هزار جور حاشیه به وجود می‌آید، ولی کسی نیست حل کند.

لطیفی همچنین به شایعه برکناری ساپینتو پرداخت و گفت: رفتن ساپینتو به دو دلیل اتفاق نمی‌افتد. ایشان مربی خارجی است. اگر مربی ایرانی بود تا الان بَرَش داشته بودند. نمونه بارزش محمود فکری که نایب‌قهرمان بود و اخراج شد. به این جرم که تیم خوب بازی نمی‌کند و نمی‌تواند حواشی را جمع کند. در این مملکت مرغ همسایه غاز است. مربی خارجی با مربی ایرانی متفاوت است. قراردادش هم با یک مربی ایرانی متفاوت است. ضمن اینکه وقتی تیم بین سه چهار تیم بالای جدول است هنوز وارد بحران نشده.

در این شرایط نباید گفت تیم وضعیت سختی دارد. پس فعلاً استقلال نیازی به تغییر سرمربی ندارد. اما ساپینتو باید بداند اینجا ایران است. باید بداند با ۲۰۰ کشور دیگر تفاوت دارد. هر آن ممکن است حکم اخراج ایشان صادر نشود. در کشور ما هم معمولاً کار به این صورت است که ابتدا شایعات یک مساله و حواشی‌اش راه می‌افتد بعد به واقعیت می‌پیوندد. اگر امروز می‌گویند ساپینتو با قدرت کارش را ادامه می‌دهد و اخراج او را تکذیب می‌کنند کار درستی است و باید هم حمایت کنند.

لطیفی در پایان تاکید کرد: ایشان باید بداند اینجا ایران است و تیم هم استقلال. باید بداند فشار زیاد است. فرهاد مجیدی با آن همه محبوبیت سال گذشته با وجود صدرنشینی خیلی انتقاد می‌شد. چرا؟ چون می‌گفتند تیم زیبا بازی نمی‌کند. این ذات استقلال و پرسپولیس است. این دو تیم فقط دنبال نتیجه نیستند. این دو تیم دنبال بازی زیبا هستند. متاسفانه در هفته‌های اخیر استقلال نه زیبا بازی کرده و نه نتیجه گرفته است.

منبع: اعتمادآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ استایل جدید فرشته حسینی در تعطیلات نوروز

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا