تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۱ دی ۱۴۰۱

سقف شکنی بورس در بازار داغ زمستان

بازار سرمایه در بازه زمانی ابتدای سال تاکنون، نسبت به سایر بازارهای مالی جاماندگی قابل توجهی داشته است.

سقف شکنی بورس در زمستان داغ بازار

اقتصاد۲۴ نماگر هم‌وزن بازار نیز با رشد ۴۶/ ۱ درصدی معادل هفت‌هزار و ۲۳۶ واحد افزایش یافت. این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز سه‌شنبه رقم هفت‌هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان را به ثبت رساند که بر این اساس، متغیر یادشده از ابتدای روز‌های معاملاتی هفته توانست به مدت سه روز متوالی در سطحی بیشتر از ۷ هزار میلیارد تومان باقی بماند.

ضمن اینکه در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه حدود ۷۵ میلیارد تومان سرمایه حقوقی در روز یادشده وارد بازار سهام شد. تحلیل تکنیکالی نماگر‌های اصلی بازار نیز نشان می‌دهد که شاخص‌کل بورس نهایتا در میانه سطوح ۷/ ۱ و ۸/ ۱ میلیون واحدی می‌تواند به عنوان سقف در سال جاری تثبیت شود. نماگر هموزن نیز احتمالا محدوده مقاومتی ۵۳۶ هزار واحد را پیش روی خود داشته باشد.

سقف شکنی بورس در بازار داغ زمستان

سقف‌شکنی شاخص‌ها

بازار سرمایه در بازه زمانی ابتدای سال تاکنون، نسبت به سایر بازار‌های مالی جاماندگی قابل توجهی داشته است. این وضعیت موجب شده است بسیاری از فعالان بورسی، مسیر صعودی کنونی را کماکان ادامه‌دار بدانند.

از همین رو انتظار می‌رود رشد احتمالی قیمت سهام همچنان ادامه داشته باشد. علاوه بر این شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با رشد ۲۹/ ۱ درصدی به سطح یک میلیون و ۶۶۸ هزار واحد رسید تا چهار روز نخست هفته کنونی، بورس تهران کارنامه‌ای مثبت را به نمایش بگذارد.

بر این اساس، شاخص سهام در ادامه مسیری که در روز دوشنبه به شکست مقاومت روانی ۶/ ۱ میلیون واحدی منجر شد و نماگر یادشده را در سطح یک‌میلیون و ۶۳۵ هزار واحدی قرار داد.

شاخص کل روز گذشته نیز با عبور مرز روانی یک‌میلیون و ۶۴۰ هزار واحدی در سطح یک‌میلیون و ۶۶۸ هزار واحد تثبیت شد. نماگر هموزن بازار نیز در حال سقف‌شکنی است و پس از عبور از مقاومت روانی ۴۸۵ هزار واحد، در روز گذشته کار خود را در محدوده ۵۰۳ هزار واحدی خاتمه داد. اغلب تکنیکالیست‌ها نیز بر این باورند شاخص‌کل بورس نهایتا در میانه سطوح ۷/ ۱ و ۸/ ۱ میلیون واحدی می‌تواند به عنوان سقف در سال جاری تثبیت شود.


بیشتر بخوانید: آیا بازار سهام با نحسی تابستان ۹۹ خداحافظی می‌کند؟


گروهی از تحلیلگران نیز با بیان اینکه بورس تهران دیگر همچون گذشته به اخبار سیاسی وزن نمی‌دهد و حساسیت سرمایه‌گذاران نیز تا حد زیادی کاهش یافته وعده عبور شاخص کل سهام از سقف تاریخی ۱/ ۲ میلیون واحدی را تا پایان سال ۱۴۰۱ می‌دهند. نماگر هموزن بازار نیز با پست سر گذاشتن مرز مقاومتی مهم خود به نظر می‌رسد محدوده مقاومتی ۵۳۶ هزار واحد را پیش روی خود داشته باشد.

بازگشت رونق به بورس

در چنین شرایطی بازار سرمایه طی روز سه‌شنبه توانست رشد معقولی به ثبت برساند. بر این اساس، ارزش معاملات خرد سهام (سهام و حق تقدم) در روز یادشده رقم چهار هفت هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان را ثبت کرد. در حال حاضر بررسی‌های آماری نیز حاکی از آن است که ارزش معاملات در سطوحی که در نیمه اول شهریور ۱۴۰۰ رونق گرفته بود، در حال چرخش است. چرا نزدیک به دو هفته متوالی است که بازار سهام با رونق ارزش معاملات خرد بورس مواجه است.

همچنین خالص تغییر مالکیت روزانه سهامداران در در روز یادشده برابر با ۷۵ میلیارد تومان به نفع سهامداران خرد بوده است که دلیل آن می‌تواند ناشی از رونقی باشد که تحت تاثیر اقبال سرمایه‌گذاران خرد به بورس شکل گرفته و فعالان بازار سهام را به سرمایه‌گذاری در بازار ترغیب کرده است. این در حالی است که مجموع ارزش بازار در بیشترین سطح از روز‌های پایانی خرداد ماه ۱۴۰۱ قرار دارد (بیش از ۶ هزار هزار میلیارد تومان).

نگاهی دقیق‌تر به روند معاملات بازار سهام در روز سه شنبه نشان می‌دهد که نماگر اصلی بازار سهام پس از سه روز سبزپوشی از ابتدای هفته، روز سه‌شنبه را مثبت آغاز کرد و با رشد ۱/ ۲ درصدی در ۲۰ دقیقه ابتدایی معاملات تا ارتفاع یک‌میلیون و ۶۶۶ هزار واحد بالا آمد. علاوه بر این نماگر هموزن بازار عملکرد قابل توجهی داشت و تا مدت زمان مذکور حدود یک‌درصد افزایش از خود ثبت کرده است. صعود بازار در حالی ادامه یافت که جریان خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت همچنان بالا است. اما نهایتا در پایان معاملات روز سه‌شنبه رشد بیش از ۲۱ هزار و ۲۸۴ واحدی (معادل ۲۹/ ۱ درصد افزایش) به ثبت رساند و در کانال یک‌میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۹۰ واحد مورد معامله قرار گرفت.

این در حالی است که نماد معاملاتی «فولاد» با بیش از پنج هزار و ۳۰۹ واحد تاثیر مثبت، نقش اول رشد روز سه‌شنبه شاخص را بر عهده داشت.

 در مرتبه دوم نیز نماد «فملی» با دو هزار و ۴۹۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل، بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر یادشده را به ثبت رساند. در نقطه مقابل نماد «شپدیس» با بیش از ۷۴۷ واحد تاثیر منفی، بیشترین تاثیر منفی را بر روی نماگر اصلی بازار سهام داشت. شاخص هموزن هم همانند شاخص کل نهایتا با رشدی ۴۶/ ۱ درصدی

(معادل هفت‌هزار و ۲۳۶ واحد) به معاملات خود پایان داد و در محدوده ۵۰۳ هزار و ۶۳۷ واحد آرام گرفت.
 بخت با سرمایه‌گذاران خرد یار است؟

صنعت «فلزات اساسی» در روز اخیر تحت تاثیر رشد قیمت‌های جهانی و همچنین رشد نرخ ورق گرم در بورس کالا مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. نماد‌های مختلفی از فولادی‌ها، تولیدکنندگان فلزات پایه

(روی، مس و غیره) و شرکت‌های پایین‌دستی صنعت فولاد مثبت و صف خرید بودند و بر این اساس ارزش معاملات قابل توجهی را ثبت کردند که در صورت افزایش نرخ‌ها احتمالا جذابیت سهم‌های گروه یادشده برای سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد علاوه بر این، با توجه به جریان خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت به نظر می‌رسد این صندوق‌ها از تقاضای بورس روز گذشته استفاده کرده و اقدام به فروش سهام برای تامین نقدینگی کردند.

یکی از دلایلی که در روز‌های اخیر ارزش معاملات خرد افزایش قابل توجه داشته، همزمانی افزایش تقاضا برای خرید توسط برخی اشخاص حقوقی و همچنین حقیقی‌ها و علاوه بر این، عرضه‌کنندگانی از جنس صندوق‌ها بوده است.

در واقع شنیده‌ها حاکی از آن است در شرایط کنونی بخشی از فروش بازار شاید بیش از آنکه به‌دلیل تحلیل مدیران پرتفو درباره قیمت سهم‌ها باشد، با هدف تامین نقدینگی است.

به‌طوری‌که خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که گروه «خودرو و ساخت قطعات» حدود ۱۹ میلیارد تومان و صنعت «سیمان» با خروج پول بیش از ۶/ ۱۷ میلیارد تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی در میان صنایع را داشتند. پس از آن «فرآورده‌های نفتی» حدود ۵/ ۹ میلیارد تومان خروج نقدینگی به ثبت رساند.

در مقابل گروه «اطلاعات و ارتباطات» با جذب نقدینگی حدود ۴/ ۳۵ میلیارد تومانی در صدر جدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت و پس از آن گروه «کانه‌های فلزی» با جذب نقدینگی ۷/ ۲۲ میلیارد تومانی، بیشترین ورود پول حقیقی را به ثبت رساند.

به تفکیک نماد‌های معاملاتی نیز طی دادوستد‌های روز یادشده بازار سرمایه «خودرو» با خروج بیش از ۴۸ میلیارد تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت.

پس از آن «کاما» با خروج حدود ۲۲ میلیارد تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نماد‌های معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در مرتبه بعدی جدول نیز «شپنا» با خروج حدود ۲۱ میلیارد تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز سه‌شنبه را به نام خود به ثبت رساند.

این در حالی است که نماد‌های «خبهمن» و «ومعادن» به ترتیب با ورود پول بیش از ۶۱ میلیارد تومان و حدود ۳۹ میلیارد تومان همراه شدند و در صدر جدول جذب سرمایه حقیقی‌ها در روز مذکور قرار گرفتند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین فیلم‌های ژانر جنایی سینمای جهان

عکسی از دیدار صمیمی همایون شجریان با آقای خواننده

عکس/تیپ شیک و رسمی بازیگر خانم سریال فاصله‌ها

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم