تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

اظهارات جنجالی انسیه خزعلی درباره تساوی زن و مرد!

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: در نشست سال قبل سازمان ملل، مدیر اجرایی بخش زنان پرسشی را مطرح کرد که چرا شما برابری زن و مرد را نمی‌پذیرید؟ در پاسخ گفتم که تساوی به ضرر زن است و ما قبول نداریم‌.

اظهارات انسیه خزعلی درباره تساوی زن و مرد

اقتصاد۲۴معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با بیان اینکه قوانین غرب زن را مثل کالا در اختیار مرد قرار داده است و ارتباطات خارج از رابطه زناشویی باعث شده مادران فرزندانی را بزرگ کنند که پدر هیچ مسئولیتی را در قبال آنها بر عهده نمی‌گیرد، گفت: گاهی داشته‌ها، هویت و ارزش‌هایمان نادیده گرفته شده و تحقیر می‌شود؛ از این رو ما نیاز داریم دچار خودتحقیری‌ها نشویم.

 انسیه خزعلی در نشست «کرامت زن در دو نگاه؛ مقایسه جایگاه زن در اسلام و غرب» که به صورت آنلاین از شبکه اجتماعی مجازی روبیکا پخش شد، اظهار کرد: گاهی داشته‌ها، هویت و ارزش‌هایمان نادیده گرفته شده و بسیاری اوقات تحقیر می‌شود و یا تلاش می‌شود که این‌ها کوچک جلوه داده شوند. از این رو ما نیاز داریم دچار خودتحقیری‌ها نشویم.

وی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند برخی ارزش‌ها را ضد ارزش و برخی ضدارزش‌ها را ارزش جلوه داده و تحقیر آمیز بودن برخی ارزش‌ها را به خورد جامعه شرقی دهد، ادامه داد: دشمن سعی می‌کند با افراط و تفریط الگویی را برای زن و به ویژه زن شرقی ترسیم کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، تصریح کرد: اینگونه تصور و ترسیم شده است که زن شرقی زن ایده پردازی نیست، طرحی ندارد، تبعیت پذیر و خانه نشین است. وسیله ای برای آماده کردن زندگی دیگری و فرزندآوری برای دیگری است.

از سوی دیگر نیز غرب الگوی دیگری برای زن ترسیم می‌کند و تکلیف‌های دو جانبه‌ای برای زن و مرد تعریف می‌کند که بیشتر برای بهره کشی از جسم زن در قالب مسائل اقتصادی، اجتماعی و...‌ است. اینگونه زن تمتع مرد را داشته و نیازهای جامعه سرمایه داری را تامین می‌کند.

خزعلی در ادامه سخنان خود با اشاره به الگو سوم زن، توضیح داد: این الگو باید بر مبنای اصول دین و بر مبنای آنچه زیر بنا و اصل و شالوده تفکر و تئوری دینی است و نه بر مبنای آنچه سلایق و ذوق ما می‌پسندد، شکل گیرد. این خط قرمزها، اینکه جلو و عقب نرویم و در حدود حرکت کنیم، خیلی مهم است. باید این‌ها را در معنا و مصداق و مفهوم و ساختار پیدا کنیم و نشان دهیم در جایی که منافع تعارض پیدا می‌کنند، تسلیم هستیم.

وی در ادامه با یادآوری سخنانی از رهبری مبنی بر اینکه اسلام هیچ تفاوتی نسبت به زن و مرد قائل نیست، افزود: به فرموده رهبری اسلام هیچ فرقی میان زن و مرد قائل نیست و مسیر شکوفا شدن استعدادهای زن و مرد یکی دیده شده است. قرآن کریم می فرماید فرقی نمی‌کند مرد یا زن باشید، اگر مومن باشید و عمل صالح انجام دهید از حیات طیبه برخوردار خواهید شد و افراد به بهترین وجهی که عمل کرده اند اجر دریافت می‌کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه زن مومن و مرد مومن هرکدام بر دیگری و در قبال هم ولایت و وظیفه‌ای دارند، درباره مساله ولایت اجتماعی زنان عنوان کرد: زن و مرد هر دو باید یکدیگر را امر به معروف کنند. خداوند از دو زن به عنوان الگو برای مؤمنان یاد می‌کند.

یکی آسیه که در مقابل زیاده طلبی فرعون ایستاد و دیگری حضرت مریم که در عفاف و پاک دامنی و تسلیم خداوند بودن الگو مؤمنان معرفی شدند. بنابراین این بحث‌های مبنایی مطرح شده در کلام ائمه، باید جای خود را باز کنند. سپس نوع نگرش ما تصحیح شود و در نهایت وارد قالب شوند. قالب‌ها متفاوت است و اینگونه نیست که یکی جنس اول و دیگری جنس دوم باشد، بلکه تفاوت در قالبها است.

خزعلی بیان کرد: رهبری می‌فرمایند که نقش زن در خانه و فرزندان بی‌بدیل است و هیچکس نمی‌تواند این نقش را به جز زن ایفا کند. البته رهبری در جای دیگری می‌فرمایند که گاهی نقش‌های اجتماعی زن بی‌بدیل است و واجب عینی می‌شود. به طوری که اگر ضرورت پیش آید زن حاضر است زندگی و تمام هستی خود را بابت مسئولیت اجتماعی فدا کند و این همان جهادی است که باید انسان تشخیص دهد.


بیشتر بخوانید: حذف ایران از کمیسیون مقام زن چه تبعاتی دارد؟


در غرب به نیازهای زن کم توجهی می شود

خزعلی خاطرنشان کرد: رهبری می‌فرمایند که ما در موضع دفاع نیستیم بلکه از غرب مطالبه می کنیم که چرا حرمت زن در غرب شکسته می‌شود؟، چرا قانون آنجا باعث ظلم و تعدی جسمی، کاری، جنسی و روحیه‌ای به زن می‌شود و به نیازهای زن کم توجهی و بی‌توجهی می‌شود؟

وی احساس مسئولیتی که مرد باید در قبال زن داشته باشد را از جمله ویژگی‌های دین اسلام برشمرد و اظهار کرد: برای مثال در اسلام مسئولیت نفقه بر عهده مرد است و مرد وظیفه دارد اگر پیوندی با زن برقرار می‌کند به او مهریه دهد. این در حالی است که در برخی کشورها مهریه از جانب زن پرداخت می‌شود. سال گذشته وزیر یکی از کشورها بیان می‌کرد که اخیرا قانونی وضع کردند تا دیگر زن مجبور نباشد به مرد مهریه دهد. این احساس مسئولیت در اسلام از لحظه ورود به زندگی به دوش مرد است. این امر احساس حمایت، اطمینان و آرامشی را برای زن و نوعی احساس تقبل امور زن را برای مرد ایجاد می‌کند. این موارد را غرب از زنان می گیرد و آنها را محروم می‌کند.

قوانین غرب زن را مثل کالا در اختیار مرد قرار داده است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره مطالبه گری از غرب در خصوص نوع قوانین آنها، توضیح داد: نوع قوانین و شکستن حریم ها در غرب از دیگر مطالبات ما از غرب است. قوانین غرب زن را مثل کالا در اختیار مرد قرار داده است که بیشترین لطمه آن را زن تحمل می‌کند. هیچ قانونی در ارتباطات زن و مرد نمی‌گذارند و ارتباطات خارج از رابطه زناشویی باعث شده مادران فرزندانی را بزرگ کنند که پدر هیچ مسئولیتی را در قبال آنها بر عهده نمیگیرد.

قوانینی مثل خانواده‌های هم‌جنس بیش از همه به زن صدمه میزند

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: خیلی از قوانینی مثل خانواده‌های هم‌جنس که در غرب رواج پیدا می کند و تبلیغ می شود و تلاش می کنند در کشورهای شرقی آن را بیاورند، قانونی کنند و با فشار و تهدید و گذاشتن شروطی در قرارداد ها و ارتباطات کشورها آن را بیاورند؛ بیش از آنکه به مردان، به فطرت، اساس خلقت و نسل آینده صدمه زند؛ به زن صدمه می‌زند.

خزعلی با تاکید بر اهمیت به رسمیت شناختن حقوق زن، خاطر نشان کرد: گاهی حقوق زن را نمی‌بینیم و گاهی تعارض منافع اجازه نمی‌دهد ببینیم. باید در مطالبه گری‌هایمان اینها را مطرح کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به دیدار اخیر جمعی از زنان با رهبر انقلاب به مناسب روز زن و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از ظلم به زنان، یادآور شد: مشغولیت ذهنی و دغدغه فکری رهبری ظلمی که ممکن است در خانه به زنان شود بود. معتقد اند باید در قانون جلوگیری از ظلمی که به زنان به واسطه قدرتمندی مرد وارد می‌شود، دیده شود. رهبری ضرورت می‌بینند که اگر بخشی از دین گفته شده بخش‌های دیگر مورد غفلت نباشد.

تساوی زن و مرد به ضرر زن است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، یادآور شد: در نشست سال قبل سازمان ملل، مدیر اجرایی بخش زنان پرسشی را مطرح کرد که چرا شما برابری زن و مرد را نمی‌پذیرید؟ در پاسخ گفتم که تساوی به ضرر زن است و ما قبول نداریم‌. اما عدالت را می‌پذیریم. تساوی یعنی زن و مرد در هزینه‌ها مشارکت داشته باشند و به طور یکسان بار و فشار زندگی را تحمل کنند درحالی که این تساوی در جسم آنها وجود ندارد و از این رو تساوی به ضرر زن است، اما عدالت، تقسیم کار، تقسیم مسئولیت و قرار دادن زن و مرد در جایگاه خود کمک کننده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در مقایسه زن و مرد معتقد به عدالت جنسیتی و نه برابری جنسیتی هستیم، در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به تکالیف و مسئولیت‌ها باید حقوقی برای زن و مرد در نظر گرفته شود. باید به عدالت در برخی مراکز به صورت جدی توجه شود. لازم است در بسیاری از مراکز تصمیم گیری از زنان استفاده شود. رهبری دو بار بر روی این امر تاکید کردند که برای آن چاره اندیشی شود. در همین راستا دولت سیزدهم زنان را در بسیاری از شوراهای عالی منصوب کرده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول