تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

منطقه آزاد تجاری، صنعتی قصرشیرین؛ دروازه توسعه روابط ایران و عراق

یکی از رویا‌های اقتصادی مردم کرمانشاه پس از کش و قوس‌های زیاد بالاخره تعبیر شد و منطقه آزاد قصرشیرین با تصویب اساسنامه آن در شورای نگهبان به جمع مناطق آزاد تجاری کشور پیوست، اتفاق خوبی که در صورت مدیریت مناسب می‌تواند این منطقه را به دروازه توسعه دو کشور ایران و عراق تبدیل سازد.

منطقه آزاد تجاری، صنعتی قصرشیرین

اقتصاد۲۴- در جهان امروز توسعه مناطق آزاد اقتصادی FEZs به عنوان یکی از مهمترین نوآوری‌های نهادی، در اقتصاد به شمار رفته و نقش کلیدی این مناطق در جذب سرمایه گذاران خارجی برای رشد اقتصادی کشور‌های درحال توسعه، حیاتی قلمداد می‌گردد.

امروزه کشور‌های در حال توسعه سعی دارند با اعطای امتیازاتی بر تعرفه‌های موجود تنظیم معافیت‌های مالیاتی و تسهیل رویه‌های اداری به حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه مبادرت ورزند. در حال حاضر تعداد زیادی از مناطق آزاد اقتصادی در سراسر جهان به بهره برداری رسیده و یا فرآیند برنامه ریزی جهت بهره برداری از آن‌ها انجام یافته است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، احداث مناطق آزاد اقتصادی منجر به جذب سرمایه گذاری خارجی، ارتقای صادرات، افزایش عایدات ناشی از سرمایه گذاری‌های خارجی و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای نیروی کار خواهد شد و بدیهی است که برآورده شدن موارد یاد شده تاثیرات مثبتی بر اقتصاد کشور میزبان بر جای گذارده و به بهبود استاندارد زندگی مردم خواهد انجامید.

راه اندازی مناطق آزاد صنعتی ـ تجاری یا مناطق آزاد در کشور‌های در حال توسعه صنعتی جهان سوم از جمله پدیده‌های اقتصادی یک ربع قرن اخیر در اقتصاد بین المللی بوده است که می‌توان در قالب‌های گوناگون آن را توصیف کرد، اما ادبیات رایج در این زمینه حاکی از وجود چهارگونه از مناطق آزاد اقتصادی است:

۱. مناطق آزاد تجاری که تنها به صادرات مجدد کالا‌های وارد شده می‌پردازند ۲. مناطق پردازش صادرات که در آنها، کالا‌ها پس از اعمال ارزش‌های افزوده صادر می‌شوند ۳. مناطق ویژه اقتصادی که در آن‌ها فعالیت‌های اقتصادی در داخل منطقه با رویکرد‌های چند بخشی انجام می‌پذیرد و سرانجام ۴. مناطق صنعتی که تنها فعالیت‌های صنعتی خاص، در آن‌ها مورد میزبانی قرار می‌گیرد.

با این تفاسیر، هدف غایی از موجودیت مناطق آزاد اقتصادی تنها تسهیل در انجام مبادلات نبوده و در این زمینه اهداف والاتری از جمله پیشرفت در توسعه اقتصادی منطقه، حمایت از صنعتی خاص و تولید شغل دنبال می‌شود.

تعریف، اهداف و تاریخچه مناطق آزاد در ایران

مناطق آزاد تجاری، نواحی محصور و محافظت شده در کنار سواحل، فرودگاه‌ها و دیگر مکان‌ها هستند که کالا از طریق هوا، دریا و زمین بدون پرداخت عوارض گمرکی، برای امر تولید، پردازش و یا صدور مجدد وارد آن‌ها می‌شود.

این مناطق از مقررات عمومی کشور متبوع معاف بوده و با استفاده از مزایایی مانند بخشودگی مالیاتی و گمرکی، معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات یا جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی مدرن، امکانات کسب درآمد‌های ارزی را فراهم می‌سازند.

مطابق بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مناطق آزاد و ویژه ایران دارای چهار هدف اصلی شامل انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات، تامین نیاز‌های ضروری و منابع مالی از خارج کشور هستند.

در ماده ۱ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نیز به هشت هدف اصلی از جمله تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازار‌های جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالا‌های صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی اشاره شده است.

اگرچه مناطق آزاد ایران به صورت غیررسمی در سال‌های قبل از انقلاب و در جزیره کیش آغاز به فعالیت کردند، اما مطابق برنامه پنج ساله اول توسعه کشور در سال ۱۳۶۹، ایجاد سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار به صورت رسمی به تصویب رسید که در نهایت با تصویب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در سال ۷۲، این مناطق شکل جدید و یکپارچه‌ای به خود گرفتند و پس از آن نیز مناطق آزاد ارس، انزلی، اروند و ماکو تصویب و فعال شدنداگرچه مناطق آزاد ایران به صورت غیررسمی در سال‌های قبل از انقلاب و در جزیره کیش آغاز به فعالیت کردند، اما مطابق برنامه پنج ساله اول توسعه کشور در سال ۱۳۶۹، ایجاد سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار به صورت رسمی به تصویب رسید که در نهایت با تصویب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در سال ۷۲، این مناطق شکل جدید و یکپارچه‌ای به خود گرفتند و پس از آن نیز مناطق آزاد ارس، انزلی، اروند و ماکو تصویب و فعال شدند.

استان کرمانشاه که همواره در مسیر توسعه تجارت بین الملل ایران، بیشترین سهم را به ویژه در خصوص حضور ایران در بازار کشور عراق برعهده دارد، سالهاست که مرزهایش از جمله مرز پرویزخان و خسروی در زمره مرز‌های برتر تجاری ایران به شمار می‌روند.

تاریخچه تصویب منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین

امروز هر چند دیر، اما تایید و تصویب منطقه آزاد قصرشیرین زمینه تحقق آرزو و انتظار بیش از یک دهه فعالان اقتصادی این استان را فراهم آورده و کلید گشایش دروازه توسعه اشتغال، تولید و صادرات و احیای دوباره نقش تاریخی استان کرمانشاه را در عرصه تجارت و بازرگانی بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم کند.

دولت لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را تصویب کرد که این لایحه را رییس جمهور وقت در تیرماه ۱۳۹۵ تقدیم مجلس کرد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید.

براساس این لایحه به دولت اجازه داده می‌شد در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه – مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر) و کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری – صنعتی را در محدوده‌هایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد ایجاد کند.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از یکسال بررسی، جزئیات لایحه دولت برای ایجاد این مناطق را در سال ۱۳۹۷ تصویب کرد و برای طرح در صحن علنی به هیات رییسه مجلس سپرد که پس از رای گیری در مجلس به تصویب نمایندگان رسید و اگرچه در آنجا تصویب شد، اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی به تصویب این مجمع رسیدکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سرانجام پس از یکسال بررسی، جزئیات لایحه دولت برای ایجاد این مناطق را در سال ۱۳۹۷ تصویب کرد و برای طرح در صحن علنی به هیات رییسه مجلس سپرد که پس از رای گیری در مجلس به تصویب نمایندگان رسید و اگرچه در آنجا تصویب شد، اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی به تصویب این مجمع رسید.

پس از تصویب منطقه آزاد قصرشیرین، کلیات اساسنامه آن در تاریخ ۲۹ مرداد امسال پس از تصویب هیأت دولت با امضای معاون اول رییس جمهور جهت تأیید به شورای نگهبان ارسال شد که سرانجام در چهاردهم دی ماه سال جاری در شورای نگهبان به تصویب رسیده و اساسنامه آن به عنوان پانزدهمین منطقه ازادی اقتصادی کشور ابلاغ شد.

اهمیت ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی قصرشیرین

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است و مرز رسمی پرویزخان در همین شهرستان نیز به صورت رسمی در سال ۱۳۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

این میزان مرز ضرورت دارا بودن برنامه ریزی‌های منسجم برای تجارت مبتنی بر همراهی با همسایگان را به اشکال گوناگون نشان می‌دهد، کاری که در سال‌ها و دهه‌های گذشته با وجود فراز و نشیب، همواره تداوم داشته است.

هم اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

منطقه آزاد قصرشیرین زمینه بهره مندی استان کرمانشاه از ظرفیت‌های عراق را مضاعف می‌کند

استاندار کرمانشاه با اشاره به تصویب اساسنامه منطقه آزاد قصرشیرین در شورای نگهبان گفت: انجام این اقدام مهم پیش نیاز انجام کار‌های اساسی دیگری از جمله تشکیل هیات مدیره، تدوین ساختار سازمانی، افتتاح حساب‌های بانکی و مجوز فعالیت‌های اقتصادی است که به سرعت در حال پیگیری است.

«محمدطیب صحرایی» به انتخاب مشاور تدوین طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین بر اساس فرآیند مناقصه دولت اشاره و تاکید کرد: محدوده منطقه شامل هفت هزار و ۲۲۳ هکتار زمین به شرکت مشاور معرفی و کار مطالعاتی با قرارداد یکساله آغاز شده است.

به گفته وی، این اقدام نیز پیش نیاز اقدامات مهم دیگری از جمله واگذاری زمین به سرمایه گذاران، تعیین اولویت‌های سرمایه گذاری، زون بندی و پهنه بندی زمین هاست که در حال انجام و پیگیری است.

صحرایی اظهار کرد: با اجرایی شدن این موارد به تدریج منطقه آزاد قصرشیرین شکل خواهد گرفت و امر سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی آغاز خواهد شد.


بیشتر بخوانید: عبدالملکی: بیشترین مناطق آزاد ایران در مرز‌های عراق واقع است


استاندار کرمانشاه همچنین از تشکیل شورای راهبردی منطقه آزاد قصرشیرین خبر داد و گفت: مسائل منطقه در این شورا بررسی و حمایت‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌های آب، راه، مخابرات، برق، گاز و سایر موارد به عمل می‌آید. البته این زیرساخت‌ها تا حدودی وجود دارد، اما باید متناسب با منطقه تقویت شوند.

وی با اشاره به اینکه علاقه مندی جهت ایجاد منطقه آزاد مشترک ۲ جانبه و یا ۳ جانبه با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق وجود دارد، گفت: این مساله در حال پیگیری است و به بین المللی سازی منطقه آزاد و تجارت بین الملل ما کمک می‌کند.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به برنامه‌های طراحی شده در خصوص تامین نیاز‌های منطقه مانند ایجاد فرودگاه کوچک در قصرشیرین، تامین آب شرب و آب صنعتی مورد نیاز منطقه آزاد از سامانه گرمسیری و تامین بودجه برای تکمیل زیر ساخت‌های آن گفت: این موارد را پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که در سال آینده شاهد آغاز فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری در منطقه آزاد و در بلند مدت تبدیل این منطقه به یک سکوی بین المللی باشیم.

جلسات با سرمایه گذاران دارای اهلیت سرمایه گذاری در دستور کار است و سرمایه گذاران زیادی هم به حضور در منطقه آزاد قصرشیرین علاقه مندند که با بررسی دقیق زمینه حضور بهترین‌ها فراهم خواهد شد

به گفته صحرایی، جلسات با سرمایه گذاران دارای اهلیت سرمایه گذاری در دستور کار است و سرمایه گذاران زیادی هم به حضور در منطقه آزاد قصرشیرین علاقه مندند که با بررسی دقیق زمینه حضور بهترین‌ها فراهم خواهد شد.

استاندار کرمانشاه ارزش فرصت‌های موجود در کشور عراق را همانند دریای خزر برای گیلان و مازندران دانست و عنوان کرد: اجرایی شدن منطقه آزاد قصرشیرین می‌تواند بهره مندی استان کرمانشاه و کشور از ظرفیت‌های عراق را مضاعف کند و مولد ثروت بزرگی در منطقه باشد.

زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با نگاه بلند مدت ایجاد شود

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: در طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین باید آینده را دید و نگاه بلند مدت به زیرساخت‌های این منطقه داشت.

صحرایی، با بیان اینکه شهرستان مرزی قصرشیرین یک ریشه زیبای تاریخی دارد که باید قدر آن را بدانیم اظهار کرد: باید کار در این شهرستان به اندازه تمدن و تاریخ بلند آن باشد، چون یکی از آسیب‌ها این است که کار در مناطق، ریشه دار و ماندگار نیست.

استاندار کرمانشاه گفت: مشاوران طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین باید ماندگار و بلند مدت فکر کنند و امروز و مشکلات کنونی را نیز مورد توجه قرار دهند.

منطقه آزاد قصرشیرین محرومیت غرب کرمانشاه را جبران می‌کند

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین می‌تواند محرومیت ۴۰ ساله مناطق غرب کرمانشاه را برای مرزنشینان این استان که بر اثر جنگ تحمیلی متضرر شدند را جبران کند.

«شهریار حیدری» با اشاره به تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در شورای نگهبان افزود: منطقه آزاد تجاری از نظر سرمایه‌گذاری راحت‌تر و روان‌تر از مناطق ویژه اقتصادی است که سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در بخش صنعت، خدمات و تولید در این مناطق می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار کرد: طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین زمانی که به بن بست رسید و در مجلس شورای اسلامی در خصوص آن نتوانستند تصمیم گیری کنند از ۱۰ ماه گذشته در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اثر گذاری منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بر اقتصاد استان کرمانشاه با تاکید بر منطقه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب کاملا در آینده مشهود است و علاوه بر تاثیر منطقه‌ای تاثیر استانی نیز دارد.

۲ مرز رسمی و دروازه ورود به آسیا و اروپا مزیت قصرشیرین است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: منطقه آزاد قصرشیرین بهتر از هر منطقه‌ای می‌تواند به معنای واقعی آزاد باشد که در ۲ بخش عربی و کُردی عراق قرار می‌گیرد و نزدیکترین نقطه به سوریه، بغداد و سلیمانیه و مناطق اقلیم و عربی کشور عراق است.

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان را در برمی گیرد و ۲ ورودی دارد و دروازه اروپا و آسیا به قصرشیرین خواهد بود و در یکی از بهترین مناطق جغرافیایی کشور قرار گرفته استحیدری افزود: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان را در برمی گیرد و ۲ ورودی دارد و دروازه اروپا و آسیا به قصرشیرین خواهد بود و در یکی از بهترین مناطق جغرافیایی کشور قرار گرفته است.

وی گفت: مناطق آزاد تجاری یک سازمان مستقل است که منطقه آزاد تجاری قصرشیرین توسط این سازمان متولی مدیرعامل و هیات مدیره آن و وسعت جغرافیایی آن مشخص می‌شود که به زودی عملیات آن شروع می‌شود.

حیدری، ادامه داد: منطقه آزاد تجاری قصرشیرین هیچ تداخلی با منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین ندارد، چون کارکرد‌های متفاوتی دارند و در واقع ورودی به مناطق آزاد تجاری برای تمام کشور‌ها و سرمایه گذاران بدون ویزا و گذرنامه خواهد بود در حالی که ورود به مناطق ویژه اقتصادی با گذرنامه و ویزا است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان کرمانشاه حدود هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بود و این باعث عقب افتادن توسعه استان شده که منطقه آزاد قصرشیرین می‌تواند عقب ماندگی‌ها را تا حدودی جبران کند، ادامه داد: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تاکید بر تزریق امید به جامعه و مردم را دارند، طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین از کار‌های مهمی است که می‌تواند امید بزرگ برای منطقه غرب کشور، استان کرمانشاه و شهرستان‌های قصرشیرین سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب باشد.

منطقه آزاد قصرشیرین یکی از بهترین ظرفیت‌های اقتصادی کرمانشاه است

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز منطقه آزاد قصرشیرین را یکی از بهترین ظرفیت‌های اقتصادی برای استان کرمانشاه دانست و گفت: هدف‌گذاری منطقه آزاد تجاری باید دسترسی به بازار‌های بین المللی باشد و این شهرستان دارای عقبه سیاسی و برون مرزی ویژه است که هم به ترکیه و هم به دریای مدیترانه دسترسی دارد.

«محمد حیدری» افزود: باید از همین ابتدا با برنامه ریزی دقیق و مدون و استفاده از ظرفیت صاحب نظران و متخصصان این عرصه بخصوص افرادی که تجربه کار در مناطق آزاد خشک را دارند چشم انداز منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را ترسیم کنیم.

وی با بیان اینکه در طراحی این منطقه باید برنامه مدونی لحاظ کنیم که در آن تمام مسایل سیاسی، مرزی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی لحاظ شود اضافه کرد: مناطق آزاد یک ظرفیت بزرگ برای رونق و توسعه هر منطقه است، زیرا سرمایه گذاران با معافیت‌هایی که در این مناطق دارند می‌توانند با سرمایه گذاری خدمات خوبی ارائه دهند.

حیدری خاطر نشان کرد: همچنین باید از مهندسی معکوس در این مناطق برای ورود ماشین آلات برای کمک به اقتصاد ملی استفاده کرد.

منطقه آزاد تجاری قصرشیرین یک فرصت بزرگ و مغتنم برای توسعه کرمانشاه است

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه نیز معتقد است: شکل‌گیری منطقه آزاد تجاری قصرشیرین یک فرصت بزرگ و مغتنم برای توسعه استان کرمانشاه است که امید است در دولت جهادی و انقلابی سیزدهم این امر مهم به نتایج مطلوب و ملموس برسد و به جهت محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی در استان کرمانشاه مؤثر واقع شود.

«محمدنبی احمدی» با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه رازی و منطقه آزاد قصرشیرین با تأکید بر ایجاد پردیس بین‌المللی دانشگاه رازی در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین افزود: با توجه به داشتن ظرفیت‌های علمی دانشگاه رازی و دارا بودن اساتید صاحب‌نظر و مجرب در بسیاری از زمینه‌های علمی مشتاقانه از همه ظرفیت‌های این دانشگاه برای ایجاد ایجاد علمی بنیان‌ها و زیرساخت‌های منطقه آزاد استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص پیامد‌های مثبت شکل‌گیری منطقه آزاد در راستای شکوفایی استان کرمانشاه، تأکید کرد: باید تلاش کنیم که اساس و بنیاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با استفاده از تجربیات مناطق آزاد قدیمی کشور و مطالعه سایر مناطق آزاد تجاری و با استفاده از ظرفیت علمی اساتید برجسته دانشگاه رازی مبتنی بر علم و دانش روز پایه‌گذاری شود و به طور قطع دانشگاه رازی در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی خویش، در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

رئیس دانشگاه رازی با توجه به اینکه شعار سال که مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، گفت: منطقه آزاد قصرشیرین می‌تواند در مسیر تولید اشتغال‌آفرین و مبتنی بر دانش، گام بردارد و خدمات ارزشمندی را به استان کرمانشاه و کشور ارائه نماید.

منطقه آزاد قصرشیرین ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۰ هزار نفر را دارد

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی قصرشیرین می‌گوید: آغاز به کار این منطقه اقتصادی قادر است با اشتغالزایی مستقیم برای ۱۰ هزار نفر تحول شگرفی در توسعه منطقه و استان کرمانشاه ایجاد کند.

«نادر نادری»، از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین به عنوان «دروازه توسعه و تحول استان کرمانشاه» نام برد و افزود: خوشبختانه با تصویب نهایی اساسنامه این منطقه در شورای نگهبان ایجاد این منطقه وارد فاز عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه طرح تدوین طرح جامع منطقه آزاد تجاری، صنعتی قصرشیرین نیز پس از طی فرآیند مناقصه آن در سامانه ستاد دولت با انتخاب شرکت مشاور «طرح و توسعه پارس» به اتمام رسیده است، اظهار کرد: قرارداد نهایی این طرح با شرکت مذکور در سفر اخیر استاندار کرمانشاه به قصرشیرین به امضا رسید.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری، صنعتی قصرشیرین با بیان اینکه مدت این قرار داد یکسال است یادآور شد: معرفی این شرکت به دستگاه‌های اجرایی استان برای همکاری با آن برای تهیه طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین نیز به انجام رسیده و پیش بینی شده در کمتر از مدت قرارداد (یکسال) تهیه و تدوین شود.

ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد قصرشیرین به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

نادری با بیان اینکه طرح جامع پس از تصویب باید مورد تایید هیات دولت قرار گیرد، افزود: پس از تصویب در هیات دولت و ابلاغ آن عملا کار جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در منطقه آزاد تجاری، صنعتی قصرشیرین آغاز خواهد شد هرچند که براساس تبصره‌ای از اساسنامه می‌توان طرح‌های سرمایه گذاری مهم و اولویت دار را تا پیش از تصویب طرح جامع این منطقه نیز پذیرفته و به آن‌ها اجازه سرمایه گذاری داد.

برای ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد قصرشیرین در مرحله اول به بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که هیچ اعتبار و بودجه‌ای برای آن در سال ۱۴۰۱ پیش بینی نشده است از این رو امیدواریم از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به ویژه دور دوم و استانی، اعتباراتی به این منطقه آزاد اختصاص پیدا کندوی با اشاره به اینکه برای ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد قصرشیرین در مرحله اول به بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اظهار کرد: هیچ اعتبار و بودجه‌ای برای این منطقه در سال ۱۴۰۱ پیش بینی نشده است از این رو امیدواریم از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به ویژه دور دوم و استانی، اعتباراتی به این منطقه آزاد اختصاص پیدا کند.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین در ادامه گفت: از دیگر اولویت‌های این منطقه آزاد رسیدگی به ۷۰ هکتار اراضی واگذار شده به ۸۰ سرمایه گذار در مرز پرویزخان است تا در اسرع وقت تعیین تکلیف شده و با آن‌ها تسویه حساب شود.

وی با اشاره به وسعت هفت هزار و ۲۲۳ هکتاری منطقه آزاد قصر شیرین یادآور شد: استان کرمانشاه که از آن به به عنوان بهشت سرمایه گذاری و سرزمین فرصت‌ها یاد می‌شود یکی از مصادیق آن این منطقه آزاد است که به نوعی دروازه تحول و توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود و می‌تواند در آینده‌ای نزدیک با زدودن غبار محرومیت و اشتغال آفرینی این استان مرزی به یک استان برخوردار تبدیل شود.

فرودگاه مقیاس کوچک در منطقه آزاد قصرشیرین احداث می‌شود

وی با بیان اینکه با تایید اساسنامه توسط شورای نگهبان و تدوین طرح جامع، جذب سرمایه گذاری و دیگر اقدامات زیربنایی در منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین آغاز خواهد شد گفت: پس از طی این مراحل اولویت با سرمایه گذران داخلی و خارجی خواهد بود که پس از آماده شدن زیرساخت‌های لازم نسبت به واگذاری زمین آن به آن‌ها اقدام خواهد شد.

نادری یادآور شد: در دیداری نیز که با معاون اجرایی رییس جمهور انجام شد احداث یک فرودگاه مقیاس کوچک در این منطقه نیز مورد بحث قرار گرفت که با آغاز مطالعات آن نیز موافقت شد.

وی افزود: طرح ایجاد فرودگاه به قرارگاه ویژه اشتغال ارجاع داده شده است تا مراحل بعدی آن از جمله تامین اعتبار آن با هماهنگی معاونت اجرایی رییس جمهور انجام شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد قصرشیرین با اشاره به اینکه این منطقه نقطه اتصال راه آهن کرمانشاه به بغداد در چشم انداز توسعه روابط ایران و عراق نیز است گفت: بی شک منطقه آزاد قصرشیرین ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند سرمایه گذاران زیادی را جذب خود کند.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین اهداف تشکیل این مناطق بدون شک درآمدزایی برای کشور، صادرات، ترانزیت و حتی واردات است که می‌تواند بخش اعظمی از درآمد‌ها را نیز در چرخه اقتصادی یک مملکت ایجاد کند و تصویب منطقه ازاد تجاری صنعتی قصرشیرین می‌تواند یک فرصت طلایی برای شکوفایی اقتصاد استان کرمانشاه و کشور محسوب شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه

خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

تکلیف حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه چیست؟

مالک جدید استقلال شاخ مجازی شد+ عکس

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود؟

قیمت رهن مسکن در آذری و حوالی + جدول

فیلم/ صحبت‌های قالیباف درباره تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو

پاسخ همایون اسعدیان به مدیر عامل نماوا+ فیلم

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خانه‌های ۲ تا ۳ میلیاردتومانی پایتخت کجا هستند؟ + جدول

اعلام جزئیات بیماری ترانه علیدوستی

جنجالی که مدیر عامل نماوا به پا کرد + فیلم

فیلم/هوای کشور تا آخر هفته بارانی است

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی چیست؟

بیت کوین رکورد زد

فیلم/تجمع اعتراضی برای مقابله با بی‌حجابی در پایتخت

آغاز بیستمین حراج شمش طلا

دورخیز اصولگرایان برای رقابت در دور دوم انتخابات

واحد خیریه مصاف و ارتباطاتش/ پشت پرده تامین مالی موسسه «مصاف ایرانیان» متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور

سقوط انس جهانی طلا به پایین‌ترین نرخ یک هفته اخیر

فیلم/ وعده های خاندوزی پیش از وزیر شدن!

ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار نور چیست؟

سیستان و بلوچستان همچنان تشنه ماند/ میلیارد‌ها متر مکعب آب بارندگی اسفند و فروردین به دریا ریخت

خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی

فیلم/حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

جنجالِ نمایش یک زندگینامه؛ آیا اکران مست عشق شمس و مولانا ختم به خیر خواهد شد؟

حذف کودکان مهاجر از سازوکار درمان

عکس/ شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خواند + دستخط

ماجرای خرید جت شخصی در ایران

قیمت نفت افزایش یافت

نظام سه نرخی ارز به نفع بازار آزاد خواهد شکست

فیلم/خاطره بامزه جواد کاظمیان از دیدار با یک خواننده لس‌آنجلسی

موافقت دولت برای افزایش قیمت خودرو

پیش بینی قیمت سکه امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

رشد قیمت دلار دست‌پخت سیاست‌های اقتصادی دولت است!

نوسانات سکه کوچک شد

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی + جدول

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات