تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۲
سرپرست شرکت افق تامین انرژی پارس تشریح کرد:

بهینه سازی کلید عبور از بحران انرژی در کشور / راه اندازی صندوق بهره وری انرژی در آینده نزدیک

بهینه سازی مصرف انرژی، افزایش بهره وری و کاهش میزان مصرف همواره یکی از چالش‌های مهم کشور بوده است. نام ایران همواره به عنوان کشوری ثروتمند در زمینه منابع انرژی مطرح بوده است؛ اما متاسفانه عدم مدیریت درست، مصرف لجام گسیخته و اتلاف انرژی در بخش‌های مختلف خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور وارد کرده است.

بهینه سازی کلید عبور از بحران انرژی در کشور

اقتصاد۲۴- یکی از عوامل مهم در عدم توسعه بهینه سازی انرژی در ایران، امتناع بخش خصوصی از سرمایه گذاری در این حوزه است چرا که قیمت پایین حامل‌های انرژی موجب شده طرح‌ها و پروژه‌های بهینه سازی مصرف انرژی اقتصادی نباشد و راهکار‌های مطرح شده در این زمینه عقیم بماند.

در راستای سیاست بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، در شرکت سرمایه گذاری شستا نیز صندوق بهره وری انرژی با محوریت شرکت افق تامین انرژی پارس تصویب شده که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است، اما زمزمه‌هایی برای اجرای این طرح در دولت سیزدهم به گوش می‌رسد.

در خصوص راهکار‌های بهینه سازی مصرف انرژی، مشکلات پیش رو و راه‌های برون رفت از این چالش با محسن فرد افشاری سرپرست شرکت افق تامین انرژی پارس، گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

*آقای فرد افشاری همانطور که مستحضر هستید اروپا امسال به چالش کمبود گاز در فصل زمستان مواجه بود که این مشکل را به خوبی مدیریت کرده و از آن زمستان سخت پیش بینی شده با کمترین میزان خسارت عبور کرد. به نظر شما چه عواملی در این موفقیت دخیل بوده است؟ و چگونه می‌توان با بحران‌های اینچنینی در زمان اوج مصرف مقابله کرد؟
-بهینه سازی انرژی یکی از مهمترین موضوعات در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار است. در سال‌های اخیر مهمترین دستاورد بشر، بهینه سازی مصرف انرژی است و استفاده از منابع تجدیدپذیر در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. در خصوص راهکار‌های مدیریت اتحادیه اروپا در چالش کمبود گاز در سال ۲۰۲۳، می‌توان به سرمایه گذاری یکصد میلیارد یوروریی اروپا برای مقابله با کسری ۵۷ میلیارد مترمکعب گاز اشاره کرد.

در همین راستا ۵۰ میلیارد یورو برای مبحث بهره وری انرژی، ۴۰ میلیارد یورو برای انرژی‌های تجدیدپذیر و ۱۰ میلیارد یورو جهت پروژه‌های نو آورانه هزینه شده است.

از طرف دیگر ایجاد مشوق برای بهره وری انرژی، امکان استقرار سریع‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر، تسریع در الکتریکی شدن گرمایش، تشویق به تغییر رفتار در مصرف کنندگان نیز از قدامات کلیدی برای کاهش تقاضا بوده است.
همانطور که مشخص است ۵۰ درصد سرمایه گذاری کشور‌های اروپایی در بحران انرژی سال ۲۰۲۳ در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی بوده است.

*کشور‌های اروپایی گام‌های موثری در جهت بهینه سازی مصرف انرژی برداشته اند این در حالی است که همسایه ما ترکیه به عنوان کشور اروپایی-آسیایی هم با برنامه ریزی درست از این قافله عقب نمانده و اقدامات خوبی انجام داده است. ممکن است در این خصوص و نیز در مورد کشور‌های پیشرو اروپا در بهینه سای مصرف سوخت و اقداماتی که انجام داده اند، مختصری برای ما توضیح دهید؟
-پیش از توضیح در این خصوص باید بگویم با توسعه فناوری‌های نوین، رویکرد جدید تولید محصول با صرف انرژی کمتر انجام می‌شود و کشور‌های مختلف در سراسر جهان در حال تلاش برای بهبود کارایی انرژی و کاهش مصرف انرژی هستند. به عنوان مثال دانمارک یکی از کشور‌های پیشرو در حوزه بهینه سازی انرژی است. در سال ۲۰۱۹، ۴۷درصد از تولید برق دانمارک با استفاده از منابع تجدیدپذیر بوده است. همچنین، دانمارک با بکارگیری فناوری‌های نوین و بهبود کارایی، مصرف انرژی خود را نسبت به سال ۱۹۷۰ به ۳۰درصد کاهش داده است.

آلمان نیز نام خود را به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در حوزه بهینه سازی انرژی برجسته کرده است. در سال ۲۰۱۹، ۴۳درصد از تولید برق آلمان با استفاده از منابع تجدیدپذیر صورت گرفته است. همچنین، آلمان با بکارگیری فناوری‌های نوین و بهبود کارایی، مصرف انرژی خود را نسبت به سال ۱۹۹۰ به ۲۰درصد کاهش داده است.

در خصوص ترکیه هم باید بگویم یکی از کشور‌های پیشرو در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی است که به دلیل جغرافیای خاص خود، دارای پتانسیل بالایی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی است. با توجه به رشد جمعیت و صنعت در این کشور، بهینه سازی مصرف انرژی بسیار حائز اهمیت است.

بخش عمده‌ای از مصرف انرژی در ترکیه به سوخت‌های فسیلی بستگی دارد. با توجه به نوسانات قیمت نفت و گاز، بهینه سازی مصرف انرژی در ترکیه بسیار حائز اهمیت است. هدف عمده‌ای که در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در ترکیه قابل تحقق است، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از آلودگی هواست.

برخلاف بسیاری دیگر از کشور ها، تولید بالقوة انرژی خورشیدی در ترکیه از طریق نصب پنل‌های خورشیدی در ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی، به شدت ترویج داده شده است. این روش باعث کاهش مصرف برق و بهبود کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

علاوه بر این، ترکیه دارای پتانسیل بالایی در زمینه تولید انرژی باد و هیدرو الکتریک است. با احداث نیروگاه‌های بادی و سد‌سازی‌ها، مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به رونق صنعت در ترکیه، بهینه سازی مصرف انرژی دربخش صنعت حائز اهمیت دارد. با استفاده از فن آوری‌های جدید و به روز، می‌توان مصرف انرژی در بخش صنعت را کاهش داد و علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست، باعث صرفه جویی در هزینه‌های صنعتی خواهد شد.

اما در این خصوص ژاپن هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از کشور‌های پیشرو در حوزه بهینه سازی انرژی است. در سال ۲۰۱۹، یک درصد تولید برق ژاپن با استفاده از منابع تجدیدپذیر تولید شده است. همچنین، ژاپن با بکارگیری فناوری‌های نوین و بهبود کارایی، مصرف انرژی خود را نسبت به سال ۱۹۷۳ به ۳درصد کاهش داده است.

*شما سرپرست شرکت افق تامین انرژی هستید. شرکتی که می‌تواند با احداث و مشاوره در زمینه ساخت نیروگا ه‌های مقیاس کوچک نقش سازنده‌ای در بهینه سازی داشته باشد. نظر شما در خصوص روند بهینه سازی مصرف انرژی در ایران چیست؟ کارنامه ایران را در این بخش چگونه ارزیابی می‌کنید.
-با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و نیاز‌های رو به رشد مردم، بهینه سازی انرژی در کشور‌های مختلف جهان بسیار مهم است. با این حال، در ایران بهینه سازی انرژی هنوز به صورت کامل محقق نشده است. به اعتقاد من مهمترین دلایلی این ناکامی عدم توجه به آموزش و پرورش، علاقمندی نادرست دولت‌های پیشین، عدم توجه به تحقیق و توسعه، نبود قانون‌گذاری مناسب و عدم همکاری بین بخش صنعت و دولت است که در ادامه این موارد را توضیح خواهم داد.


۱- عدم توجه به آموزش و پرورش: یکی از دلایل محقق نشدن بهینه سازی انرژی در ایران، عدم توجه به آموزش و پرورش است. بسیاری از مردم هنوز با فن‌آوری‌های جدید و روش‌های صحیح استفاده کردن از منابع طبیعی آشنا نیستند.


۲- علاقمندی نادرست دولت ها: دولت‌های قبلی در کشور، بجای تلاش برای کاستن مصرف انرژی، به دلیل علاقمندی نادرست، تلاش کردند تا با افزایش تولید برق و سوخت‌های فسیلی، درآمد بیشتری را به دست آورند.


۳- توجه نکردن به تحقیق و توسعه: یکی دیگر از دلایل عدم محقق شدن بهینه سازی انرژی در ایران، توجه نکردن به تحقیق و توسعه است. بسیاری از کشور‌های پیشرفته جهان در زمینه بهینه سازی انرژی، هزینه‌های زیادی را صرف تحقیقات و پژوهش‌های مختلف و مرتبط می‌کنند.

۴- نبود قانون‌گذاری مناسب: گذشت زمان نشان داده است، که قانون‌گذاری مناسب در کشور بسیار مؤثر است. در حال حاضر، قانون‌گذاری مناسب در زمینة بهینة سازی انرژی در کشور وجود ندارد و یا قوانین موثر ضمانت اجرایی لازم را ندارند.

۵- عدم همکاری بین صنعت و دولت: یکی دیگر از دلایل عدم محقق شدن بهینه سازی انرژی عدم تطابق‌های سیاست‌های دولت در حوزه صنعت با مباحث بهینه سازی انرژی است که البته در سال‌های اخیر این همکاری روند رو به رشدی داشته است.
به عنوان مثال در سال‌های اخیر می‌توان به تصویب بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست به عنوان یکی از سیاست گذاری‌های مثبت دولت در این حوزه اشاره کرد.

*جناب فرد افشاری در مورد این بازار بیشتر توضیح دهید. قرار است چگونه به روند بهینه سازی مصرف انرژی در کشور کمک کند؟
-بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست یک بازار جدید است که در آن شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند اقدامات خود را برای کاهش اثرات زیست محیطی و بهبود کارایی انرژی در قالب گواهینامه‌های کربن، عرضه کنند. این بازار به عنوان روشی برای تشویق شرکت‌ها به اجرای پروژه‌های پایدار، حفاظت از محیط زیست و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود.

با توجه به رشد جمعیت جهان و نیز نیاز رو به رشد برق، گاز، نفت و سوخت‌های فسیلی، باید در نظر داشت که منابع طبیعی کاهش خواهند یافت. بدین منظور، استفادة بهینة از منابع طبیعی و کاهش مصرف منابع فسیلی یک الزام است. در این راستا، بازار بهینة سازی انرژی و محیط زیست، به عنوان یک روش جدید برای تشویق شرکت‌ها به اجرای پروژه‌های پایدار، حفاظت از محیط زیست و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود.

در بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند گواهینامه‌های کربن، را در قالب پروژه‌های خود عرضه کنند. گواهینامه کربن برای کسب درآمد از تولید کمتر دی‌اکسیدکربن (CO۲) استفاده می‌شود.

*شرکت افق تامین انرژی پارس به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شستا فعالیت می‌کند. لطفا بفرمایید مجموعه شستا در راستای بهینه سازی مصرف انرژی چه اقداماتی انجام داده است؟
-خبر خوبی که در این خصوص می‌توانم بگویم نگاه ویژه دولت سیزدهم به بحث بهینه سازی است. در راستای سیاست بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست، در شرکت سرمایه گذاری شستا نیز صندوق بهره وری انرژی با محوریت شرکت افق تامین انرژی پارس تصویب شده که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است. اما به قطع دولت سیزدهم در راستای بهره وری انرژی و اجرای پروژه‌های زیربنایی جهت کاهش چالش انرژ‌ی در سال‌های اخیر، امیدواری برای اجرایی شدن بازار بهینه سازی و محیط زیست را افزایش داده است و بدون شک شرکت افق تامین انرژ‌ی هم تلاش می‌کند عملکرد قابل قبولی در این خصوص داشته باشد.

*کلام آخر
متاسفانه مصرف بی رویه انرژی در کشور ما از جمله معضلاتی است که سال‌ها مطرح بوده و دولت‌های گذشته را به چالش کشیده است. نسبی بودن قیمت حامل‌های انرژی در ایران باعث رشد بی رویه مصرف و مشکات دیگری در این خصوص شده است.

این مشکل قرار بود با هدفمندی یارانه‌ها اصلاح و ساماندهی شود یا حداقل در مسیر درست قرار گیرد، اما متاسفانه پایین بود قیمت‌ها، چند نرخی شدن قیمت برخی حامل‌های انرژی و قاچاق، تلفات در شبکه توزیع برق و رشد مصرف ما را از هدف اصلی دور کرد.
علاوه بر مواردی که به عنوان راهکار ذکرشد الگو برداری از کشور‌های موفق و پیشرو، جمع آوری گاز‌های استخراج شده همراه نفت برای استفاده، ترمیم خطوط فرسوده برق برای به حداقل رساندن تلفات شبکه، اصلاح نظام قیمت گذاری حامل‌های انرژی، تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بخش انرژی، مدیریت مصرف سوخت در نیروگا‌های حرارتی، تشویق بخش صنعت به ساخت نیروگا‌های کوچک و توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر، استاندارد سازی ساختمان‌ها، تسریع در روند اسقاط خودرو‌های فرسوده و خارج کردن آن‌ها از چرخه حمل و نقل، نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و آموزش مصرف درست و بهینه انرژی در بخش صنعت و خانگی از جمله مواردی است که در بهینه سازی مصرف انرژی به ما کمک خواهد کرد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ بازیگر پرحاشیه صداوسیما در نارمک رای داد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

فیلم/مسعود پزشکیان با خانواده اش به پای صندوق رای رفت

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی هادی خامنه‌ای از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/حمله تندرو‌ها به پزشکیان در حرم شاه عبدالعظیم و زمان اخذ رای

مدارک لازم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/عاقبت پوششی ها در یک شعبه اخذ رای

توئیت عباس عبدی به لجبازی قالیباف و جلیلی

عکس/ عارف و ظریف با همسرانشان پای صندوق رای آمدند

عکس/ دورهمی زوج‌های مشهور سینمای ایران در یک کنسرت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شباهت‌های غذا‌های فوق فرآوری شده و سیگار

خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

معجزه مصرف این نوع چای برای چربی سوزی در خواب

مشارکت تقریبی در قم و قطعی در خراسان شمالی

عکس/ تصاویری از ساعات پایان رای‌گیری در شهر پزشکیان

اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات در این استان‌

۳ نکته اولیه درباره انتخابات ۸ تیر

توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای افراد دیابتی در گرما

ادعای زودهنگام زیدآبادی درباره میزان رأی پزشکیان

پیشتازی پزشکیان در این استان‌ها

کانادا مانع رای‌دادن ایرانی‌ها شد

ادعای سخنگوی جبهه اصلاحات درباره مشارکت در آذربایجان غربی، گیلان، خوزستان و فارس

استاندار تهران: نتایج آرا مردم در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ شمارش آرا آغاز شد

عکس/ رأی دادن در شرایط سخت

عکس/ تصویر بی‌آرایش هانیه توسلی

اکبر اعلمی پس از ۲۷ سال رأی داد

پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

انتشار آمار عجیب از نتیجه آرا در سفارت لبنان؛ پزشکیان صفر رای

انتخابات در چه صورتی به دور دوم کشیده می‌شود؟

چشم انداز روشن فعالان بورس به فردای انتخابات/ بازار سرمایه به پیشواز رشد دلار نیما رفت/ بازمهندسی بورس، اولین هدف دولت جدید

امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد

فیلم/ شوخی محمد دلاوری با اعداد اعلامی ستاد نامزدها از نتیجه انتخابات

واکنش محمد قوچانی به رأی‌دادن در حصر

طوفان شبانه زنوزی در مقر تراکتوری‌ها

توییت عضو دفتر رهبر انقلاب پس از جعل تصویر رأی آیت الله خامنه

عکس/ تیپ عجیب یک شهروند در پای صندوق رأی

فیلم/ هم‌اکنون حضور موج تازه‌ای از مردم برای حضور در انتخابات

عکس/ جواد خیابانی روی نیمکت تیم تهرانی

عکس/ عروس و داماد پای صندوق رای

فاضلی خطاب به طیف خاکستری

فیلم/ گزارش خبرنگار شبکه cnn آمریکا از صفوف رای‌گیری در امام‌زاده صالح (ع) تهران

عکس/ تصویر کم‌تر دیده‌شده از انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان جنگ

هشدار محمد مهاجری به مقامات انتظامی و امنیتی

شورای نگهبان: موارد جزئی درباره تخلفات انتخاباتی گزارش شده است

آذری جهرمی: به آمارها توجه نکنید

اتوبوس سیار برای رأی‌گیری در این منطقه تهران+ عکس

فیلم/ درخواست رییس ستاد انتخابات قالیباف از مردم برای مشارکت در انتخابات

ایران هم‌چنان در فهرست سیاه FATF

توضیح نماینده ایران درباره چگونگی برگزاری انتخابات در اوکراین

انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعت ۲۴ تمدید شد

فیلم/ افزایش حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری با کاهش دما هوا

شورای نگهبان: پس از پایان رأی‌گیری، شمارش آراء شروع می‌شود

محمود احمدی‌نژاد انتخابات را تحریم کرده است؟

ادعای آژانس درباره نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید

خروج ترکیه از فهرست خاکستری گروه ویژه FATF

فیلم/ گزارشی متفاوت از بیت رهبری

آذر منصوری در این روستا رأی داد + عکس

فیلم/ امیرحسین رستمی با این ویدیو از اخلاق مزخرفش پرده برداشت