تاریخ انتشار: ۰۱:۰۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
سید مرتضی افقه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

شوک تنش جدید ایران و آمریکا به قیمت دلار/ پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده

قیمت دلار و ارز در حالی به طور عجیبی افزایش بیش از هزار تومانی را طی یک روز تجربه کرد که سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است: خبر ایجاد تنش جدید میان ایران و آمریکا موجب افزایش معنادار قیمت دلار شده است.

تأثیر تنش جدید ایران و آمریکا بر قیمت دلار

اقتصاد۲۴- قیمت دلار در بازار غیررسمی صبح روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه با قدرت وارد کانال ۵۴ هزار تومان شد.

ساعتی نگذشته بود که دلار به سرعت خود را به میانه کانال ۵۴ هزار تومان رساند و افزایش بیش از هزار تومانی را طی تنها چند ساعت به ثبت رساند.

این در حالی بود که اسکناس آمریکایی شنبه در مقایسه با عصر پنجشنبه گذشته کانال شکنی کرد؛ قیمت دلار روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه کمتر از هزار تومان افزایش داشت.

سرعت عجیب افزایش قیمت دلار در تهران

هرچند کارگزاران اقتصادی افزایش قیمت دلار را حتمی می‌دانستند، ولی این سرعت افزایش قیمت دلار، نه بی سابقه، ولی کم سابقه بوده است.

جهش قیمت دلار در هرات و نرخ حواله درهم، سایه اخبار منفی بر سر قیمت دلار و افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، دو بال پرواز برای دلار در تهران بود.

شوک سیاسی به قیمت دلار

تجربه جهش قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ نشان داده تکانه‌های ارزی زمانی در بازار رخ می‌دهد که به طور مشخص اخبار سیاسی منفی بر بازار سایه بیفکند.

عصر پنجشنبه گذشته خبری منتشر شد که بلافاصله بازار دلار و ارز تهران را تحت تاثیر قرار داد و قیمت دلار در بازار غیررسمی را وارد کانال ۵۳ هزار تومانی کرد.

قیمت دلار در یک قدمی خاکریز جدید

خبر عبارت بود از اینکه: «آمریکا مدعی شده سپاه یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در دریای عمان توقیف کرده است.»، اما چندی بعد رویترز در گزارشی اعلام کرد: «آمریکا یک محموله نفتی ایران را توقیف کرده است.»

توقیف نفتکش از سوی ایران و بلافاصله عکس العمل آمریکا مبنی بر توقیف محموله در حالی جدیدترین تنش میان واشنگتن و تهران است که معامله گران معتقدند این خبر‌ها بر سطح تنش ایران و آمریکا خواهد افزود و موجب رشد دلار به دلیل اخبار منفی سیاسی خواهد شد و اینگونه نیز شد.

اما سوال اصلی این است که در شرایطی که بازار دلار و ارز در آرامش به سر می‌برد، چه چیز بلای جان دلار شد؟ و آیا جهش قیمتی دیگری در راه است؟

متغیر فعال در بازار دلار اخبار سیاسی است

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در همین رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: بازار دلار و ارز در آستانه حساس خود قرار دارد.

سید مرتضی افقه

وی با بیان اینکه متغیر فعال در بازار دلار و ارز در شرایط فعلی متغیر سیاسی است، ادامه داد: تنشی که ما با غرب و آمریکا و اخیرا اسرائیل و آذربایجان داریم به شدت روی بازار‌های دلار و ارز، طلا و سکه و... تاثیرگذار است.

افزایش قیمت دلار از مسیر دریای عمان!

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه هر خبری در ارتباط با افزایش تنش میان ایران و دیگر کشور‌ها برسد روی بازار‌ها اثر می‌گذارد، به اقتصاد ۲۴ گفت: بازار دلار در آستانه حساس خود قرار دارد و با کمترین خبر تنش زا که کارگزاران اقتصادی را نسبت به آینده بدبین کند، بلافاصله واکنش شدید نشان می‌دهد.

افقه ادامه داد: خبر توقیف کشتی، آن هم در منطقه خلیج فارس و دریای عمان که یک منطقه بسیار حساس است و جایگاه بسیار حساسی در اقتصاد جهانی دارد و برای آمریکا هم به شدت حساس است، زمینه التهابات ذهنی را ایجاد کرده و بلافاصله خود را در بازار‌های دلار و ارز، سکه و طلا و سایر دارایی‌های ارزشمند نشان داده است.

نقش استراتژیک دریای عمان در معادلات بازار دلار و ارز

این اقتصاددان با اشاره به اینکه اگر این تنش جای دیگری (نه در دریای عمان) بود، کمتر از این بر بازار‌ها اثر می‌گذاشت، گفت: خلیج فارس و دریای عمان یک نقطه بسیار حساس و تاثیرگذار در اقتصاد جهانی است؛ بنابراین این اتفاق در بازار دلار طبیعی است.


بیشتر بخوانید: هشدار بزرگ به فروشندگان دلار


افقه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت دلار و ارز ادامه دار است یا خیر؟ گفت: اگر تنش‌های این اتفاق سیاسی- نظامی که در دریای عمان افتاده بالا بگیرد، تردید نکنید که قیمت دلار هم بلافاصله تبعیت خواهد کرد؛ ولی اگر آتش این تنش خاموش و آرامش ایجاد شود، افزایش قیمت متوقف خواهد شد.

ابزار بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کاهش قیمت دلار مشروط به خاموش شدن آتش تنش‌های سیاسی است، به اقتصاد ۲۴ گفت: همیشه در چنین شرایطی به سراغ رئیس کل بانک مرکزی خواهند رفت تا آتش التهابات قیمتی را خاموش کند.

افقه خاطرنشان کرد: ابزار چندانی در اختیار رئیس کل بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار نیست. ابزاری که در اختیار اوست، کنترل و محدود کردن تقاضاست که تاکنون بانک مرکزی تا جایی که توانسته، تقاضای داخلی دلار و ارز را محدود کرده است. از طرفی بانک مرکزی به اندازه کافی ارز ندارد که بتواند با عرضه بیشتر ارز بازار را مدیریت و افزایش قیمت را متوقف کند یا کاهش بدهد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
محمود
0
0
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
عرضه بیشتر دلار توسط بانک مرکزی چه معنی ومفهومی دارد .چکسانی پشت پرده عرضه دلار هستند
چه کسانی نیاز به ارز خارجی دارند .اقای اقتصاددان 'من نمی فهمم که اینها چکار با دلار دارند وارد کننده هستند .؟نیازهای اساسی مملکت را تامین میکنند ؟
چرا تحلیل شما پیرامون عرضه دلار هست . وچیز دیگری را تحلیل نمی کنید وراه برون رفت از دلار را ارائه نمی دهید .خیلی جای تعجب دارد
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
نتیجه سیاست اقتضاد این چنینی یعنی تلافی ندادن رای مردم به دولت و نمایندگان آن ار حذف یارانه کالای اساسی این هم هم ازحذف دلار ! ولی خودمونی آن آقا زاده ودخترزاده توی آمریکآ وکانادا برای پول تو جیبی مکارانه ! هه هه هاهاها
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
ای کاش ما هم مثل همه دنیای تنشی با امریکا نداشتیم تا این قدر مردم در اضطراب وبلا تکلیفی وسردر گمی نبودیم
احمد
0
0
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تو جوونی ما که ... لاقل خودتون بزارید برید شاید تو تاریخ حداقل یه پوعن مثبت بهتون دادن
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
از کجا خبر دار شدید بانک مرکزی ارز ندارد. چرا دارید اخبار کذب میدید خلایق رو آزار میدید.
کاظم
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
ایران قادر به شکست امریکا ودلار امریکا نیست چرا خود را درگیر میکند هر روز این ارز شدید تر گران میشود راه نجات سلح با امریکا
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسانی که باعث تنش با آمریکا شدند و موجب رنج و فلاکت مردم شدند بایستی جوابگو باشند بعد از ۷ سال تنش با عربستانی که با اسرائیل پیمان دارد ایران زانو زد و حتی نام خیابان شیخ نمر را حذف کرد و چه هزینه ای به کشور تحمل کردند سیاست باد بایستی به طرف سیاست عقلانیت تغییر کند و منافع ملی جایگزین شود که بعید است.
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
با آمریکا صلح نخواهیم کرد.. اخ دیکه فایده ایی ندارد..
علی
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
نظرات ما اصلاً اهمیتی ندارد. مسولین کاری که به نفع خودشان باشد را انجام میدهند .
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اون کسایی که از دیوار سفارت آمریکا رفتن بالا امثال خانم ابتکار برای خود نمایی وبازی کثیف سیاسی حالا بچه هاشون تو آمریکا چه غلطی میکنن خدا همه شون رالعنت کنه با ظالمان محشور بشن
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
کل اروپا دلشون میخواد اسرائیل نابود شه خصوصا آلمان که بخاطر کارهای هیتلر الان داره بهشون باج میده اما هیچکدوم جرات ندارن اقرار باین مسئله کنن اینوسط ایرانو شیر میکنن بیفت جلو اگه اسرائیل کامل شکست خورد ماهم میایم وسط
اما ما با دست خالی شدیم انتقام جوی همه
بخاطر اون با آمریکا هم باید در بیفتیم بخدا داریم الکی خودمونو آزار میدیم. با آمریکا و اسرائیل دوست می‌شدیم بازیچه ی اروپا نبودیم
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
درود بر همه انسانهایی که وجدان بزرگترین سرمایه زندگی آنهاست ، من نه اقتصاد دان هستم و نه سیاست مدار ، ولی میدانم اگر همه از کوچک و بزرگ ، از مسئول و مردم ، از تولید کننده و مصرف کننده ، از وارد کننده و صادر کننده و ... وجدان داشته باشند و راستی را سرلوحه اعمالشان قرار دهند و نسبت به هر مسئولیتی چه شغلی و چه اجتماعی عالم باشند ، ایران گلستان میشود .
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
رفسنجانی قبل از فوت شأن گفتند تحریم برای ملت ایران سم است
مهدی
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
دوباره روز از نو و روزی از نو. مثلا سال کنترل تورم است
مهدی
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تا زمانی که شبهه پول مثل طلا ، سکه و دلار در بازار رها باشد بدون سازکار و بدون شفافیت اوضاع همین خواهد بود باید همینطور که گردش ریال در حساب های مردوم زیر نظر نهاد های مالی است باید برای سکه و طلا هم چنین سازوکاری باشد درو بدل کردن آنندهای شفاف باشد تا جایگزین پول ملی نشوند و در نتیجه پول ملی تضعيف نشود
مجید
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا کسی مسئولیت تنش های سیاسی و تورم افسار گسیخته را به عهده نمی گیره این درست نیست به خاطر اینکه عده کمی انرژی هسته ای میخواهند و با آمریکا و اسرائیل به ظاهر میخواهند مبارزه کنند کل ایران تاوانش را بدن مردم انقلاب کردن که وضعیت زندگی شون بهتر بشه نه بدتر
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما مزدور آمریکا و اسراییل هستین. باید تمام شما مدیران سایت های خاين را محاکمه و به عنوان مفسد اقتصادی اعدام کرد
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
برو شارلاتان ، تنش با آمریکا علت افزایش دلار؟؟؟
محمدکریم طهماسبی
0
0
سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خداوند خائنین به ایران واسلام را رسوا کند بعضیا شب خواب پیروزی آمریکا می‌بینند مصارف بی مورد وآتش کمبودهای آتش زده به اقتصاد دلالان بی انصاف سبب این ناهنجاری شده البته ندانمکاری مسئولان
علی
0
0
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
اول ساله قیمت اجاره مسکن ۱۰۰درصد بالا رفته هیچ مسوولی عین خیالش نیست
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
همین روزا میترسم مردم پول ملی روکنار بذارن کالا باکالا عوض کنن دیگه پول ارزشی نداره
حسین
0
0
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
بیش از چهل ساله حاکمان یک دشمن فرضی برای ملت درست کردن و گرنه۴۰۰۰ آق زاده تو آمریکا و اروپا چکار می کنند چرا آمریکا آنها را بیرون نمی کند از طرفی اموال ... مسولین در آمریکا و اروپا سرمایه گذاری می شود امان از ملت ساده ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هر روز چای نوشیدن چه بر سر بدنتان می‌آورد؟

بنیامین نتانیاهو کیست؟

هشدار! این دارو معتادتان می‌کند

برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید

بهترین تفرجگاه‌های مازندران در فصل بهار

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین D

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۴ چقدر است؟/ کاسبی از آموزش برای رهایی از حصار دولت!

استقبال اوسمار از بانویی که باسرطان می‌جنگد + عکس

رئال مادرید قهرمان لالیگا شد

پیام اینستاگرامی امیر قلعه‌نویی با قلب قرمز + عکس

ربایندگان یسنا به جرم خود اقرار کردند

عکس/ رونمایی خانم بازیگر از لباس عروسش

نقش رستم غرق شد

فیلم/ حرف‌های شوکه‌کننده یک کارشناس روی آنتن تلویزیون

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس است

عکس/ خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

داور ۲ بازی حساس پرسپولیس و استقلال مشخص شد

فیلم/ پخش اذان در پخش زنده شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی

هوادار خاطی سپاهان ۱۰ سال محروم شد

معاملات مسکن در تهران با بیت‌کوین

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری

فیلم/ وضعیت عجیب خیابان‌های اهواز یک روز پس از بارندگی شدید

مهمان ویژه نکونام در کمپ حجازی چه کسی بود؟ + عکس

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد

سیل نان مردم جنوب کشور را تهدید می کند

واکنش سپاهان به بیانیه پرسپولیس

فیلم/ رودخانه دز طغیان کرد

فیلم/ خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

آخرین خبر از تاکسی‌های برقی تهران

آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

فیلم/ روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

سمت دقیق همسر رئیسی مشخص شد

فیلم/ ازدواج عروس ۸۵ ساله ثروتمند با پسر ۲۵ ساله در ایران

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟

سقوط ۷ دکل فشار قوی برق در مسیر آبادان-ماهشهر

اطلاعیه سپاه درباره بازداشت عوامل یک گروه تروریستی

جزییات تازه از پرونده یسنا

فیلم/ قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان

عکس/ میز غذای خاندوزی و وزرای دولت‌های عربی

فیلم/دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر

نحوه پیگیری وام ازدواج با کد ملی

اینفوگرافی/آمار حوادث کارگری در سال ۱۴۰۲

مسابقات آفرود در قزوین

معرفی جدیدترین خودروی فراری با قدرت و ظاهری عجیب + عکس

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس