تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

انتظار از بورس برای فتح قله جدید

روز چهارشنبه بازار سهام با پازل مهمی روبه‌رو شد؛ حجم معاملات رکورد ۲۴میلیارد برگه سهم را ثبت کرد، ارزش معاملات نیز به بیش از ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۱۳۹۲میلیارد تومان بود. اما شاخص کل ۱۵/ ۰درصد افت کرد و در سطح ۲میلیون و ۵۱۵هزار واحد درجا زد.

بورس
اقتصاد۲۴- البته شاخص هموزن رشد ۲۴/ ۱درصدی را ثبت کرد. به این ترتیب حل پازل حاکی از آن است که استراحت دیروز شاخص، دورخیزی برای صعود بیشتر نماگر‌های اصلی بازار سهام خواهد بود.

بازار سهام به‌رغم نوسان‌های شدید رو به بالای خود، با استراحت‌های کوتاهی همراه شده‌است، به‌طوری‌که در روز چهارشنبه شاخص‌کل بورس تهران با افت و خیز‌های قابل‌توجه، در محدوده ۲میلیون و ۵۱۵هزار‌واحدی تثبیت شد. افت ۱۵/ ۰درصدی نماگر اصلی بازار سهام، در حالی به‌وقوع پیوست که شاخص هم وزن با رشد ۲۴/ ۱درصدی به بیش از ۸۵۵هزار واحد رسید.

حجم معاملات نیز در دادوستد‌های روز چهارشنبه به بیش از ۲۴میلیارد برگه سهم رسید‌که در تاریخ بورس تهران بی سابقه است. علاوه‌بر این، ارزش معاملات نیز به بیش از ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد‌تومان رسید که از ۲۲ آذر۹۹ بی سابقه بوده‌است. هرچند به عقیده کارشناسان، استراحت‌های کوتاه شاخص‌کل، دست به‌دست شدن سهام را میان سهامداران به‌همراه دارد و می‌تواند زمینه ساز رشد بیشتر نماگر اصلی باشد، اما سهام کم ریسک و با قیمت مناسب در بازار به‌ندرت یافت شده و خرید در قیمت‌های فعلی توجیه مناسبی ندارد. اثر تحولات بازار‌های جهانی بر بورس، با توجه به رشد قیمت دلار، بسیار اندک است، با این حال کاهش نرخ بهره در نیمه دوم سال‌میلادی جاری، می‌تواند عامل دوم صعود بورس باشد.

دست‌به‌دست شدن سهام

بورس تهران آخرین روز هفته را با افت و خیز‌هایی آغاز کرد. روز دوشنبه نیز فراز و نشیب‌های نماگر اصلی بازار سبب شد تا شاخص‌کل نتواند نوسان‌های روز‌های گذشته را تکرار کند. دیروز نیز شاخص‌کل بورس در نهایت با افت ۳هزار و ۶۰۰‌واحدی به ۲میلیون و ۵۱۵هزار واحد رسید و همچنان خود را در کانال ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحدی نگاه داشت. کارشناسان بازار سرمایه‌بر این عقیده هستند که هرقدر بازار با افت و خیز‌هایی همراه شده و اصطلاحا بیشتر میان سهامداران دست به‌دست شود، ادامه رشد بازار نیز بهتر و منطقی‌تر خواهد بود.

حجم معاملات نیز دلیل محکمی برای این موضوع بوده‌است؛ به‌طوری که طی روز گذشته، حجم معاملات بیش از ۲۴میلیارد سهم بوده که در تاریخ بورس تهران بی سابقه بوده‌است. علاوه‌بر این، حجم معاملات روز شنبه نیز بیش از ۲۳میلیارد برگه سهم بوده‌است. آخرین رکورد حجم معاملات در آذر۹۹ و ۲۲میلیارد سهم بوده‌است. به باور کارشناسان هنوز سرمایه‌های خرد وارد بازار نشده و عموم مردم هنوز به سمت بازار سهام جذب نشده اند؛ این در حالی است که قیمت سهام، بسیار بالا بوده و توصیه بزرگان بازار بر احتیاط بیشتر در سرمایه‌گذاری در بورس است.

تحولات بازار‌های جهانی

آمار‌های اقتصادی منتشرشده در اقتصاد‌های بزرگ به‌ویژه چین، نشان می‌دهد که روند رشد اقتصادی کشور چین بسیار ضعیف‌تر از انتظارات بوده و همین امر می‌تواند سبب شود تا قیمت کامودیتی‌ها درجهان رو به کاهش باشد، به‌طوری‌که قیمت عمده دارایی‌های پایه در چند هفته اخیر روندی کاهشی به خود گرفته و انتظار می‌رود این روند نزولی با جلسه فدرال‌رزرو برای تعیین نرخ بهره تداوم یابد. این جلسه، در روز چهارشنبه برگزار شده و نتایج آن می‌تواند بر قیمت کامودیتی‌ها اثرات مهمی را برجای بگذارد.


بیشتر بخوانید: چه سهامی در این هفته بخریم؟


بیشتر کارشناسان اقتصادی دنیا بر این عقیده هستند که احتمالا بانک‌مرکزی آمریکا نرخ بهره را به اندازه ۲۵/ ۰واحد افزایش داده و این افزایش می‌تواند مانع از رشد قیمت‌ها شود. هرچند به عقیده کارشناسان، این آخرین افزایش نرخ بهره توسط بانک‌مرکزی آمریکا بوده و احتمالا با توجه به رکود شدید اقتصادی در کشور‌های بزرگ دنیا و ورشکستگی پی درپی بانک‌های آمریکایی، انتظار می‌رود در جلسات بعدی روند نرخ بهره معکوس شده و کاهش یابد.

علاوه‌بر این، پیش‌بینی‌های موسسات بزرگ اقتصادی در دنیا از قیمت کامودیتی‌ها نیز به‌شدت کاهش یافته‌است، اما برآیند برآورد‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در ادامه سال‌۲۰۲۳ تغییر چندانی نداشته و احتمالا در مناطق تعادلی فعلی باقی‌بماند. هرچند تاثیر بازار‌های جهانی، بر روند تولید و فروش شرکت‌های بورسی در ایران تاثیرگذار است، اما در صورتی‌که قیمت‌ها در ادامه سال‌میلادی در همین محدوده‌ها باقی‌بماند، خطری از جانب بازار‌های جهانی بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند و این موضوع، کاملا در رشد نماگر اصلی بازار مشهود است. در حال‌حاضر متغیری بااهمیت‌تر از انتظارات تورمی و اثر آن بر قیمت دلار بر آینده آن، تاثیرگذار نیست.

رکورد‌زنی حجم معاملات بورس

آمار معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که حجم معاملات طی روز‌های شنبه و چهارشنبه رکورد‌های عجیبی را خلق کرده و به ترتیب به بیش از ۲۳میلیارد برگه سهم و ۲۴میلیارد برگه سهم، رسیده‌است. این میزان از حجم معاملات در تاریخ بازار سرمایه بی سابقه بوده‌است. آخرین رکورد حجم معاملات در آذر۹۹ و به میزان ۲۲میلیارد برگه سهم بوده‌است. این امر نشان می‌دهد که افت و خیز‌های شاخص‌کل در روز معاملاتی گذشته حاصل دست به‌دست‌شدن سهام میان سهامداران و معامله‌گران بازار بوده‌است که خود این موضوع می‌تواند یک امتیاز مثبت برای افزایش احتمال صعود شاخص بورس تهران باشد. علاوه‌بر این، ارزش معاملات نیز به بیش از ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد‌تومان رسیده که از ۲۲ آذر ۹۹ بی سابقه بوده‌است. علاوه‌بر این، هزار و ۳۹۱میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار سرمایه شده‌است.

ورود پول‌های بالا در استراحت‌های شاخص، احتمالا می‌تواند نشانه‌ای بر تداوم روند فعلی شاخص‌کل باشد. گروه خودرو و ساخت قطعات، با ورود بیش از هزار‌میلیارد‌تومان پول، بخش بزرگی از سرمایه حقیقی را به خود جذب کرده‌است. زمزمه‌هایی درخصوص عرضه دوباره خودرو در بورس‌کالا از مسوولان اقتصادی کشور شنیده می‌شود که به عقیده کارشناسان احتمال بهبود بازار خودرو را افزایش داده‌است. بیشترین خروج پول نیز از گروه فلزات اساسی بوده‌است. تحولات منفی بازار‌های جهانی و عرضه بالای محصولات فولادی در بورس‌کالا سبب‌شده‌است تا این صنعت بازدهی پایین‌تر از انتظار را نصیب سهامداران خود کند.

واگرایی شاخص‌کل و شاخص هم وزن

با شروع روند صعودی بازار از اوایل اسفند سال‌گذشته، بازار با استراحت‌های اندک و به‌صورت عمده یک‌روزه همراه بوده‌است، اما در این استراحت‌های کوتاه، شاخص هم وزن همواره رشد خوبی را تجربه کرده‌است، به‌طوری‌که این نماگر بازار طی روز چهارشنبه، با رشد ۱۰هزار و ۴۰۰واحدی به ۸۵۵هزار و ۸۸۷ واحد رسید. این واگرایی هم می‌تواند نشانه‌ای برای رشد شاخص‌کل به‌واسطه دست به‌دست‌شدن سهام شاخصی میان سهامداران باشد و هم می‌تواند به دلیل عدم‌بازگشت کامل اعتماد به بازار باشد، چراکه با کوچک‌ترین خبر منفی و تصمیمات یک شبه اهالی بازار صف‌نشین بورسی و فروشنده خواهند بود.

علاوه‌بر این، همچنان ریسک سهام شاخص ساز بسیار بالا بوده و با توجه به اینکه هنوز تاثیر ارز ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی برای برخی از پتروشیمی‌ها مشخص نیست و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز به‌طور رسمی تعیین نشده‌است، تمایل به سهام شاخص ساز به‌خصوص سهام دلاری کم‌تر شده و معامله‌گران بازار را به سهام کم ریسک و ریالی بازار علاقه‌مند کرده‌است.

بهار سبز در انتظار بورس

در حال‌حاضر، تمام متغیر‌های اقتصادی به نفع بازار سرمایه بوده و انتظار می‌رود، نماگر اصلی بازار سهام تارگت‌های بالاتری را طی روز‌های آینده به خود ببیند. تاز زمانی‌که خطر سیاسی و اقتصادی به‌خصوص در داخل کشور، بازار سرمایه را تهدید نکند، این روند نیز ادامه دار خواهد بود. همچنین طی روز‌های آینده بورس تهران می‌تواند شاهد ورود سرمایه حقیقی خرد بیشتری به بازار باشد که می‌تواند به رشد بازار سهام کمک شایانی بکند، اما نکته قابل‌توجه این است که با توجه به رشد افسارگسیخته بازار سهام و توقف‌های کوتاه آن در مسیر طی شده، سهام کم ریسک و جذاب در بازار بسیار کمتر یافت می‌شود، از این‌رو برای عدم‌تکرار اتفاقات گذشته احتیاط بیشتر لازم خواهد بود.

به لحاظ بنیادی نیز با توجه به P/ E بالایی که در تابلوی نماد‌های مختلف به چشم می‌خورد و P/ E آینده‌نگر نیز عدد بسیار بزرگی است، سهام بنیادی نیز به‌ندرت یافت می‌شود، با این حال توصیه اغلب کارشناسان بر نگهداری سهام تا رسیدن به تارگت‌ها و مقاومت‌های پیش‌روست.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / پورمحمدی گفت که سر قرار می رود

عکس/ قالیباف همه جا با سیسمونی شناخته شد

عکس/ خانواده شهید تندگویان حمایت از قالیباف را تکذیب کرد

عکس/ پاسخ تند مشاور وزیر روحانی به سخنان قاضی زاده هاشمی

عکس / واکنش خبرنگاران به وعده‌های خیالی و توهمی زاکانی و قاضی زا‌ده هاشمی

عکس/ یادآوری به قاضی زاده هاشمی؛ شلیک گاز اشک آور به تجمع جانبازان

عکس/ دروغ دوباره سعید جلیلی درباره صادرات نفت ایران

عکس/ چت جی بی تی هم وعده های زاکانی را خیالی دانست

عکس/ آیا ‌ظریف وزیر خارجه پورمحمدی هم هست؟

عکس/ معاون رئیسی در زمان حمله به سفارت انگلستان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معرفی یک رژیم غذایی موثر برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

عکس/استایل زیبای نعیمه نظام‌دوست در کنسرت بهنام بانی

عکس/تیپ شیک مائده سریال زخم‌کاری در یک مراسم رسمی

عکس/سلفی جواد عزتی و خانم بازیگر در پشت‌صحنه زخم کاری

حساسیت دلار به انتخاب رئیس جمهور آینده بالا رفت/ دولت بعدی نباید با حراج سکه به بازار جهت دهد/ مردم وعده طلایی زاکانی را شوخی می‌دانند

تصویری از زوج بی‌حاشیه سینمای ایران که وایرال شد

فیلم/حضور پزشکیان بر مزار شهید وطن سردار سلیمانی

اینفوگرافی/در آخرین مناظره انتخاباتی چه کسی مورد توجه بود؟

عکس/حمایت نماینده سیلی زن از قالیباف

عکس/این خوش سلیقگی کار کیست؟!

عکس /مهدوی‌کیا مهمان ویژه مراسم فیفا

عکس/توئیت انتخاباتی دختر سردار سلیمانی

محدودیت تازه و خبرساز برای مسافران حج

رئیس موسسه مصباح یزدی: جلیلی گزینه ماست

عکس/کنایه مهاجرانی به اشتباه دوباره قاضی‌زاده

تحریم‌های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

فیلم/ظریف: اجازه نخواهیم داد اقلیت بر اکثریت حکومت کند

عکس/کنایه سنگین محمد فاضلی به نامزد‌های پوششی

عکس / لباس متفاوت قالیباف برای حضور در تبریز!

اکانت منتسب به جلیلی: مصمم ایستاده‌ام / طعنه آذری جهرمی: مگر اکانت فیک هم می‌تواند محکم بایستد؟

مشاور جلیلی: «دکتر» انصراف نخواهد داد

لورکوزن قیمت سردار آزمون را مشخص کرد

عکس /حاشیه مناظره؛ قاضی‌زاده هاشمی یک برنامه اقتصادی خود را خط زد!

جدیدترین خبر درباره افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

عکس/توهین وحید یامین‌پور به پزشکیان

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۶ تیر۱۴۰۳

عکس/ یک حامی پزشکیان در جشن غدیر آزادی

عکس/چهره جلیلی در لحظه دریافت عیدی، سوژه شده است

عکس/ قاب معنادار و پُربازتابی که امروز از زاکانی شکار شد

فیلم/پیام سیدمحمدخاتمی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

عباس عبدی: پزشکیان قویترین تیم سیاست خارجی از جمله ظریف را در اختیار دارد

عکس/بازیگرانی که در فصل جدید پایتخت حذف شدند

عکس/فرزندان مصباح یزدی از سعید جلیلی حمایت کردند؟

پزشکیان: تا اختلافات را حل نکنیم معضلات را نمی‌توانیم برداریم

عکس/ کاندیدای زینب سلیمانی با این توییت لو رفت

فیلم/پورمحمدی: برخی وعده‌هایی که داده شد روی زمین قابل تحقق نیست

مجموعه صحت‌سنجی «خبر فکتیار» سخنان «قاضی‌زاده‌هاشمی» را نادرست و صحبت‌های «آذری‌جهرمی» را تایید کرد

دلار از خط قرمز سیاست‌گذار عبور کرد

روحانی: دولت سیزدهم هنوز به رشد اقتصادی اواخر دولت دوازدهم نرسیده

ممنوعیت فروش طلای دست دوم شامل مردم هم خواهد شد؟

حسن روحانی: در طول ۸ سال شاخص بورس بیش از ۲۰ برابر شد

بیانیه حمایت اقتصاددانان از دکتر مسعود پزشکیان

رضا گلزار هم در شهرت به گرد پای این آقا نمی‌رسد

پزشکیان: آمده‌ام مردم را از تنگنای تحریم برهانم

فیلم / نامزد‌ها جلوی دوربین ژست گرفتند

زاکانی: پزشکیان از افراد گردن‌کلفت دفاع می‌کند

اعتراض داریوش خواننده قبل از انقلاب به یک سریال نمایش خانگی

قالیباف در مناظره آخر درباره فساد چای دبش چه گفت؟

فیلم/ پزشکیان بالاخره جواب قاضی‌زاده را داد