اقتصاد۲۴- گرانترین خودروهای داخلی در کارخانه و بازار دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک هستند. فروردین امسال بعد از کلی جاروجنجال، افزایش قیمت خودروهای داخلی در کارخانه اعمال شد و حالا دنا پلاس اتوماتیک با قیمت تقریبی ۵۴۴ میلیون گرانقیمتترین محصول داخلی در کارخانه لقب گرفته و حدود ۵۳ میلیون بیشتر از تارا اتوماتیک فروخته میشود. البته در بازار آزاد هر دوتا محصول را الان حدود یک میلیارد معامله میکنند که تقریبا دو برابر قیمتهای اردیبهشت پارسال است.
خیلی از فعالان بازار دناپلاس اتوماتیک را بهلطف موتور EF ۷ توربو از نظر فنی گزینه بهتری نسبت به تارا اتوماتیک میدانند که با پیشرانه TU ۵ پلاس راهی بازار شده، اما در این مطلب این دوتا مدل را از نظر اقتصادی مقایسه کردیم و نگاهی به بازار مدلهای دستدوم آنها انداختیم.
قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه ۵۴۴ میلیون و ۴۵ هزار تومان است و ایرانخودرو از امسال ۴۹۰ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان از خریداران تارا اتوماتیک دریافت میکند. از این لحاظ با گرانترین مدلهای داخلی سروکار داریم که قیمتشان از همه سواریهای غیرمونتاژی ایرانخودرو و سایپا بیشتر است و طبق فهرستی که همین چند روز پیش بهاسم لیست قیمت اردیبهشت ۱۴۰۲ در سایت ایرانخودرو منتشر شد، پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC با قیمت تقریبی ۴۱۷ میلیون تومان در جایگاه سوم قرار گرفته.
بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ + جدول
ارقامی که بررسی کردیم بعد از اعمال افزایش قیمت جدید و با احتساب همه هزینهها محاسبه شده و اگر به پارسال برگردیم متوجه رشد ۳۶ و ۱۸ درصدی قیمت دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک در کارخانه میشویم. چون تا قبل از ماجرای افزایش قیمت خودرو در کارخانه که فروردین امسال بعد از کلی جاروجنجال بالاخره رسمی شد، قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه ۳۹۸ میلیون تومان بود و ایرانخودرو تارا اتوماتیک را ۴۱۵ میلیون تومان میفروخت.
دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک در بازار آزاد حولوحوش یک میلیارد تومان قیمت دارند. این عدد را روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در مهمترین سایتهای تخصصی خودرو بهعنوان قیمت دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک در بازار آزاد درج کردند. از طرفی بخش زیادی از فروشندههای دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک در پلتفرمهای خریدوفروش معروف محدوده یک میلیاردی را این دوتا مدل درنظر گرفتند. البته این وسط برای دنا پلاس اتوماتیک ارقام ۹۶۰، ۹۵۰ هم پیدا میکنیم و برخی از فروشندههای تارا اتوماتیک صفرکیلومتر حاضر هستند آن را در ازای همین قیمتها بفروشند.
حالا اگر همان عدد یک میلیارد را برای قیمت فعلی دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک ملاک قرار بدهیم، ارزششان در معاملات بازار نسبت به پارسال بهترتیب ۱۰۰ و ۸۵ درصد بیشتر شده است. چون نیمه اردیبهشت پارسال دنا پلاس اتوماتیک صفرکیلومتر را حدود ۵۰۰ میلیون دست به دست میکردند و تارا اتوماتیک صفرکیلومتر ۵۹۰ میلیون قیمت داشته است. اصلا چرا راه دور برویم. قبل تعطیلات نوروز خرید دنا پلاس اتوماتیک ۸۷۵ میلیون تمام میشد و فروشندههای تارا اتوماتیک رقمی نزدیک به ۸۸۰ میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد میدادند.
دنا پلاس اتوماتیک برای اولین بار سال ۹۹ پا به بازار گذاشت و ایرانخودرو فروش تارا اتوماتیک را از ۱۴۰۰ استارت زد. بهخاطر همین طبیعی است که دنا پلاس اتوماتیک دستدوم را بتوانیم با قیمت کمتری نسبت به تارا اتوماتیک کارکرده پیدا کنیم. در یکی از شهرهای اطراف تهران، دنا پلاس اتوماتیک مدل ۹۹ را ۷۵۰ میلیون تومان آگهی کردند. مدلی که در این مدت ۶۵ هزار کیلومتر راه رفته و از نظر فنی و بدنه ایرادی ندارد. آن طرف قضیه کف قیمت تارا اتوماتیک دستدوم در بازار خودروهای کارکرده تقریبا ۸۵۰ میلیون تومان است. فروشنده تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با رنگ سفید آن را در ازای این قیمت میفروشد و در آگهی به کارکرد ۳۰ هزار کیلومتری و شرایط فنی و بدنه سالم اشاره کرده است.
مقایسه قیمت دنا پلاس اتومات و تارا اتومات
خودرو |
دنا پلاس اتوماتیک |
تارا اتوماتیک |
کارخانه |
544 میلیون و 45 هزار تومان |
490 میلیون و 551 هزار تومان |
بازار آزاد |
یک میلیارد تومان |
یک میلیارد تومان |
بازار خودروهای کارکرده |
حداقل 750 میلیون تومان |
حداقل 850 میلیون تومان |