تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۲

قالیباف به رئیسی نامه زد؛ پتروشیمی‌ها سبزپوش شدند

نماگراصلی بازار سهام، طی روز‌های اخیر به دلیل رمق بسیار پایین سرمایه گذاران در بازار با اصلاح زمانی مواجه‌شده و طی روز چهارشنبه نیز نوسان ۶۵/ ۰درصدی را به‌ثبت رسانده است.

بورس

اقتصاد۲۴- آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد در بازار سهام افت قابل‌توجهی را تجربه کرده و تا زمانی‌که به روز‌های اوج بازنگردد، همچنان شاخص با افت یا اصلاح زمانی همراه خواهد بود. به‌نظر می‌رسد بازار در انتظار یک محرک قوی برای بازگشت به رالی صعودی خود بوده و تا زمانی‌که نرخ دلار در سامانه دوم نیما به نرخ بازار آزاد نزدیک نشود، بازار سهام قدرت کافی برای تغییر مسیر نخواهد داشت.

نامه مجلس شورای‌اسلامی به ریاست‌جمهوری مبنی‌بر منع قانونی تثبیت نرخ ارز، نشان می‌دهد که در صورت تغییر تفکر سیاستگذار و کاهش گپ نرخ‌های مختلف دلار، می‌تواند بازار را به مسیر درست هدایت کند، بااین‌حال دولت مخالفت خود را با تغییر نرخ بانک‌مرکزی در عصر روز چهارشنبه اعلام کرده و سرنوشت بازار را با مخاطراتی همراه کرده‌است.

بورس در مسیر اصلاح زمانی

شاخص‌کل بورس تهران طی ۱۰ روز کاری اخیر، اصلاح زمانی را درپیش گرفته و نوسان‌های کوتاهی را به‌ثبت رسانده است. نماگر اصلی بازار در روز چهارشنبه با رشد بیش از ۱۵هزار‌واحدی به ۲میلیون و ۳۴۵هزار واحد رسید، در نتیجه ارزش کل بازار نیز در محدوده ۸هزار و ۶۰۰همت تثبیت شد. شاخص هم وزن نیز با رشد ۲۲/ ۰درصدی به ۷۹۲هزار واحد افزایش یافت. با توجه به تحولات اخیر در عرصه سیاست خارجی و کاهش اندک قیمت دلار به‌نظر می‌رسد اصلاح قیمتی شاخص بورس دور از انتظار نبوده و با توجه به ثبات متغیر‌های اثرگذار احتمالا این اصلاح زمانی ادامه‌یافته و شاخص با نوسان‌های پی درپی مواجه شود، چراکه از طرفی، نرخ سامانه مبادله ارزی تقریبا ثابت مانده و نرخ فروش شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، از این‌رو بازار سرمایه‌برای شروع رالی جدید نیاز به محرک قوی و اثرگذار داشته و با نرخ فعلی دلار، بازار سهام نه ارزان بوده و نه گران به‌نظر می‌رسد.

بازار‌های جهانی؛ عاملی موثر، اما کم‌اهمیت

بازار‌های جهانی پس از تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره، به رنگ سرخ درآمده و قیمت‌های کامودیتی‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده‌است. علاوه‌بر این چشم انداز رکودی در اقتصاد جهان نیز سبب‌شده‌است شدت کاهش قیمت‌ها به‌مرور افزایش یابد، به‌طوری‌که نرخ شمش‌های فولادی، آلومینیوم و مس با افت قابل‌توجهی مواجه‌شده و هر روز قیمت‌های بسیار پایین‌تری را به خود می‌بیند.


بیشتر بخوانید:  میزان درآمد ۶ خودروساز از عرضه در بورس کالا


با وجود اینکه تاثیر بازار‌های جهانی را بر بورس تهران نمی‌توان نادیده گرفت و از آن چشم پوشی کرد، اما محرک‌ها و تصمیمات داخلی می‌تواند سبب شود تا چشم انداز سودآوری صنایع، تغییر یافته و بازار نیز به سبب آن شرایط بهتری را تجربه کند. علاوه‌بر این قیمت نفت نیز به‌واسطه کاهش عرضه اوپک‌پلاس و افزایش تقاضای فصلی بنزین به روند صعودی خود ادامه داد. با توجه به احتمال بالای توقف سیاست انقباضی در آمریکا و به‌تبع آن اقتصاد‌های بزرگ دنیا، قیمت کامودیتی‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و می‌توانند محرک نسبتا خوبی برای بازار سرمایه باشند. به‌نظر می‌رسد قیمت‌ها در محدوده تعادلی قرار داشته و نرخ برخی از کالا‌های پایه نیز در کف تاریخی خود قرار داشت و دلار خود به تنهایی می‌تواند موجبات رشد درآمدی شرکت‌ها را فراهم آورد.

بورس در انتظار تحولات مثبت

بورس تهران، در شرایطی اصلاح زمانی را تجربه می‌کند که با متغیر‌های کلان فعلی، بازار رمق کافی برای ادامه حرکت صعودی نداشته و به‌نظر می‌رسد بازار سهام منتظر یک خبر یا تصمیم مثبت از سوی سردمداران سیاسی و اقتصادی در ایران است. مجلس شورای‌اسلامی طی نامه‌ای به ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد که هرگونه تثبیت در نرخ ارز مغایر قانون است.

این نامه، یکی از اخبار موثر بر بازار سرمایه بوده و با وجود کاهش توان بازار برای ادامه مسیر، رشد نسبتا خوبی را برای بورس تهران رقم زده، اما این نامه با مخالفت دولت مواجه شده‌است، در صورتی‌که ذهنیت سیاستگذار نسبت به نرخ دلار و نزدیک‌شدن نرخ سامانه دوم نیما به بازار آزاد اصلاح‌شده و این فاصله که چندی پیش افزایش بسیار زیادی را تجربه کرده بود کاهش یابد، بازار می‌تواند دوباره مسیر درست خود را پیدا کرده و به روند صعودی ادامه دهد، اما در صورتی‌که دخالت‌های دولت افزایش یابد، بازار با ریسک مهمی مواجه‌شده و ترمز رشد آن کشیده خواهد شد.

با توجه به شرایط فعلی و نرخ دلار حدود ۴۰هزار‌تومانی بازار ارزندگی کافی را نداشته و توان بالایی برای ادامه روند صعودی ندارد. علاوه‌بر این بازار نشان داده‌است که در صورتی‌که با ریسک و تصمیمات یک‌شبه مواجه نشود، مسیر درست را انتخاب کرده و در جهت آن قدم برمی‌دارد. سیاست‌های تثبیتی نرخ ارز نه‌تن‌ها موجب بهبود فضای اقتصاد کلان نشده‌است، بلکه سیاست دستوری‌کردن اقتصاد سبب شده‌است تا نااطمینانی‌ها در کشور افزایش یابد.

بورس در قاب آمار

بازار سهام، در هفته‌ای که سپری شد با افت شدید ارزش معاملات همراه بوده و به‌رغم نوسان‌های مثبت نماگر اصلی بازار، نماگر اصلی بورس تهران، حرکات چشمگیری را به‌ثبت نرسانده است.

ارزش معاملات طی روز چهارشنبه، حدود ۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که عدد بسیار پایینی است و تا زمانی‌که ارزش معاملات به روز‌های اوج خود بازنگردد، احتمالا نوسان‌های مثبت پایداری کافی را نداشته و بازار شاهد اصلاح زمانی خواهد بود. این درحالی است که طی اصلاح قیمتی شکل‌گرفته در بازار، حقوقی‌ها موفق شده‌اند تا مبلغ هنگفتی را در بازار سهام خریده و از کاهش قیمت‌ها حداکثر استفاده را ببرند، چراکه قیمت‌های فعلی نیز برای ورود پله‌ای جذابیت دارد. خروج پول حقیقی در بازار طی روز چهارشنبه ۴۵میلیارد‌تومان بوده و به‌نظر می‌رسد میزان خروج پول در وضعیت فعلی متعادل باقی‌بماند.

تا زمانی‌که محرک‌های اثرگذار بر بازار فعال نشده و نوسان قابل‌توجهی را به‌ثبت نرساند، احتمالا بازار دست به‌عصا حرکت کرده و خروج‌های قبلی پول را جبران نخواهد کرد. علاوه‌بر این آمار‌ها نشان می‌دهد که صندوق‌های ETF موفق شده‌اند تا ۸۲میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی را به خود جذب کرده و ۷میلیارد‌تومان نیز جذب صندوق‌های درآمد ثابت شده‌است.

در شرایط فعلی تورمی و سکون‌نسبی قیمت‌ها در بازار‌های موازی به‌نظر می‌رسد ذخیره سود توسط سهامداران یک نوع حرکت دست به ماشه است که در صورت بهبود شرایط در متغیر‌های کلان اقتصادی این پول وارد بازار‌های هدف شده و نوسان‌هایی را به‌دنبال داشته باشد. محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی طی روز چهارشنبه با توجه به‌نامه مجلس مبنی منع قانونی تثبیت نرخ ارز، میزبان بیشترین ورود پول حقیقی بودند، به‌طوری‌که این دو صنعت به ترتیب ۷۳میلیارد‌تومان و ۷۰میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی را به خود جذب کردند. از طرفی دیگر، بانک‌ها، چندرشته‌ای صنعتی و خودرو با خروج پول قابل‌توجهی همراه شدند. به‌نظر می‌رسد با توجه به ارزندگی نسبی صنایع دلاری و بزرگ بازار و افزایش شدید قیمت سهام کوچک، استقبال از شاخص ساز‌ها افزایش‌یافته و در نهایت، مجموعه متغیر‌ها به نفع شاخص ساز‌ها خواهد بود. هرچند مخالفت دولت با نامه مذکور می‌تواند ریسک جدی برای صنایع تلقی شود.

بورس در جهت منافع شاخص ساز‌ها

با توجه به رشد اخیر بازار به‌خصوص در سهام کوچک و بازدهی بسیار بالای شاخص هم وزن، نسبت قیمت به سود با P/ E سهام کوچک، افزایش چشمگیری را تجربه کرده و این نسبت در برخی از سهم‌ها به نزدیک ۸۰واحد رسیده‌است.

به‌نظر می‌رسد، قیمت سهام این شرکت‌ها در ادامه حرکات بازار بازدهی منفی یا اندکی ایجاد‌کرده و با توجه به عرضه‌های شدید حقوقی در سهام شاخص ساز، سهام بزرگ بازار، در کانون توجهات باشد، چراکه شاخص ساز‌ها با مفروضات فعلی نیز ارزندگی لازم را داشته و این پتانسیل وجود دارد تا سهام شاخص ساز و شاخص‌کل بورس رشد بالاتری را نسبت به شاخص هم وزن به‌ثبت برساند.

قطعا تاثیر گزارش‌های سالانه در بازار بسیار بالا بوده و پس از انتشار گزارش‌های زمستان شرکت‌های بزرگ که هنوز منتشر نشده‌است، شاخص‌کل به‌عملکرد مثبت این شرکت‌ها در زمستان واکنش بسیار خوبی را نشان خواهد داد. علاوه‌بر این گزارش‌های فعالیت ماهانه صنایع بزرگ بازار در اردیبهشت ماه که در حال انتشار است، این پتانسیل را دارند تا نسبت به فروردین، بهبود خوبی را تجربه کرده و کارنامه سبزی را از خود برجای گذارند. یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر نیز نرخ‌های بالا در بورس‌کالا خواهد بود که خود می‌تواند به‌عنوان یکی از درایور‌های بازار عمل کرده و موجب بهبود سودآوری صنایع شود.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ریشا؛ شیر باغ وحش مشهد تلف شد

فیلم/ یک آیین عجیب در رُم؛ پاپ پای زنان زندانی را شست و بوسید!

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال جدید

عکس/تغییر لوگوی گوگل به افتخار یک عکاس ایرانی

عکس/ نوزادی در آغوش ترلان پروانه؛ ذوق خانم بازیگر!

عکس/ نیمار مهمان ویژه دیوید و ویکتوریا بکام شد

واکنش اولین شهردار تهران به ساخت مسجد در پارک قیطریه + عکس

اینفوگرافی/ کشورهای پیشرو در حوزه انرژی پاک و تجدیدپذیر

فیلم/ رقیب مهم هادی چوپان در مسترالمپیا ۲۰۲۴ کیست؟

اثر خیره‌ کننده برندگان مسابقات عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۴

عکس/ ست الهام حمیدی و همسرش در کنسرت

تصویری عاشقانه از بازیکن سابق پرسپولیس و همسر جذابش

معرفی مرسدس بنز G کلاس با پیشرانه شش سیلندر هیبرید

تولید پژو پارس در سال جدید از سر گرفته می‌شود؟

قیمت روغن مایع به این رقم رسید + جدول

بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری بورس بررسی شد

عکس/ استوری احساسی سردار آزمون با دخترش

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول