تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
سفر فیصل بن فرحان به تهران

مهمان ویژه در تهران؛ سفر تاریخی وزیر خارجه عربستان به ایران

طبق روایت علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، فیصل بن‌فرحان در این سفر اقداماتی را در راستای گشایش سفارت انجام خواهد داد

مهمان ویژه در تهران؛ سفر تاریخی وزیر خارجه عربستان به ایران

اقتصاد۲۴- فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به منظور دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) به تهران سفر خواهد کرد. سفر بن فرحان به تهران نخستین سفر مقام عالیرتبه عربستان به ایران پس از توافق دو طرف با میانجیگری چین برای عادی‌سازی رابطه محسوب می‌شود. به گزارش اعتماد ، در حالی که فیصل بن فرحان اخیرا در دیدار حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی در کیپ تاون آفریقای جنوبی گفته بود که به زودی به ایران سفر خواهد کرد، تاریخ قطعی این سفر ابتدا در رسانه‌های ایرانی منتشر شد. همزمان برخی منابع خبری عربی اعلام کرده‌اند وزیر خارجه عربستان سعودی حامل پیامی از طرف ملک سلمان بن عبدالعزیز برای ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران است که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود. گفته شده که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بن فرحان در این سفر با رییس‌جمهور ایران و دیگر مقامات ایرانی دیدار و درباره توسعه روابط دو کشور گفتگو خواهد کرد.

طبق روایت علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، فیصل بن‌فرحان در این سفر اقداماتی را در راستای گشایش سفارت انجام خواهد داد. رسانه‌های سعودی تاکنون خبری را درباره نحوه گشایش سفارتخانه عربستان در تهران تایید نکرده‌اند. پیش از این، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دایم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روز‌های سه‌شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه به طور رسمی بازگشایی شده است. علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه و حسن زرنگار ابرقویی، سرپرست سفارت ایران در ریاض در مراسم بازگشایی سفارت حضور داشتند. تهران، علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه را به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به ریاض تعیین کرده است. عربستان سعودی تاکنون هویت سفیر تعیین‌شده خود برای آغاز ماموریت دیپلماتیک در تهران پس از ۷ سال قطع رابطه را اعلام نکرده است. در حالی که فعالیت سفارتخانه و کنسولگری ایران در عربستان سعودی (نه در سطح سفیر) از سر گرفته شده هیات سعودی که قرار است در سفارتخانه این کشور مستقر شوند فعلا در یک هتل در تهران مستقر هستند. به گفته منابع آگاه، سعودی‌ها یک طبقه هتل در تهران را برای طولانی‌مدت رزرو کرده‌اند. دیپلمات‌های عربستان سعودی که از مدتی قبل به تهران آمده‌اند در این هتل مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تا زمان تعیین‌تکلیف ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران، سفارت به‌طور موقت در این هتل باقی خواهد ماند. مقامات سعودی می‌گویند ساختمان فعلی سفارت عربستان سعودی منطقه نیاوران تهران، قابل استفاده نیست و به همین دلیل تا زمان تعیین تکلیف ساختمان، سفارت در هتل مستقر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: عربستان یک طبقه از اسپیناس پالاس را اجاره کرد!


در پی توافق ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ در پکن بین ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف حداکثر دو ماه، مقرر شد وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور فراهم شود. امیرعبداللهیان و «فیصل بن فرحان»، وزرای خارجه ایران و عربستان پس از سه دور گفت‌وگوی تلفنی در فروردین امسال در نهایت پنجشنبه ۱۷ فروردین، بعد از حدود ۷ سال و ۳ ماه قطع روابط، در پکن رسما دیدار و بیانیه‌ای مشترک را امضا کردند؛ آن‌ها بر آمادگی دو طرف برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تاکید داشتند.
عربستان سعودی، روابط خود را با ایران در سال ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری در شهر مشهد در جریان اعتراضات به اعدام روحانی شیعه شیخ نمر النمر قطع کرد. ایران و عربستان جدا از رقابت‌های منطقه‌ای تاریخی از سال ۲۰۱۱ به بعد نیز در پرونده‌های منطقه‌ای مانند سوریه، لبنان یا یمن از بازیگران مقابل یکدیگر حمایت کردند.
از ماه مارس تاکنون که ایران و عربستان سعودی توافق کردند سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند تغییرات عمده‌ای در معادله‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مربوط به هرکدام از این دو کشور هم شکل گرفته است. ریاض از آن زمان روابط خود را با سوریه، متحد تهران، از سر گرفته و تلاش‌های خود در قالب گفتگو با انصارالله را شدت بخشیده است. در این سوی میدان ایران با میانجیگری عمان با ایالات متحده در مورد فعالیت هسته‌ای خود و سایر دغدغه‌های دو طرف گفتگو کرده است. همچنین علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه هم اخیرا دومین نشست خود با همتا‌های خود از تروییکای اروپایی حاضر در برجام (فرانسه، آلمان و بریتانیا) را در ابوظبی برگزار کرده است.


بیشتر بخوانید: آرامکو در صدر فهرست فوربس از ۱۰۰ شرکت برتر خاورمیانه


دیداری که گفته می‌شود مجموعه‌ای از مسائل مورد اختلاف دو طرف در آن به بحث و بررسی گذاشته شده است. همزمان تلاش‌ها برای عادی‌سازی رابطه ایران با مصر و بحرین هم از کانال‌های مختلفی، چون عراق و عمان در جریان است. سایت خبری - تحلیلی المانیتور در گزارشی درباره سفر بن فرحان به تهران می‌نویسد: اگرچه توافق عربستان و ایران به عنوان گامی مهم به سوی ثبات منطقه مورد تمجید و حمایت همه قرار گرفت، اما برخی تحلیلگران معتقد نیستند که درگیری‌ها به سرعت حل شود. گروه بین‌المللی بحران در گزارشی در آوریل نوشت: «در حالی که کاهش شدت رقابت منطقه‌ای ممکن است به هدایت انرژی سیاسی به سمت درگیری‌های اصلی داخلی کمک کند، چشم‌انداز راه‌حل‌های سریع کم است.» توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط به جنب و جوشی در رابطه نه چندان آرام ریاض و واشنگتن منتهی شد. هرچند که ایالات متحده ادعا کرد از این آشتی خبر داشته، اما مجموعه رفتار‌های بعدی واشنگتن به شمول رفت و آمد‌های پنهان و پیدای مقام‌های دولت جو بایدن به منطقه و ریاض نشان داد که اتفاقا عربستان در پنهانکاری بی‌سابقه توانسته پکن، دوست سنتی خود در واشنگتن را هم شوکه کند. ایالات متحده در حال حاضر تلاش مضاعفی را برای پیشبرد پیمان ابراهیم (عادی‌سازی رابطه اسراییل با کشور‌های عربی) میان اسراییل و امریکا آغاز کرده تا به گمان خود از نزدیک شدن بیشتر تهران و ریاض جلوگیری کند.

نخستین سفر وزیرخارجه پس از ۱۷ سال به ایران

سفر فیصل بن فرحان به تهران نخستین سفر یک وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران در ۱۷ سال گذشته است. سعود الفیصل، وزیر خارجه فقید عربستان سعودی ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ به تهران سفر کرده‌بود. سعود الفیصل در دوران دولت اصلاحات پنج بار به ایران سفر کرده بود. پس از دو دهه روابط غیردوستانه، سعود الفیصل وزیر امورخارجه عربستان سعودی ابتدای آذرماه سال ۱۳۷۶ در هیات همراه عبدالله بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت سعودی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی به تهران سفر کرد. شش ماه بعد در تاریخ ۵ خرداد ۱۳۷۷ سعود الفیصل در سفری رسمی به تهران آمد. در این سفر موافقتنامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی امضا شد.

در دوران دولت سید محمد خاتمی سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت سعودی سه سفر دیگر نیز در تاریخ‌های ۱۶ مهر ۱۳۷۹، ۱۲ مرداد ۱۳۸۱ و ۲۴ خرداد ۱۳۸۲ به تهران انجام داد. نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان سعودی هم در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ به تهران سفر کرد. در این سفر موافقتنامه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور امضا شد. دو توافقنامه امضا شده در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۸۰ از اسناد مورد اشاره در بیانیه مشترک عادی‌سازی روابط اسفند گذشته در پکن هستند. در اجلاس سران کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در تهران (۵-۱۰ شهریور ۱۳۹۱) عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز، معاون وزیر خارجه عربستان سعودی به نمایندگی از این کشور شرکت کرده‌بود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

الفاظ رکیک سپهر حیدری درباره هوادار سپاهان که کاربران را شوکه کرد+ عکس

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یک رأی تاریخی؛ پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور بانوان!

بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ رانندگی با ماشین دنده اتومات

سکوت مجری پرحاشیه درباره ماجرای اخراجش شکست

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

حادثه عجیب برای فرزند مربی استقلال و از حال رفتن چند بازیکن

عدم تمدید پرتفو‌های زیان‌ده رویکردی مهم در بیمه تجارت‌نو

پیش بینی قیمت دلار چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جمعیت ایران تا ۲۰ سال آینده ۹۰ میلیونی می‌شود

زاکانی: شهرداری تهران برای مدیرانش خانه سازمانی ندارد

پیشگوی معروف هلندی: زمین لرزه بزرگی در راه است

کشف ۱۰۶ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه!

پارسا پیروفر شباهتی به مولانا ندارد

چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت

سن بازنشستگی تغییر کرد؟

جنایت وحشتناک جوان ۲۲ ساله در خانه مجردی دایی اش

فیلم/ «انجیلسی» دیگر زباله نمی‌پذیرد

شهردار مرند بازداشت شد

رقابتِ تنگاتنگ ۳۷ نماینده سابق در مرحله دوم انتخابات مجلس/ این چهره‌ها به مرحله دوم رفتند +جدول

اورونوف سریعترین بازیکن پرسپولیس+ عکس

مرسدس بنز برای شکست بی‌ام‌و دست به کار شد + عکس

مالکان خانه‌های خالی اخطار گرفتند

بازیگر زن داعشی سریال پایتخت در دنیای واقعی + عکس

اعلام تعرفه‌های جدید برقراری خط اینترنت

عکس های جدید سحر قریشی در مقابل کاخ سفید آمریکا

عکس/ تنها تماشاچی زن بازی پرسپولیس و نساجی

فیلم/ کل مردم این شهر لندکروز سوارند!

توقف رشد شاخص روند اشتغال آمریکا

پتروشیمی‌ها به دنبال تامین خوراک از گاز فلر

فیلم/کادوی بهرنگ علوی به مهران غفوریان حسابی جنجالی شد!

اونس طلا به بازار داخلی خط داد

فیلم/ قهر شهربانو منصوریان در دیدار با وزیر ورزش!

عکس/ لاغری چشمگیر حسین رضازاده

کامبک لحظه آخری استقلال گریه این بازیکن را درآورد+ عکس

تاثیر بارش‌های اخیر بر موجودی آب سد‌ها چقدر بود؟

اینفوگرافی/۱۰۰۰ روز با دولت ابراهیم رئیسی؛ دولت سیزدهم چه تغییراتی در شاخص‌های کلان ایجاد کرد؟

افزایش حق مسکن کارگران منتفی شد؟

صدور بخشنامه افزایش حقوق بازنشستگان+ جزییات

فیلم/ خاطرات بامزه آقای بازیگر از سفر به آلمان

این ویتامین‌ها باعث کاهش وزن می‌شوند

نظر قطعی دولت درباره حقوق کارگران

گزارش بورس امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ محسن هاشمی باب شوخی را با احمدی نژاد باز کرد!

برای خرید جت شخصی چه قدر باید هزینه کرد؟

تکذیب بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها به شرکت گاز

فیلم/بازسازی درگیری در خیابان نازی‌آباد

بدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه ملی

عکس/ عزاداری دختر سردار سلیمانی در یک مراسم