تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۲

ترمز کاهش قیمت خودرو در خردادماه کشیده شد

بررسی بازار خودرو طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد بیشتر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین خودرو‌های بخش خصوصی با کاهش قیمت قابل‌توجهی مواجه بودند. «دنیای اقتصاد» برای بررسی وضعیت بازار در یک ماه گذشته، تغییرات قیمتی ۱۰ خودروی مختلف از جمله شش محصول داخلی و چهار خودروی مونتاژی را در ابتدا، میانه و انتهای خردادماه رصد کرده است که نشان می‌دهد این ۱۰ خودرو به طور میانگین در خردادماه ۱۴درصد کاهش قیمت را به خود دیده‌اند.

قیمت خودرو

اقتصاد۲۴- علل مختلفی را می‌توان برای کاهش قیمت خودرو در نظر گرفت. یکی از این دلایل موضوع واردات خودرو بود بطوریکه ورود محصولات نو و کارکرده در خردادماه شکل جدی‌تری نسبت به گذشته به خود گرفت. اما موثرترین عامل بر این موضوع را می‌توان نوسانات نرخ ارز دانست. طی هفته‌های گذشته که قیمت خودرو در بازار رو به کاهش بود، تحرکاتی در بازار ارز مشاهده می‌شد.

به طور دقیق‌تر طی هفته‌های گذشته اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه در پشت پرده توافقاتی سیاسی در حال انجام است. نرخ ارز نیز متاثر از این اخبار رو به کاهش گذاشت. بازار خودرو نیز که همیشه تابعیت خود را از بازار ارز نشان داده، همراه با کاهش در نرخ ارز، با افت قیمت مواجه شد. علاوه بر این، مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه در ماه جاری بود که موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شد. اما بازار خودرو در هفته جاری با تغییراتی همراه بود، به‌طوری‌که روند نزولی قیمت‌ها توقف کرد و برخی از خودرو‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو بودند.

از بین ۱۰ خودروی مورد بررسی در هفته گذشته قیمت هفت خودرو با رشد قیمت مواجه بوده و بهای سه خودرو بدون تغییر باقی مانده است. یک هفته گذشته آبستن اتفاقات خودرویی زیادی بود که هر یک به نوبه خود تاثیری بر قیمت خودرو برجای گذاشتند و در نهایت برآیند تاثیرات آن‌ها منجر به رشد جزئی بهای خودرو در بازار شده است. همان‌طور که اشاره شد طی هفته‌های گذشته اخبار مربوط به احتمال توافق به کاهش نرخ ارز و به تبع آن کاهش قیمت خودرو انجامید، اما اکنون که دیگر زمزمه‌های مربوط به این توافقات متوقف شده کاهش قیمت خودرو نیز ترمز کرده و حتی کمی افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

علاوه بر این موضوع، طی یک هفته گذشته اتفاقات دیگری رخ داده است. برای مثال خبر ورود دوباره خودرو به بورس کالا و لغو آن را شاهد بودیم. پیش از این اعلام شده بود روز دوشنبه محصول یکی از خودروسازان خصوصی در بورس کالا به فروش خواهد رفت، اما بعد از آنکه شورای رقابت این اقدام را غیرقانونی خواند، نماد معاملاتی این خودرو از تابلوی بورس حذف شد. پس از آن این شرکت خصوصی در نامه‌ای به شورای رقابت از اقدام خود دفاع کرد، ولی سازمان بازرسی کل کشور نیز عرضه خودرو در بورس کالا را تخلف نامید؛ بنابراین طی هفته گذشته بلاتکلیفی زیادی بر بازار خودرو‌های مونتاژی حاکم بود، چراکه نحوه عرضه آن باز هم محل اختلاف نهاد‌های مختلف شده بود.


بیشتر بخوانید: اختلاف قیمت شاهین در کارخانه و بازار چقدر است؟


علاوه بر این، بازار محصولات خودروسازان خصوصی دلیل دیگری نیز برای بلاتکلیفی دارد. با گذشت نزدیک به یک ماه از اعلام قیمت خودرو‌های مونتاژی توسط شورای رقابت، هنوز خودروسازان خصوصی زیر بار این قیمت‌ها نرفته‌اند؛ بنابراین این بلاتکلیفی علاوه بر نحوه عرضه، در مورد قیمت خودرو‌های مونتاژی نیز وجود دارد که موجب افزایش قیمت این محصولات در بازار خودرو شده است. علاوه بر حواشی خودرو‌های مونتاژی، یک هفته گذشته بستر اتفاقاتی برای خودرو‌های داخلی نیز بود. برای مثال اولویت‌بندی مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو در این هفته اعلام شد. برخی از متقاضیان نیز از خرید خودرو از طریق این سامانه انصراف دادند که این موضوع بسیار مورد توجه سیاستگذاران بود؛ به طوری که آمار انصرافی‌ها در صورتی به طور مداوم از طرف متولی امر اعلام می‌شد که خبری از آمار کل شرکت‌کنندگان در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو منتشر نشد.

با این وجود با بسته شدن پرونده فروش دوم خودرو، قیمت‌ها در بازار نیز با کمی افزایش قیمت همراه بوده است. تصویب واردات خودرو‌های کارکرده در مجلس شورای اسلامی اتفاق دیگری بود که طی هفته گذشته بر بازار خودروی کشور تاثیر گذشت. البته احتمالا این موضوع باید نقش سرعت‌گیر در افزایش قیمت را داشته باشد، چراکه این امید جان گرفته که افراد بتوانند با عملی شدن واردات خودرو‌های کارکرده خودرو‌هایی با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر خریداری کنند.

افت‌و‌خیز بازار

همانطور که اشاره شد، «دنیای اقتصاد» برای بررسی وضعیت بازار خودرو، تغییرات قیمتی ۱۰ خودروی مختلف را مورد واکاوی قرار داده است. دناپلاس دنده‌ای ساده که ۲۴ خردادماه ۵۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، روز گذشته در بازار ۶۰۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد؛ بنابراین طی این مدت دناپلاس دنده‌ای ساده ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت معادل ۳ درصد را تجربه کرده است. قیمت این خودرو در ابتدای خردادماه ۷۰۰ میلیون تومان بود. پژو پارس سال محصول دیگر ایران‌خودرو است که مورد بررسی قرار می‌دهیم. این خودرو طی هفت روز گذشته با ۱۰ میلیون تومان رشد قیمت از ۴۸۵ میلیون تومان به ۴۹۵ میلیون تومان رسید تا ۲ درصد افزایش قیمت را ثبت کند. ابتدای ماه پژو پارس سال ۵۶۰ میلیون تومان قیمت داشت.

خودروی پرطرفدار دیگر بازار، یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲، در بازه زمانی مورد بررسی تغییر قیمتی نداشته و روی ۴۷۵ میلیون تومان ثابت مانده است. این خودرو اول خردادماه ۵۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک آخرین محصول ایران‌خودرو است که تغییرات قیمتی آن را بررسی می‌کنیم. بر این اساس این خودرو از ۲۴ خرداد‌ماه تا روز گذشته تغییر قیمت ۱۰‌میلیون تومانی را تجربه کرده و از ۷۰۰ میلیون تومان به ۷۱۰ میلیون تومان رسیده است.

این خودرو نیز از ابتدای ماه کاهش قیمت قابل‌توجهی داشته است و از ۸۲۵ میلیون تومان به ۷۱۰ میلیون تومان رسیده است. از بین محصولات سایپا شاهین پنج‌میلیون تومان رشد قیمت داشته است. این خودرو که چهارشنبه هفته گذشته ۵۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، روز گذشته ۵۳۵ میلیون تومان خرید و فروش شد. این محصول ابتدای ماه ۶۰۵ میلیون تومان بها داشت. کوییک دنده‌ای R نیز رشد قیمت مشابهی را تجربه کرده و از ۳۳۰ میلیون تومان به ۳۳۵ میلیون تومان رسیده که ۵/ ۱ درصد رشد قیمت داشته باشد. نرخ این خودرو ابتدای خرداد ۳۶۰ میلیون تومان بود.

سری هم به خودرو‌های مونتاژی بزنیم. دیگنیتی پرایم بیشترین رشد قیمت را بین ۱۰ خودروی مورد بررسی «دنیای اقتصاد» به خود اختصاص داده است. این خودرو که هفته گذشته یک‌میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته یک‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد که افزایشی معادل ۸۰ میلیون تومان و ۲/ ۴ درصد را ثبت کند. تغییرات قیمتی این خودرو در ماه خرداد نیز قابل‌توجه بود، به طوری که قیمت این محصول بهمن‌موتور در ابتدای این ماه دو‌میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان بوده است.

فیدلیتی هفت‌نفره محصول دیگر شرکت بهمن نیز که ۲۴ خرداد یک‌میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته نیز به همین قیمت به فروش رفت تا بهای آن بدون تغییر باشد. جک S۳ اتوماتیک نیز خودروی دیگری است که قیمت آن طی هفته گذشته ثابت مانده است. این خودرو طی مدت‌زمان مذکور روی یک‌میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان ثابت مانده است. MVM X۲۲ آخرین خودرویی است که مورد بررسی قرار می‌دهیم. این خودرو که چهارشنبه هفته گذشته ۷۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود، دیروز ۷۹۰ میلیون تومان خریدوفروش شد تا رشد قیمت ۱۰ میلیون تومانی و ۲/ ۱ درصدی را ثبت کند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ کانال وابسته به رائفی پور حمایت از جلیلی را تکذیب کرد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دوئل پزشکیان و جلیلی در راند دوم

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

صدای علیرضا قربانی در تخت جمشید پیچید

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/نامه تند رییس ستاد پزشکیان به قوه قضاییه و مسولان برگزاری انتخابات

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آماده باش دلار برای عصر شنبه بعد از انتخابات/ فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان اقتصاد دوران خاتمی را احیا می‌کند؟

پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

آذری جهرمی: امشب، چون پوششی‌ها نبودند، آقای مجری زحمت آن‌ها را می‌کشید

آمار خلاف واقع سعید جلیلی درباره تورم در مناظره زنده

کنایه معنادار پزشکیان به جلیلی: کارشناس شما می‌گوید بین لندکروز و ۴۰۵ هیچ فرقی نیست

اعتراض سعید جلیلی به حدیث و آیه خواندن پزشکیان در مناظره

عکس/صداوسیما بی‌طرف باش!

صداوسیما به‌خاطر مناظره امشب متهم شد!

دفاع جلیلی از مهاجمان به سفارت عربستان

عکس/کنایه تند یک اقتصاددان به سعید جلیلی: دروغ ممنوع!

 بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعزام طلاب برای جهاد تبیین: اخبار رسیده حاکیست اعزام‌ برای تبلیغ یک کاندیدا و تخریب کاندیدای دیگر است

سعید جلیلی: برنامه دارم که آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کنم

پزشکیان خطاب به جلیلی: آدم‌های «حکومت در سایه» به سفارت انگلیس و سعودی حمله کردند

طعنه‌های سنگین پزشکیان به جلیلی و دولت سایه

گاف جنجالی سعید جلیلی در مناظره با پزشکیان

عکس/قابی از خنده‌های عصبی جلیلی در مناظره امشب

پزشکیان: جلیلی عدد و رقم بلد نیست

پزشکیان:‌ای مردم! در دوره خاتمی زندگیتان بهتر بود یا در دوره رئیسی؟

یک خبر جنجالی درباره رای ندادن قالیباف به جلیلی

پیام پزشکیان به هواداران قبل از رفتن به مناظره دوم

فیلم/آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهندگان افغانستانی از پاکستان

فیلم/سخنرانی ظریف در مشهد به تشنج کشیده شد

عکس/گوشی آمریکایی قالیباف سوژه شد

اینفوگرافی/اف‌ای تی اف چیست؟

لندکروز در ایران ۴۰ میلیارد در امارات ۴ میلیارد تومان!

فیلم/روایت مدیرعامل سابق یک مرکزنظرسنجی از ریزش رای قالیباف بعد از مصاحبه دخترش!

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

آخرین شایعه درباره انتقال پورحمیدی به پرسپولیس

عکسی از ستاد لاکچری جلیلی که پُربازتاب شد

عکس/پیامک امروز پزشکیان به مردم

انتقال مرد سال آسیا به ایران تایید شد

فیلم/اشاره غیرمستقیم ظریف به همسر جلیلی پربازتاب شد

عکس/مسعود فراستی طرفداران جلیلی را سورپرایز کرد

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

کاپیتان سپاهان قید استقلال را زد

سرپرست مدیریت شعبۀ استان مازندران بیمه سرمد معرفی شد

مدیر عامل بیمه سرمد در دیدار با مدیر شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی: تمام تلاش تیم مدیریتی بیمه سرمد، علاوه بر تثبیت رشد همه‌جانبه و حرکت بر مدار سودآوری، افزایش رضایت بیمه‌شدگان بوده است

ساختمان جدید مدیریت بیمه سرمد شعبۀ استان آذربایجان غربی افتتاح شد

رانت بلیت هواپیما به جیب چه کسانی می‌رود؟

خواص شگفت انگیز نوشیدن آب گرم برای بدن

چرا واردات نفت به آسیا کاهش یافت؟

تجاوز گروهی به دختر جوان در آپارتمان اجاره‌ای!

درباره بیماری وبا بیشتر بدانید

معرفی خودرو سفارشی کیم کارداشیان که یک رنج روور خاص است + عکس

هوش مصنوعی مسیر اقتصاد کره جنوبی را تغییر می‌دهد؟

پروژه بهبود راندمان واحد موم گیری شرکت نفت ایرانول راه اندازی شد

طرح معافیت مالیاتی پزشکیان و طیب نیا برای شهروندان

اظهارات تند و عجیب مشاور جلیل درباره حق اظهارنظر شهروندان