اقتصاد۲۴- برچسب ظریفی که بر روی کالا چسبانده میشود چاپ لیبل نام دارد. لیبل معمولاً حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات یک کالا یا محصول است. لیبل روی اجسام چسبانده میشود در حالی که موارد مشابه مانند “اتیکت” بر روی اجسام (توسط نخ یا پلاستیک) نصب میشوند. ولی این مورد درباره همه اجسام امکان پذیر نمیباشد.
قیمت لیبل در مقایسه با اتیکت و موارد مشابه ارزانتر است. علت به کارگیری لیبل سرعت بخشیدن به امور مربوط به خرید و فروش بوده است. لیبلها برای تبلیغات محصول و برند شما به کار میروند. لازم به ذکر است در ابعاد و جنسهای گوناگونی به چاپ میرسند.
سایز این لیبل بسیار گستره میباشد از ۲*۲ تا لیبل بسیار بزرگ برا نصب پشت شیشههای مغازه که به آن استیکر هم میگویند وجود دارد. لیبلها مقاومت متفاوتی دارند. بعضیها ضدآب مانند لیبل روی شامپوها و بعضیها کاغذی و ضد آب نیستند. مثل برچسب اموال که با کندن تکه تکه و خرد میشوند. طراحی لیبل بسیار مهم و تاثیر گذار است چرا که ویترین یک محصول در وهلهی اول لیبل آن است. گفتنی است در مرحله دوم چاپ لیبل مهم است. زمانی که لیبل شما روی محصول قرار گرفت کیفیت بالای آن برای مشتری جلب توجه میکند.
لیبلها اطلاعات گوناگون و مختلفی را به نمایش میگذارند که سه مورد از مهمترین آنها که باید بر روی تمامی آنها وجود داشته باشد. گفتنی است برند یا نام تجاری محصول یکی از مهمترین اطلاعاتی است که مشتری در هنگام خرید و سفارش به آن توجه میکند، یکی دیگر از مواردی که مشتری میخواهد در مورد محصول خریداری شده خود بداند، اطلاعات مختصری در مورد آن است که به طور معمول در چاپ لیبل به آن پرداخته میشود. یکی دیگر از اطلاعات ثبت شده را میتوان اطلاعاتی مانند تاریخ تولید و انقضا، کد QR یا بارکد، هشدارها و احتیاطهای لازم، فواید محصول و سری ساخت دانست.
لیبلی که روی محصولات قرار میگیرد باید دارای ویژگیهای مختلفی باشد. مثل:
احتیاط محصول و محتویات آن
طرح لیبل و بسته بندی
طبقه بندی محصولات
جلب توجه مشتری و افزایش فروش محصول
هشدارهای سلامتی
همانطور که گفتیم امروزه شرکتهای مختلف برای افزایش فروش محصولات خود از لیبلهای متنوعی استفاده میکنند. هر کدام از این لیبلها از لحاظ رنگ، طرح، شکل، اندازه و جنس باهم متفاوت هستند. لازم به ذکر است که استفاده از برچسبهای با کیفیت برای معرفی محصولات بسیار مهم است؛ زیرا لیبلها به طور مستقیم با عوامل بیرونی مانند رطوبت، مواد شیمیایی، نور خورشید و.. در تماس هستند. از این رو شرکتها به کیفیت لیبل محصولات خود بسیار توجه میکنند. از جمله انواع لیبلهای پر کاربرد میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
• لیبل پشت چسبدار
• لیبل کاغذی
• لیبل حرارتی
• لیبل اموال و امنیتی
• لیبل شفاف و...
همانطور که گفتیم یکی از انواع لیبلها لیبل شیشهای میباشد. لیبل شیشهای یا ترنسپرنت مانند لیبل پی وی سی بوده و ویژگی اصلی آن بی رنگ بودنش است. این لیبل قابلیت دید دو طرفه دارد. وقتی مصرف کنندگان میتوانند هر آنچه را در داخل بسته بندی کالا بینند، راحتتر به محصول اعتماد میکنند. برچسب شیشهای شفاف مانند لیبل PVC ضد آب، مقاوم و قابل شستشو است. چنانچه در معرض آب قرار بگیرد از خود واکنش نشان نمیدهد.
به طور کلی ترنسپرنت از نظر ماندگاری و مقاومت بسیار با کیفیتتر از لیبلهای کاغذی است. لیبل ترنسپرنت یکی از پرمصرفترین پشت چسبدارها پس از لیبل کاغذی است. برای چاپ این لیبل از چاپ دیجیتال استفاده میشود. این لیبل در ابعاد و اشکال مختلف طبق سلیقهی مشتری به صورت گرد، بیضی، مستطیل و... تولید میشود.
استفاده از این لیبل، یکی از بهترین شیوههای تبلیغ محصول است. همچنین بهترین گزینه برای افرادی است که میخواهند لیبل روی شیشه محصولشان از دو طرف پیدا باشد. از آنجایی که این جنس لیبل قابلیت چسب گذاری از پشت یا رو دارد. میتوانید آن را از طرف داخلی شیشه بچسبانید. با این حرکت لیبلی خواهید داشت که از بیرون معلوم شود، اما نمیتوان آن را جدا کرد.
از کاربردهای برچسب شیشهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• صنایع خودروسازی
• روی بطری مواد غذایی
• مصارف تبلیغاتی
• بسته بندی آرایشی بهداشتی
• کارتهای گارانتی
• صنایع ساختمانی
• پلمپهای درب جعبه
• در چاپ برچسب تردد و عوارض خودرو نیز استفاده میشود.
همان طور که گفتیم از چاپ لیبل برای اطمینان بیشتر مشتری نسبت به محصول مورد نظر به کار میبرند.. روی این محصول از مشخصات کالا گفته میشود. مشخصاتی مثل نام محصول، تاریخ، لوگوی سازمانی و... وجود دارد. بجز لیبل اقلام دیگری برای تبلیغ و معرفی محصولات شما وجود دارند. یکی از این اقلام چاپ اتیکت نام دارد.
اتیکت به تکه کاغذ کوچکی میگویند که حاوی اطلاعات یا قیمت یک محصول است. اتیکت تبلیغاتی برای محصولات مختلفی همچون پوشاک، کفش، وسایل الکتریکی و... کاربرد دارد. لازم به ذکر است کاغذ و مقواهایی که معمولا با یک زنجیر نازک یا یک نخ یا منگنه به لباس متصل هستند و اطلاعات مختلفی از آن محصول را نشان میدهند. مشخصاتی مثل سایز محصول گرفته تا برند، جنس پارچه، نحوه شستوشو و ... روی آن وجود دارد. چاپ اتیکت در مجموعه صبح آگهی طبق سلیقه مشتری و هم فکری طراحان انجام میشود. در ادامه مطلب با انواع گوناگون اتیکت آشنا میشویم.
در قسمت بالا دربارهی اتیکت صحبت کردیم. چاپ اتیکت و نصب آن روی محصول باعث میشود تا مشتری شما به محصول اطمینان بیشتری کرده و آن را خریداری کند. اتکت در سایزها و ابعاد مختلف طبق سفارش مشتری تولید میشود. یک از یان اتیکتها اتیکت دایرهای میباشد. این اتیکت از انواع جذاب و پرطرفدار بوده و در جنسها مختلف کرافت، سلفون مات و براق، طلاکوب و... چاپ میشود.
نوع دیگر اتیکت خاص نام دارد. این محصول با برشهای خاص و دلخواه مشتری همراه باشد. شما میتوانید این اتیکت را متناسب با محصولتان مثل کیف و کفش و... تهیه کنید. اتیکت خاص یا اختصاصی در جنسهای کرافت، روکش مات یا براق، طلاکوب و لمینت برجسته موجود میباشند. نوع دیگر اتیکت آویز میباشد که نسبت به بقیهی اتیکتها به صرفهتر است. لازم به ذکر است فقط در یک برش منحصر به فرد چاپ شده و قیمت ارزانی دارد.
سایز اتیکت و مارک لباس را متناسب با سایز اطلاعات محصول انتخاب کنید. باید بدانید که محدودیتی برای انتخاب اندازه کاغذ برای اتیکت و مارک لباس وجود ندارد و شما میتوانید هر سایز از کاغذی را که میخواهید برای اتیکت لباس استفاده کنید. به این نکته توجه نمایید که نیازی به جا کردن تمام جزئیات در مارکها نمیباشد، اطلاعات خیلی مهم ظاهری مناسبتر خواهد داشت.
هرچه سایز اتیکت لباس استاندارد و زیاد بزرگ نباشد، افراد تمایل بیشتری برای بررسی محصولات شما خواهند داشت. زیرا سایز بزرگ اتیکت لباس فضای زیادی را اشغال و در هنگام بسته ¬بندی محصول مورد توجه واقع نمیشود. استفاده از رنگ مناسب برای تهیه اتیکت و مارک لباس یکی از نکات پراهمیتی است که باید به آن توجه نمود.