اقتصاد۲۴- یدیعوت احارانوت در ادامه نوشت: این مسیر در وهله اول، برای ترانزیت کالا از شرق به اروپا از طریق اسرائیل و در مرحله بعد، برای جابجایی گردشگران در نظر گرفته شده است.
کامیونها با استفاده از این مسیر زمینی میتوانند به حمل کالا بپردازند. این مسیر هزینه و زمان حمل و نقل را در مقایسه با وضعیت فعلی به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. بر اساس مطالعهای که توسط وزارت خارجه اسرائیل و دولت ایالات متحده انجام شده، تخمین زده میشود که این مسیر میتواند زمان ترانزیت را ۲-۳ روز تا چند هفته و هزینهها را حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.
در حال حاضر، کامیونهایی که از امارات متحده عربی خارج میشوند از طریق پل آلنبی به بندر حیفا میرسند، اما با رویههای بوروکراتیک، از جمله تغییر راننده، کاغذبازی و زمان انتظار طولانی مواجه میشوند. یکی دیگر از گزینه ها، حمل کالا با کشتی از طریق کانال سوئز و سپس انتقال به بنادر اروپایی است که هزینه زیادی نیز دارد. ایده این است که برای مثال، امکان ورود یک کامیون و راننده از دبی به بندر حیفا در اسرائیل، بدون تغییر راننده و کامیون در گذرگاههای مرزی بین کشورها فراهم شود.
وزارت خارجه اسرائیل این طرح را به آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه امریکا ارائه کرده است. به گفته مقامات ارشد اسرائیلی، امریکاییها از این طرح استقبال کرده اند و آن را با امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اردن، در میان گذاشته اند.
این یک پروژه زیرساختی است که از امارات متحده عربی شروع میشود، از عربستان سعودی و اردن میگذرد و به بنادر دریایی اسرائیل ختم میشود. این مسیر بعدا به بحرین و عمان نیز متصل خواهد شد.
حتی قبل از اینکه اسرائیل و عربستان سعودی روابط رسمی برقرار کنند، در تل آویو شانس بسیار خوبی برای پیشبرد نسبتا سریع این طرح وجود دارد، زیرا همه طرفها از کاهش مدت و هزینه ترانزیت سود خواهند برد و این مسیر، شرق آسیا را به اروپا متصل میکند.
اسرائیل با حمایت امریکا، این طرح را به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارائه داده و آنها را به پذیرش این طرح ترغیب میکند. این مسیر زمینی بر اساس جادههای موجود خواهد بود، اما نیاز به ارتقای برخی از جادهها و ساخت بخشهای ویژهای دارد.
بر اساس این طرح، همه کشورهایی که این مسیر جادهای از آنها میگذرد، باید در مورد استانداردسازی کامیونها به توافق برسند تا این کامیونها بتوانند بدون مشکل بین همه این کشورها حرکت کنند. همچنین لازم است در مورد گواهینامه رانندگی برای رانندگانی که مجاز به سفر روان و بدون تاخیر در طول مسیر هستند، توافق کنند.
بیشتر بخوانید: دلواپسی تازه آمریکا؛ نگرانی از حمله غافلگیرانه اسرائیل به ایران
طبق برنامهای که برای توسعه این طرح در نظر گرفته شده، این مسیر در نهایت در خدمت اهداف گردشگری و سفر خواهد بود. این پروژه ارتباط بین اسرائیل و کشورهای منطقه را در زمینه حمل و نقل، زیرساختها و اطلاعات ارتقا میدهد. به گفته منابع آگاه از جزئیات این طرح، این پروژه به لطف امضای توافقنامه ابراهیم و تعهد ایالات متحده به ارتقای صلح در منطقه، امکان پذیر شده است.
در همین حال، واشنگتن، کشورها را به اجرای طرحی برای اتصال خطوط راه آهن از خلیج فارس به اسرائیل و از آنجا به اروپا ترغیب میکند، اما این پروژهای است که اجرای آن چندین سال دیگر طول خواهد کشید، در حالی که مسیر زمینی میتواند در مدت کوتاهی به بهره برداری برسد.
الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل گفت: «وزارت خارجه در تلاش است، دایره صلح را گسترش دهد و از پروژههای منطقهای که موقعیت اسرائیل در خاورمیانه و ثبات منطقه را تقویت میکند، حمایت خواهد کرد. سرمایه گذاری در پروژههای زیربنایی با این بزرگی، به توسعه تجارت بین آسیا و اروپا کمک میکند و رونق را برای کشورهای شریک به ارمغان میآورد.»
در یک سند وزارت خارجه اسرائیل که یدیعوت احارانوت به آن دسته یافته، نوشته شده است: «توافق ابراهیم، واقعیات سیاسی در منطقه ما را تغییر داده و مسیرهای حمل و نقل جدیدی را گشوده است. پروژه اتصال زمینی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل تغییری اساسی در منطقه به وجود میآورد. تغییری که تجارت جهانی در خاورمیانه را ارتقاء میدهد، موقعیت اسرائیل را به عنوان قطب ترانزیت کالا از شرق آسیا به جهان غرب بهبود میبخشد و نقش ایالات متحده را در منطقه برجسته میکند.
پروژه حمل و نقل کالا با کامیون و از مسیر زمینی، راه حلی آسان برای افزایش تجارت است و بستری را ایجاد میکند که همه شرکای این طرح، یعنی ایالات متحده، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اردن و همچنین سایر کشورهای دارای منافع در منطقه، مانند بحرین و عمان، از آن سود خواهند برد.»