اقتصاد۲۴- در آینده نزدیک فروش خودروهای ایرانی در روسیه آغاز میشود. چه مدلهایی از خودروهای ایران به بازار روسیه میآیند، چه مزیتهای رقابتی دارند و چه قیمتی دارند؟ موضوع صنعت خودروی ایران به ویژه، در روسیه، در پس زمینه تحریمهای غرب مطرح شده است. برای اولین بار، بسیاری از روسها به امکان خرید خودروی ایرانی فکر کرده اند.
قرار بود، اولین محموله خودروهای ایرانی تا ژوئن ۲۰۲۳ وارد روسیه شود. آغاز حضور صنعت خودروسازی ایران در بازار روسیه در سالن بین المللی خودرو مسکو ۲۰۲۲ رقم خورد. سپس، ایران خودرو و سایپا نگاه ویژهای به روسیه به عنوان شریک صادراتی ممتاز نگاه کردند.
آغاز فروش خودروی ایرانی شاهین در روسیه از ۱۱ ژوئن ماه برنامه ریزی شده بود. قراردادی به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو برای ۳ سال طراحی شده است. در این مدت حدود ۴۵ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو و سایپا باید به بازار روسیه تحویل داده شود که ۱۰ هزار دستگاه آن در سال اول است.
سه مدل از خودروهای ایرانی سایپا در سال ۲۰۲۳ میلادی در روسیه به فروش میرسد: شاهین، ساینا، کوییک. «شاهین» نمونه اولیه تویوتا یاریس به حساب میآید و با توجه به مشخصات فنی و قیمتی که دارد، میتواند، با لادا وستای روسی رقابت کند.
بیشتر بخوانید: اختلاف قیمت دناپلاس با مردم حساب شود
از ۷۰۰ میلیون یوروی ذکر شده در قرارداد توزیع، ۲۵۰ میلیون یورو به ایران خودرو اختصاص دارد.
کارشناسان معتقدند که تولید کنندگان ایرانی در روسیه با رقابت جدی چینیها روبه رو خواهند شد.
مزیت بدون شک هر سه مدل خودروهای جدید ایرانی، کیسه هوای جلو در هر پیکربندی است. به طور پیش فرض، «شاهین»، «ساینا» و «کوئیک» دارای سیستم ABS داخلی هستند. گزینههای اضافی شامل جعبه دنده CVT است. این امر به شما این امکان را میدهد که به میزان قابل توجهی، در مصرف سوخت صرفه جویی کنید و از حرکت نرم خودرو اطمینان حاصل کنید.
به طور کلی، اینها گزینههای ساده، اما قابل درک برای خودروهای کلاس اقتصادی هستند. اما، معایبی هم دارد. سایپا فقط دو سال یا ۸۰ هزار کیلومتر برای خودروهای خود گارانتی میدهد. با این حال، مذاکرات ادامه دارد. توزیع کننده اصرار دارد که دوره گارانتی را به سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر افزایش دهد. جغرافیای فروش، در مرحله اولیه همکاری سایپا و ایران خودرو، فقط در قسمت اروپایی روسیه در نمایندگیها در دسترس خواهد بود.
صنعت خودروی ایران دارای تاریخچه غنی است. خاستگاه آن، برندهای خودرویی مانند پیکان و سایپا پراید بود. تولید پژو و سمند مرحله بعدی توسعه صنعت خودرو سازی این کشور بود. بعدها، برند تیبا پرفروشترین برند ایران بود. نام «پیکان» به تنهایی حس نوستالژیک را در میان ایرانیان برمی انگیزد. این اولین خودرو کلاس سدان در ایران است. تولید آن توسط ایران خودرو آغاز شد و با این نام به مدت ۳۸ سال از خط مونتاژ خارج شد.
پیکان تا زمان معرفی برند پراید سایپا در اواسط دهه ۹۰ پرفروشترین خودروی سواری ایران بود. پراید نتوانست رکورد پیکان را برای طولانیترین عرضه شکست دهد، اما در سال ۲۰۰۵ میلادی، فروش آن ۲.۵ برابر بیشتر از رقبا از جمله پیکان بود، بنابراین، یک دوره بزرگ با دوران دیگری جایگزین شد.
یکی دیگر از بردارهای توسعه صنعت خودرو در ایران، وام گرفتن فناوریها و مدلها از خارج است. تا به امروز، بیش از ۲۵ شرکت سازنده در ایران خودرو تولید میکنند. بزرگترین شرکت خودروسازی، ایران خودرو است. طیف مدلهای آن شامل برندهای ملی و مدلهای مبتنی بر بزرگترین غولهای خودرو سازی جهان مانند پژو میشود.
منبع: دیپلماسی ایرانی