تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
مهدی روزبهانی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

سهامداران خُرد بورسی دست به ماشه شدند/ نوشداروی دیرهنگام رئیس جمهور پس از افت ۵۰ درصدی بازار سرمایه

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران خرد بیش از همیشه چشم انتظار حمایت دولت از بورس هستند، گفت: انتظار داریم شنبه و یکشنبه خوبی در انتظار بورس باشد؛ اما برای ادامه این روند صعودی، پیش شرط‌هایی لازم است.

بورس تهران

اقتصاد۲۴- میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران روز سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ در حالی با افزایش ۱۹ هزار و ۷۶۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۹۹۳ هزار و ۶۷۰ واحد رسید که در دل سهامداران رخت می‌شویند.

ارزش معاملات خرد بورسی روز سه شنبه رقم ۴ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان را تجربه کرد؛ این در حالی است که ۹۰ روز قبل ارزش این معاملات به ۲۵ همت رسیده بود؛ بنابراین ارزش اندک معاملات خرد بورس خود گواه حال و روز خراب بورس و سهامداران آن است.

اما سوال اصلی این است که بورس در هفته آینده به چه سمت و سویی می‌رود و پیش شرط بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای چیست؟

آقای رئیسی! سهامداران خرد از شعار خسته شده اند، کاری کنید

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: وزیر اقتصاد اعلام کرد معاون اول رئیس جمهور از وزرای نفت، نیرو و سایر وزارتخانه‌های مرتبط خواسته از هرگونه سیاستی که در ایام آتی منجر به بی اعتمادی و افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی و صنایع بزرگ کشور می‌شوند پرهیز کنند.‌ ای کاش آقای رئیسی تنها یک بار فیلم مناظرات انتخاباتی و صحبت‌های انتقادی خود در مورد اقتصاد دستوری، دخالت دولت در بازار، ثبات بازار، حمایت از تولیدکننده و... را ملاحظه می‌کردند تا متوجه شوند که «به عمل کار برآید به سخندانی نیست!»

وی ادامه داد: از نظر سهامداران بورسی طولانی‌ترین فاصله، فاصله حرف تا عمل مسئولان است.

تاثیر انتشار اوراق دولتی جدید بر بورس تهران

«اوراق دولتی جدید به میزان ۳۵ همت منتشر شد. تاثیر انتشار این اوراق بر بورس چیست؟» روزبهانی در پاسخ به این سوال اقتصاد ۲۴ گفت: نرخ بازدهی این اوراق تا سررسید تقریبا به ۲۷.۵ درصد می‌رسد که قطعا جذابیت لازم برای صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری برای تبدیل سهم به اوراق را نخواهد داشت.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، سیاست بانک مرکزی کنترل نرخ سود اوراق جدید است. در همین راستا بانک مرکزی در حال بازخرید اوراق خریداری شده توسط بانک‌ها در سال‌های گذشته است تا اوراق با سررسید جدید را خریداری کنند.

سهامداران خُرد بورسی

روزبهانی افزود: هرچند به نظر می‌رسد این اوراق تمام نقدینگی بورس تهران را می‌بلعد، اما جذابیتی برای صندوق‌های سرمایه گذاری یا شرکت‌های سرمایه گذاری بورسی ندارد.

سقوط ارزش دلاری بازار سرمایه

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش دلاری بورس در حال حاضر ۶۳ درصد پایین‌تر از سقف سال ۱۳۹۹ است، گفت: در حالی که شاخص بورس ایران (بورس و فرابورس) از نظر عددی به مقدار سال ۱۳۹۹ رسیده، ارزش دلاری بازار سرمایه در مرداد ۱۳۹۹، ۴۳۰ میلیارد دلار بود و در حال حاضر مقدار آن ۱۶۰ میلیارد دلار است که ۶۳ درصد پایین‌تر از سقف ۱۳۹۹ است.

روزبهانی ادامه داد: با فرض اینکه قیمت دلار ثبات داشته باشد ارزش کل بازار کنونی باید ۱۶۸ درصد رشد کند تا دوباره به مقدار سال ۱۳۹۹ برسیم به این معنا که با توجه به قیمت دلار و شاخص کل بازار سرمایه، بازار از همین نقطه باید ۱۶۸ درصد رشد کند تا به مقدار سال ۱۳۹۹ برسیم.

سیگنال ورود به سهامداران خرد

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه چه زمانی بورس به دوران رونق خود بازمی گردد، گفت: تا زمانی که ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه به بالای ۸ هزار میلیارد تومان نرسد رونق به بورس برنمی گردد.


بیشتر بخوانید: پس لرزه یک خبر در بورس تهران/ تا زمانی که خبر مثبتی نیاید حال و روز بورس همین است


روزبهانی تاکید کرد: تنها زمانی سیگنال خرید به سهامداران خرد بزرگ بازار سرمایه صادر می‌شود که ارزش معاملات خرد بورس به بالای ۸ همت برسد.

شرط صعود شاخص کل بورس تهران

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورس در هفته آینده گفت: با توجه به مثبت‌های روز سه شنبه بازار و صف‌های خرید صنایع پالایشی، انتظار داریم شنبه و یکشنبه خوبی را در بورس تهران شاهد باشیم؛ ولی برای ادامه روند مثبت و روز‌های مثبت آینده نیاز به ارزش معاملات بالایی داریم.

روزبهانی افزود: تا زمانی که ارزش معاملات به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان نرسد، بازار رنج می‌زند.

سهامداران دست به ماشه شدند

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت سهام به قیمت‌های جذابی برای خرید رسیده اند، گفت: خیلی از سهامداران دست به ماشه اند و منتظر صدور سیگنال خریدند؛ در صورتی که در بورس چند روز پیاپی، کندل‌های مثبت قوی داشته باشیم سیگنال مثبت خرید به بسیاری از فعالان بازار‌های موازی که در رکود قرار دارند، صادر می‌شود.

روزبهانی خاطرنشان کرد: طی ۳ ماه گذشته بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شده است. اگر این نقدینگی وارد جامعه شود موجب تورم سنگینی در بازار‌های دیگر خواهد شد. به نفع دولت است که هرچه سریع‌تر اوضاع بورس را سر و سامان بدهد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
0
0
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
جاناچه می فرمایی،دولت طوری ملت راگیرانداخته که هرچه بیشترتلاش کندبیشترفرومی رود،وتنهاملت وسهامداران موردتوجه نیستندوکسی به فکرآنهانیست،چون دولت دربورس دوسربرنده است چه سقوط کند،چه صعودوطوری عمل می کندکه ملت نه فروش برایشان فایده داردنه خریدبلکه بیشترماندن چون دیگرپولشان ارزشی ندارد،وازآن طرف هم تمام سودشرکتهارابه شکلهای مختلف بالامی کشدوملت راضی به سود۵،۶درصدی پولشان هرچندازآن طرف ارزش پولشان به یک هزارم سال ۹۸رسیده.وناچارادست وپامی زنندوهیچ کس هم جرات بیان حقایق راندارندوصدای ملت هم به جایی نمی رسدیابهتربگویم گوش شنوایی نیست،واگرباشدهم مسئولی اهمیت نمی دهدچون کسی قرارنیست که مسئولیت درقبال مردم داشته باشدفقط درقبال ......مسئولن.
ناشناس
0
0
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
سهامداران حقیقی و حتی مردم عادی به این اعتقاد و باور رسیده اند ، بازار سرمایه و بورس ، حیات خلوت دولت و محل تامین نقدینگی و کسری بودجه دولت است .
عاطفه
0
0
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
خوب دزدیش کرد کمبود بودجه جبران کرد. حالا میخواد دهن مردم بدبخت که به اینا اعتماد می کنن ببندن. هیچ ظلمی پابرجا نبوده هیچ ظلمی
ناشناس
0
0
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
از شنبه به احتمال بسیار قوی (۹۹درصد) تا پایان سال بورس پرواز خواهد کرد و شاخص کل ۴ میلیون واحدی را فتح خواهد کرد. با دلار ۵۰ هزار تومانی و سکه‌ ی ۲۹ میلیونی ، شاخص کل بورس باید حداقل بالای ۵ میلیون واحد باشه نه زیر ۲ میلیون واحد.
ی ابنده خدا
0
0
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
تثبیت قیمت دلار ونقش آن در اقتصاد با ابن نوساناتی که دارد،بورس راهم دچاربی رونقی و نوسانات دائمی نموده که با یک آهنگ معمولی روبه رشددرتضادست مثلایک عدد قرص معمولی در داروخانه حول و حوش ۷۰۰الی ۸۰۰برای مصرف کننده تمام می‌شود وقطعاً در شرکت تولید کننده قیمتی حدودن یا کمی کمتر ولی چرا باید سهام شرکت‌های تولید ابن قرص وداروها باید پس‌از گذشت سالیان سال به حدی از قیمت قابل قبولی نرسیده باشد؟!! باید دولت حتی در قیمت سهام شرکتهاباتوجه به رقم بالای نرخ داروهای تولیدی شرکت‌های مربوطه نظارت وکنترل دقیق داشته باشد.
مجید
0
0
جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
شما چقدر ساده اید از سالد۹۹ تا حالا بورس وسیله ای .... برای دولت و عده ای خاص از جیب ملت شده خودشون هر وقت بخان بالا میبرند و هر وقت بخان ریزشی می کنند تا پول مردم بدبخت را غارت کنند
سمان
0
0
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
رییسی جلوی پل صراط منتظر باش زندگیمون نابود کردی حالا تازه یادت افتاده از بورس حمایت کنی
نکته بین
0
0
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
آخه اقتصاد دان با سواد... !!!!!! 15 هزار میلیارد تومان پول زیادیه.... که اگه وا رد جامعه بشه موجب تورم سنگینی بشه؟
ناشناس
0
0
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
به نظرم این بازار بورس هم یک دامی شده برای قشر مستضعف که سر بندش به دست مسؤلان ودولت افتاده وفقط به فکر پر کردن جیب خودشون هستن، در صورتی که بورس و اوراق بهادار و باید تبدیل کرد به یک بازار سالم وبدون استرس، که مردم نقدینگی شون رو کم کنن که باعث تورم نشه، واینجا هم مردم سود سرمایه شون رو میبرن هم دولت بابت نقدینگی وتورم خیالش راحت تر میشه، به امید روزهای خوب
ایرانی
0
0
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
۱۵هزار میلیارد در سه ماه ،یا در سه روز .اصلاح کنید لطفاً
ناشناس
0
0
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
رشد دستوری سقوط آزاد را هم بدنبال دارد
علی
0
0
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
از سال ۹۹ پول ما تو بورسه هنوز از اصل پول ۵۰درصد تو ضرریم در حالی که قیمت همه چیز ۱۰ برابر شده ،اگه هم دولت قبلی و هم دولت فعلی دخالت تو بورس نمی کرد قطعا چنین بلایی سر مردم نمی امد ،اونوقت اینا انتظار دارن مردم تو انتخابات هم شرکت کنن ،
م صادقی
0
0
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
دوستان هشیار باشید باز موقع ورود به بازار هستش و با سهام شرکت های کوچک شروع کنید و دنبال شاخص ساز ها نرین سهام هم وزن مثل فروژ آبین ثشاهد مناسب برای ورود هستن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

ادا و اطوار نعیمه نظام دوست در پشت صحنه یک سریال + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استایل ساحلی شبنم مقدمی داور صداتو!

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

دعوای زرگری مجلس و بانک مرکزی در بازار ارز/ مجلس بلوف می‌زند، خودش عامل مشکلات ارزی است/ کف قیمت دلار ۵۸ هزار تومان است

فیلم/سکانس عاشقانه سریال پایتخت که سانسور شده بود!

اولین واکنش به حواشی امروز، پیرامون نیکا شاکرمی

با روش فعلی فقط فقر تولید می‌شود

فیلم/ هنرنمایی قائدی مورد توجه شبکه تلویزیونی امارات

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

عکس/ استایل گران قیمت بهاره رهنما

عکس/ نفس بازغی در یک مکان زیبا

رئیس اتحادیه طلای تهران: اعتصاب طلافروش‌ها در واکنش به مقررات مالیاتی دولت

آزار شیطانی به بهانه گشایش بخت

اینفوگرافی/ بدهی بابک زنجانی چقدر بود؟

روحانی: از موارد ردصلاحیتم اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان بود

کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود

سرمربی استقلال: واگذاری باشگاه اتفاق بزرگی بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها

عکس/استایل مجلسی المیرا شریفی‌مقدم در یک کنسرت

وزیر کشور: تقسیم استان تهران توسط دولت در دست بررسی است

رضا شیخی درگذشت

عکس/تیپ خاص و کژوال رضا عطاران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

حذف معافیت مشمولان ۳۵ ساله و دارای ۲ فرزند از قانون بودجه

افشاگری ترامپ درباره کناره گیری نتانیاهو از حمله مشترک به کاروان سردار سلیمانی

عکس/غلط املایی تابلو زیباکلام

عکس/کارت جشن عروسی بنی‌صدر در سال ۵۳

درگیری دو همکلاسی در شوش منجر به قتل شد

برق این شهر‌ها فردا قطع می‌شود!

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/رقص جذاب داوود رشیدی

زالو درمانی جه تاثیری دارد؟

تاثیر مصرف نمک در درد‌های زنانه

حقوق کارگران چقدر از تورم عقب‌مانده است؟

واکنش آذری جهرمی به ممنوعیت پخش سریال حشاشین

عکس/ خانه لاکچری هانده ارچل بازیگر ترک فیلم مست عشق

انگیزه متهم برای قتل زن مورد علاقه‌اش: فقط می‌خواستم گوشی‌اش را چک کنم

چگونه دو اسپیکر بلوتوثی را به هم وصل کنیم؟

عکس/ استایل جذاب مه لقا باقری سوژه کاربران شد

چطور بفهمیم کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده؟

فیلم/ اعتراف سارقان موتورسوار اتوبان های تهران

داور بازی استقلال و تراکتور استعفا داد!

سازنده واکسن آسترازنکا اعتراف کرد

فیلم/ چهره‌های فضای مجازی زیر ذره بین قوه قضاییه

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری