تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۲

چرا لایحه حجاب زیرزمینی شد؟

 فعال سیاسی اصولگرا گفت: در اولین گام در رابطه با لایحه حجاب و عفاف به نظر می‌رسد این تصمیم، بدون در نظر گرفتن افکار عمومی انجام شده و نمایندگانی که به این روش رأی دادند اعتمادی به لایحه خودشان هم که یک فوریت آن تصویب شده ندارند.

گشت ارشاد

اقتصاد۲۴- فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که طبق نظر مجلس، لایحه حجاب و عفاف مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شده و برای تصویب به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شد این موضوع چه تاثیری در روند تصویب لایحه دارد، گفت: در اولین گام در رابطه با لایحه حجاب و عفاف به نظر می‌رسد این تصمیم، بدون در نظر گرفتن افکار عمومی انجام شده و نمایندگانی که به این روش رأی دادند اعتمادی به لایحه خودشان هم که یک فوریت آن تصویب شده ندارند. به خاطر اینکه می‌ترسند مفادی که در این لایحه است در صحن علنی مورد چالش و مناقشه قرار بگیرد و قاعدتا روی افکار عمومی تأثیر منفی بگذارد.

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا گفت: قاعدتا لایحه عفاف و حجاب باید برای اقناع افکار عمومی در صحن علنی بررسی می‌شد. این رفتار نشان می‌دهد، خود کسانی که از این لایحه دفاع می‌کنند، اطمینانی به اینکه این لایحه بتواند افکار عمومی را اقناع کند، ندارند و به همین خاطر در پستوخانه مجلس به دنبال تصویب آن هستند.

وی افزود: برای فرار از روش‌های عادی درخصوص قانونی که همه افراد کشور را دربرمی‌گیرد و قانونی نیست که فقط برای بخشی از جامعه تصویب شود، قاعدتا این لایحه باید برای اقناع افکار عمومی در صحن علنی بررسی می‌شد. این رفتار نشان می‌دهد، خود کسانی که از این لایحه دفاع می‌کنند، اطمینانی به اینکه این لایحه بتواند افکار عمومی را اقناع کند، ندارند و به همین خاطر در پستوخانه مجلس به دنبال تصویب آن هستند.

حسین کنعانی‌مقدم

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که معایب و مزایای این لایحه در کجاست که مجلس تصمیم گرفت آن را به اصل ۸۵ ارجاع دهد، گفت: یکی از مزایای تمام لوایح، قوانین و طرح‌هایی که در مجلس تصویب می‌شود این است که به برخورد سلیقه‌ای پایان داده و این مسأله را قانونمند می‌کند. مشروط بر اینکه وقتی قانون وضع می‌شود برخاسته از همه سلیقه‌ها و گرایش‌های سیاسی و یکجانبه نباشد. به دلیل آنکه فصل‌الخطاب در همه مسائل کشور قانون است، وقتی قانونی وضع می‌شود، دیگر کسی نمی‌تواند برخورد سلیقه‌ای، خطی یا جناحی با مسائل کشور به ویژه در مسأله حجاب و عفاف داشته باشد.

وی تصریح کرد: وقتی من لایحه را خواندم برای یکی از نمایندگان مجلس نوشتم به نظر می‌رسد این لایحه خیلی مفصل‌تر از قانون اساسی است. بررسی مفاد و ریزه‌کاری‌هایی که دارد، تعیین و تکلیف‌هایی که برای تمام ارکان نظام از قوه‌قضائیه گرفته تا قوه‌مجریه و حتی نیرو‌های نظامی و انتظامی مشخص کرده، برای همه ممکن است قانون وضع شود، اما مسائل اجرایی در آن دیده نشده است. به نظر می‌رسد بیشتر آمال و آرزو‌های بعضی از گروه‌های سیاسی در این لایحه آمده است تا یک لایحه جامع‌الاطراف و لازم‌الاجرا که در صحنه عمل هم قابلیت اجرا داشته باشد. چون در بعضی از قوانین که وضع می‌کنیم، فقط دیگران را مجرم قلمداد می‌کنیم و با مجرم شناختن دیگران عملا بخشی از جامعه را از فعالیت‌های اجتماعی – سیاسی یا فرهنگی کشور به خاطر جرم‌انگاری‌هایی که صورت می‌گیرد، منع می‌کنیم.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که به نظر شما تصویب این لایحه چه تأثیری بر جامعه دارد، گفت: به طور مثال قانونی برای جمع کردن ماهواره‌ها وضع شد، یک مدت با شدت و حدت این قانون را در معرض اجرا قرار می‌دهند و بعد که با مخالفت‌ها مواجه می‌شوند کم‌کم قانون کمرنگ شده و از رده خارج می‌شود.

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این لایحه دستخوش تغییراتی خواهد شد، زیرا برخی از نمایندگان اعلام کردند نباید درباره موضوع حجاب و عفاف عجولانه تصمیم‌گیری شود، گفت: خیر. اعضای کمیسیون ماده ۸۵ همان‌هایی هستند که این قانون را جمع‌بندی کردند. اما من می‌گویم سرهم‌بندی‌اش کردند و قاعدتا ممکن است در مورد همین قانون با تغییرات خیلی جزئی با فشار افکار عمومی از شدت و ضعف آن کم شود، اما شاکله قانون همان است که مطرح کردند و این موضوع دستپخت کسانی است که در کمیسیون حضور دارند.

وی افزود: نکته‌ای که بحث قانون حجاب و عفاف دارد این است که بحث حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی بوده و از دو جنبه قانونی و شرعی قابل بررسی است. قاعدتا در بحث شرعی شورای نگهبان دقت‌نظر دارد، فق‌ها و علمای ما در این‌خصوص باید به یک اجماعی برسند و فتاوایی که در این خصوص داده می‌شود، برای مقلدین مراجع تقلید ما لازم‌الاجرا است. ممکن است در این خصوص اختلاف‌نظر‌ها و اختلاف فتاوایی وجود داشته باشد، اما اینکه در بحث قانونی بیاییم ۹۰ درصد جامعه را درگیر قانونی با این وسعت کنیم و با جرم‌انگاری، تکالیفی برای سازمان‌ها و مراکز مختلف قرار بدهیم، به نظر می‌رسد ما وارد یک چالش جدی می‌شویم که کنترل آن کاملا مشروط خواهد بود و نیاز به زمان و دقت‌نظر دستگاه‌های اجرایی دارد که سلیقه‌ای برخورد نکنند و به دنبال ایجاد تنش و چالش در درون جامعه نباشند.


بیشتر بخوانید: معاون دادستان کل کشور در مورد لایحه حجاب: از مجلس خواستیم نواقص را برطرف کنند نه اینکه دست ما را ببندند!


کنعانی‌مقدم درباره اینکه برخی می‌گویند چرا مجلس به جای حل مسائل معیشتی و اقتصادی که درصد بسیاری از مردم با آن مواجه هستند، به موضوعاتی مانند حجاب و عفاف که مقوله فرهنگی است می‌پردازد، اشکال کار در کجاست، گفت: اتفاقا نماینده مجلسی از من نظر خواست، گفتم اگر مجلس آنقدر قدرتمند است که چنین قانونی با این همه ابعاد و نقطه‌نظرات مخالف در کشور، به تصویب برساند و اجرا کند، چرا این توان را بر این نمی‌گذارد تا در مقابل گرانی، تورم، مشکلات اقتصادی، رفع موانع تولید اقدامی کند و آن را پایه و اساس قدرت مجلس قرار نمی‌دهد؟ اگر مجلس ناتوان است، پس این قانون را هم نمی‌تواند به خوبی به سرانجام برساند. اگر توانمند است، اولویت ما مسائل معیشتی مردم است که مجلس باید با تمام قوا به آن بپردازد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا مجلس می‌تواند در حوزه مسائل معیشتی مردم هم اینگونه تصمیم‌گیری کند، گفت: کار از قانونگذاری در این زمینه‌ها گذشته است. آقای قالیباف هم صحبتی کردند و گفتند باید برای مسائل اقتصادی تصمیمات سخت گرفت. باید گفت مشکل ما گرفتن تصمیمات سخت نیست، خیلی از تصمیمات سخت را گرفتیم، مشکل ما این است که کسی نیست آن تصمیمات را اجرایی کند. هرکسی می‌آید آن کار دیگر می‌کند. به نظر می‌آید با این شیوه‌هایی که ما در مسائل اجرایی کشور دنبال می‌کنیم، حفظ وضعیت موجود مطلوب‌ترین راه برای مسئولین است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پشت پرده‌های مشکوک افزایش نجومی قیمت مسکن تا متری ۲ میلیارد تومان!/ دست‌های آلوده بانک‌ها در پشت صحنه افزایش قیمت‌ها/ بازاری وحشی‌تر از بازار مسکن در تهران نیست

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

عکس/تیپ متفاوت مژده لواسانی در کنسرت روزبه بمانی

کریستوفر نولان فیلم ساز افسانه‌ای کیست؟

عکس/استایل خیابانی بازیگر سریال یانگوم

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

فیلم/آموزش کنسرو کردن خورشت قرمه سبزی

سید هادی شیخ الاسلامی، مدیرعاملی در نقش تخریب‌گر!/ ری برندیگ ناکام بیمه میهن

فیلم/طعنه سنگین جواد هاشمی به مهران رجبی!

فیلم/ خلق چهره با کفش و کفی

انتقاد تند و تیز نماینده زنجان از دولت رئیسی

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات