تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

پوتین چگونه مخالفانش را ساکت می‌کند؟

دو ماه پس از رهبریِ شورش علیه فرماندهان ارشدِ ارتش روسیه، اینک به نظر می‌رسد که سقوط مرگبار جت شخصیِ حامل یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، روش نوینی را به لیست بلندبالای ترورهای کرملین افزوده است.

پوتین

اقتصاد۲۴- از لباس زیرِ آغشته به نوویچوک و چای پولونیوم تا ترور مخالف با چکاندن ماشه، کشتار و حذف منتقدان و مبارزان هربار به شکلی متفاوت رخ داده است. داستان مخالفت هر چه که بوده، در خلال حکم رانیِ ۲۳ سالۀ ولادیمیر پوتین، منتقدان کرملین، روزنامه‌نگاران و جاسوسان فراری به دلیل سرکشی و مخالفت با حکومت با رفتار‌های بی‌رحمانه‌ای از این دست مواجه شده‌اند.

دو ماه پس از رهبریِ شورش علیه فرماندهان ارشدِ ارتش روسیه، اینک به نظر می‌رسد که سقوط مرگبار جت شخصیِ حامل یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، روش نوینی را به لیست بلندبالای ترور‌های کرملین افزوده است.

کرملین روز جمعه تاکید کرد این اتهام از اساس کذب است و ارتباطی با سقوط جت ندارد؛ بااین‌حال واضح است که خصومت طولانی مدتِ پریگوژین با ارتش و قیام مسلحانه‌ای که او در ماه ژوئن رهبری کرد، به دولت روسیه انگیزۀ زیادی برای انتقام‌جویی بخشیده است.

مرگ پریگوژین و سایر اعضای گروه مزدور ازجمله دیمیتری اوتکین -که از او با عنوان بنیان‌گذار یا سهام‌دارِ واگنر یاد می‌شود- نیز از الگوی غالبِ اقدام دولت روسیه علیه منتقدانش -ازجمله روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و متحدان سابقی که از ریل خارج شده اند- پیروی می‌کند.

در این نوشتار به مهم‌ترین قتل‌های مستند یا اقداماتی که به فرمان کرملین منجر به قتل شده‌اند، اشاره می‌شود:

۱. قتل‌های ناشی از مسمومیت:

مقام‌های اطلاعاتی روسیه مسمومیت‌های سیاسی را به سبکی هنری مبدل ساخته‌اند. ناظران سیاسی بر این باورند که دانشمندانِ اتحاد جماهیر شوروی چندین دهه بر ساخت سموم بی‌رنگ و بو متمرکز بوده‌اند تا حذف سیاسی مخالفان به بهترین نحو ممکن به انجام برسد. مصاحبه‌ای که در سال ۱۹۵۴ با یکی از مأموران کاگ‌ب انجام شد، پرده از این واقعیت برداشت که پیش از این اثربخشیِ سموم روی زندانیان زنده آزمایش شده است.

شاید مسمومیت شیوه‌ای قدیمی برای سربه‌نیس‍ت‌کردن باشد؛ اما به باور ناظران، شیوه‌ای محتاطانه‌ای برای ترور است، چراکه می‌تواند بدون شناسایی فوری صورت گیرد و به مجرم اجازه می‌دهد تا به‌راحتی از صحنه جرم بگریزد. درنتیجه قتل با مسمومیت به‌نحوی باورپذیر از جانب کرملین انکار می‌شود.

روش‌های مخوف روسیه در حذف مخالفان اولین بار در جریان پروندۀ الکساندر لیتویننکو (مخالف پوتین که در سال ۲۰۰۶ بر اثر مسمومیت با پولونیوم در لندن درگذشت) مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت.

لیتویننکو کمی قبل از مرگ به خبرنگاران گفت که سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) هنوز در حال کار با آزمایشگاه‌های مربوط به سموم دوران شوروی است. بعد‌ها تحقیقات بریتانیایی به این نتیجه رسید که عوامل روسی لیتویننکو را احتمالاً با تأیید پوتین به قتل رسانده‌اند.

بیش از یک دهه بعد، سرگئی اسکریپال، افسر سابق اطلاعات نظامی روسیه که به جاسوس دوجانبۀ بریتانیا مبدل شده بود، از مسمومیت با عامل شیمیاییِ اعصاب موسوم به نوویچوک در سالزبری جان سالم به در برد.

نوویچوک به معنای "تازه وارد" است و به گروهی از عوامل اعصاب اطلاق می‌شود که توسط اتحاد جماهیر شوروی در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ برای فرار از محدودیت‌های بین‌المللی در خصوص سلاح‌های شیمیایی ساخته شده است.

کمی پس از سوء‌قصد به اسکریپال که منجر به کشته‌شدن یکی دیگر از ساکنان محلی به نام داون استرجس (فردی که ناخواسته نوویچوک را روی مچ دستانش پاشید) شد، پوتین این جاسوس دوجانبه را "خائن" و "به‌دردنخور" لقب داد و در مصاحبه‌ای جداگانه اظهار داشت که می‌تواند هر چیزی را ببخشد جز "خیانت".

مسکو ید طولایی در تعقیب و حذف اپوزیسیون سیاسی دارد.

در آگوست ۲۰۲۰، الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان - که اکنون زندانی است - در خلال پرواز از سیبری به مسکو ناخوش و کمی بعد نیز برای معالجه به آلمان منتقل شد. پزشکان آلمانی دریافتند که ناوالنی با نوویچوک مسموم شده است.

تحقیقاتی که توسط وب‌سایت بلینگ‌کت انجام شد، حداقل هشت عامل اف‌اس‌بی را شناسایی کرد که ظاهراً در مسمومیت ناوالنی دخیل بوده‌اند. یکی از عواملی که گفته می‌شود در مسمویت ناوالنی دخالت داشت، در تماس تلفنی با رهبر مخالفان به نقش خود در این توطئه اعتراف کرد.

سرویس‌های امنیتی روسیه ظاهراً روس‌های کمتر برجسته‌ای از جمله نویسنده دیمیتری بایکوف و پیوتر ورزیلوف، سخنگوی غیررسمی گروه هنریِ پانکِ پوسی رایت (گروه فمینیست پانک راکِ مخالف پوتین و مستقر در مسکو) را نیز مسموم کرده‌اند. ورزیلوف کمی پس از ابتلا برای معالجه به آلمان منتقل شد.

شواهدی در دست است گویای این‌که روسیه از زمان حملۀ نیرو‌های پوتین به اوکراین به این رویه ادامه داده است.

اخیراً گزارشی تحقیقی توسط خبرگزاری مستقل اینسایدر انجام شده و ادعا کرده که سه روزنامه‌نگار روسی که به مواضعِ ضد کرملینی شهرت دارند، ممکن است در کشور‌های خارجی ازجمله آلمان و گرجستان مسموم شده باشند.

۲. قتل بر اثر اصابت گلوله

هرچند سم به‌مثابۀ سلاح منتخب در روسیۀ پوتین نقش‌آفرینی کرده است، چندین منتقد کرملین نیز طی سال‌ها به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

در سال ۲۰۰۶، آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار نوایا گازیتا (از مشهورترین روزنامه‌های روسی‌زبانِ منتقد دولت روسیه) که در مورد نقض حقوق بشر گزارش می‌داد، در بازگشت از سوپرمارکت به خانه، خارج از آپارتمان خود در مسکو کشته شد. پنجاه و چهارمین سالگرد تولد پوتین بود و پولیتکوفسکایا ۴۸ سال داشت. پنج مرد و یک افسر پلیسِ سابق به این قتل محکوم شدند، اما نزدیکان پولیتکوفسکایا آ‌ن‌ها را صرفاً حامل سلاح اجاره‌ای و آمر دستورات دیگران توصیف می‌کنند.

وقیحانه‌ترین حذف سیاسی قطعا ترور بوریس نمتسوف، رهبر برجستۀ اپوزیسیون است که در سال ۲۰۱۵ در قلب مسکو به وقوع پیوست. نمتسوف در مقابل کرملین از پشت‌سر هدفِ چهار گلولۀ مهاجم ناشناس قرار گرفت و جان باخت.

تحقیقات مشترک روزنامه‌نگاران اینسایدر، بی‌بی‌سی و بلینگ‌کت نشان می‌دهند که نمتسوف تقریباً یک سال قبل از ترور روی پُل بولشوی موسکوورتسکی، زیر نظر عوامل اف‌اس‌بی بوده است.

با‌این‌که اکثر ترور‌های سیاسی در خاک روسیه رخ داده‌اند، مسکو متهم است که مخالفانش را در خارج از کشور نیز به ضرب گلوله از پای درآورده است.

مهم‌تر از همه، سوء‌قصد به زلیمخان خانگوشویلی، شهروند گرجستانی است. او که در اوایل دهۀ ۲۰۰۰ در جنگ دومِ چچن علیه روسیه مبارزه کرد، در تابستان ۲۰۱۹ در پارک حیات‌وحشِ مرکز برلین (کلینر تیرگارتن)، از فاصلۀ نزدیک مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت.

قاضی آلمانی، مامور مظنون اف‌اس‌بی، وادیم کراسیکوف را به خاطر تلاش برای ارتکاب ترور ضربتی و برنامه‌ریزی‌شده به حبس ابد محکوم و اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی روسیه هویت و پاسپورت جعلی و منابع لازم برای انجام این ترور را در اختیار کراسیکوف قرار داده‌اند.

کراسیکوف تنها مامور مظنون اف‌اس‌بی است که در خارج از کشور به جرم قتل دستگیر و محکوم شده است. گزارش‌ها حاکی از تلاش پیگیر مسکو برای تبادل وی با گروگان‌های غربی است.


بیشتر بخوانید: دستگاه ضبط مکالمات هواپیمای پریگوژین، فرمانده واگنر پیدا شد


۳. مرگ‌های مشکوک:

گزارش‌های متعددی از مرگ رهبران برجستۀ روس در وضعیت‌های پرابهامی مثل خودکشی یا سقوط از بلندی گزارش شده است.

در سال ۲۰۱۳، بوریس برزوفسکی (از رقبای رئیس‌جمهور پوتین) در حمام خانه‌اش واقع در منطقۀ آسکوت انگلستان حلق‌آویز پیدا شد. برزوفسکی از اعضای سابق کرملین و منتقد سرسخت دولت پوتین بود که از اوایل سال ۲۰۰۰ به بریتانیا تبعید شده بود.

تحقیق در باب مرگ برزوفسکی چیزی فراتر از علت رسمیِ مرگ یعنی خودکشی را به اثبات نرساند، اما یکی از پزشکان قانونی آلمان که از حمایت خاندانی بلندپایه برخوردار است، اعلام کرده که براساس عکس‌های کالبد شکافی، برزوفسکی خود را نکشته است.

منتقدان بسیاری مانند برزوفسکی در شرایط مرموز جان خود را از دست داده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به بدری پاتارکاتسیشویلی (الیگارش گرجستانی)، نیکلای گلوشکوف (تاجر و شریک روس) و یوری گلوبف (بنیان‌گذار شرکت نفت یوکوس) اشاره کرد که همگی سرنوشتی مشابه داشته‌اند.

یکی دیگر از خودی‌های سابق کرملین، میخائیل لسین است که شبکۀ تلویزیونی انگلیسی زبان (RT) Russia Today را تأسیس کرد و در سال ۲۰۱۵ در خلال برگزاری مراسم شام جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی در اتاق هتلی در واشنگتن‌دی‌سی، بی‌جان کشف شد.

لسین که زمانی از بازیگران کلیدی در قدرت‌یافتنِ پوتین بود، به نحوی شگفت‌انگیز از سمت خود در دستگاه رسانه‌ایِ پرنفوذ کرملین برکنار شد.

پس از تحقیقات طولانی، مرکز کالبد شکافیِ ایالات متحده اعلام کرد که او بر اثر "جراحات ناشی از ضربۀ جسم سخت" و نه حمله قلبی (همان‌طور که رسانۀ دولتی روسیه گزارش داده بود)، درگذشته است.

مرگ کریل استرموسوف، معاون فرماندار ایالت خرسون اوکراین در روسیه نیز یکی از معما‌هایی است که احتمالاً تا ابد لاینحل باقی خواهد ماند. او به گفتۀ مقامات روسی در پاییز ۲۰۲۲ دقیقا روزی که نیرو‌های اوکراینی شهر خرسون را آزاد کردند، به علت تصادف رانندگی جان باخت.

استرموسوف که یکی از برجسته‌ترین مدافعانِ اشغال روسیه بود و به اظهارات تهاجمی در رسانه‌های اجتماعی شهرت داشت، در یکی از ویدئو‌های روزانۀ خود علناً اعلام کرده بود که سرگئی شویگو (وزیر دفاع روسیه و از دوستان نزدیک پوتین) باید به خودش شلیک کند. او به سرعت و در پی این اظهارات درگذشت. مرگ پرابهام او بلافاصله به سرویس‌های امنیتی روسیه نسبت داده شد.

در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد و داستان پریگوژین نیز به همین منوال است. باید از شر صدای ناخوشایندی که دیگر برای مقامات سودی ندارد رهایی یافت.

منبع: عصر ایران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
0
0
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
چقدرشبیه حذف مخالفان درایرانه ..
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مهمترین نکات در رانندگی با خودروی دنده اتومات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های مازندران در فصل بهار

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حق کمیسیون‌های نجومی مشاوران املاک در آشفته بازار مسکن/ کمیسیون‌هایی که از نیم درصد به ۲ درصد هم می‌رسد!/ دولت هم پای قانون خود نایستاد

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۴ چقدر است؟/ کاسبی از آموزش برای رهایی از حصار دولت!

اولین خرید فصل جدید استقلال مشخص شد

احتمال توفق برجام دلار را در مسیر نزولی قرار داد

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

عکس/ استایل جنجالی ژیلا صادقی در راه بازگشت از آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین تفرجگاه‌های قزوین در فصل بهار

عکس/ خواهر زیبای حامد آهنگی

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

عکس/استوری خاصِ رسول خادم

فیلم/روایت مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرت

حقوق یک کارگر ساده در ایران خودرو اعلام شد / رقم را ببینید

پلمب طلافروشی‌های متخلف در مشهد

حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی

عکس/استوری جالب زیدان که حال و هوای ایران را دارد

بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت

عکس/پک پذیرایی جلسه دفاع مناطق محروم

شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما

مهناز افشار مرغ پخته داخل قابلمه را خنداند!

هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام

این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است

آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی

رباینده دختر نوجوان در تهران دستگیر شد

وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

موارد ردصلاحیت روحانی منتشر خواهد شد

واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی

عکس/تیپ خاص دختر مو قرمز سینمای ایران

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

باد شدید در راه است

پُرافتخارترین بازیکن رئال در تاریخ لالیگا کیست؟

دختر وزنه‌بردار ایرانی با تیم پناهندگان در المپیک پاریس!

رونمایی «نیکا» از میوه مورد علاقه‌اش در سوئد

عکس یک آگهی ترحیم که آبروی صداوسیما را بُرد

بهترین صبحانه برای لاغری کدامند؟

واکنش همتی از نرخ تورم بانک مرکزی

هشدار سنگین یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم

سعید آقاخانی در سریال«نون خ» دستمزد نجومی گرفت؟

دیوید تیلور و همسرش در راه ایران!

حکم حبس برای دخترشیشه‌ای که باعث مرگ مادر معتادش شد

افزایش واریزی مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی

نکونام حذف شد!

دیابتی‌ها هندوانه بخورند؟

نسخه ایرانی ال نود به بازار می‌آید + عکس

کافی شاپ لاکچری افغانستانی‌ها در ایران +عکس

عکس/ پوشش باورنکردنی زنان در قلب اروپا

جدیدترین تصاویر از امپراتور یوری در یک سریال معمایی

حج‌گزاران بخوانند/ چگونه مصرف اینترنت و مکالمه در عربستان را 27 برابر ارزان‌تر کنیم؟

فیلم/مراقب پایتان در متروی میدان ولیعصر باشید!

قرارداد ۲.۷ میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین

عکس/ نمونه استخدام فامیلی در صدا و سیما

عکسی جالب از هدیه روز معلم دانش‌آموزان عشایر پربازدید شد

عکس/واکنش جالب رضا رشیدپور به گزارش کیهان!

پیام تسلیت مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

آخرین آمار چک‌های برگشتی در سال ۱۴۰۲

جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آستارا