تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲

تولید و زیان؛ خلاصه ۵ سال فعالیت خودروسازان ایرانی

زیان خودروسازان موضوع جدیدی نیست؛ مطابق با گزارش منتشرشده خودروسازان در سامانه کدال دو شرکت ایران خودرو و سایپا طی پنج سال اخیر سودآور نبوده‌اند. اعداد و ارقام نشان می‌دهند که دخل و خرج خودروسازان دولتی با هم نمی‌خواند.

تولید و زیان؛ خلاصه ۵ سال فعالیت خودروسازان ایرانی

اقتصاد ۲۴- خودروسازان داخلی با عناوین بسیاری شناخته می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین این عناوین زیان‌ده‌بودن است. مطابق با گزارشی که ایران خودرو و سایپا در سامانه کدال منتشر کرده‌اند از زمان خروج آمریکا از برجام یعنی سال ۱۳۹۷ این دو خودروساز هر سال زیان انباشته را تجربه کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که برای شرکت سایپا در سال ۱۳۹۸ زیان انباشته‌ای ثبت نشده است. با این حال زیان خودروسازان دیگر به شرایطی رسیده که باید گفت دخل و خرج آن‌ها با هم نمی‌خواند.

مطابق با گزارشی که شرکت ایران خودرو در سامانه کدال خود منتشر کرده است، فهرست هزینه‌ها و قیمت فروش این شرکت در بین سال‌های ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است: در سال ۱۳۹۷ مبلغ بهای تمام‌شده محصولات این شرکت معادل ۲۳/۶ همت بوده است. تا به این‌جا شاید همه چیز عادی به نظر برسد، اما، نکات جالب توجه از جایی آغاز می‌شوند که درآمد حاصل از فروش همین محصولات توسط ایران خودرو ۲۰/۴ همت بوده است و در نتیجه این شرکت در اولین سال تحریم‌های آمریکا ۳/۲ همت زیان را در کارنامه خود رقم زده است.

در سال ۱۳۹۸ ایران خودرو رشد معکوسی را تجربه کرده است. بدین معنا که میزان زیان انباشته این شرکت در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، ۱/۷ همت افزایش یافته و به عدد ۴/۹ همت رسیده است. میزان هزینه تمام‌شده تمام تولیدات این شرکت در سال ۹۸ برابر با ۳۸/۲ همت بوده است و درآمد حاصل از فروش همین محصولات نیز معادل ۳۳/۳ همت.

در سال ۱۳۹۹ علاوه بر تحریم‌های آمریکا معضل جهانی کرونا نیز مانع سودآوری خط تولید این شرکت شد تا هزینه تمام‌شده ایران خودرو در این سال به ۷۸/۳ همت برسد، اما در سوی مقابل درآمد این شرکت از فروش محصولات خود باز هم کمتر از هزینه تمام شده بود و مجموع درآمد‌های این شرکت به عدد ۶۷ همت رسید تا ایران خودرو در این سال ۱۱/۶ همت زیان را تجربه کند.

در سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش تقاضا در بازار خودرو وزارت صمت دستور افزایش تولید برای خودروسازان داخلی را صادر کرد. هزینه تولید ایران خودرو در این سال سه رقمی شد و به عدد ۱۱۵/۵ همت رسید، اما باز هم قیمت تمام‌شده محصولات این شرکت از قیمت فروش آن‌ها بیشتر بود. در سال ۱۴۰۰ درآمد ایران خودرو از محل فروش خودرو‌های خود ۱۱۰ همت بود و این شرکت دولتی در این سال ۵/۵ همت زیان را در کارنامه پایان سال خود ثبت کرد.

سال ۱۴۰۱ را می‌توان ملتهب‌ترین سال بازار و صنعت خودروسازی ایران دانست. ایران خودرو در این سال ۲۰۸/۶ همت برای تولید محصولات خود هزینه کرد اما، عایدی این شرکت از فروش محصولات خود تنها ۱۸۸ همت بود تا در صورت مالی پایان سال این شرکت عدد ۲۰/۶ همت به عنوان زیان نمایان باشد.


هرچند سال ۱۴۰۲ هنوز به پایان نرسیده است اما، ایران خودرو تنها در سه ماهه اول امسال هزینه تولید خود را ۵۸/۴ میلیارد تومان اعلام کرده است و در سوی مقابل درآمد خود از فروش محصولاتش را ۵۳/۵ همت بیان کرده است که از اختلاف این دو فقره، عدد ۴/۹ همت حاصل می‌شود.

زیان سایپا کمتر از ایران خودرو

پرونده نارنجی‌پوشان جاده مخصوص هر چند از آبی‌پوشان جاده مخصوص بهتر است، اما در مجموع وضعیت آن‌ها هم درخشان نیست.

در سال اول اعمال تحریم‌ها سایپا برای تولید محصولات خود ۱۰/۴ همت هزینه کرده است و از محل فروش محصولات خود تنها ۸/۴ همت درآمد داشته است نتیجه تفریق این دو عدد از یکدیگر دو همت زیان برای شرکت سایپا است.

در سال ۱۳۹۸ سایپا با حجم زیادی از تقاضا برای خودرو‌های مونتاژی مواجه بود که شرکت‌های تأمین‌کننده قطعاتشان به دلیل تحریم‌ها از ایران خارج شده بودند و از سوی دیگر انبار‌های سایپا نیز خالی از قطعات شده بودند در نتیجه ساپیا برای برطرف کردن این تعهدات پیشنهاداتی از قبیل تحویل سه تیبا در ازای یک ساندرو را به مشتریان خود بیان کرد. نکته قابل تأمل در رابطه با سایپا در سال ۱۳۹۸ سود دو همتی سایپا از فروش محصولات خود است.

سال ۱۳۹۹ را می‌توان تلخ‌ترین سال برای سایپا دانست چراکه در روز ۳۱ تیر ۱۳۹۹ سایپا آخرین پراید خود را تولید کرد و پس از آن دیگر پراید به دلیل عدم توانایی در پاس کردن استاندارد‌های جدید از سبد محصولات این شرکت خارج شد. هزینه تولید در این سال برای سایپا معادل ۱۹/۱ همت بود اما، پولی که از فروش این محصولات نصیب سایپا شد تنها ۱۷/۶ همت بود. در نتیجه سایپا در این سال هم با زیان مواجه شد و حجم این زیان نیز ۱/۵ همت بود.


بیشتر بخوانید:  قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ + جدول


سال ۱۴۰۰ سایپا برای تولید محصولات خود ۴۷/۵ همت هزینه کرد، اما مطابق با روال سال گذشته‌اش بازهم زیان ده بود چراکه از فروش محصولات خود تنها ۳/۴ همت درآمد کسب کرد و در صورت مالی پایان سال این شرکت ۳/۴ همت زیان به چشم می‌خورد.

سال ۱۴۰۱ یکی از بحرانی‌ترین سال‌ها برای سایپا بود. افزایش قیمت شدید ارز در نیمه دوم سال و بالا رفتن هزینه تأمین قطعات این شرکت برای تولید محصولاتش به ۶۹ همت رسید. در سوی مقابل سایپا از فروش محصولاتش تنها ۶۰/۱ همت درآمد کسب کرد. نتیجه عملکرد مالی سایپا در پایان سال ۱۴۰۱ چشم‌نوازی ۸/۹ همت زیان بود.


تولیدکننده خودرو‌های اقتصادی ایران در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ برای تولید محصولات خود ۱۷/۹ همت هزینه کرد، اما از فروش محصولات خود تا پایان بهار ۱۶/۸ همت درآمد داشته است در نتیجه این شرکت تا پایان بهار ۱۴۰۲، ۱/۱ همت زیان را در کارنامه خود ثبت کرده است.

دلایل زیان‌ده بودن خودروسازان

اگر از خودروسازان دلیل زیان‌ده بودن آن‌ها در سالیان اخیر پرسیده شود، احتمالاً اولین پاسخی که با آن مواجه می‌شوید قیمت‌گذرای دستوری است. خودروسازان معتقدند که اکثر هزینه‌های آن‌ها با ارز و تعرفه آزاد است اما، در زمان فروش شورای رقابت وارد می‌شود و قیمت نهایی را بر اساس یارانه و کمک‌های دولت حساب می‌کند.

شورای رقابت در طرف مقابل علت زیان‌ده بودن خودروسازان را ناکارآمدی‌های مدیریتی و سرمایه‌گذرای‌های نامرتبط و بیجا می‌داند. به روایت دیگر شورای رقابت بر این باور است که هزینه تولید خودروسازان به میزانی که اعلام می‌کنند بالا نیست و تشریفات و سرمایه گذرای‌های بیهوده این شرکت‌هاست که باعث می‌شود هزینه تولید به شکل کاذب افزایش یابد.

در کنار این هزینه‌ها باید هزینه‌های قطعه سازان را در نظر گرفت، چراکه خودروسازان به دلایل متعدد پرداخت مطالبات این شرکت‌ها و برگزاری جلسات تعدیل قیمت را به تعویق می‌اندازد. این تعویق‌های مکرر و مداوم باعث شده تعداد قطعه سازان در سال‌های اخیر کاهش یابد. از دلایل کاهش تعداد قطعه سازان می‌توان به ورشکسته شدن بسیاری از آن‌ها و سودده بودن دیگر صنایع نسبت به قطعه سازی اشاره کرد.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

ضرورت گریز ایران از تله زنگزور و بازی همسایگان برای بر هم زدن مرز‌های تاریخی/ چرا ایران و ارمنستان نباید تن به دالان جعلی بدهند؟/ ماموریت سخت عباس عراقچی در شمال کشور

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از قدیمی‌ترین نسخه دست‌نویس شاهنامه

عکس/ تقاضای شهرداری از مردم برای استفاده از کیسه زباله

عکس زیرخاکی از علی دایی وقتی شاگرد اول کلاس بود

حضور هنرمندان در مراسم ختم زهره حمیدی

عکس/ نخستین عکس از ابوالفضل پورعرب در بیمارستان

عکس/شان پن؛ بازیگر آمریکایی در نماز جمعه تهران

عکس/ چهره علیرضا خمسه در ۷۲ سالگی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

گلزاری دبیر شورای اطلاع رسانی دولت شد

طائب: اگر میرحسین موسوی و کروبی به دادگاه بروند، اعدام می‌شوند

خرابکاری در قطعات بالگرد رئیسی؟

سیل در پاکستان بیش از ۱۲۰ کشته بر جای گذاشت

اعتراض نسبت به مبلغ اضافه کاری اجباری پرستاران/ چقدر پرداخت می‌شود؟

استقلال به دنبال سرمربی پرافتخار!

عکس/ کودکی مهران مدیری در دوران مدرسه

عکس/ چهره زخمی ملیکا شریفی نیا

عکس/ چهره غیرقابل شناسایی شیلا خداداد

تعداد افراد سیگاری در جهان چقدر است؟

عکس/تیپ و استایل عجیب اندیشه فولادوند

عکس/ تصویری از همسر فوق زیبای هدایت هاشمی

اینفوگرافی/ در این زمان آب بنوشید

واریز ۲ یارانه جدید در شهریور ۱۴۰۳

استارت پیوستن ایران به FATF زده شد

آخرین بمب پرسپولیس منفجر شد

عکس/ الناز شاکردوست در کنار علی نصیریان

عکس/ پیمان معادی در کنار دخترش باران

هشدار آخر ایران به پاکستان؛ شکایت می‌کنیم و غرامت می‌خواهیم

عکس/ سلفی جدید نازنین بیاتی

عکس/ استایل جدید و زیبای لیلا بلوکات

آماری عجیب از تعداد داروخانه‌های کشور

سقوط پرچم دارها در بازار مسکن

عکس/ استوری پربازدید پریناز ایزدیار

برج میلاد چه زمانی ساخته شد و مهمترین ویژگی‌هایش چیست؟

سایه روشن ساخت مسکن در عراق از سوی ایران

عکس/ تصویری کمتر دیده شده از میدان ساعت ساری

عکس/خوش‌نشینی نوکرها در باغ‌های قاجاری

نوسان قیمت در بازار خودرو+جدول

با مهمترین خواص زردچوبه آشنا شوید

جزییات جدید درباره افزایش حقوق کارمندان

عکس/ زیباترین زمان برای اورامانات کردستان

ساره جوانمردی پرافتخارترین بانوی پارالمپیکی ایران کیست؟

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

هشدار زلزله به تهرانی‌ها ۱۲ ثانیه قبل از وقوع

عکس/طبیعت زیبای پاییزی ارومیه

عکس/ پاییز رویایی ارتفاعات رودبار استان گیلان

بنزین سه نرخی می شود؟

فیلم/عارف: از سرعت اینترنت کشور راضی نیستم

آغاز فروش فوری یک محصول سایپا

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

فیلم/ غیبت تلخ اهالی موسیقی در مراسم تشییع محمدعلی بهمنی

طلسم شکنی کاپیتان پرسپولیس

صدور رای بازی جنجالی استقلال

بمب جدید پرسپولیس در آستانه‌ انفجار

علیرضا بیرانوند: گروه جام جهانی خیلی سخت است

خروج ۲ بازیکن دیگر در لیست استقلال

حمله تند به امیر مقاره؛ تو جزو مافیا هستی!

عکس/ کپی‌کاری رائفی‌پور جنجالی شد

عکس/ استایل جذاب شادی مختاری