تاریخ انتشار: ۰۷:۱۰ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

تهران، لنگ مترو و اتوبوس، تانک انقلاب شهردار در پی تراموا!/ پای تراموا به پایتخت باز می‌شود؟

حمل‌ و نقل عمومی در کلان‌شهر‌ها به‌ویژه پایتخت‌های شلوغ و بزرگ کشورها، ترکیبی چندگانه از انواع وسایل و راه‌های ارتباطی است. تاکسی، تاکسی‌های خطی و گردشی، مترو، اتوبوس‌های عادی و سریع‌السیر و در نهایت ال‌آرتی‌ها یا همان تراموای سبک شهری، از جمله انواع حمل‌ و نقل عمومی در شهر‌ها محسوب می‌شوند.

تراموا

اقتصاد۲۴- تهران به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین پایتخت‌های جهان که همواره از وجود ترافیک‌های سنگین رنج می‌برد، اغلب مدل‌های حمل‌ونقل عمومی را در خود جای داده، اما هنوز هیچ خط تراموایی در پایتخت دیده نمی‌شود.

این مسئله باعث شد تا طی چند سال اخیر، طرح‌ها و نظرات مختلفی در راستای راه‌اندازی این خط ریلی درون‌شهری، ارائه شود. با ارائه نظرات در این‌باره، ذره‌بین بررسی کارشناسان برای تبیین ابعاد، مزایا و معایب آن برداشته می‌شود. برخی از کارشناسان بر این باورند تهران از نظر بافت شهری، توانایی پذیرش تراموا، حداقل در مسافت‌های طولانی و اتوبانی را ندارد.

از سویی دیگر بعضی معتقدند تراموا می‌تواند به حل ترافیک سنگین تهران یاری رساند. از جمله موافقان راه‌اندازی تراموا در تهران، علیرضا زاکانی شهردار پایتخت ملقب به «تانک انقلاب» است که وعده ساخت تراموا در تهران را طی سال جاری داده است.

جدای از پیامد‌های این اتفاق، بحث هزینه‌های تراموا و مقرون به صرفه بودن تصمیم مورد نظر، از دیگر وجوهات بررسی راه‌اندازی تراموا در تهران است که نباید راحت از کنار آن عبور کرد.

طرح‌های متعدد برای توسعه تراموا

اقبال شاکری، نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو اسبق شورای شهر تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴، نسبت به طرح راه‌اندازی تراموا در شهر تهران واکنش نشان داد و گفت: بحث راه‌اندازی تراموا در شهر تهران، مسئله جدیدی نیست و از سال‌های پیش تاکنون شاهد طرح‌ها و نظرات مختلف در این‌باره بودیم. از این رو ایجاد تراموای سبک شهری به بررسی مشاوران امر رسیده و ابعاد اقتصادی و شهری آن در هر بار تحلیل شده است.

وی افزود: پیش از صحبت درباره زوایای راه‌اندازی تراموا در شهر تهران باید خاطرنشان کرد هر طرح ترافیکی و عمرانی، پس از بررسی باید به تصویب معاونت ترافیک شهرداری تهران رسیده و پس از آن، در شورای عالی ترافیک کشور بررسی شود؛ بنابراین یک روند اداری و قانونی جدی در این‌باره وجود داشته و اگر تا به امروز خط تراموا در تهران راه‌اندازی نشده، به دلیل عدم موافقت این نهادهاست.


بیشتر بخوانید: ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در آستانه فروپاشی؟


این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه گفت: اکثر پیشنهادات ترافیکی و یا عمرانی به دلیل رد شدن در شورا‌های مذکور، در حد طرح و نظر باقی می‌مانند و نمی‌توان انتشار هر نظری را به عنوان اتفاق جدید در عرصه ترافیک و حمل ونقل دانست. در رابطه با راه‌اندازی تراموا، ایده خط‌کشی در بزرگراه همت یکبار مطرح شد. بار دیگر راه‌اندازی آن از میدان امام خمینی (ره) تا میدان حر، پیشنهاد شد، اما هیچ یک به نتیجه و سرانجامی نرسیدند. به طور کلی اگر با نگاهی کارشناسی شده و در مسیر‌های مقرون به صرفه تراموا راه‌اندازی شود، می‌توان بخشی از بار حمل‌ونقل عمومی را بر این بخش سپرد.

تراموا

لزوم تقویت بستر‌های فعلی

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ابعاد اقتصادی راه‌اندازی تراموا در تهران گفت: شیوه معقول برای سنجیدن مقرون به صرفه بودن راه‌اندازی تراموا، آن است که پیامد‌ها و مزایای آن با سایر شیوه‌های حمل‌ونقل بررسی شود. تاثیر توسعه حمل‌ونقل عمومی بر کاهش میزان ترافیک، انکارناپذیر است، اما باید دید نیاز شهر چیست. در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی و مترو، با ضعف و کمبود شدیدی مواجه است. به نظر می‌رسد اولویت با تکمیل خطوط مترو و افزایش واگن‌های آن و خرید اتوبوس برای تقویت حمل‌ونقل عمومی است. پس از رفع این ضعف‌ها، می‌توان به گزینه‌های دیگر نگاه جدی‌تری داشت.

کاهش جذابیت حمل‌ونقل عمومی

به گزارش اقتصاد ۲۴، اگر از نگاه مردم به عنوان مهمترین اقشار استفاده‌کننده از حمل‌ونقل عمومی به مشکلات فعلی در این حوزه نگاه کنیم، کمبود اتوبوس و واگن مترو، مهم‌ترین دلیل تشدید ترافیک مردمی در ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی است. این شلوغی بیش از حد و همیشگی، مردم را به استفاده از ماشین‌های شخصی (آن‌هایی که استطاعت خرید آن را دارند) سوق می‌دهد.

به نظر می‌رسد به جای ایجاد تنوع در راهکار‌های حمل ونقل عمومی، توسعه و تقویت بستر‌های حاضر بیشتر بتواند راهگشا باشد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس جدید سردار قاآنی در دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم

فیلم/ روایت جالب فرزند آیت‌الله جوادی آملی از شیوه تربیتی پدر