اقتصاد۲۴- گروه خودروسازی سایپا هم چنین اقدامی انجام داده است، فقط در یک فقره (پارکینگ اتحاد) ۲ هزار دستگاه خودرو در حال خاک خوردن بود که این خودروها هم تأییدیه استاندارد داشت و هم اینکه هیچ نقص قطعهای نداشت. ممانعت از عرضه خودرو توسط ایرانخودرو و سایپا باعث شد که طی یک هفته گذشته قیمت انواع خودروها در بازار گران شود؛ خوشبختانه با ورود بموقع دستگاههای نظارتی، خودروسازان مجبور شدند نسبت به عرضه خودروهای احتکارشده اقدام کنند
به همین جهت میبینیم که از روز شنبه، قیمت خودروها در بازار کاهشی شده است. اما شنیده ها حکایت از آن دارد که با مشخص شدن احتکار خودروسازان، ایرانخودرو و سایپا به دنبال پارکینگهایی هستند که دستگاههای نظارتی، دسترسی راحتی به آن نداشته باشند.
موضوع مهم دیگری که منابع آگاه به روزنامه ایران اعلام کردند، کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان است. از آنجا که احتکار خودرو نتوانست (با هدف تحت فشار قرار دادن شورای رقابت برای موافقت با افزایش قیمت) خودروسازان را به افزایش قیمت برساند، خودروسازان به سمت کاهش تولید رفتند تا به این وسیله با کاهش عرضه خودرو، بازار دچار به هم ریختگی شود و در نهایت خودروسازان از آب گلآلود ماهی بگیرند.
بر این اساس باید گفت، احتکار هماهنگ خودروسازان در حالی اتفاق که شورای رقابت با درخواست افزایش قیمت محصولات خودروسازان و مونتاژکاران مخالفت کرده است.
بیشتر بخوانید: کلاه گشادی که خودروسازان بر سر مردم گذاشتند!
روزنامه ایران، طی دو هفته گذشته در مورد احتکار خودرو توسط سایپا، گزارشهای متعددی نوشت. در آن گزارشها و به استناد کدال مشخص شد که سایپا، بخشی از محصولات تولید شده را به مردم تحویل نداده است. تصاویر ماهوارهای هم نشان داد که در پارکینگهای کفش ملی و اتکا، سایپا محصولات خود را احتکار کرده است. وقتی این موضوع مشخص شد، سایپا اعلام کرد که این خودروها منتظر تأیید استاندارد و شمارهگذاری است، اما سازمان استاندارد و راهور، ادعای سایپا را رد کردند.
بررسی میزان تولید و فروش ایران خودرو طی یکماهه شهریور سالجاری و سال مالی تا ۳۱ شهریورماه، نشان میدهد که محصولات تولیدی به متقاضیان و ثبتنام کنندگان عرضه نشده است.
زمانی که مدیران ایرانخودرو و سایپا منصوب شدند، تأکیدشان این بود که برای نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار و کاهش التهاب بازار، برنامه دارند و میخواهند در تولید رکورد بزنند. اما گویا این صحبتها در ماههای اول فعالیت است و بعد از آن مدیران خودروسازی فراموش میکنند که چه مسئولیتی دارند. مدیران خودروسازی به جای افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات خود به سمت ساختوساز، تسهیل شرایط برای حضور شرکتهای خصوصی در مجموعه های خود و. میروند.
بد نیست مدیرعامل سایپا و ایران خودرو یکبار دیگر پرونده کاری خود را بررسی کنند و همچنین به جای ارسال جوابیه و توجیه عملکرد، برای افزایش تولید خودرو برنامه ریزی کنند و مانع از عرضه خودرو به مردم نشوند. به خصوص اینکه سالجاری از سوی مقام معظم رهبری، سال مهار تورم و رشد تولید، نامگذاری شده است.