تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
گزارش اقتصاد ۲۴ از بار سنگین هزینه‌های گزاف تحصیل بر دوش دانشجویان؛

تورم، در‌های دانشگاه آزاد را باز کرد!/ ارسال پیامک های پذیرش دانشجو بعد از آغاز سال تحصیلی جدید

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی جهت پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی از سوی برخی واحد‌های دانشگاه آزاد در تهران آن هم در زمان پایان فرصت ثبت نام سال تحصیلی جدید نشان از وضعیت بد مالی این دانشگاه است.

پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد

اقتصاد ۲۴- قبولی در دانشگاه و در ادامه یافتن شغل و جایگاه اجتماعی مناسب، دهه‌هاست که ماراتن کنکور را همچنان داغ نگه داشته است. شکل‌گیری دانشگاه‌های مختلف غیر دولتی اعم از آزاد، غیرانتفاعی و ... طی سال‌های اخیر، در راستای پاسخگویی به نیاز جامعه تحصیلی کشور بود.

طی سال‌های اخیر با بهبود و توسعه فرصت‌های تحصیلی و ارتقای علمی دانشگاه‌ها در عرصه‌های داخلی و خارجی، تمایل افراد به حضور در دانشگاه‌هایی غیر از دانشگاه‌های دولتی افزایش یافت و این اتفاق را می‌توان یکی از نمونه‌های بارز ورود آموزش پولی به طبقه متوسط معرفی کرد.

شاید تا سال‌های گذشته مشتریان دانشگاه‌های پولی، قشر مرفه و خانوار‌هایی با توانایی مالی بالا تصور می‌شد، اما در حال حاضر بنا به دلایل مختلفی اعم از پذیرش محدود دانشگاه‌های دولتی و فرصت‌سازی مناسب سایر دانشگاه‌ها، روند پیشین از بین رفته و اقشار متوسط و کم‌درآمد نیز به تحصیل در دانشگاه‌های پولی روی آورده‌اند.


بیشتر بخوانید: سهم ناچیز متخصصان زن در بازار کار


با این حال تحمیل بار هزینه‌ای به این اقشار از یک سو، کمبود فرصت‌های شغلی در جامعه و آمار نگران‌کننده اشتغال جوانان و به‌ویژه تحصیل‌کردگان از سویی دیگر، باعث شده تا همچنان افراد برای انتخاب محل تحصیل در مقاطع دانشگاهی و هزینه‌های آن تامل زیادی داشته باشند.

دانشجو

همکاری‌های مشترک مدرک‌گرایی و تاسیس دانشگاه

تاسیس دانشگاه‌های متعدد و متنوع از نظر سیستم آموزشی، هزینه و موارد اینچنینی را می‌توان به دلیل موج مدرک‌گرایی حاضر در جامعه معرفی کرد. ثبت‌نام دانشجو تنها با سوابق تحصیلی و به دور از نگرانی‌های کنکور و رتبه، برای پاسخ به نیاز افرادی بود که به مدرک تحصیلی در کنار فعالیت‌های فعلی خود نیاز داشتند. هرچند که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها از موقعیت اجتماعی و علمی پایین‌تری نسبت به دانشجویان دانشگاه سراسری و حتی آزاد برخوردار می‌شدند، اما دریافت مدرک، مهم‌ترین دلیل ثبت‌نام افراد در این دانشگاه‌ها بود.

با گذر زمان و ارتقای رتبه علمی دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی و تغییر نگرش عموم نسبت به فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها، رقابت بر سر قبولی به این دانشگاه‌ها نیز تسری یافت. با وجود هزینه‌های بالای دانشگاه آزاد، برخی افراد بنا به دلایل مختلفی خواهان تحصیل در این دسته از دانشگاه‌ها بودند و همین موضوع باعث شد تا در دهه اخیر، چراغ دانشگاه آزاد همچنان روشن بماند. با این حال وضعیت پذیرش و ثبت نام دانشجو در این دانشگاه، شیب صعودی خود را نتوانست حفظ کند و در سال‌های گذشته به‌ویژه پس از دوران کرونا، میزان جذب دانشجو در این دانشگاه افت کرد.

افزایش تورم و فشار‌های مالی خانوار قشر متوسط و ضعیف، کاهش رغبت جوانان به پرداخت هزینه بالا برای تحصیل و حتی شکل‌گیری موج مهاجرت تحصیلی و در نهایت افزایش چشم‌گیر هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد را می‌توان از دلایل متعدد این اتفاق دانست. شیب تند تورم حاکم بر جامعه و تشدید مشکلات اقتصادی افراد، تحصیل هزینه‌بر را در اولویت‌های پایین قرار داد. این مسئله برای اقشار کم درآمد به شکل بحران جدی درآمد؛ تا جایی که تحصیل کودکان و نوجوانان در مدارس نیز در این طبقه تحت‌الشعاع قرار گرفت.

درآمد‌ دانشگاه آزاد کاهشی شده است؟

کاهش درآمد‌های دانشگاه آزاد به دلایل مذکور، باعث شد تا سیاست‌های این دانشگاه به سمت افزایش ظرفیت پذیرش و حتی ثبت‌نام بدون آزمون کنکور، سوق پیدا کند. در حال حاضر شعب مختلف دانشگاه آزاد، پیامک‌های تبلیغاتی برای جذب دانشجو و ترغیب افراد به ثبت‌نام ارسال می‌کند.

در روز‌های پایانی مهر که زمان ثبت‌نام به پایان رسیده و باید کلاس‌های دانشگاهی آغاز شده باشند، یعنی دقیقا زمانی که فرصت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ در دو نوبت ورودی مهر نیز به پایان رسیده، شاهد دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ثبت‌نامی از برخی واحدهای دانشگاه آزاد تهران هستیم که نشان می دهد وضعیت جذب دانشجو در این دانشگاه‌ها، مساعد نیست.

پرسش اینجاست که اگر افراد بتوانند بدون پشت سر گذاشتن تب‌وتاب کنکور و بدون هیچ تلاشی با پرداخت پول، بر سر کلاس‌های دانشگاه‌های با رتبه علمی بالا بنشینند، دیگر چه فرقی میان آن‌ها و افراد تلاشگر و توانمند از لحاظ علمی است که آن‌ها هم به همان میزان پول پرداخت کرده‌اند؟ آیا نمی‌توان این اتفاق را مصداق بارز بی‌عدالتی در حق دانشجویان دانست؟

دانشجو

اما نکته جالب دیگر، آن است که به نظر می‌رسد تلاش‌های تبلیغاتی دانشگاه‌های پولی، به سرانجام مثبتی منتج نشود. هزینه دانشگاه آزاد به قدری طی چند سال اخیر افزایش یافته که بخش زیادی از افراد برای پرداخت آن با چالش و اماواگر مواجهند.

طبق جدول شهریه دانشگاه آزاد برای نیمسال ۱۴۰۳-۱۴۰۲، هر فرد برای تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته در یکی از رشته‌های مهندسی، برای هر ترم ۱۸ واحدی باید حدود ۶ میلیون تومان بپردازد که رقم کمی نیست. این قیمت برای ثبت نام ترم پاییز است و در ادامه هزینه‌ها براساس تورم افزایش خواهد یافت. حتی اگر به فرض محال، هزینه دانشگاه ثابت بماند، یک فرد برای دریافت مدرک کارشناسی در دانشگاه آزاد باید مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیون طی ۴ سال بپردازد که رقم کمی نیست.

تغییر اولویت‌های زندگی

در شرایط فعلی اقتصادی که اولویت‌های بسیاری از خانوار تغییر کرده و تنها به خوراک و مسکن تقلیل یافته، پرداخت هزینه‌های چند ده میلیونی برای دریافت مدرک تحصیلی که شغلی را در ادامه متضمن نمی‌شود، برای بسیاری از افراد عاقلانه نیست. باید دید در ادامه دانشگاه آزاد چه تدابیری را برای روشن نگه داشتن چراغ فعالیت‌های خود در پیش خواهد گرفت. هر چند به نظر نمی‌رسد که این دانشگاه، کاهشی را در هزینه‌های خود برای بهبود شرایط دانشجویان اعمال کند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
عضو هیات علمی
0
0
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲
سلام و درود.چرا یه ذره انصاف دارین؟شهریه مهد کودک و...چند برابر شهریه دانشگاه ازاد است؟در کلان شهری مثل شیراز 40م شهریه مهد کودک و امادگی است در صورتیکه به قول شما شهریه یک سال رشته مهندسی 12م است.
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲
سلام
شهریه ۱۲ میلیون یک سال دانشگاه آزاد اسمشه
اینقدر دانشجو رو میندازن که هزینه هاشون جبران شه طوری که طرف ۴ سال رو ۸ ساله اونم به زور راضی کردن استاد پاس میکنه البته اگه شانس بیاری و به چش استاد بد نیایی
یکی از دوستانم پروژه عملی نقشه کشی رو برای ۳ تا از دوستانش انجام داده بود هر ۳ طرحهاشون قبول شد خود طراح افتاد
صد رحمت به عیر انتفاعی ها
ناشناس
0
0
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲
اخه انصاف داشته باشید چرا حق همه نیست که بدون استرس تحصیل کنند و باید فقط رتبه های یک تا ده هزار که با سهمیه و غیره تونستن رتبه بیارن باید درس بخونن اگه شده نون شبم نداشته باشم پول میدم بچه هام تو دانشگاه ازاد درس بخونن خیلیم خوبه
سعید
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
نگارنده این متن هیچ اطلاعاتی از شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه ندارد. استفاده از ادبیاتی سخیف مانند دانشگاه پولی ، نشان از بیسوادی و بی فرهنگی است. بسیاری از مدیران، صنعتگران ، پزشکان موفق و نخبگان کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
انتقاد با تخریب و سیاه نمایی تفاوت دارد که درک آن برای مغرضین ممکن نیست.
علی
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بی انصافی در مورد دانشگاه آزاد همیشه بوده بجای دانشگاه ازاد بهتره پردیس های دانشگاه دولتی مورد انتقاد قرار بگیرند که سه برابر
ددر هر ترم دریافت میکنند
م
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
اولین اقدام آن عدم پرداخت حقوق ناچیز اساتید حق التدریس و سپس حذف اساتید دارای مدرک دکتری در مهر۱۴۰۲ و جایگزینی آن ها با دانشجویان جدیدالورود مقطع دکتری بعنوان کارورز و‌دستیار آموزشی می باشد و‌متاسفانه وزارت علوم و‌مجلس در برابر این تجاری سازی آموزش که لطمات جدی به پیکره دانش و اموزش و‌حتی امنیت کشور (با مدرسین گزینش نشده)خواهد زد، سکوت کردند.
شهروند
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
به نظر من دانشگاه آزاد که در شهر خودمون باشه خیلی بهتر از دولتی شهرهای دیگه ست. بچه پیش خودمونه و خیالمون از هر لحاظ راحته. هزینه ش هم نسبت به هزینه های دیگه زیاد نیست. مدرسه های غیرانتفاعی هر سال به طور متوسط ۲۵ تا ۴۵ میلیون پول می‌گیرند. برای دانشگاه ۱۲ میلیون خیلی مناسبه.
دکتر رمضانی
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
با طرح دستیار آموزشی(دانشجویان با معدل بالای بدون کنکور ایام کرونا) و اخراج هفتاد هزار نفری اساتید حق التدریس رسماً کلید تعطیل شدن دانش زده شد
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
وقتی برای ثبت نام کارشناسی ارشد با شرط معدل رفتم دانشگاه آزاد ،گفتن چون پنج ترمه مدرک کارشناسی گرفتی نمیتونیم ثبت نامت کنیم.برای ارشد.برو آزمون بده ،الان التماس کنید هم نمیام .تا شما باشید ناز نکنید.اگه مردم نبودن دانشگاه آزاد هم نبود.
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
دانشگاه آزاد بیمارستان خصوصی مدارس غیر انتفاعی دستاوردهای مهم نظام جمهوری اسلامی هست چرا انتقاد میکنید
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
چه نوشته بی محتوا و غیر علمی و غیرکارشناسی و بی محتوا و احمقانه ای
شهروند
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بیهوده دانشگاه رفتن چه فایده ایی داره؟؟؟؟!!! دوستانی که نوشتن مدرسه چه قدر پول دادن اولا که همه ی مدرسه ها در این شرایط نیستند...شما مطمئنا آدم های دست به دهن رسی هستید که رفتید تا این میزان تو مدارس غیر انتفاعی پول دادید... ثانیا مدرسه را حتما باید بچه بفرستید و کمکش کنید که رشد کنه....ولی دانشگاه رفتن ضروری نیست... ولی اگه بچه با همه ی امکانات که براش فراهم کردیم نتونسته دانشگاه دولتی قبول شه بهتره پول مون برای دانشکاه آزاد هزینه نکنیم بهتره وارد باز کار شه... من عاجزانه تقاضا دارم دولت دانشگاه آزاد و پیام نور و علمی و کاربردی را جمع کنه‌‌‌... الان وصعیت صافکار و جوشکار از وضعیت دکتر و مهندس های ابن مملکت بهتره.
زینب
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
چه متن بدون کارشناسی و مغرضانه ای ، گویا نویسنده در ایران نیست و خبر شهریه مهد کودک و دبستان و دبیرستان های غیر انتفاعی را ندارد که خودش اندازه یک لیسانس است ... تاسف دارد چه بسا دانشگاه ازاد در شهر خود می ارزد به دولتی در شهر دیگر با این نرخ تورم و عدم امنیت اجتماعی
ابراهیمی
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بزرگواران سلام
من یه سوال داشتم ؟من سال ۱۴۰۰ که کرونا بودپیامک دریافت کردم ازطرف دانشگاه آزاد رشته پیراپزشکی. کنکورسراسری داده بودم ولی قبول نشده بودم بنابراین بااین پیامک اصل مدارک رو به دانشگاه آزاد واحدتجریش تهران ارسال کردم اماثبت نام فقط به صورت موقت خودم انجام دادم وبرای ثبت نام قطعی مراجعه نکردم دانشگاه وانصرافمو به صورت تلفنی همون اولین ماه ها اعلام کردم چون کردنا بود حضوری نرفتم حالا روزانه قبول شدم ومدارکم و میخوام امانمیدن میگن باید شهریه پرداخت کنی من اصلا کنکوردانشگاه آزاد ندادم که ظرفیت پرکنم وثبت نام قطعی انجام ندادم نمیدونم ایناچی ازجون من میخوان
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲
شهریه مهد کودک ماهی ۳ میلیون یعنی ترمی ۱۵ مبلیون میشه و حالا شما میگی ترمی ۶ میلبون زیاده؟ اول مطالعه کنید و بعد خبر تحلبلی بنویسید لطفا.
بی نام
0
0
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲
چه نوشته مغرضانه ای .نویسنده مشخص است خصومت شخصی با دانشگاه ازاد دارد .موقعی که کشور کمبود دانشگاه داشت همین دانشگاه کشور رو با هزبنه خودش بدون کمک از دولت حل کرد حالا که هر کی به دانشگاه براخودش افتتاح کرده باید دنبال بستن اون دانشگاهای بدون اعتبار باشین
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲
وای از دانشگاه آزاد مخصوصا استادهایی که برات کار پایان نامه انجام بدن
یعنی فقط پول میخوان
پول بابت ثبت نام در سامانه
پول ازمایشگاه
پول تهیه پایان نامه
پول پاور پوینت
پول مقاله
الهی که نتونه بخوره و خرج بیمارستان بده
با دو کلاس سواد پدر دانشجوها درآورده
دکون باز کرده
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

مونا کرمی همسر دوم سپند امیر سلیمانی کیست+ بیوگرافی

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

دنا پلاس بهتر است یا تارا؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ادعای جالب خلجی در مورد چگونگی برگزاری انتخابات

فیلم/ نشستن عجیب وزیر ارتباطات روی زمین با وجود صندلی در حسینه ارشاد

صندوق ضمانت صادرات ایران پشتوانه صندوق‌های پژوهش و فناوری شد

تمدید انتخابات تا ساعت ۲۰

پافشاری جلیل محبی بر پولشویی در موسسه رائفی‌پور

کنایه سنگین آذری‌جهرمی به افشاگری‌های رائفی‌پور و قالیبافی‌ها علیه هم

فیلم/ لباس متفاوت یک زن پای صندوق رای در حسینیه ارشاد

۲ ویژگی که پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر می‌کند

روایت عموی تتلو از برادرزاده‌اش

اطلاعیه فوری درباره تعطیلی مدارس تهران

آزادراه تهران- شمال مسدود شد

اینفوگرافی/ کدام کشور‌ها تامین‌کننده نفت رژیم صهیونیستی هستند؟

فیلم/سیگار ایرانی در قلب آمریکایی‌ها جا باز کرد!

فیلم/ تبریک متفاوت منوچهر هادی برای روز دختر

فیلم/خاطره جالب آیت‌الله هاشمی از حمام رفتن دوران سربازی

عکس زیبای شیلا خداداد در ۴۳ سالگی

با خرید این خودروی چینی طول عمرتان افزایش می یابد+ عکس

پدر علم شیمی جهان کیست؟

جعفر جکسون برادرزاده مایکل جکسون در کنار نامزدش + عکس

عکس زیبای هانده ارچل در یک پروژه تبلیغاتی

اینفوگرافی/کدام کشور‌های منطقه بیشترین پسماند غذایی را دارند؟

سنگینی بار اقتصاد ایران بر دوش کیست؟

در تهران چند صندوق رای وجود دارد؟

با زنان زیبا که نمی‌خواهند بچه‌دار شوند ازدواج نکنید

یانگوم کودک عروس شد + عکس

فیلم/کدخدایی هم معین گوش می کند؟!

پیش بینی قیمت خودرو در هفته آینده

خانه جدید ستاره معصومی بعد از طلاق از مهدی قائدی + عکس

چهره جدید صبا راد دل هواداران را زد + عکس

زمان بازی پرسپولیس – هوادار در هفته بیست و هفتم

مرحلهٔ دوم انتخابات مجلس دوازدهم

حضور همسر و فرزند ستاره پرسپولیس در تمرین سرخ‌ها + عکس

فیلم/ رهبر انقلاب: مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

جدیدترین قیمت گوشت در بازار اعلام شد

تاثیر حراج شمش بر قیمت طلا چقدر بوده؟

عکس/سومین سالگرد ازدواج علیرضا نیکبخت و همسرش

فیلم/چگونه رای الکترونیکی بدهیم؟

بیشترین و کمترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته گذشته

عباس‌زاده مشکینی: دولت در زبان گفتگو با مردم تجدید نظر کند

موج شدید گرانی مسکن در راه است؟

خبر مهم درباره نرخ کرایه تاکسی در تهران

دست سودجویان حوزه سوخت باید قطع شود

شرطی که ایران خودرو برای متقاضیان گذاشت

طلای جهانی اوج گرفت

بهترین دوربین های کانن

همسر مهناز افشار از کشور خارج شد + عکس

وضعیت اسفناک آوارگان غزه در مصر؛ می‌خواهیم به خانه برگردیم

میانگین سود و زیان سهامداران در هفته گذشته چقدر بود؟

تتو بازیکن رم به زبان فارسی! + عکس

وضعیت هواشناسی امروز