تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۷ مهر ۱۴۰۲
بایدن همزمان با انفجار وارد اسراییل شد

واکنش جهانی به فاجعه بیمارستان المعمدانی در غزه

«حمله موشکی به بیمارستان المعمدانی صد‌ها کشته به جای گذاشت.» این خبری است که شامگاه سه‌شنبه ابتدا در خبرگزاری‌های منطقه‌ای و سپس در گستره بین‌المللی بازتاب پیدا کرد و جهان را در بهت و اندوه عمیقی فرو برد. رسانه‌های غربی از کشته شدن حداقل ۵۰۰ نفر از جمله زنان و کودکانی که به محل بیمارستان پناه برده بودند خبر دادند، اما برخی منابع رقم کشته‌ها را بسیار بیشتر ارزیابی و آمار‌ها را تا ۱۰۰۰ نفر هم اعلام کرده‌اند.

فاجعه بیمارستان المعمدانی در غزه

اقتصاد۲۴- در ادامه تصاویر دهشتناک یکی‌یکی از راه رسیدند؛ هر تصویر مانند آواری بر سر مخاطبان خراب شد و چشم‌های فرزندان آدم را بارانی ساخت. در یکی از تصاویر کودکی حدودا ۸ ساله در حال گفتگو با خواهر کوچک‌ترش از او می‌خواهد که شهادتین را به زبان بیاورد، «اشهد ان لا اله الا الله؛ اشهد ان محمد رسول‌الله». در تصویر دیگر کودکی ۳ الی ۴ ساله در گفتگو با یک پزشک فلسطینی در حال لرزیدن است.

کودکی که هرچند می‌لرزد، اما خیره به دوربین و مخاطب می‌نگرد، پزشک کودک را که به آغوش می‌کشد، بغض کودک می‌شکند و... این تصویر و تصاویر دیگری از این دست از شامگاه سه‌شنبه به کرات در فضای مجازی و رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده است. ابتدا دو تن از مقامات امنیتی و نظامی اسراییلی در شبکه ایکس این حمله را پاسخی به توفان‌الاقصی عنوان کرده و تلویحا پذیرفتند که این حمله از سوی اسراییل صورت گرفته است. اما در ادامه با وسعت یافتن انزجار جهانی از این حمله، هم توییت‌های مقامات اسراییلی پاک شدند و هم نحوه اطلاع‌رسانی‌ها سمت و سوی متفاوتی پیدا کرد. مشخص بود که اسراییلی‌ها تلاش می‌کنند انحراف راکت‌های حماس را دلیل این حادثه تلخ معرفی کنند. اما اسناد و مدارک علیه اسراییلی‌ها به اندازه‌ای است که هیچ عقل سلیمی روایت صهیونیست‌ها را نخواهد پذیرفت.

مسوولان ایرانی، فعالان سیاسی، احزاب و گروه‌ها هرکدام در بیانیه‌های جداگانه‌ای این جنایت را محکوم کرده و خواستار رسیدگی به جنایات جنگی اسراییل در نهاد‌های بین‌المللی شدند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جنایت هولناک حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی در غزه را که منجر به شهادت و مجروح شدن صد‌ها نفر از بیماران و مجروحان بی‌دفاع و بی‌پناه شد با قوی‌ترین عبارات محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه این اقدام را یک جنایت جنگی وحشیانه و نسل‌کشی توصیف کرد و افزود: رژیم صهیونیستی در تداوم جنایات ننگین خود در حق ملت فلسطین، با ارتکاب این جنایت ددمنشانه و هولناک، یک بار دیگر خوی درندگی و سبعیت خود را به همه جهانیان نشان داد و ثابت کرد که کوچک‌ترین پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل در زمان جنگ ندارد.

کنعانی همچنین عمیق‌ترین مراتب همدردی دولت و ملت ایران با ملت و مقاومت فلسطین به ویژه خانواده‌های شهدای این جنایت ددمنشانه را اعلام کرد و افزود: بی‌شک خون شهدای مظلوم این حادثه، عزم ملت مقاوم و مجاهد فلسطین را در ایستادگی برای آزادی سرزمین‌شان از لوث وجود اشغالگران جزم‌تر خواهد کرد. انتظار می‌رود که جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان به مسوولیت بین‌المللی خود در بررسی سریع ابعاد این جنایت جنگی و پیگرد قانونی جنایتکاران صهیونیست عمل کنند.

پایان رژیم صهیونیستی آغاز شد

از نخستین ساعات پس از این فاجعه، مردم ایران در شهر‌های گوناگون با برگزاری تجمعاتی نسبت به این اقدام جنایتکارانه واکنش نشان داده و خواستار محاکمه مسوولان رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت علیه بشریت شدند. سیدابراهیم رییسی هم در تجمع مردمی ضدصهیونیستی در میدان انقلاب تهران با بیان اینکه امروز عزای عمومی ملت ایران، امت اسلامی و انسانیت و همه مردم آگاه و باوجدان جهان است، اظهار کرد: ارتکاب جنایتی هولناک به دست افرادی انسان‌نماست که شکل انسان و قلب حیوان است. کشتن زنان و کودکان و حمله بیمارستان را کدام وجدان انسانی قبول می‌کند؟


بیشتر بخوانید: صهیونیست‌ها یک بیمارستان را در غزه بمباران کردند


با حمله به بیمارستان پایان رژیم صهیونیستی آغاز شد. رییسی تاکید کرد: هر قطره خونی که بر زمین غزه ریخته می‌شود رژیم صهیونیستی را یک گام به سقوط نزدیک می‌کند. ۷۵ سال ظلم و بیدادگری و کشتن زنان و کودکان و تصرف زمین‌ها کاری است که صهیونیست‌ها تصور کردند با انجامش می‌توانند حق فلسطینیان را از بین ببرند. رییس‌جمهوری با اشاره به قرارداد‌های قبلی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی یادآور شد: آنان به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیستند و تصور می‌کنند می‌توانند با ارتباط با برخی کشور‌های منطقه بر جنایات و حق‌کشی‌های خود سرپوش بگذارند. هیچ‌گاه مقاومت دربرابر صهیونیست‌ها کمرنگ نشده است. از انتفاضه اول تا چهارم جوانان فلسطینی ایستادگی کردند و شکنجه‌ها و ظلم‌ها را تحمل کردند، اما از حقوق خود دست نکشیدند. این ایستادگی پیروزی را برای مردم فلسطین حتمی‌تر کرده و رژیم صهیونیستی را به جنایات بیشتر کشانده است هرچند این ایستادگی پابرجاست.

جنگ با سنگ به جنگ با موشک بدل شده است. تا زمانی که ظلم‌های رژیم صهیونیستی مردم فلسطین را به ستوه آورد. از جنایات رژیم صهیونیستی گرفته تا اهانت به مسجدالاقصی حالا یک حمله و توفان‌الاقصی شکست را به این رژیم تحمیل کرده است.

رییس‌جمهوری یادآور شد: علاوه بر موساد شش جریان اطلاعاتی دیگر و گنبد آهنین برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی همراهند، اما بازهم آنان از نیرو‌های مقاومت شکست خوردند. این رژیم حریف نیرو‌های مقاومت نمی‌شود و حالا حمله به زنان و کودکان و مردم عادی را آغاز کرده است. در حالی که شکست با جنایت علیه بشریت جبران نمی‌شود. وی با بیان اینکه این شکست به هیچ عنوان ترمیم نمی‌شود، تصریح کرد: کشتن زنان و کودکان شکست شما را ترمیم نمی‌کند. رژیم امریکا که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و حضور سران آنان را در سرزمین‌های اشغالی می‌بینیم، نشان می‌دهد که صحنه این جنگ را امریکا مدیریت می‌کند.

خاطره سیاه فرعون، نمرود، چنگیز و هیتلر در اذهان جهانیان زنده شد

علی‌اکبر ناطق‌نوری در پیامی با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در بیمارستان غزه نوشت: تردیدی ندارم که این ظلم فاحش در پیشگاه خدای بزرگ و در نظام عادلانه او بی‌پاسخ نخواهد ماند و عزم راسخ فلسطینیان مظلوم و آه کودکان بی‌پناه آن دیار، به‌رغم سکوت مرگبار حکومت‌های تهی از اخلاق و معنای جهان، لکه ننگ نظام آپارتاید صهیونیستی را، چون دستمال کثیفی آلوده به ستم، به زباله‌دان تاریخ خواهند افکند.

پیام ناطق نوری در واکنش به جنایت اسراییل در بیمارستان غزه: خاطره سیاه فرعون، نمرود، چنگیز و هیتلر در اذهان جهانیان زنده شد. متن پیام علی اکبر ناطق‌نوری بدین شرح است:

جنایت سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن ملت مظلوم فلسطین، بار دیگر غمی جانکاه بر دل انسان‌های شریف جهان قرار داد و خاطره سیاه ظالمان تاریخ از فرعون و نمرود تا چنگیز و هیتلر را در اذهان جهانیان زنده کرد.

این نسل‌کشی انزجارآمیز صهیونیست‌ها که بوی تعفن آن جهانی را فراگرفته است، در حافظه ملت‌های با شرافت جهان، برای همیشه باقی خواهد ماند.

قتل‌عام بی‌رحمانه مردم غیر نظامی و بی‌پناه فلسطین و ویران کردن خانه و کاشانه و حتی بیمارستان، آن‌هم با سلاح‌های غیر متعارف جنگی، دست‌کم دو پیام روشن و غیر قابل انکار دارد، اول اینکه این رژیم پلید، به هیچ‌یک از اصول اخلاقی، قواعد بشری و کنوانسیون‌های بین‌المللی پایبند نیست. دوم اینکه ساز و کار‌های به وجود آمده پس از جنگ جهانی دوم همچون شورای امنیت سازمان ملل متحد، در خوشبینانه‌ترین حالت، نظام‌هایی پوشالی، بی‌خاصیت و بی‌معنا برای بشریتند و تنها ابزاری هستند در دست قدرت‌های بزرگ جهان و مدعیان دروغین حقوق بشر، برای تامین منافع خود و لاغیر.

تردیدی ندارم که این ظلم فاحش در پیشگاه خدای بزرگ و در نظام عادلانه او بی‌پاسخ نخواهد ماند و عزم راسخ فلسطینیان مظلوم و آه کودکان بی‌پناه آن دیار، به‌رغم سکوت مرگبار حکومت‌های تهی از اخلاق و معنای جهان، لکه ننگ نظام آپارتایدصهیونیستی را، چون دستمال کثیفی آلوده به ستم، به زباله‌دان تاریخ خواهند افکند. ان‌شاءالله.

اطلاعیه حزب اعتمادملی در محکومیت بمباران بیمارستان المعمدانی

حزب اعتماد ملی در پی جنایات رژیم صهیونیستی و حمله به بیمارستان المعمدانی با بمب یک تنی با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد: همه وجدان‌های آگاه در سطح جهان باید جنایت صهیونیست‌ها در کشتار مردم بی‌دفاع غزه را محکوم کرده و به حیات این رژیم کودک‌کش و جنایتکار پایان دهند.

در پی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و حمله به بیمارستان المعمدانی که صد‌ها نفر طی آن به شهادت رسیدند، حزب اعتماد ملی ایران اطلاعیه‌ای صادر کرد.

این اطلاعیه به شرح ذیل است:

و إِذا الْموْودهُ سُئِلتْ/ بِأی ذنْبٍ قُتِلتْ...

یک‌بار دیگر برگ تازه‌ای از دفتر قطور جنایات صهیونیست‌ها با حمله به بیمارستان المعمدانی با کشتن صد‌ها تن از مردم بی‌دفاع، زنان و کودکان و... ورق خورد. مردم غیور، مظلوم و بی‌دفاعی که هر لحظه، هر ساعت و هر روز در میان سکوت مجامع جهانی و نهاد‌های حقوق بشری با جنایات تازه‌ای از سوی صهیونیست‌ها مواجه می‌شوند و زخمی تازه بر پیکره آن‌ها وارد می‌شود به خون نشاندن مردمان بی‌دفاع و مظلوم سرزمین فلسطین در حالی رقم می‌خورد که بسیاری از کشور‌های غربی و در راس آن‌ها امریکا سلاح و تجهیزات تازه در اختیار رژیم اشغالگر قدس قرار می‌دهند و حمایتی تام و تمام از این رژیم به عمل می‌آورند. باید از حامیان این رژیم کودک‌کش و جنایتکار پرسید چگونه می‌توان از حقوق بشر سخن گفت و از دموکراسی دم زد، بعد چشمان خود را روی جنایات رژیمی بست که حتی شبانه از انداختن بمب یک تنی بر بیمارستان و به خاک و خون نشاندن صد‌ها کودک و زن و مرد و پیر و جوان ابایی ندارد. حزب اعتماد ملی ایران اسلامی ضمن اعلام انزجار از تداوم جنایت‌های رژیم نژادپرست و ناقض حقوق بشر صهیونیستی و نیز محکومیت حمله به بیمارستان المعمدانی، از همه مجامع بین‌المللی، همچنین جریان‌ها و احزاب سیاسی داخلی دعوت می‌کند تا ضمن اعلام همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت این جنایت ددمنشانه، رسالت انسانی، ملی و دینی خود را به جا آورده و همصدا آزادی و رهایی سرزمین‌های اشغالی و حق تعیین سرنوشت فلسطینان توسط ساکنان تاریخی این سرزمین را فریاد زنند که خداوند می‌فرماید: «و سیعلم الذین ظلموا‌ای منقلب ینقلبون» حزب اعتماد ملی ایران

قصابان غاصب و غاصبان قصاب

عبدالکریم سروش هم به بمباران بیمارستان المعمدانی غزه در جلسه ششمِ دروس وفاق علم و دین واکنش نشان داد و گفت: درس عدالت و حقوق بشر به مردم می‌دهند، ولی وقتی پای منافع پست پیش می‌آید، همه این درس‌ها فراموش می‌شود و خطابه‌ها به خفگی و خفقان می‌افتد و دهان‌ها بسته می‌شود و فقط ذهن‌های زیرک شیطانی شکوفا و فعال می‌شوند، برای اینکه به خیال و زبان خود بگویند اسراییل حق دفاع مشروط از خویشتن دارد و حقوق دیگر آدمیان را نادیده می‌گیرد. ما آرام نشسته‌ایم و سخن می‌گوییم و مباحثه می‌کنیم در حالی که در آن‌سوی جهان در غزه و فلسطین مردم حتی آب خوردن ندارند، امنیت ندارند، برق ندارند و فرزندان‌شان شیر و غذا ندارند. از سویی باید به درگاه خدا شکر‌گزاری کنیم که از چنین نعمت‌هایی برخورداریم و از سوی دیگر آن قصابان غاصب را لعنت بفرستیم و بر ظالمان خشم بفرستیم که چنین موقعیت غیر انسانی را بر یک عده انسان بزرگوار مظلوم و ستم‌کشیده روا داشته‌اند. نظام ماکیاولیستی جهانی را نگاه می‌کنیم که چگونه یکدست شده‌اند، برای اینکه پشت ظالم بایستند و مظلوم را رها کرده‌اند. من هیچ کلمه خوبی جز «قصابان غاصب» و «غاصبان قصاب» برای این‌ها نیافتم تا حداقلی از حساسیت خود را نسبت به این حوادث تاریک و شیطانی بیان کنم. بر ماست به زبان و بیان و عمل و از طریق کار‌های سیاسی و مالی از این مظلومان دفاع کنیم و حداقل وظیفه انسانی خود را نشان دهیم. ظلم همیشه در جهان بوده است، همیشه هم کسانی بوده‌اند طرف ظالم و مظلوم ایستاده‌اند. تاریخ و دین و تعهدات انسانی به ما می‌گوید در کدام سو بایستیم و طرفدار حق باشیم و شاکر نعمت‌های خدا باشیم و دیگرانِ محروم را سهیم کنیم.

آذر منصوری: فاجعه انسانی در غزه را متوقف کنید

رییس جبهه اصلاحات ایران در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار توقف هرچه سریع‌تر وقوع فاجعه انسانی و نسل‌کشی در غزه شد. آذر منصوری در بخش‌هایی از این بیانیه نوشت: این روز‌ها بار دیگر جهان شاهد صحنه‌های دلخراشی از پایمال شدن ارزش‌های انسانی، آوارگی و مرگ انسان‌های بی‌گناه و غیر نظامی است. آنچه در غزه در حال اتفاق است با هر توجیهی نقض بارز حقوق بشر و مصداق جنایت جنگی توسط دولت اسراییل است.

کشته شدن صد‌ها غیر نظامی در حمله موشکی شب گذشته به بیمارستان «الاهلی» در غزه جنایت وحشتناکی است که تاریخ بشریت هرگز این اقدام سیاه و تلخ را فراموش نخواهد کرد. اسراییل با زورگویی و خودبرترپنداری، تمام تلاش‌ها و پیشنهاد‌های مبنی بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی را نادیده گرفته است. اینجانب به نمایندگی از طرف جبهه اصلاحات ایران از آن مقام محترم می‌خواهم تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل‌متحد را برای توقف هرچه سریع‌تر این فاجعه انسانی و نسل‌کشی به کار گیرید و در جهت اعلام آتش‌بس و به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین، تشکیل کشور و دولت مستقل آنان و ایجاد صلح پایدار در منطقه تلاش کنید.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

بهترین فیلترشکن برای اندروید

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین پهپادهای رزمی جهان

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

بهترین موتورسیکلت جهان

خاطره عجیب پرستو صالحی از برخوردش با تتلو در ترکیه

عکس/ عاشقانه‌ای دیگر از آناهیتا همتی و همسرش

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

بحران فروش نفت در ایران، ضرورت گذار از روش‌های غیرقانونی/ بابک زنجانی آزاد می‌شود، بابک‌های جدیدالورود را چه باید کرد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

یادگیری کدام نرم افزار‌ها به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

این گروه سنی با اضافه وزن عمر طولانی‌تری دارند

این گروه قند فیبردار مصرف کنند

تقویت استخوان و دندان‌ها با این سبزی

با این خوراکی‌ها خواب‌آلودگی و بی‌حالی بهاری را دور کنید

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

رفاه مردم، اولویت مجلس یازدهم نبود/ اصولگرایان اساسا تفکر ضد توسعه ای دارند

گزارش ناامیدکننده نشریه آلمانی درباره سردار آزمون

پیام احساسی نکونام برای استقلالی‌ها + عکس

راه اندازی سامانه سوت‌زنی برای مشاوران املاک

فیلم/ روایت خبرگزاری فارس از اسناد BBC درباره نیکا شاکرمی

برنز تور جهانی امارات در دست دختر دونده ایران

وضعیت بارندگی در تهران طی روزهای آینده

علی دایی بر پیشانی این زن بوسه زد + عکس

عکس/ متفاوت‌ترین عکس از تمرین امروز استقلال

عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی

فیلم/ گزارش لحظه‌به‌لحظه حمید معصومی‌نژاد از بازگشت به ایران

اعطای نشان خورشید تابان امپراطور ژاپن به معصومه ابتکار

آتیلا حجازی: تیم استقلال اکنون نیاز به آرامش و تمرکز دارد

فوت دردناک نخبه کنکوری

پاسخ تند همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند + جدول

فیلم/ جلوگیری از دف‌ نوزای نوازنده زن در مراسم یادبود شهید مطهری

تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد

رضا عطاران صدام می‌شود

خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با سیدمحمد خاتمی

فیلم/ تصاویر دهشتناک از سیل در شبستر آذربایجان شرقی

فیلم/ علیرضا بیرانوند وارد صنعت مدلینگ شد

اردوغان: نتانیاهو بی‌رحم است

دلیل افزایش قیمت حج چیست؟

فیلم/ لحظه آغاز بارش شدید باران در تهران

باشگاه پرسپولیس: وقاحت رخ داده در آزادی، توهین به همه زنان بود

تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران

عکس/ بابا پنجعلی پایتخت در ۷۱ سالگی

بسته شدن محورهای این استان بر اثر سیلاب و آب‌گرفتگی

عکسی قدیمی از سیدمحمد خاتمی در کنار همسر و فرزند عطاء الله مهاجرانی

ادعای عجیب وزیر آموزش و پرورش

واکنش ۲ امام جمعه به مسمومیت الکی پزشکان

عکس/ تصویری جالب از فرهاد اصلانی در روزنامه‌ قبل انقلاب

امیر جدیدی این بار با لباس تنیس به سینما می‌آید + عکس

عکس/ بنیامین بهادری هنوز دلتنگ همسر اولش است!

بازدید کنجکاوانه خانواده‌های اسرائیلی‌ از بقایای موشک ایرانی

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

هند در مسیر ۵۰۰ گیگاوات انرژی پاک

با کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان این خودروی اتوماتیک را بخرید + جدول

بازیابی بلندمدت یا افزایش کوتاه‌مدت قیمت اتریوم؟

بازدهی بورس در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ آبگرفتگی معابر شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران