تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
۴ پیش بینی از قیمت دلار

دلار در کانال ۵۰ هزار تومان توقف می‌کند؟

قیمت دلار طی سه هفته گذشته تحت تاثیر جنگ در کرانه‌های دریای مدیترانه، روند نوسانی شدیدی را تجربه کرده است. با این حال، اما قیمت دلار در هفته جاری، قدری آرام گرفته و به نظر می‌رسد فعلا در کانال ۵۰ هزار تومانی تثبیت شده است. اما آیا روند دلار در روز‌های آتی هم آرام است یا باید در انتظار نوسانات جدید بود؟

دلار در کانال 50 هزار تومان توقف می کند؟

اقتصاد۲۴-  قیمت دلار در آخرین معاملات روز گذشته، ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بود. با این حال کشمکش میان کاهشی‌ها و افزایشی‌های بازار، چشم‌انداز روشنی از عاقبت قیمت دلار به دست نمی‌دهد و به نظر می‌رسد اسکناس آمریکایی فعلا در همین سطح نوسان کند. تنها در صورتی قیمت دلار افزایشی خواهد شد که رخداد تازه‌ای بازار را تکان دهد.
در همین حال، کارشناسان معتقدند دلار دیگر تمایلی به ورود دوباره به کریدور ۴۰ هزار تومانی ندارد؛ همان‌گونه که در ابتدای هفته هم از این خط حمایت عبور کرد، اما به سرعت به کریدور پنجم بازگشت.

صعود دلار با رشد نقدینگی

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به تثبیت قیمت دلار در کف کانال ۵۰ هزار تومانی به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به اصلاح قیمت دلار در هفته گذشته، پیش‌بینی می‌شد که دلار به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی برگردد.»

وی با تاکید بر اینکه مسائل کلان اقتصادی دلیلی برای افزایش قیمت دلار است، خاطرنشان کرد: «درست است که اجزاء آمار نقدینگی توسط بانک مرکزی به درستی منتشر نمی‌شود، اما با محاسبات و اعدادی که اعلام شده، رشد نقدینگی از ابتدای سال ۱۲ درصد بوده، یعنی هفت هزار و صد میلیون میلیارد باید حجم نقدینگی کشور باشد؛ بنابراین با نزدیک شدن به پایان سال این موضوع در قیمت دلار تاثیر خواهد گذاشت.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به جنگ منطقه و افزایش ریسک‌های سیستماتیک اظهار داشت: «با وجود اخبار نامساعد سیاسی که روانه بازار می‌شود، اما هدف سیاست‌گذار کنترل قیمت دلار است. اگر سیاست‌گذار همچنان اصرار بر سرکوب این اسکناس داشته باشد متاسفانه در ماه‌های آینده سقف جدیدی برای دلار خواهیم داشت.»
حق‌شناس در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار گفت: «به نظر می‌رسد در روز‌های آتی قیمت این اسکناس در محدوده ۵۰ تا ۵۱ هزار تومانی نوسان داشته باشد و در این محدوده‌ها تثبیت شود. اما حرکت بعدی دلار در ماه‌های آینده به سمت سقف قبلی خواهد بود.»

فعالیت سوداگرانه بازار ارز آرام شد

حمید‌رضا جیهانی کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد هیجانی بازار‌های مالی متعاقب بحران منطقه طی هفته‌های گذشته، به تجارت‌نیوز گفت: «مردم در فضا‌هایی که احساس عدم امنیت وجود دارد، برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان معمولا به سمت بازار‌هایی مانند دلار و طلا می‌روند؛ بنابراین در هفته‌های اخیر و بعد از درگیری‌های حماس و رژیم صهیونیستی، شاهد جهش هیجانی در بازار‌های مالی بودیم.»
وی افزود: «در رزو‌های اخیر فعالیت سوداگرانه بازار‌های مالی و فضای هیجانی آرام شد؛ بنابراین برای معامله‌گران، این موضوع مسجل شده که بحران غزه برای کشور ریسک امنیت ملی نیست. به همین دلیل انتظارات رشد قیمت، در ارز و طلا کاهش پیدا کرد و فضای هیجانی تخلیه شد.»
وی در ادامه تاکید کرد: «به لحاظ امنیتی آنقدر ایستا هستیم که بحران‌های منطقه نمی‌تواند در حوزه امنیت ملی خللی ایجاد کند که بازار‌های مالی ایران را تحت تاثیر قرار دهد. تاثیراتی که اتفاقات غزه داشت تاثیرات مقطعی و هیجانی بود.»


بیشتر بخوانید: ثبات در بازار ارز تا پایان سال ادامه دارد؟


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امنیت ملی پایدارمان در حوزه اقتصاد اثرگذار است گفت: «بازیگری عده‌ای از مافیا‌های فعال در حوزه بازار ارز در افزایش شارپی قیمت‌ها موثر بود. این عده با دستکاری قیمت‌ها برای مال‌فروشی، دلار را افزایشی کردند. اما با تخلیه حباب، قیمت‌ها پایین آمد.»

پیش بینی قیمت دلار در ماه‌های آینده

اما قیمت دلار در ماه‌های آینده چه روندی خواهد داشت؟ وی پاسخ داد: «با توجه به اینکه انتظارات تورمی از بازار‌های کشور تخلیه شده و روند رشد حجم نقدینگی و تورم توسط مدیریت بانک مرکزی به نحوه بهینه‌ای مدیریت شده است، طی ماه‌های آینده و حداقل تا پایان سال آنچنان رشد قیمت و تورمی در بازار‌های مالی و ارز نخواهیم داشت.»
جیهانی تاکید کرد: «با توجه به مولفه‌های اقتصادی و تراز مثبت تجاری کشور، تصورم این است که تا پایان سال فضای بدون بحران و هیجانی در بازار‌های ارز، طلا و سرمایه داشته باشیم؛ منتها اگر اتفاقات خاص بین‌المللی رخ ندهد.»

چپِ سیاست‌گذار پر است

وی در خصوص رفع تحریم‌ها و عدم پذیرش غرب اظهار داشت: «موضوع رفع تحریم‌ها یا نزدیک شدن به غروب برجام که در حوزه نظامی و اقتصادی یکی یکی با انقضا زمانش برداشته می‌شود به لحاظ دیپلماتیک اهمیت دارد. در حوزه روابط بین‌الملل و مسائل اقتصادی نیز در یکی دو سال اخیر و اوج تحریم‌ها ما به بالاترین سطح فروش نفت رسیدیم و رکورد برجام را هم زدیم.»
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «باید در نظر داشت فضا‌هایی که دولت از طریق آلترناتیو‌های اقتصادی، شرکای تجاری جدید، تقویت شرکای تجاری شرقی در بریکس و CIS ایجاد کرده منجر به کم‌شدن محدودیت‌های تجاری و اقتصادی ایران شده است.» وی تاکید کرد: «تحریم‌ها و تمدید آن روی بازار‌های مالی ما تاثیری ندارد و کشور موضع مناسبی در حوزه تامین منابع مالی و ارزی دارد.»

خروج سرمایه، آلارمی برای افزایش قیمت دلار

مجتبی دیبا، دیگر کارشناس اقتصادی با تاکید بر شیفت قیمت دلار در کریدور جدید که متعاقب درگیری‌های اخیر خاورمیانه رخ داده است، به تجارت‌نیوز گفت: «موضوع درگیری میان حماس و اسرائیل باعث شد دلار منطقه معاملاتی جدیدی را برای خود تثبیت کند. البته باید در نظر داشت شرایط جامعه نیز به دنبال تاثیرپذیری از رخداد‌های اخیر بود.»
وی با اشاره به چارت قیمت دلار خاطرنشان کرد: «این اسکناس هفته‌ها برای شکستن سقف مقاومت در تلاش بود؛ علاوه بر آن ریتم معاملات بسیار خسته‌کننده بود و معامله‌گران حرفه‌ای نیز اشتیاقی به معامله نداشتند.»


بیشتر بخوانید: قیمت دلار روی مرز باریک کانال ۵۱


این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر زلزله هرات در هفته گذشته بر قیمت دلار تهران افزود: «شرایط هرات در کم‌شدن دلار در بازار داخلی، مزید بر علت بود و روند عرضه و تقاضا را کمی به هم ریخت. همچنین به دلیل موقعیت مهم ایران در منطقه، جنگ در خاورمیانه برای بازار ارز کشور بسیار اهمیت داشت.»
وی روند آهسته و پیوسته را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد و گفت: «یکی از دلایلی که کارشناسان روند قیمت دلار در بلندمدت را صعودی پیش‌بینی می‌کنند، رشد خروج سرمایه از کشور است. هر چند این خروج سرمایه به خاطر رکود بازار‌های مولد و سرمایه، مسکن و سهام مقداری افت کرده، اما نسبت به افزایش قیمت دلار آلارم می‌دهد.»

دیبا به متغیر فروش نفت به‌عنوان یکی از محسنات رفتار دلار در سال جاری اشاره کرد و گفت: «از فروش نفت می‌توان به‌عنوان یک تبادل غیررسمی یاد کرد. هر چند که ورودی‌ها و منابع پولی آن همچنان هویدا نیست. اما دولت فعلا توانسته به این واسطه، دلار را در در منطقه مشخصی مهار کند.»
وی خاطرنشان کرد: «کف فعلی حمایتی برای دلار محدوده ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومانی است. با مفروضات فعلی منطقه ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومانی را می‌توان سقف مقاومتی این اسکناس در نظر گرفت. این در حالی است که اگر دلار در محدوده ۵۳ هزار تومانی تثبیت شود، این اسکناس در روند صعودی قرار می‌گیرد.»

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ کانال وابسته به رائفی پور حمایت از جلیلی را تکذیب کرد

عکس/ دوئل پزشکیان و جلیلی در راند دوم

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

عکس/نامه تند رییس ستاد پزشکیان به قوه قضاییه و مسولان برگزاری انتخابات

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

عکس / تکذیب بیانیه قبلی علی لاریجانی توسط دفترش

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

صدای علیرضا قربانی در تخت جمشید پیچید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آماده باش دلار برای عصر شنبه بعد از انتخابات/ فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان اقتصاد دوران خاتمی را احیا می‌کند؟

پزشکیان: واردات خودرو را آزاد می‌کنم

آذری جهرمی: امشب، چون پوششی‌ها نبودند، آقای مجری زحمت آن‌ها را می‌کشید

آمار خلاف واقع سعید جلیلی درباره تورم در مناظره زنده

کنایه معنادار پزشکیان به جلیلی: کارشناس شما می‌گوید بین لندکروز و ۴۰۵ هیچ فرقی نیست

اعتراض سعید جلیلی به حدیث و آیه خواندن پزشکیان در مناظره

عکس/صداوسیما بی‌طرف باش!

صداوسیما به‌خاطر مناظره امشب متهم شد!

دفاع جلیلی از مهاجمان به سفارت عربستان

عکس/کنایه تند یک اقتصاددان به سعید جلیلی: دروغ ممنوع!

 بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه قم درباره اعزام طلاب برای جهاد تبیین: اخبار رسیده حاکیست اعزام‌ برای تبلیغ یک کاندیدا و تخریب کاندیدای دیگر است

سعید جلیلی: برنامه دارم که آمریکا را از تحریم کردن پشیمان کنم

پزشکیان خطاب به جلیلی: آدم‌های «حکومت در سایه» به سفارت انگلیس و سعودی حمله کردند

طعنه‌های سنگین پزشکیان به جلیلی و دولت سایه

گاف جنجالی سعید جلیلی در مناظره با پزشکیان

عکس/قابی از خنده‌های عصبی جلیلی در مناظره امشب

پزشکیان: جلیلی عدد و رقم بلد نیست

پزشکیان:‌ای مردم! در دوره خاتمی زندگیتان بهتر بود یا در دوره رئیسی؟

یک خبر جنجالی درباره رای ندادن قالیباف به جلیلی

پیام پزشکیان به هواداران قبل از رفتن به مناظره دوم

فیلم/آغاز مرحله دوم اخراج اجباری پناهندگان افغانستانی از پاکستان

فیلم/سخنرانی ظریف در مشهد به تشنج کشیده شد

عکس/گوشی آمریکایی قالیباف سوژه شد

اینفوگرافی/اف‌ای تی اف چیست؟

لندکروز در ایران ۴۰ میلیارد در امارات ۴ میلیارد تومان!

فیلم/روایت مدیرعامل سابق یک مرکزنظرسنجی از ریزش رای قالیباف بعد از مصاحبه دخترش!

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

آخرین شایعه درباره انتقال پورحمیدی به پرسپولیس

عکسی از ستاد لاکچری جلیلی که پُربازتاب شد

عکس/پیامک امروز پزشکیان به مردم

انتقال مرد سال آسیا به ایران تایید شد

فیلم/اشاره غیرمستقیم ظریف به همسر جلیلی پربازتاب شد

عکس/مسعود فراستی طرفداران جلیلی را سورپرایز کرد

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳

کاپیتان سپاهان قید استقلال را زد

سرپرست مدیریت شعبۀ استان مازندران بیمه سرمد معرفی شد

مدیر عامل بیمه سرمد در دیدار با مدیر شعب بانک صادرات استان آذربایجان غربی: تمام تلاش تیم مدیریتی بیمه سرمد، علاوه بر تثبیت رشد همه‌جانبه و حرکت بر مدار سودآوری، افزایش رضایت بیمه‌شدگان بوده است

ساختمان جدید مدیریت بیمه سرمد شعبۀ استان آذربایجان غربی افتتاح شد

رانت بلیت هواپیما به جیب چه کسانی می‌رود؟

خواص شگفت انگیز نوشیدن آب گرم برای بدن

چرا واردات نفت به آسیا کاهش یافت؟

تجاوز گروهی به دختر جوان در آپارتمان اجاره‌ای!

درباره بیماری وبا بیشتر بدانید

معرفی خودرو سفارشی کیم کارداشیان که یک رنج روور خاص است + عکس

هوش مصنوعی مسیر اقتصاد کره جنوبی را تغییر می‌دهد؟

پروژه بهبود راندمان واحد موم گیری شرکت نفت ایرانول راه اندازی شد

طرح معافیت مالیاتی پزشکیان و طیب نیا برای شهروندان

اظهارات تند و عجیب مشاور جلیل درباره حق اظهارنظر شهروندان