
اقتصاد ۲۴-سرعت نوآوری و پیشرفت فناوری در عصر حاضر بهقدری شتاب یافته است که مطلع بودن از اخبار این حوزه با آهنگ پیشرفت آن، چندان کار راحت و سادهای نیست. به همین منظور علاقهمندان به فناوری و شاخههای مرتبط با آن دائما در حال سنجش رسانههای مورد مطالعه خود هستند تا مطمئن شوند همواره از بهروزترین اخبار و اتفاقهای روز در این زمنیه مطلع میشوند. با این تفاسیر آیا میتوان مدعی شد که عیار و اعتبار یک رسانه را میزان دنبالکنندگان و مخاطبان آن مشخص میکند؟
شاید پاسخ به این سوال «آری» نباشد، اما باید اعتراف کرد که حدود زیادی از این اعتبار را میزان توجه و تعداد مخاطبها به رسانه میبخشند. با این فرمول میتوان نامهای زیادی را در دنیا برشمرد که طی چندین سال گذشته به عنوان رسانههایی جامع و تاثیرگذار به مرجعی مطمئن برای دنبالکنندگان حوزه خبری خود تبدیل شدهاند. دیجیاتو یکی از این رسانهها است که در طی تقریبا یک دهه فعالیت خود توانسته به این جایگاه در میان وبسایتهای فارسی زبان حوزه تکنولوژی دست پیدا کند.
دیجیاتو در سال 1393 به سردبیری مانی قاسمی و همکاری جمعی از نویسندگان و روزنامهنگاران فعال و با انگیزه در عرصه رسانهای ایران فعالیت خود را آغاز نمود. با اینکه دیجیاتو حدود یک دهه است که به تولید و انتشار اخبار و مقالات مختلف در زمینههایی نظیر فناوری، خودرو، کسبوکار و... میپردازد اما به واقع چه چیزی این رسانه را به یک منبع قابل اعتماد و بهروز در زمینه فناوری تبدیل کرده است؟ در ادامه با پاسخ به این سوال، با دیجیاتو و فرزندانش بیشتر آشنا خواهیم شد.
دیجیاتو
دیجیاتو یک پلتفرم چندرسانهای است که با شعار «رسانه نسل فردا» به انتشار تازهترین اخبار و مقالات در زمینههای گوناگون علمی و موضوعات مهیج روز میپردازد. از جمله این موضوعات که بهصورت دقیق و دستهبندی شده در وبسایت این رسانه قابل مشاهده هستند، میتوان به اخبار مربوط به موبایل و سختافزار، رباتیک، امنیت، نجوم و فضانوردی، سیستمهای عامل، بازی، خودرو، فناوریهای آینده اشاره کرد.
دیجیاتو همچنین با هدف آگاهی و راهنمایی بیشتر مخاطبان خود، تحلیلها و بررسیهای کاملی نیز از موضوعات، محصولات و اتفاقات مختلف و جدید ارائه میدهد. این تحلیلها در زمنیههایی مانند نقد و بررسی دستگاههای هوشمند و راهنمای خرید آنها دستهبندی شدهاند. این رسانه همچنین به آموزش ترفندها و مهارتهای مختلف مانند عکاسی، تدوین و آفیس نیز ارائه میدهد و به خوانندگان خود کمک میکند تا به راحتترین صورت ممکن به آخرین پیشرفتهای روز مجهز شوند.
ارتباط نزدیک دیجیاتو با مخاطبان خود باعث شده تا این رسانه بیش از چیزی که ابتدا بود، به انتشار اخبار و محتوای روز بپردازد و طیف وسیعتری از علایق مخاطبان خود را پوشش دهد. این گستردگی در نهایت به جایی رسید که دو بخش از دیجیاتو بهشکل مستقل شروع به فعالیت نمود. روزیاتو و ویجیاتو نامهایی هستند که در حال حاضر به عنوان دو رسانه مستقل فعالیت میکنند.

روزیاتو (Rooziato):
وبسایت روزیاتو در سال 95 شروع به فعالیت نمود و به عنوان یک واحد مستقل، همانطور که از نام آن پیداست به سورژهها و حواشی روز و به طور کلی پوشش اخبار لایفاستایل پرداخت. این پایگاه خبری در حال حاضر به انتشار اخبار، مقالات و دانستنیهایی در دستهبندیهایی نظیر، تازههای روز، اجتماعی، سلامت و... میپردازد و تمرکز اصلی آن بر روی اخبار لایف استایل است.
ویجیاتو (Vigiato):
سال 98 میزان علاقه و حجم دنبالکنندگان دنیای بازی و گیم به حدودی رسید که دیجیاتو بخش مربوط به بازی خود را تحت عنوان یک واحد مستقل راهاندازی کرد. این پایگاه خبری در حال حاضر به عنوان یک رسانه مستقل به انتشار اخبار و مقالات مربوط به بازیهای ویدئویی، فیلم، سریال، انیمه و... میپردازد. روزیاتو علاوه بر اخبار و مقالات، مربوط به بازی و سینما، به انتشار ویدئوهای آموزشی، بررسی بازی و سختافزار، دانستنیهایی در خصوص فیلم و سریال و همچنین نقد و بررسی آنها نیز میپردازد.
با در نظر گرفتن تمام این ویژگیها، دیجیاتو، روزیاتو و ویجیاتو هر سه به عنوان یک خانوده، تکمیلکننده اخبار روز ایران و جهان در زمینه فناوری، سبکزندگی و سرگرمی هستند.