اقتصاد۲۴- این پروژه ملی با رویکرد ارتقاء ظرفیت و بهبود ارائه خدمات به مسافران و گردشگران و بر اساس ضوابط و استانداردهای روز پایانههای فرودگاهی معتبر دنیا ساخته شده است و با پشت سر گذاشتن فرایندهای آزمایشی پذیرش مسافر و نیز اخذ مجوزات لازم از سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی سه شنبه ۲۳ آبان با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر سازی گشایش مییابد.
این پروژه ملی حاصل زحمات و تلاش مهندسان، متخصصان، شرکتهای تخصصی و دانش بنیان کشور است و وجه تمایز آن در قیاس با سایر پایانههای فرودگاهی کشور وسعت و ظرفیت پذیرش سالانه ۶ میلیون مسافر و نظام یکپارچه «پذیرش مسافر و انتقال بار» است.
حضور شرکتهای دانش بنیان و متخصصان داخلی در طراحی و ساخت تجهیزات پایانه مسافربری جدید فرودگاه کیش از جمله «سیستم انتقال بار مسافر، ۱۰ پل تلسکوپی، تاسیسات الکتریکی، مکانیکی و ناوبری» از جمله شاخصهای پایانه جدید فرودگاه کیش است.
بیشتر بخوانید: حضور منطقه آزاد اروند در دهمین نمایشکاه بین المللی کیش اینوکس ۲۰۲۳
این پایانه با زیربنای ۴۹ هزار متر مربع در ۴ طبقه و در ارتفاع بیش از ۳۱ متر بالاتر از سطح دریای آزاد ساخته شده و دارای ۴۸ دستگاه میز پذیرش مسافر، سیستم هوشمند انتقال بار همراه مسافر، سیستمهای پیشرفته تجهیزات فرودگاهی، ۱۰ دستگاه پله برقی، ۱۲ دستگاه آسانسور و پارکینگ با ظرفیت ۵۲۰ خودرو است.
همچنین پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش دارای سیستم CUTE یکپارچه است که این سیستم جهت استفاده اشتراکی از تسهیلات پایانه فرودگاه و میز پذیرش با راه اندازی «سیستم کنترل عزیمت مسافر» بدون توجه به نرم افزار پایه شرکت هواپیمایی بصورت عام مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند تا ۳۰ درصد هزینهها را در زیرساختهای ارتباطی برای فرودگاه و شرکتهای هواپیمایی کم کند و معمولا توسط فرودگاه برای یکپارچگی امو چک ارائه میشود و کنترهای چک پروازی بصورت عام قابل استفاده برای تمامی شرکتها شده و مدیریت میزهای پذیرش را آسانتر میکند.
گفتنی است از آنجایی که ۵۱ درصد کاربریهای جزیره کیش به امر سیاحت اختصاص یافته و رونق اقتصادی این منطقه وابسته به حضور گردشگر است؛ سازمان منطقه آزاد کیش در دوره دولت سیزدهم توانست ساخت پایانه جدید فرودگاه کیش را که از سال ۱۳۹۲ آغاز و در تابستان ۱۴۰۰ به حدود ۷۴ درصد پیشرفیت فیزیکی رسید؛ به پایان برساند.